När stallägaren motarbetar...

Sv: När stallägaren motarbetar...

Jag säger som flera andra flytta, uppenbarligen kommer ni inte överens och ni kan inte tvinga stallägaren att ändra sitt sätt att sköta stallet/hagar/foder osv i slutändan är det den som bestämmer. och hur kul är det att stå i ett stall där man inte trivs?

Att göra något för att han ska gå upp i vikt borde inte vara några större problem eller kostnader eftersom ni har ett hösilage med hög proteinhalt. Lite olja eller liknande.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Jag hade gärna stått i ditt stall.
Avskyr verkligen alla konflikter i stall. Det ska bråkas om allt och med alla. Själv försöker jag hålla mig diplomatisk, men då blir jag istället ett allmänt bollplank för alla som är arga.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

tack vad glad jag blir! :) Det är inte lätt att vara stallägare, men de är fasen inte lätt o vara inackorderad heller! Man blir lätt överkörd som stallägare om man inte har pondus. Vilket man snabbt lär sig att man måste ha. Regelbundna möten är ett måste, där allt ventileras o då stallägaren bjuder på gott fika! Sen är det viktigt att ta upp alla åsikter man har med stallägaren innan man gnäller hos nån annan. Skitsnack i stall är väldigt vanligt, går nästan inte att undvika! Men genom att ta alla konflikter som blir på rätt sätt så är iaf alla ärliga i sin åsikt, och då kan man bara ogilla varandra, man behöver inte må dåligt! Alla stall skulle behöva en eller flera män, helst 10 poängare dessutom :o :love:
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

kanske lite ot men...

Ibland verkar det som att en del har ett slags behov av att bråka och skapa drama? Har de en dålig dag överlag så utagerar de sig på omgivningen = stallet. Jag tycker inte att det är okej! Har man synpunkter ska man framföra dem och prata om saken! Gap och skrik och svordomar hör inte hemma i ett stall enligt mig men jag har fått erfara att inte alla tycker som jag. Skitsnack är kanske svårt att undvika i vissa fall men man får faktiskt lägga band på sig ibland!

/Mynta - som inte förstår hur folk kan gapa och skrika i ett stall med hästar.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Av vad jag förstått så kan inte stallägaren kräva av TS att hon ska köpa hö av henne iom att det inte står i TS kontrakt (men i några andras).
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Hmmm många ställen??
Jag har aldrig råkat på ett sådant ställe.

De flesta stall här har den regeln ,har inte sett/stått på många stall där möjlighet att ha eget grovfoder finns. Det finns oftast inte utrymme för förvaring även om det skulle vara tillåtet så då faller det där.De flesta stallägare köper in foder för hela säsongen =bättre pris .
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

*kl*

Man flyttar.

Jag har absolut noll tolerans för tjaffs i stallet. Det ska vara en frizon och går det inte att lösa mer eller mindre på en gång, då får det vara.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Har det upplysts om förfarandet och det är gällande hantering på stället blir det nog väldigt svårt för ts att hävda något annat än att hon känt till och accepterat detta när hon flyttade in.

MEN det man egentligen strider om är ju uppsägningen, om ts inte betalar den. Det går ju inte att tvinga sig till att få ta dit eget grovfoder.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Av alla stall jag varit inhyrd i har ett varit ett sådant där stallägaren haft i det närmaste neurotiska behov av att kontrollera och bestämma allt. Förutom fodret hade h*n hade regler om hur hästar skulle ledas, bindas upp, vilka säkerhetsprylar man skulle ha på sig i stallet... jag minns inte allt. :p

Kan kanske bero på att om något händer är det stallägaren som har huvudansvaret.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Med tanke på hur mkt du verkar vantrivas så är det väl bara att säga upp kontraktet och flytta?!
Det blir knappast bättre för varken dig eller stallägaren att du sitter och beklagar dig öppet om hur stallet sköts.

Ang hästen som magrat ut är det faktiskt på hästägarens ansvar så det är ju verkligen ingenting som du kan skylla över på ngn annan. Väldigt oansvarigt att inte göra ngt åt det utan bara gnälla om grovfodret!
Det finns tusen sorters foder utöver hö/silage som man kan ge till hästarna. Är det för lite energi är det ju enkelt att köpa till lite olja exv.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Har det upplysts om förfarandet och det är gällande hantering på stället blir det nog väldigt svårt för ts att hävda något annat än att hon känt till och accepterat detta när hon flyttade in.

Fast det beror ju helt och hållet på.
Om TS inte fått veta av stallansvarig (som jag förstått att det handlar om och alltså inte ägare av stallet) utan bara Hört och det efter att hon flyttat dit så är ju frågan vad som gäller. Man får inte ändra ett kontrakt utan att säga upp det och göra nya.

Jag diskuterar inte ang uppsägning eller om det är rätt eller fel att man inte ska få ta dit sitt eget foder.
Jag ifrågasätter om ett kontrakt får ändras utan att det är uppsagt (och itne båda parter är ok med ändringen) och om ändringen verkligen gäller om inte TS är informerad utan stallansvarig.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Det finns många rutiner i ett stall som inte skrivs in i kontraktet men som ändå gäller. Detta är ingen kontrantsändring om man ser till vad som skrivs, TS har hela tiden varit medveten om att man köper foder från stallhållaren. Nu vill hon frångå detta och vet att det krävs särskilt tillstånd - som hon inte får.

Gilla läget eller flytta alltså.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Till dig och lite andra i tråden (jag tar din knapp eftersom du svarat sist)


Ibland kan det vara Väldigt svårt att äga häst.

Man kan inte vara expert på Allt, jag kan ärligt säga att jag inte är någon expert på sjukdomar eller skador uppkomna pga slitage. Detta då mina hästar knappt varit sjuka. Unghästen har lyckats skada sig själv (fastat med tänderna i godkänt fabrikstillverkat galler, han hade helt enkelt Väldigt liten/smal mun som unghäst, och slitit ut mjölktänder, mm) men i övrigt så har mina hästar varit Väldigt friska.

Jag är inte bra på hovslageri, därför är jag noga med att ta en seriös och duktig hovslagare som kan sin sak. På så sätt behöver inte Jag kunna allt om hovslageri.

Jag är inte någon hejjera på att rida western, och den hoppkunskap jag haft har fallit i glömska. Skulle jag vilja utöva något av dessa skulle jag sätta min tillit till en bra tränare.

Jag är urusel på foder och har vid flera tillfällen, vid behov, fått bra hjälp av buke. Och skall tillägga att jag då fått trevliga svar, tyvärr har TS i denna tråd fått många otrevliga svar.

Så för TS kanske det är så att hon helt enkelt inte har kunskapen, och hästen har därför blivit mager. Det är inte en ursäkt för att hästen ska bli mager, men frågan är Hur mager är den och lider den verkligen, eller är det bara onödigt att den är så mager som den är?

Det är Helt omöjligt att förutse och förhindra allt.
Och den som säger att den minsan kan förutse allt och därför vill kasta första stenen vill jag bara påpeka att en, tex, skadad häst är att inte ha förutsett "allt".

:)


Trevlig fortsatt start på årets första veckor.
 
Senast ändrad:
Sv: När stallägaren motarbetar...

Det finns många rutiner i ett stall som inte skrivs in i kontraktet men som ändå gäller. Detta är ingen kontrantsändring om man ser till vad som skrivs, TS har hela tiden varit medveten om att man köper foder från stallhållaren. Nu vill hon frångå detta och vet att det krävs särskilt tillstånd - som hon inte får.

Gilla läget eller flytta alltså.


Jag tycker också att hon borde flytta, iom att stallansvarig verkar vara väldigt tjorvig. Eller så är det den bild jag får. Vi har bara ena sidan av historien här.

Har missat vart i tråden det står att de var tvugna att köpa foder från stallansvarig när de flyttade till stallet? Jag fick uppfattningen av att detta skett efter inflyttning.


Alla rutiner kan inte skrivas in i ett kontrakt. Men de som inte är standars och självklara skall göras det och det är Inte en självklarhet att man ska köpa foder från/via stallägare/stallansvarig!
 
Senast ändrad:
Sv: När stallägaren motarbetar...

Visst kan man inte kunna allt ens som hästägare, men att se och förhindra att hästen blir mager är ju faktiskt en ren grundkunskap som jag tycker man bör kunna när man skaffar häst..
Man kanskei nte kan allt om foder, men det är ju ganska lätt att läsa sig till lösningar.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Det är lätt att läsa sig till om man vet vart man ska söka, och Hur man söker. Lätt att fråga Buke också.

Hur som helst. Vad Jag tycker är "mager" på mina hästar är inte ganska "lite" mager.
Vi vet inte hur TS häst ser ut egentligen (och jag tycker Inte TS ska lägga in en bild heller, kommer bara att leda till skitkastning).

Kan lika väl vara så att hästen inte varit Så mager och sen plötsligt rasat mkt, och då är det egentligen inte lätt att hänga med.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Vi har en stackars ponny som här i december månad gått ner rejält i vikt. I slutet av december fick han kolik, och har sedan dess fullkomligt rasat i vikt, så ny syns både revben och ryggrad.

Vid en närmare titt på höanalysen som gjordes tidigare i år såg vi att vårt silage innehåller för lite energi och för mycket protein till en häst på vår ålder.

Har väldigt svårt att tro att ett hösilage med hög kvot skulle göra att hästen tappar överlinjen, precis tvärtom skulle det ju varit. Öka högivan några kilo till.
Överskott på protein är ju inte farligt, däremot en massa kraftfoder för att få upp energin, stod ju att hästen haft fång också. Sedan klickar ju inte kemin mellan stallägaren och ts så flytt är nog att rekommendera ändå, men värdena på höet är nog inte problemet ;-)
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

En fråga bara....har de andra hästarna fallit ur...för så borde det rent generellt vara om grovfoder är enda boven. Du nämner ålder....finns ett antal åkommor som kan drabba äldre hästar och därmed få dem att fullkomligt rasa i vikt där ryggraden träder fram på mycket kort tid. Alltså, alla muskler försvinner. Har sett det på en i ena stunden till synes frisk ponny, som snabbt blev jättedålig, förlorade allt hull och muskler på mycket kort tid. Den gick inte att göda upp trots alla försök med allt möjligt och ett hö med supervärden.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Absolut !
Ett helt stall med hetingar, det skulle vara något det.
Men faktum är att alla argbiggor blir som sammet när någon tjusig karl dyker upp ( min man tex. ). Det är inte så många som bråkar på mig och det tror jag har att göra med att min karl rider och vistas istallet ganska ofta.För att inte tala om hur hjälpsamma dom är när han ska sköta lilla pållan ensam några dagar.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Absolut !
Ett helt stall med hetingar, det skulle vara något det.
Men faktum är att alla argbiggor blir som sammet när någon tjusig karl dyker upp ( min man tex. ). Det är inte så många som bråkar på mig och det tror jag har att göra med att min karl rider och vistas istallet ganska ofta.För att inte tala om hur hjälpsamma dom är när han ska sköta lilla pållan ensam några dagar.
Har aldrig haft turen att ha en tjusig karl i stallet, har hitills bara haft barnsliga, feta fula karlar som inget i stallet har att göra alt karlar som tror att de kan allt men egentligen inte kan ett piss, dessa kan man vara helt utan! Hitills har det varit skönt när stallkamraterna har lämnat sina karlar hemma istället för att dra med dem till stallet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 222
Senast: Madick
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 178
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp