Bukefalos 28 år!

När stallägaren motarbetar...

Sv: När stallägaren motarbetar...

Av alla stall jag varit inhyrd i har ett varit ett sådant där stallägaren haft i det närmaste neurotiska behov av att kontrollera och bestämma allt. Förutom fodret hade h*n hade regler om hur hästar skulle ledas, bindas upp, vilka säkerhetsprylar man skulle ha på sig i stallet... jag minns inte allt. :p
Jag kommer aldrig att stå i ett sånt stall igen eftersom jag som hästägare har köpt min häst för mina surt förvärvade pengar och då är det upp till mig vad den ska och inte ska äta och hur den ska hanteras. Säger som de andra, flytta. Det finns stall där ni får göra som ni vill med er egen häst, kanske kan ni leta lite längre ut? Själv körde jag förut gladeligen 3 mil enkel resa för att vara i ett bra stall med vuxna trevliga människor som behandlade varandra som vuxna och inte som en dagisfröken behandlar ett barn.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

och Lavinia - jag har varit inackorderad på flera ställen och ALDRIG mött det här!! Där jag köpt eget hö har jag fått en plats avvisad för mitt hö.

Sånt agerande som TS råkat ut för känns väldigt svårt att förstå och jag hoppas innerligen jag skall slippa sådant också.

Just nu har jag mina hästar hos världens bästa R o N.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Och jag har nästan uteslutande stått i dylika stall. Beror ju också på vad man väljer, kallhyrestall t ex är ju alltid exkl. foder och där brukar man få ta dit vad man önskar, i mån av plats.

Ja i kallhyra ingår ju inget foder så då är det ett måste att köpa foder:idea:

Det positiva i såna stall är att få bestämma själv vad mina hästar sk få äta.
Fast i de stall jag haft helinakordering i har det inte varit några problem att köpa eget foder och fodra med. Men det beror ju på vilken stallägare det är.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Reglerna har inte ändrats - de har tillagts i andras kontrakt, för hand. Det står dock inte i vårt kontrakt.

Att det ska finnas regler är jag helt med på, men hade jag själv ägt ett stall hade jag aldrig i livet satt dessa framför djurens välbefinnande. (Det finns dessutom en annan detalj som gör hela den här situationen helt menlös, men då den gäller personen vi hyr av och inte är officiell kan jag inte gå in på den... suck.)

Ha Ha där har du ju kryphålet! OM det inte står i ert kontrakt om höet så bryter ni ju inte mot kontraktet. Även fast de andra har det i sitt så har ju inte du skrivit under något sådant?:rofl: Tryck upp kontraktet under näsan på stallägaren när hon/ han ifrågasätter varför ni köpt eget hö.;)
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Ha Ha där har du ju kryphålet! OM det inte står i ert kontrakt om höet så bryter ni ju inte mot kontraktet. Även fast de andra har det i sitt så har ju inte du skrivit under något sådant?:rofl: Tryck upp kontraktet under näsan på stallägaren när hon/ han ifrågasätter varför ni köpt eget hö.;)

Att det inte står i kontraktet innebär ju att Ts får köpa eget hö, men förmodligen kommer hyresvärden bli sur och slänga ut dom.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Jag tror att vi är på väg ut oavsett vad... Jag skulle kunna räkna upp ett antal saker vi har fått stå ut med sedan vi flyttade (uppenbara lögner, överraskningsutgifter, hagar som faller sönder, råttor i sophögen, inkassohot och så vidare in absurdum), men detta måste vara droppen.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

det är tråkigt när det blir så! tillslut blir det ju inte roligt att åka till stallet längre.. Jag tror att ni gör rätt i att byta stall, hitta någonstans där ni trivs bättre och där ni kan ha häst "på era förutsättningar" dvs, med att kunna välja grovfoder själva ( Vilket jag ser som en självklarhet ) osvosv.



Sen vet jag inte om jag har missuppfattat det hela, du skrev att hagarna faller sönder osv, är det inget du har kunnat ta upp med din hyresvärd? eller har du gjort det utan att du fått respons och att det har åtgärdas?

För annars är det ju du som måste säga till när detta inträffar för att det ska kunna åtgärdas av din hyresvärd, ( om det står skrivet i kontraktet att hyresvärden ska åtgärda sådant )
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Om det inte står något i kontraktet om att ni inte får köpa annat grovfoder så är det klart att du rent lagligt har rätt att göra det. Dock tror jag ändå du gör rätt i att flytta, inte för att ni har gjort något fel eller för att stallägaren har rätt, men vissa människor går inte att komma överens med. Om din häst dessutom far illa under tiden så är det du som hästägare som ansvarar för den även om man kan tycka att stallägaren borde vilja att både de hästar och människor som står i hennes stall far väl.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Det verkar ju onekligen som du och stallägaren har hamnat i ett tråkigt läge, kanske bäst att flytta då.
Annars kan jag tycka att har man dom reglerna som din stallägare har får man allt se till att köpa in silage som är så pass bra att alla hästar kan överleva på det. Att köpa in stora partier som sen visar sig vara skit verkar ju vara mer regel än undantag. Billigast är kanske inte alltid bäst.
Vårat silage i år är också helt fel ( dock fel åt andra hållet) varpå de flesta hästar vars ägare inte lagt till protein, nu ser ut som skuggor av sitt forna jag.
Du får väl betala för stallägarens silage och ändå köpa eget hö.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Jag tror att vi är på väg ut oavsett vad... Jag skulle kunna räkna upp ett antal saker vi har fått stå ut med sedan vi flyttade (uppenbara lögner, överraskningsutgifter, hagar som faller sönder, råttor i sophögen, inkassohot och så vidare in absurdum), men detta måste vara droppen.

Ang "överraskningsutgifter", jo, det är ju sådant som kan hända, om tex någon av de inackorderades hästar sparkar sönder mellanväggen i sin box, gång på gång, eller om den upprepat saboterar hagarna, då blir det ju extra utgifter som en enskild häst gör och det vore inte schysst att höja hyran för alla i ett sådant läge, bättre då att den som äger en "bråkstake" till häst får betala för dennes sabotage.

"hagar som faller sönder" Ja, denna vinter har jag haft massor av snö, varpå hagarna rasar ihop, trots att jag gör mitt allra bästa för att de ska vara uppe. En sådan grej kan ju också bero på att någon häst helt enkelt går igenom staketen gång på gång.

"råttor" Jo, denna vinter, som är kall som 17 har jag haft massor av möss, i stallet dessutom, tack o lov inga råttor vad jag vet, trots gift utlagt så ser jag spår efter dom varje dag, jag hatar det och jag tror att det är oundvikligt.. speciellt en kall vinter.

"inkassokrav" Ja, betalar inte hyresgästen så lär man väl hota med det, vad ska man annars göra, låta en strunta i att betala för sig medans de andra gör det? Inget konstigt med ett sådant krav tycker jag.

Ang att er ponny tappar i hull, har för mig att du skrev att den är gammal, eller i alla fall av äldre modell, jag har en gammal ponny jag med, nu när han kommit upp i hög ålder så är lucern ett måste på vintern, han rasar i vikt annars och det trots att jag har det bästa hö jag kan finna.. De andra hästarna klarar sig finfint på detta hö, men gammelgubben, han måste börja fodras med lucern när hösten går över i vinter, inte alls ovanligt att det är så, speciellt när det nu vart en så kall vinter, då skulle jag gissa på att det är ännu mer vanligt.

Jag tror att ni skulle behöva ge det som tillskott, att ni betalar kallhyra har ju inget att göra med er ponnys speciella behov..

När dom kommer upp i ålder, då är det såhär för många..
Inget som kommer att ändras om ni byter stall, den kommer att tappa på vintern ändå om ni inte stödfodrar med annat.
 
Senast ändrad:
Sv: När stallägaren motarbetar...

Jag tror att vi är på väg ut oavsett vad... Jag skulle kunna räkna upp ett antal saker vi har fått stå ut med sedan vi flyttade (uppenbara lögner, överraskningsutgifter, hagar som faller sönder, råttor i sophögen, inkassohot och så vidare in absurdum), men detta måste vara droppen.

Förstår inte vad du väntar på? Jag hade flyttat igår.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

jag bara undrar, ni maste kopa grovfoder fran stallagare.. men ar ni tvugna att fodra med det?? visst det ingar i stallhyra, ni tar det foder som ni har betalat for fran henne, och sen koper eget. vad ni gor med det foder hon har, om ni slanger det, ger till hasten, tar ut till radjuren, spelar ingen roll.. och sen har eget grovfoder som ni ger er palle.. allt det har later valdigt krangligt tycker jag.. och med de reglerna i ett stall skulle jag flytta.. bums.. till ett kallstall dar man far ge vad man sjalv vill. jag hoppas ts hittar ngnstans snart, men kolla kontrakt sa ni inte maste betala uppsagningstid etc, och att pallen mar bra och lagger pa sig ngt i vikt..
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Bara för att vara på det klara...

Ang "överraskningsutgifter", jo, det är ju sådant som kan hända, om tex någon av de inackorderades hästar sparkar sönder mellanväggen i sin box, gång på gång, eller om den upprepat saboterar hagarna, då blir det ju extra utgifter som en enskild häst gör och det vore inte schysst att höja hyran för alla i ett sådant läge, bättre då att den som äger en "bråkstake" till häst får betala för dennes sabotage.

I det här fallet handlade det om halm, något som ingen visste inte ingick i hyran, utan vi fick veta dagen innan att vi skulle ta med oss kontant nästa dag då halmen kom in. För en av oss innebar det att framskaffa 3200 kronor från en dag till en annan, trots att hon har den ena hästen där "gratis".

"hagar som faller sönder" Ja, denna vinter har jag haft massor av snö, varpå hagarna rasar ihop, trots att jag gör mitt allra bästa för att de ska vara uppe. En sådan grej kan ju också bero på att någon häst helt enkelt går igenom staketen gång på gång.

Hagarna var trasiga redan i somras, när staketen började välta. Så gott som alla trästolpar är ruttna, och de som är av plast är knäckta eller böjda. På några ställen har ett slags kabel satts upp då det saknas tråd mellan stolparna, och alla handtag är trasiga. De enda gångerna som där har varit hästar genom staketet har varit när det har legat på marken.

"råttor" Jo, denna vinter, som är kall som 17 har jag haft massor av möss, i stallet dessutom, tack o lov inga råttor vad jag vet, trots gift utlagt så ser jag spår efter dom varje dag, jag hatar det och jag tror att det är oundvikligt.. speciellt en kall vinter.

Råttorna kom sig av att personen ifråga inte orkade tömma sophögen... gårdsägaren blev tvungen att gå ut och fota det och säga till henne på skarpen innan det hände något. Och inte heller råttorna är från vintern, om man säger så.

"inkassokrav" Ja, betalar inte hyresgästen så lär man väl hota med det, vad ska man annars göra, låta en strunta i att betala för sig medans de andra gör det? Inget konstigt med ett sådant krav tycker jag.

Det är visst konstigt när man har förklarat för personen ifråga att fördröjningen beror på att nätbanken inte har funkat som den ska (i det här fallet hade vi trassel med både den danska, där vi får in lönen, och den svenska), men att pengarna hade satts in och borde komma fram när som helst. Hur gärna jag än vill så råder jag inte på Nordeas mjukvara. Vi har aldrig fått några betalningsanmärkningar, inte heller varit sena med stallhyran tidigare.

Ang att er ponny tappar i hull, har för mig att du skrev att den är gammal, eller i alla fall av äldre modell, jag har en gammal ponny jag med, nu när han kommit upp i hög ålder så är lucern ett måste på vintern, han rasar i vikt annars och det trots att jag har det bästa hö jag kan finna.. De andra hästarna klarar sig finfint på detta hö, men gammelgubben, han måste börja fodras med lucern när hösten går över i vinter, inte alls ovanligt att det är så, speciellt när det nu vart en så kall vinter, då skulle jag gissa på att det är ännu mer vanligt.

Lucern funkade fint på min gamla häst (som tyvärr inte finns längre), men den här versionen är inte så gammal - bara i förhållande till de flesta andra eftersom vi har många ungdjur. Och Lucern gillar han inte. :(

@beccahedberg: Jo, vi har sagt till, vilket är en av anledningarna till att hon inte gillar oss, tror jag... Men ingenting hände, så till sist byggde vi om själva.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Helt rätt. Men stallägaren har rätt att kräva att fodret ska köpas av denna. Vill man ha annat foder får man flytta någon annanstans där detta tillåts.

Det är många, många ställen som har dessa regler.

Svar ja, det är vanligt med dessa regler.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Men varför i all sin dar kosta på dyrt proteintillskott (lusern) när det är billigt energitillskott (olja, betfor etc) som ni behöver? Lusern är väl inte aktuellt i ert fall?

Den här tråden inledes med missnöje med grovfodret, ett missnöje som jag ser som helt obefogat med tanke på att det inte går att tillfredställa alla behov, men är det hög kvot så passar det ju fler än om det är låg kvot (och blir billigare för hästhållaren också för den delen).

Nu har det framkommit fler orsaker med missnöjet, vissa orsaker har tydligen förelegat länge. Varför fortsätter man som hästägare att ha sin häst på ett ställe där man inte trivs och hästen uppenbarligen inte får sina behov tillgodosedda? Hästen är ju i slutänden hästägarens ansvar. Och ingen stallägare kan tillfredställa allas behov vad gäller näringsvärden, ströönskemål etc.
 
Sv: När stallägaren motarbetar...

Varför fortsätter man som hästägare att ha sin häst på ett ställe där man inte trivs och hästen uppenbarligen inte får sina behov tillgodosedda?

För att de flesta hade räknat med att det tog slut vid årsskiftet och att stallet skulle vara i annan regi, kort och gott.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 314
Senast: Madick
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 187
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp