Bukefalos 28 år!

När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

D

Dalidah

Ja ni som tränar och tävlar era hästar och ogillar tjock päls, klipper hästarna och har dem på stall. När och hur tjocka stalltäcken sätter ni på hästarna? Och vid vilka grader byter ni till tjockare? Jag har ett på 150g, 300g och ett på 600g och försöker ju att byta vid lämplig temp. skiftning.

Men hur gör ni? Nu vänder jag mig till er som har era hästar uppstallade redan, använder täcken året runt, och ser inget problem/fel med att använda täcken för att minska pälsutväxten.

Alltså inte till er som totalsågar trådar om täckesanvändning, och bekymrar er för mkt om andras hästar och hur vida de har täcken i april eller ej... Snälla besvära er inte!
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

min har pyjamas året runt. just nu bara ett tunt bomullstäcke. sen har jag antingen 150 eller 300 g täcken..

150 på våren/hösten
300 på vintern
bomull på sommaren

sen hade en gång en ponny som frös som en jag vet inte vad, han hade ylletäcke + 300 g inne & ylle + 300 g + rambo supreem 420 g ute :p på vintern då
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

Jag har ett tunnare stalltäcke och ett tjockare på 300g.
Ett småfodrat regntäcke, och ett ofodrat.
Ett vintertäcke på 280g med avtagbar hals som också är 280g.
Ett supervarmt vintertäcke på 400g med avtagbar hals med 300g i.
Plus fleecetäcken och bomullstäcken och sånna.

Dessa kombinerar jag hejvilt så att pollen aldrig ska behöva frysa och aldrig heller svettas. Bor i Norrland så här kan det bli ordentligt kallt på vintrarna! Har inte klippt honom än så just nu har han bara något av regntäckena om det är kyligt men så fort han blir klippt så kommer han få börja ha stalltäcke + utetäcke. Men då har jag oftast det tunnare stalltäcket och det tunnare vintertäcket (eller fodrade regntäcket om det "bara är höst"). Sen byter jag till det tjockare stalltäcket och det tunnare vintertäcket och i det kallaste kallaste så blir det dom tjockaste av allt! Men jag tänker undvika att börja använda det supervarma täcket innan vi fått snö då det är alldeles nytt :angel: Men snö brukar vi ändå få ganska snabbt :)
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

Jag har flera 300 g täcken, ett lite tunnare och ett 600 g täcke. jag brukar använgda 300 g tills det blir typ 15 minus (ibland med ett ylle under) och efter det byter jag till 600 g.
Nu på sommaren har jag använt ett tunt bomullstäcke och vid behov också en hel flug outfit, men från och med idag (det börjar bli grymt kallt på nätterna) ska hon få börja stå med ett lite kraftigare bomullstäcke. Sen blir det fleece, ylle och id behov även lite mixxande av olika tacken/material. jag använder också regntäcken vid behov. Har ett ofodrat och två fleecefodrade.

Diana Sellberg
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

mina har gått med regntäcke hela sommaren, förutom de soliga dagarna då är de nakna.
nu har de fått på sig ett bomullstäcke inne och regntäcke över ute.
när det är som kallast på vintern har ponnyn 280g inne + 370g ute. storhästen 600g inne + 200g (med hals) ute. men ska köpa ett tjockare utetäcke till henne!
på hösten och våren när det är lite kyligare har de 150g inne + 200g ute..
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

Min häst går med tunt regntäcke just nu, men snart börjar det bli dags för ett med lite foder i som värmer. När det blir kallare(har ganska varmt stall) går hon med tjockt ylletäcke inne samt utetäcke över, sedan 200 g stalltäcke, 400 g på vintern.

Växlar sedan upp gradvis på både stall och utetäcke, klär gärna på lite mer än tvärt om...Har stalltäcke på 400 g och utetäcke på 500 g som mest. Vid riktigt kallt väder står hon inne!

Men tycker det är svårt nu i dessa tider när vädret växlar, helst skulle man ju bo i stallet för att kunna byta täcke vid växlande väder:angel:
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

Mitt sto, som vi inte klipper under vintren, börja ha Fleecetäcke på sig inomhus i kanske slutet av September, lite olika beroende på vädret. Då börja hon oxå ha antingen ett tunt reng eller ett tjockare regntäcke med halvhals.
När det börja bli närmare nolla ha hon ett Ulltäcke eller ett tjockt stalltäcke inne, och så har vi två vintertäcken till henne, ett med avtagbar hals.

Tycker ni detta låter vettigt för ett sto som ska föla i börjann av Maj? Vi rider inte henne så hårt ju närmare vi kommer, men här kommer en "liten tabell"


I början: Fleecetäcken Tunt och/eller tjockare regntäcke
"Kallare" Ull - stalltäcke Vintertäcken, ett med hals

Kram erika
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

Jag kommer ha fleecetäcke på min till att böra med, sen ett 200grams termotäcke inne vid normaltemperatur, då har vi runt 5-10 plusgrader i stallet. Blir det så kallt att det blir minusgrader i stallet (står i kallstall)kommer hon ha ett 300grams.
Det är planen iaf:)
Ska klippa henne så får väl se om det blir lagom eller om hon behöver ha mer på sig.
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

När vi klipper får hon börja vara täckad i år tror jag.
Jag skulle ha klippt i fredags, men då var hon inte frisk. Klipper om en vecka ungefär tror jag. Då får hon ha fleece inne och sen ofodrat regntäcke uppepå ute.
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

Min står naken inne för det är ganska varmt där (15-20 plus). Ute går hon med mellantjockt utetäcke (250g?) till ungefär -3. Sen blir det nog tjockt fleece under ner till -10 och därefter hennes tjockaste (500g) när det går under -10.
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

Har just nu ett ylle/bävernylon på pållen. ingen fyllning men rätt varmt.
(står i ett Ej isolerat stall)
När det kommer runt 0 byter jag till ett med 250g fyllning, runt 5 minus har han ett ylle + 250fyllning. Sen blir det löshals, och 150g+250 g när det är runt -8- 15. Brukar använda löshals och dubbla tjocka 300g det ena och 450 det andra täcken när det är riktigt kallt. (runt - 15 -24)
Han är helklippt förutom benen.
ute har han regntäcke m fleecefoder tills det är runt 5-7 på dagen, då åker det ett ylle täcke på under. Använder ett bucas tornout extra 300g när det är runt 0 på dagen. Sedan blir det bucas täcke ner till ca 5 minus. ev. ylletäcke under. växlar med ett tjockt med hals. 400g.
Är det riktigt kallt blir det bucas + det med hals.
Sen beror det ju på om det är vindstilla eller om det blåser små spik. Har eget stall och möjlighet att byta vid väderomslag..
 
Senast ändrad:
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

Nu när det börjar bli lite kallare har jag ett tunt regntäcke dygnet runt, om någon månad blir det nog vintertäcke dygnet om istället. Jag byter inte täcke inne/ute utan har ett varmfodrat allväderstäcke hela dygnet. Om det inte skulle vara vått givetvis, då byter jag.

Jag upplever att mina hästar sätter mindre päls än andras hästar och det beror säkert på att jag använder täcke nästan hela året, utom de varmaste månaderna i så fall bara vid regn.
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

mina går fortfarande nakna då solen fortfarande är lite värmande,
men snart åker täckerna på,
på vinter så är mina hel klippta då har hästen 400g inne och 600g uppe på ute
ponnyn 200g inne och 600 g ute.
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

Ja ni som tränar och tävlar era hästar och ogillar tjock päls, klipper hästarna och har dem på stall. När och hur tjocka stalltäcken sätter ni på hästarna? Och vid vilka grader byter ni till tjockare? Jag har ett på 150g, 300g och ett på 600g och försöker ju att byta vid lämplig temp. skiftning.

Men hur gör ni? Nu vänder jag mig till er som har era hästar uppstallade redan, använder täcken året runt, och ser inget problem/fel med att använda täcken för att minska pälsutväxten.

Alltså inte till er som totalsågar trådar om täckesanvändning, och bekymrar er för mkt om andras hästar och hur vida de har täcken i april eller ej... Snälla besvära er inte!

svarar som mor/hästskötare

häst nr 1 som sätter päls tidigt har haft nattäcke ett en månad! Han fick täcke dagtid också i måndags när det snabbt blev svalare här. Rgentäcke har han alltid om det regnar. Åker ofta in efter halva dagen i regn. Nattetid hade han inte täcke juni-juli. (Förutom när vi är på tävling för att hålla sej hyfsat ren..)

häst nr 2, rent fullblod. Sätter inte så snabbt/tidigt så han har bara regntäcke vid dåligt väder. Nattäcke inne sedan en vecka.

Vi tittar på vädret och kollar in vad vi tror det ska bli. Värdelöst nu när det är +5 på morgonen och sen +20 mitt på dagen. Vi är dock hemma olika så det brukar lösa sej.

150 g täcke nu, kanske en måndad till. Sen ett tjockt 500-600g OM det blir regnigt/riktigt kallt. Snö kan innebära +-0 så då behövs det inte det tjockaste... kör 300g då.

Här är det som kallast när det är hög luftfuktighet/blåst. Okey att vi enstaka dagar har -20 men det är så sällan att det inte räknas.

Skiftar alltid täcke inne och ute... har oftast helklippta även om förbundskaptenen inte gillar det..
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

Vi började täcka i söndags. Två andra i stallet började för ca två veckor sen kanske.
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

Jag tycker fleece värmer bättre så det skulle jag valt.
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

okej
tkr flecce är mysigare oxå =)
 
Sv: När "täckar" ni era hästar, som ogillar päls?

Jag behöver en pyjamas nu som sitter bra. Jag blir tokig på alla fleecetäcken som glider bakåt och hänger bakom manken!

Min står i kallstall och har börjat ha täcke på natten nu samt regntäcke igår när det var 6 grader och regnade i sidled. Hon har haft ett tunt Rambo bomullstäcke men jag skulle vilja ha något lite varmare på nätterna. Några tips?
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 142
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 154
Senast: Unafraid
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 448
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag har en 23 årig gammal valack, fd. travare, som jag nu misstänker att jag kanske har täckat lite för lite :( Orsaken till att jag...
Svar
12
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Hiss och diss del 5
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp