Nästa hund? En rastråd bland många

Australisk terrier vet jag inte så mycket om men det låter lovande att de har varit gårdshundar, det känns som en bakgrund som kan passa mitt hundliv. Jag ska läsa på mer om dem.
Mamma har en australisk terrier och tycker hon är väldigt trevlig och lite lagom clownig. Hon går lätt med på långpromenader men är lika nöjd att bara hänga i trädgården/gården. Mamma ha sin lös på promenaderna och det funkar utmärkt, iaf så länge man har godis i fickan. Hon är väldigt motiverad för godis så man skulle säkert kunna träna olika saker också. Hon har helt klart terriermentalitet men väldigt mkt mildare och hon ganska samarbetsvillig. Enda nackdelen är att hon är onödigt vaktig men har ingen aning om om rasen är så eller om det bara är hon.
 
Dvärgschnauzer shih tzu och bichon tänker jag på.
Enkla lättsamma hundar.

Dvärgschnauzer har väl en del vakt/larmande i sig? Jag har märkt att de är populära här på forumet men jag tror inte att de passar mig utifrån vad jag vet om dem. Shih tzu går bort pga trubbnos. Bichon upplever jag som extrema åt andra hållet, de är nästan för enkla? I alla fall har alla exemplar jag träffat visserligen varit lättsamma, men... tja, ganska slätstrukna. Men det kan såklart ha berott på ägarna, jag har aldrig mött en bichon som varit annat än bara sällskap så de kanske är jätteroliga om de får chansen att göra mer.

Krav: få springa fritt regelbundet. Eftersom man måste vara försiktig med att släppa dem lösa hur som helst är tillgång till inhägnad yta nödvändigt. När jag hade borzoi åkte vi till hundhage dagligen. Vintertid när det var halkigt och eländigt brukade jag släppa dem i ridhuset så de fick ruscha av sig på halkfritt underlag. Mycket uppskattat.

Där faller vinthundar tyvärr, jag har ingen större inhägnad yta tillgänglig. Jag har också katt och därför vill jag helst inte ha en hund med så stark jaktinstinkt som triggas av synintryck.
 
En tibbeterrier kanske? :) Corgi?
Skye terrier? Skotten och westie finns också bland terrierna, men jag vet inte hur det ser ut på hälsosidan.
 
Dvärgschnauzer har väl en del vakt/larmande i sig? Jag har märkt att de är populära här på forumet men jag tror inte att de passar mig utifrån vad jag vet om dem. Shih tzu går bort pga trubbnos. Bichon upplever jag som extrema åt andra hållet, de är nästan för enkla? I alla fall har alla exemplar jag träffat visserligen varit lättsamma, men... tja, ganska slätstrukna. Men det kan såklart ha berott på ägarna, jag har aldrig mött en bichon som varit annat än bara sällskap så de kanske är jätteroliga om de får chansen att göra mer.



Där faller vinthundar tyvärr, jag har ingen större inhägnad yta tillgänglig. Jag har också katt och därför vill jag helst inte ha en hund med så stark jaktinstinkt som triggas av synintryck.
Dom ds jag träffat har inte varit särskilt ljudliga av sig åtminstone inte utomhus.
Tibetansk terrier då som någon skrev?

Bichoner kanske är lite tråkiga jag vet faktiskt inte?
Löwchen eller kines då?
Verkar va mer fart i :)
 
Dom ds jag träffat har inte varit särskilt ljudliga av sig åtminstone inte utomhus.
Tibetansk terrier då som någon skrev?

Bichoner kanske är lite tråkiga jag vet faktiskt inte?
Löwchen eller kines då?
Verkar va mer fart i :)
De två sistnämnda är kanske inte särskilt robusta dock, om de ska kunna leka med en brötig labbe? :)
 
Dvärgschnauzer har väl en del vakt/larmande i sig? Jag har märkt att de är populära här på forumet men jag tror inte att de passar mig utifrån vad jag vet om dem. Shih tzu går bort pga trubbnos. Bichon upplever jag som extrema åt andra hållet, de är nästan för enkla? I alla fall har alla exemplar jag träffat visserligen varit lättsamma, men... tja, ganska slätstrukna. Men det kan såklart ha berott på ägarna, jag har aldrig mött en bichon som varit annat än bara sällskap så de kanske är jätteroliga om de får chansen att göra mer.



Där faller vinthundar tyvärr, jag har ingen större inhägnad yta tillgänglig. Jag har också katt och därför vill jag helst inte ha en hund med så stark jaktinstinkt som triggas av synintryck.
Jag har två Dvärgschnauzers och de är inte speciellt vaktiga eller larmande av sig. De är inte värre än andra hundar jag haft (schäfer, labbe, blandraser)
Har en hel det DS omkring mig och de är inte heller värre än andra hundar. Det är träningsbart och handlar mycket om avel.

Däremot så krävs det pälsvård vilket du inte var så sugen på. Jag ullkammar bara 1 gång i veckan, det tar 15-20 min. I övrigt lämnar jag bort för trimm.

Utöver det där med pälsen så checkar den in dina boxar bra tycker jag. De är robusta, allround, sunda, fäller inte och det är lätt att hitta uppfödare som utvärderar mentalt. Min uppfödare gör tex MH på alla sina och har även korat några.
 
Är inte de ganska spretiga mentalt fortfarande? Läser jag på SKKs sidor och i RAS så framstår den verkligen inte som någon enkel sällskapshund utan en hund som vill och behöver jobba och kräver sin förare pga de mentala egenskaperna.

Jag känner att min tänkta aktivitetsnivå överskattas en del sett till vilka förslag som kommit in hittills. Här sitter jag med en labbe som är som en traktor - jobbar på men det går inte så fort, lika bra det så vi inte åker i diket - och så föreslår flera av er raser som för mig är sportiga vrålåk i jämförelse. :o

Jag har inte träffat jättemånga, 5-10 stycken kanske, men de har varit trevliga allihop förutom någon som varit lite socialt reserverad. De allra flesta lever ett sådant liv du beskriver - sällskapshundar med en del motion och lite hjärngympa :)
 
Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand till de som orkar läsa igenom hela trådstarten.

Nuvarande hund är en labrador av den "vanliga" typen. På det stora hela har han varit en bra första hund - okomplicerad i alla sammanhang, lättmotiverad i träning, hänger glatt med på allt man hittar på, fungerar felfritt med både hundar och andra djur.

Men till nästa hund önskar jag gå ner i storlek, till något som kräver mindre aktivitet och inte fäller så mycket. Labben väger strax över 30 kg, så jag tänker mig en hund som är max hälften så stor, men robust eftersom han kan vara bufflig.

Till övriga krav och önskemål... Pälsvård intresserar mig inte, så raser som kräver mycket av det skulle få klippas ner till sportfrisyr. Vädertålig är önskvärt men jag är okej med att ta på täcke och tossor om det behövs. Raser som har lätt för att ta till skall går bort, likaså trubbnosar och andra osunda kroppsformer.

Det jag har att erbjuda är ett helt vanligt liv som sällskapshund. Långa promenader och enkel mental aktivering i form av tricks och godis-/lekssaksök, kanske lite rallylydnad också om vi båda tycker att det är roligt.

För att fatta mig kort så är det jag önskar mig nog egentligen labbens mentalitet fast i liten förpackning. Finns det ens? Eller något som kommer tillräckligt nära utan att tumma på övriga krav?

Eftersom större delen av grupp 9 inte tilltalar mig så har jag börjat titta på terriers som ska vara av det mildare slaget. Har fått upp ögonen för Glen of Imaal men upplever det svårt att få mer kött på benen. Finns det någon här som har personlig erfarenhet av dem?

Förslag på andra raser är välkomna. Det måste inte absolut vara terrier, för jag misstänker att många av dem är för mycket hund för mig även om de är betydligt mindre än labben rent fysiskt.
Nu är Bichon Frisé en trimras (och du sa att du inte vill ha någonting från grupp 9) som även om man håller de nerklippta behöver en del tovutredning. Men i varje fall en av min hunds kullsyskon flyttade just till ett par som tidigare haft showlabbe men som nu ville ha någonting med liknande mentalitet, men mer lägenhetskompatibelt.
 
Svarar alla igen ganska kort.

Raser med vallande ursprung har jag träffat en hel del av och ingen har tillalat mig såpass att jag vill ha en själv, så corgi är inte ett alternativ. De är för övrigt också hundar som jag främst ser hos ägare som är mer aktiva än mig så jag tvivlar på att en sådan skulle trivas här.

Skyeterrier ser ut att vara ganska lik glen i modellen, lång och kraftig kropp på korta ben och det känns ju inte jättesunt. Skotte och westie har vad jag vet inte så bra hälsoläge.

DSG verkar också vara spretiga, finns allt från soffliggare till turbo men mitt intryck är att rasen i stort ligger åt det mer aktiva hållet och gärna vill ha ett jobb.

Tibetansk terrier... ser bara framför mig hur jag måste snagga hunden en gång i veckan för att den inte ska bli en enda stor tova. Och förstör säkert pälskvaliteten i processen eftersom många av pälsraserna egentligen inte bör klippas. Att de kan vara valpiga hela livet låter inte heller så lockande, det draget har redan labben så det räcker och blir över.

Löwchen eller chinese crested går bort, de faller för mig in i kategorin små ömtåliga knähundar. Inte så lämpliga som lekkamrater till en stor och brötig retriever. :nailbiting:

Jag känner att jag måste tillägga att min labbe verkligen är knäpptyst, han kanske ger ifrån sig något litet lekskall om han är extremt taggad men det är allt. Jag vill inte ha så mycket mer ljud än så, kanske på sin höjd ett kort skall om det kommer någon. Det är såklart delvis en träningsfråga men det kan vi väl ändå alla hålla med om att en del raser har mycket lättare för att ta till skall oavsett uppfostran? Det är den typen av anlag jag vill undvika.
 
Aussien är som en toyota corolla av äldre modell. Liten, ärtig, lite clownig, startar alltid, tuffar på i diverse terräng och har lite lagom tryck 😁

Med det sagt så finns det såklart de som har både mer och mindre tryck/fart i sig än "standardaussien", men det är generellt sett inte nån svår ras och nyreviderad RAS kommer snart ut.

Har den inte en del könsbunden aggression?
 
Borderterrier är så där glada i allt och alla som du nog gillar. Robusta och funkar bra i normalt familjeliv. Trimmas ner typ 2 ggr/år om du inte vill hålla utställningspäls.
Bra mentalitet och i det stora sunda hundar.
Men - jagar de så har du en jaktmaskin. De går i gryt. De går alltså efter aggressiva bytesdjur som räv och grävling ner i deras mörka, trånga gångar. Grythundar är modiga som få, självständiga (för du går inte ned tillsammans med dem) och envisa som synden.

Det ska enligt uppgift finnas sällskapsavlade borderterriers och jag har stött på både jägare och trevliga sällskapsgrisar
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 667
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jaha, här kommer en rastråd till. Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 278
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 091
Senast: Dandylinn
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 543
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp