Nästa hund? En rastråd bland många

Men - jagar de så har du en jaktmaskin. De går i gryt. De går alltså efter aggressiva bytesdjur som räv och grävling ner i deras mörka, trånga gångar. Grythundar är modiga som få, självständiga (för du går inte ned tillsammans med dem) och envisa som synden.

Det ska enligt uppgift finnas sällskapsavlade borderterriers och jag har stött på både jägare och trevliga sällskapsgrisar
De flesta mindre terrierraser har ju ursprung som grythundar och har därmed kvar dessa "terrieregenskaper" - jag kunde absolut se det hos min cairnterrier, även om jag uppfattar den rasen som "mildare" än borderterriern.
 
Men - jagar de så har du en jaktmaskin. De går i gryt. De går alltså efter aggressiva bytesdjur som räv och grävling ner i deras mörka, trånga gångar. Grythundar är modiga som få, självständiga (för du går inte ned tillsammans med dem) och envisa som synden.

Det ska enligt uppgift finnas sällskapsavlade borderterriers och jag har stött på både jägare och trevliga sällskapsgrisar
Visst är det så att de jagar, de är däremot inga jaktidioter som tex Tysk jaktterrier. Mina kommer från jagande linjer och de funkar bra i en vardag utan en massa träning. Man kan däremot inte ha dem lös hursomhelst.
Med det sagt har jag också haft en som omplacerades till jägare för det var en hund som trivdes bättre med det.
 
De flesta mindre terrierraser har ju ursprung som grythundar och har därmed kvar dessa "terrieregenskaper" - jag kunde absolut se det hos min cairnterrier, även om jag uppfattar den rasen som "mildare" än borderterriern.
Men bordern används fortfarande i aktiv jakt till skillnad från de många av de andra terrierna. Jag kanske låter alarmistisk, men jag blev faktiskt väldigt förvånad över hur vassa de kunde vara, då de flesta jag mött var snälla sällskapsgisar
 
Där faller vinthundar tyvärr, jag har ingen större inhägnad yta tillgänglig. Jag har också katt och därför vill jag helst inte ha en hund med så stark jaktinstinkt som triggas av synintryck.

Förstår att det kan kännas svårt med en vinthund om man inte har nån tillgång till öppen yta som de kan springa av sig på. Mina whippets springer dock inte på inhägnad yta utan på vår egen träningsplan (ca 10 000 m2) som inte är inhägnad och det funkar fint och jag vet andra whippets som utan större problem kan vara lösa - kanske inte överallt men på rätt ställen funkar det - men sen finns det förstås också de som inte kan vara det.

Min ena whippets uppfödare är även kattuppfödare och jag vet många med whippet som har katt (inklusive jag själv) så det behöver absolut inte innebära problem. Nu utgår jag från whippet för det är den vinthund jag kan bäst (även om jag ändå är relativt ny vinthundsägare), hur det är med de större raserna är jag inte lika insatt i, men å andra sidan ville du väl ha en mindre hund så då är det kanske whippet som ligger närmast till hands.
 
Men bordern används fortfarande i aktiv jakt till skillnad från de många av de andra terrierna. Jag kanske låter alarmistisk, men jag blev faktiskt väldigt förvånad över hur vassa de kunde vara, då de flesta jag mött var snälla sällskapsgisar
Ja, jag har inte träffat så många borderterriers, men har alltid haft lite "i bakhuvudet" att de faktiskt är en aktivt arbetande ras till skillnad från väldigt många andra terriers. Annars hade jag gärna valt borderterrier den gången det blev cairnterrier och det var just aktivitetsnivå/jaktlust som fällde avgörandet. Min cairn blev bara "riktig terrier" den gången vi mötte en grävling på morgonpromenaden - shit vad han blev tuff (lyckligtvis kopplad)! Han hade nog faktiskt kunnat ta en fight med grävlingen där och då om jag låtit honom - nu blev det bara surt morrande från både hund och grävling och sedan lommade grävlingen iväg.
 
Jag har en vän som har en Westie som är trevlig! Men den är ju långt från labbementalitet! Det är ju en terrier. Den hälsar glatt och är social men kan lika gärna hälsa kort och sen gå och lägga sig för sig själv i ett annat rum. Hon går med den lös i naturen men behöver ha koll på den om det skulle komma en katt. Den är även rätt duktig på att ta möss runt huset och döda dem snabbt och effektivt så visst finns det en del jakt men inte så mycket att hon inte kan ha den lös i skogen. Det är robust liten hund. Hon har en tik och den verkar okomplicerad tillsammans med andra hundar. Hon går mycket med den men tränar ingen gren, förutom vardagslydnad så att den ska kunna gå lös på promenaderna. Jag har ingen aning om hur rastypisk den är.
 
Där faller vinthundar tyvärr, jag har ingen större inhägnad yta tillgänglig. Jag har också katt och därför vill jag helst inte ha en hund med så stark jaktinstinkt som triggas av synintryck.
Skulle inte vara orolig över egen katt faktiskt. I min erfarenhet lär sig typ alla hundar skillnaden på katt i hemmet och andra katter.
Dobermann har ju med hög jaktlust och går på synintryck precis som vinthundarna och det har alltid fungerat bra. Katter ute ligger risigare till däremot.
 
Har den inte en del könsbunden aggression?

Nej.

Australisk terrier är "ursprungsaussien" och australisk shepherd ser heller inte ut såhär.

DSC_0422.JPG
 
Av alla bichonraserna så är havanaisen min favorit. Eller faktiskt den enda jag tycker om. De är optimister, glada i folk, lagom pigga. Tyvärr långhåriga, men det går ju att klippa. Kanske värda att övervägas?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tänker att det spelar mindre roll vilken som är "ursprungsaussien".
En aussie för gemene man är nog oftare en Australian Shepherd.
Jag tänker tom att "Aussie" är bara ett smeknamn/förkortning och kan inte "paxas". Men eftersom Australien Shepherd är 6 gånger så vanlig medans Australisk terrier är en rätt liten och okänd ras så faller tanken automatiskt på AS för de flesta.
 
Näppeligen mitt problem att folk tänker shepherd om mina aussies.

Tänker ändå att jag och aussierna funnit såpass länge här, att de allra flesta (speciellt de med några år på nacken) har bra koll på det..
 
Tycker det låter som att du skulle vilja ha en Cavalier om rasen hade varit frisk.
Tibetansk spaniel?

Ja, om cavalier hade varit en frisk ras så hade den nog legat rätt bra till. Kanske när jag blir gammal, ifall utkorsningsprojektet lyckas och jag fortfarande vill och kan ha hund då. Tibetansk spaniel ser ut att vara åt det trubbnosiga hållet, tyvärr. Eventuellt på gränsen storleksmässigt också, men står i och för sig att den är robust.

En Jack Russell?

En ras som är såpass mycket terrier när jag redan tror att de mildaste raserna i gruppen kan vara mycket hund? Nja...
Det kanske finns sällskapsavlade exemplar av dem också men jag har då aldrig stött på en. Alla jag har mött har varit intensiva individer med mycket attityd och jakt.

Av alla bichonraserna så är havanaisen min favorit. Eller faktiskt den enda jag tycker om. De är optimister, glada i folk, lagom pigga. Tyvärr långhåriga, men det går ju att klippa. Kanske värda att övervägas?

Jag ska kika på dem. De bichons jag har träffat har huvudsakligen varit frisé och de har jag som jag skrev tidigare i tråden upplevt som ganska tråkiga. Jag slipper helst lång päls men jag tror att jag kommer att bli tvungen att kompromissa på den biten för att kunna hitta något som passar in både på, så då får det bli kortklippt pälshund isåfall.

Skulle inte vara orolig över egen katt faktiskt. I min erfarenhet lär sig typ alla hundar skillnaden på katt i hemmet och andra katter.
Dobermann har ju med hög jaktlust och går på synintryck precis som vinthundarna och det har alltid fungerat bra. Katter ute ligger risigare till däremot.

Mina katter har alltid fått tillgång till utevistelse och det ämnar jag att fortsätta med så länge det inte blir någon lagändring, så om katter ute kan ligga risigt till så är det nog bäst att skippa vinthund. Jag tänker att om jaktinstinkten tänder till så är det inte säkert att hunden hinner tänka efter om det är en katt som hör till familjen eller inte, och den risken vill jag inte ta.
 
Näppeligen mitt problem att folk tänker shepherd om mina aussies.

Tänker ändå att jag och aussierna funnit såpass länge här, att de allra flesta (speciellt de med några år på nacken) har bra koll på det..
Läster man på SKKs sida om raserna så står det ”Både Austalisk terrier och Austalien shepherd kallas Aussie” så inget av dem verkar vara mer rätt eller fel :)
 
Jag ska kika på dem. De bichons jag har träffat har huvudsakligen varit frisé och de har jag som jag skrev tidigare i tråden upplevt som ganska tråkiga. Jag slipper helst lång päls men jag tror att jag kommer att bli tvungen att kompromissa på den biten för att kunna hitta något som passar in både på, så då får det bli kortklippt pälshund isåfall.
Jag tycker också att frisé är trista men upplever havanaisen är mer robust och lite mer lika stora hundar.
 
Sealyhamterrier hade nog passat (nedklippt) dom är ju lågställda men har egentligen inte så kortbenta som dom ser ut när dom har utställningspäls. Det är dock rätt blandat om man får en aktiv individ eller mer soffpotatis
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 667
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jaha, här kommer en rastråd till. Jag är i valet och kvalet om jag ska ha en hund till. Om det blir en till måste mina föräldrar vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 278
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 091
Senast: Dandylinn
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 543
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp