Bukefalos 28 år!

Någon som vet ngt om Vorsteh?

Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Malinski skrev:
Nu är jag lite fundersam, ville söka lite råd och kunskap från någon som kanske vet lite mer om denna ras. Har sökt efter en sällskapshund, en mindre ras iom att jag bor i lägenhet. /.../ Jag berättade att jag bodde i lägenhet och inte kommer ha möjlighet att låta hunden springa så mycket. (typ någon långpromenad då och då, annars bara korta turer för att göra behov)

Jag tycker att du skall se dig om efter en liten hund. Kanske någon av de små ulliga bichon havanais eller liknande kunde vara något för dig?

Till skillnad från andra här så tycker jag visst att du kan ha hund, men du får bereda dig på att lägga ned lite mer tid än att bara gå korta turer. Inomhus kan man göra mycket skoj med små hundar. Läs "Min bästa vän" av Marie Hansson och låt dig inspireras!

En vorstehblandning skulle jag aldrig ge mig på om jag inte var särskilt jakt-eller draghundsintresserad. Den sk "uppfödaren" vill bara bli av med valparna - lita inte på honom.

I övrigt tycker jag att du skall ta dig en ordentlig funderare på varför du vill ha hund, vad du vill göra med den och om du är beredd att förändra livsstil. Hundägandet är mycket mer än att bara gå ut små promenader - du är bunden jämt och måste alltid tänka på hunden först.

När du vet varför du vill ha hund och vet att du är beredd på att förändra ditt liv så tycker jag att du skall leta upp en bra hundbok och läsa på lite om olika raser. Visst kan en blandrashund bli en trevlig individ, men med tanke på att blandraser kostar lika mycket att hålla i kanske 10-15 år som en renrasig, så skulle jag kontakta etablerade kennlar i första hand.

INKÖPET av hunden är en engångskostnad och det finns ingen anledning att köpa hunden för att den är billig. Blandraser är numera dessutom hutlöst dyra. Jag tycker att 4000 kr är mycket för en hund utan stam och skulle hellre spara ett tag till för att få den hund jag verkligen ville ha.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Man tänkte sig nog inte en soff-potatis, det blev bara så.

Jag hade inte tänkte mig någon liten gullig porslinsdocka om det är det du tror. Jag vet att hundar behöver leka och träning och all sorts stimulans. Men en liten hund behöver inte lika många km per dag som en stor. Eller?

En lite hund är ju vad jag kikar efter, jag ringde på en annons där det enbart stod blandras och jag ringde för att höra vad det var.
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Hej!

Jag kikar och funderar för tillfället, har bestämt mig för att inte göra några förhastade beslut. Men nu undrar jag också hur mycket förändring man genomgår då man blir hundägare. Det är väl lite beroende på hur man lever för tillfället, men jag vet ju att det innebär ett stort ansvar som man inte bara kan lägga åt sidan när man känner för det. Hunden blir ju ens kompis, så för mig skulle det vara onaturligt att inte ge den vad den behöver. Tack för boktipset! Jag håller på att läsa på nätet om olika hundraser för att få en idé om vad som kan passa.

Nu kan ju en lång lista på hundens behov göras, men jag tror inte att det är övernatuliga ting som bara en supermänniska klarar av. ;)
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Calazirya skrev:
En hund behöver huvudaktivering, detta får den INTE genom att jogga bredvid cykeln eller gå på promenad.

Huvudaktivering behöver alla hundar, dock olika mycket.

Vad menar du med huvudaktivering?
 
Sv: Någon som vet ngt om Vorsteh?

Med det menas: Spår, lydnad m.m
Saker som får hunden att behöva andvända tänkandet .

Tycker du ska köpa myckey hundböcker och verkligen sätta dig in i hur det är att aktivera en hund innan du köper en.

Varför inte åka ut till brukshundklubben och kika på lite olika träningar ?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 003
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 707
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 119
Övr. Hund Jag vet att det finns ziljoner trådar om "har jag tid att skaffa hund?". Men jag vill bli bedömd personligen, sågad vid fotknölarna...
2
Svar
29
· Visningar
5 663
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp