Negativa människor

Voeux

Trådstartare
Jag har en anhörig som jag har lagt märke till ofta får andra att framstå i dålig dager. Det kan vara små kommentarer som ”gud vad du snarkade inatt” eller ”hen använder aldrig toaborsten har jag märkt”. Jag själv slår gärna knut på mig för att andra ska känna sig bekväma så jag skulle aldrig kommentera något som inte är smickrande för en person, utan uppstår liknande situationer låtsas jag inte märka dem. Men denna person har en tendens att komma med små bett. Det konstiga är att samma person älskar personer i sin närhet högt, och säger ofta hur mycket andra betyder eller hur kul det är att ses. Ändå ska små pinsamheter lyftas, vikt kommenteras eller gamla minnen när någon gjort bort sig tas upp. För mig är det helt oförståeligt, om någon jag bryr mig om någon gång gjort sig så är jag den första att glömma bort det, eller åtminstone låtsas att jag helt glömt bort det.

Denna person har även en tendens att se negativt på mycket. Nu när vi letar hus tror jag fasen hen har hittat nåt fel på samtliga, trots att de varit fina och bra hus, så hittar hen alltid något att kommentera.

Jag blir nyfiken på vad som driver ovan beteende? För jag stör mig, som satan, men eftersom det annars är en väldigt go och omtänksam människa så blir jag lite förundrad. Hur kommer det sig att vissa verkar se fel och brister som kantareller i skogen, har du väl börjat så kan du inte sluta? Varför vädrar man andras pinsamheter, även människor man älskar? Är det som skitsnack, ett sätt att bonda med andra människor? Vad tror ni? Har ni några liknande personer i er närhet? Jag tänker att jag vill försöka förstå så kanske jag inte stör mig så mycket.
 
Tror i grunden att det handlar om nåt dåligt mående som ligger hos personen själv. Jag blir tex riktigt pissig och negativ när jag mår dåligt, men brukar i mitt tycke mest ta ut det över allmänt gnäll över livet och inte i syfte att göra ner andra personer eller saker kring andra. Jag fokuserar mer på tex vädret, arbetsbelastning, sjuka djur. Jobbigt och gnälligt det med men jag skulle ju knappast må bättre av att göra ner andra...

Det kan ju även vara så att hen inte hör sig själv sas, utan häver ur sig spydigheter utan att tänka desto mer. Jag tror i vilket fall på att synliggöra det. Kommentera vad hen säger... tex "jasså så du smyger på folk efter deras toabesök du?" eller "jah, hur menar du då?" om nåt hen säger. Det kan i bästa fall få hen att reflektera över hur dumt det låter i andras öron.
 
Tror i grunden att det handlar om nåt dåligt mående som ligger hos personen själv. Jag blir tex riktigt pissig och negativ när jag mår dåligt, men brukar i mitt tycke mest ta ut det över allmänt gnäll över livet och inte i syfte att göra ner andra personer eller saker kring andra. Jag fokuserar mer på tex vädret, arbetsbelastning, sjuka djur. Jobbigt och gnälligt det med men jag skulle ju knappast må bättre av att göra ner andra...

Det kan ju även vara så att hen inte hör sig själv sas, utan häver ur sig spydigheter utan att tänka desto mer. Jag tror i vilket fall på att synliggöra det. Kommentera vad hen säger... tex "jasså så du smyger på folk efter deras toabesök du?" eller "jah, hur menar du då?" om nåt hen säger. Det kan i bästa fall få hen att reflektera över hur dumt det låter i andras öron.

Ja, hen har precis startat med antidepp och mår inte bra. Har väl historiskt svajigt mående. Jag tror som du att man kan synliggöra det på ganska odramatiska sätt, men där kommer väl min egen ”vill inte göra någon obekväm” akilleshäl in 😅 Jag måste dock träna på det, på sistone har folk (inte denna person, andra) rentav varit rejält ohövliga och jag bara tiger. Suck!
 
Min mamma håller på sådär. Ingenting duger någonsin, utan det ska alltid klagas och kommenteras. Gärna halvt viskande, "Vet du, Marias barn har AUTISM", sagt med skräckblandad förtjusning. Eller ännu mer viskande vid matbordet, "Hör du, har Tuvstarr jr gått upp i vikt?" då Tuvstarr jr hör. Eller, högt vid middagsbordet: "Vad är det där för blåmärke, har du blivit slagen?" Nej, mindre missöde på jobbet liksom...

Hela tiden ska det också berättas samma gamla historier om när någon var liten och gjorde något tokigt, givetvis utbroderat och överdrivet til oigenkännelighet.

Och så vidare. Ingen känsla för vad man frågar vem vid vilket tillfälle, måste lägga sig i allt, och ha en åsikt om allt. Tröttsamt.

Nu beter hon sig ju på många andra vis också ganska märkligt, och har så gjort genom åren. Så jag kan inte helt och hållet skylla på åldern, men tycker att det har blivit rejält värre de senaste åren. Tänker att det kanske har något att göra med gamla människors förkärlek för att diskutera diverse krämpor, egna och andras.

Kommer ihåg hur jag skämdes redan som ganska litet barn, då vi mötte en mörkhyad person i vår lilla stad, vilket inte var så vanligt då. Hon kände sig tvungen att, sådär halvhögt, påpeka för oss barn; "Titta, där är en neger!" Redan då förstod jag hur totalt olämpligt ett sådant ord var, men nej, tanten tyckte att hudfärg för det första är något som ska kommenteras, och till råge på allt med ett hemskt ord.

Tyvärr har jag inte någon förklaring till beteendet.
 
Min mamma håller på sådär. Ingenting duger någonsin, utan det ska alltid klagas och kommenteras. Gärna halvt viskande, "Vet du, Marias barn har AUTISM", sagt med skräckblandad förtjusning. Eller ännu mer viskande vid matbordet, "Hör du, har Tuvstarr jr gått upp i vikt?" då Tuvstarr jr hör. Eller, högt vid middagsbordet: "Vad är det där för blåmärke, har du blivit slagen?" Nej, mindre missöde på jobbet liksom...

Hela tiden ska det också berättas samma gamla historier om när någon var liten och gjorde något tokigt, givetvis utbroderat och överdrivet til oigenkännelighet.

Och så vidare. Ingen känsla för vad man frågar vem vid vilket tillfälle, måste lägga sig i allt, och ha en åsikt om allt. Tröttsamt.

Nu beter hon sig ju på många andra vis också ganska märkligt, och har så gjort genom åren. Så jag kan inte helt och hållet skylla på åldern, men tycker att det har blivit rejält värre de senaste åren. Tänker att det kanske har något att göra med gamla människors förkärlek för att diskutera diverse krämpor, egna och andras.

Kommer ihåg hur jag skämdes redan som ganska litet barn, då vi mötte en mörkhyad person i vår lilla stad, vilket inte var så vanligt då. Hon kände sig tvungen att, sådär halvhögt, påpeka för oss barn; "Titta, där är en neger!" Redan då förstod jag hur totalt olämpligt ett sådant ord var, men nej, tanten tyckte att hudfärg för det första är något som ska kommenteras, och till råge på allt med ett hemskt ord.

Tyvärr har jag inte någon förklaring till beteendet.

Känner igen detta så mycket! Även om den person jag pratar om kanske är lite mer subtil. Själv blir jag ju väldigt obekväm i personens närvaro då jag vet att allt ofördelaktigt registreras. Tänk om hen tycker att jag blivit tjock nu när jag fött barn osv. Tänk om det är jag som snarkar nästa gång eller gör något dumt, då kommer man ju aldrig få sluta höra om det. Än värre nu när jag har en dotter, kommer hon känna sig lika kritiskt granskad och vad innebär det för ett litet barn?

Sen är man ju säkert olika känsliga också. Dessa personer kanske själva hanterar dylika kommentaren som vatten på en gås, och tänker därmed kanske inte så mycket på om/hur det påverkar andra.
 
Sen är man ju säkert olika känsliga också. Dessa personer kanske själva hanterar dylika kommentaren som vatten på en gås, och tänker därmed kanske inte så mycket på om/hur det påverkar andra.
Det är nog inte så självklart. En släkting till mig var en sådan som kunde kläcka ur sig lite vad som helst åt folk, och det förväntades folk bara kunna skaka av sig, medan han själv oftast tog ganska hårt på näsan ifall någon gjorde likadant åt honom.

Jag har en vän vars mamma är lite likadan som din bekan. Det är mycket fokus på det negativa, mycket "ojande och vojande" över saker, och en tendens att sakna filter över vad man säger och gör.

Jag vet inte vad det beror på, men tror till viss del att det blir värre med åren om de inte ens har försökt göra något åt det, spåren i hjärnan är s.a.s. så färdigt inkörda att det krävs ansträngning (och insikt) för att ta sig upp ur dem.
 
Jag har en svåger som är sådan. Han skulle hämta mina barn i Karesuando om jag bad honom - men han kan hitta sjutusen små taggar att sticka in i ett samtal. Han pikar min syster så till den milda grad - dom har varit gifta i snart 45 år - och hon biter ju tillbaks men han slutar inte. Jag tror han tycker att han är kvick. Han gjorde narr av mig en gång när jag pratade engelska med hans engelska svärson. Jag hade inte träffat honom tidigare och pratade på om ditt o datt och skulle säga industry men i farten så blev det fabric. Jag är bra på engelska och hörde själv att jag sa fel och ändrade mig men svågern börjar hånflabba. Stackars engelsmannen tyckte att det var ytterst pinsamt. Jag fräste till åt svågern och han hade väl vett att skämmas lite. Han är verkligen en omtänksam snäll person men han kan inte låta bli att mästra o rätta. Jag har sagt till honom fler gånger och han inser ju att det är jäkligt fel men sen kan han inte stoppa sig. Det här är en man som suttit i internationella affärsmöten i åratal. Han vet hur en uppför sig. Men icke. Som "lillasyster" ska jag pikas.
 
Nu kanske jag får ducka men jag upplever överlag att prata om andra människor, framför allt på ett ofördelaktigt sätt, är lite ett småstadsfenomen. Skitsnack förekommer såklart precis överallt men när jag varit på mindre platser så upplever jag att man i högre grad intresserar sig för och pratar om andra människor. Andras livssituation och livsval. Har åsikter. Nu är ju som bekant inte storstadsbor trevligare för det men det tar sig kanske uttryck på ett annat, mer subtilt och kanske därmed lömskare sätt. Jag upplever att det är en kulturell skillnad i hur man pratar, baserat på min ytterst lilla geografiska studie på kanske 4-5 mindre städer/samhällen.
 
Nu kanske jag får ducka men jag upplever överlag att prata om andra människor, framför allt på ett ofördelaktigt sätt, är lite ett småstadsfenomen. Skitsnack förekommer såklart precis överallt men när jag varit på mindre platser så upplever jag att man i högre grad intresserar sig för och pratar om andra människor. Andras livssituation och livsval. Har åsikter. Nu är ju som bekant inte storstadsbor trevligare för det men det tar sig kanske uttryck på ett annat, mer subtilt och kanske därmed lömskare sätt. Jag upplever att det är en kulturell skillnad i hur man pratar, baserat på min ytterst lilla geografiska studie på kanske 4-5 mindre städer/samhällen.
Lite kinberg-Batra över det inlägget 🤣. Men såklart det till viss del är sant, men tror det har mer att göra med hur ofta man träffas och hur nära bekantskapskretsen är. För mig har den i mindre städer varit ganska nära, i större städer mer utspridd. Jag snackar ”skit” om bekanta i lika stor utsträckning oavsett var jag bor..
 
Lite kinberg-Batra över det inlägget 🤣. Men såklart det till viss del är sant, men tror det har mer att göra med hur ofta man träffas och hur nära bekantskapskretsen är. För mig har den i mindre städer varit ganska nära, i större städer mer utspridd. Jag snackar ”skit” om bekanta i lika stor utsträckning oavsett var jag bor..

Det är väl ändå skillnad på att säga att storstadsbor är smartare och att prata om kulturella skillnader :D Som sagt, jag har ingen åsikt om att det skulle vara bättre här, jag har bara reagerat på just detta när jag varit på vissa mindre platser. Jag kan bli lite häpen över hur ohämmat man pratar om andra. Här hemma tror jag folk, i samma syfte att känna sig bättre än andra, hävdar sin position mycket mer i tysthet. Statussymboler, inkludering och exkludering av andra. Inte alls särskilt smickrande för min hemstad men det är vad jag tycker mig se. Man anser sig nog inte behöva säga negativa saker om andra, man visar det på andra sätt.
 
Jag tror att det ofta bottnar i dålig självkänsla. Man är negativ kring sig själv och "letar" därför fel hos - och kritiserar - andra.
Absolut- ett typiskt beteende för någon med låg självkänsla. Behov av att trycka till andra, påtala /upplysa andras svagheter eller komma med nedsättande pikar. En fd kollega kommenterade ALLTID allt negativt. Om en film, om en programledare, och någons nya jacka om en blomma. Jag började tillslut att svara -men vad var bra med filmen då? Men nog såg du något fint med programledaren? Men vad tycket du var finast med jackan eller men visst doftade blomman gott? Han blev ju inte min bästis direkt utan tvärtom -började fräsa ifrån till mig att jag alltid -vad han än sa skulle jag vara där och kommentera :D. Jag borde såklart ha sagt att han alltid var väldigt negativ
 
Nu kanske jag får ducka men jag upplever överlag att prata om andra människor, framför allt på ett ofördelaktigt sätt, är lite ett småstadsfenomen. Skitsnack förekommer såklart precis överallt men när jag varit på mindre platser så upplever jag att man i högre grad intresserar sig för och pratar om andra människor. Andras livssituation och livsval. Har åsikter. Nu är ju som bekant inte storstadsbor trevligare för det men det tar sig kanske uttryck på ett annat, mer subtilt och kanske därmed lömskare sätt. Jag upplever att det är en kulturell skillnad i hur man pratar, baserat på min ytterst lilla geografiska studie på kanske 4-5 mindre städer/samhällen.
Vet inte om jag håller med, Bor numera i Stockholm och Stockholmare pratar minst lika mycket skit om andra som folk gjorde när jag bodde i mindre städer.
 
Jag har en anhörig som jag har lagt märke till ofta får andra att framstå i dålig dager. Det kan vara små kommentarer som ”gud vad du snarkade inatt” eller ”hen använder aldrig toaborsten har jag märkt”. Jag själv slår gärna knut på mig för att andra ska känna sig bekväma så jag skulle aldrig kommentera något som inte är smickrande för en person, utan uppstår liknande situationer låtsas jag inte märka dem. Men denna person har en tendens att komma med små bett. Det konstiga är att samma person älskar personer i sin närhet högt, och säger ofta hur mycket andra betyder eller hur kul det är att ses. Ändå ska små pinsamheter lyftas, vikt kommenteras eller gamla minnen när någon gjort bort sig tas upp. För mig är det helt oförståeligt, om någon jag bryr mig om någon gång gjort sig så är jag den första att glömma bort det, eller åtminstone låtsas att jag helt glömt bort det.

Denna person har även en tendens att se negativt på mycket. Nu när vi letar hus tror jag fasen hen har hittat nåt fel på samtliga, trots att de varit fina och bra hus, så hittar hen alltid något att kommentera.

Jag blir nyfiken på vad som driver ovan beteende? För jag stör mig, som satan, men eftersom det annars är en väldigt go och omtänksam människa så blir jag lite förundrad. Hur kommer det sig att vissa verkar se fel och brister som kantareller i skogen, har du väl börjat så kan du inte sluta? Varför vädrar man andras pinsamheter, även människor man älskar? Är det som skitsnack, ett sätt att bonda med andra människor? Vad tror ni? Har ni några liknande personer i er närhet? Jag tänker att jag vill försöka förstå så kanske jag inte stör mig så mycket.
Haha, jag är ganska negativ som person som är allergisk mot glättighet och tycker väl överlag att det finns något toxiskt i att vara påklistrat positiv i sociala sammanhang precis jämt. Däremot så är det för mig skillnad på det jag beskrev och komma med nedsättande pikar till folk - det uppskattar jag inte alls och försöker hålla mig ifrån.

Men apropå att bonda över någon annans pinsamheter, så har jag en vän som på förhand berättade att en bekant alltid gör så, och det är just min vän som alltid blir föremål för den bekantas isbrytarförsök. Blev nästan lite chockad när jag fick uppleva det irl, för det är en i grunden sympatisk person som har det som grej, men det blev också påtagligt att hen var väääääldigt obekväm i ett nytt sällskap, så nåt slags olycklig hanteringsmekanism i just det faller.
 
Det är väl ändå skillnad på att säga att storstadsbor är smartare och att prata om kulturella skillnader :D Som sagt, jag har ingen åsikt om att det skulle vara bättre här, jag har bara reagerat på just detta när jag varit på vissa mindre platser. Jag kan bli lite häpen över hur ohämmat man pratar om andra. Här hemma tror jag folk, i samma syfte att känna sig bättre än andra, hävdar sin position mycket mer i tysthet. Statussymboler, inkludering och exkludering av andra. Inte alls särskilt smickrande för min hemstad men det är vad jag tycker mig se. Man anser sig nog inte behöva säga negativa saker om andra, man visar det på andra sätt.

Det kan ju lika väl säga någonting om de kretsar som du rör dig i som skillnad mellan stor- och småstad. Anekdotisk bevisföring är ju som bekant lite vansklig...

En nära anhörig är på det vis som du beskriver och min analys är att det, i alla fall i hennes fall, är en spegling av en patriarkal struktur. Det ska klankas ner på kvinnor, alldeles oavsett vad det gäller, och män sätts gärna på piedestal. Kvinnor ska i hennes ögon kritiseras för allt från klädval till yrkesval till partnerval till konstuttryck till för mycket självförtroende till för lite självfötroende osv osv osv.... Det är ledsamt att se.

Liten edit: hon hittar även fel på hus/hästar/yrken osv på samma sätt som du beskriver men det speglar nog hennes dåliga självkänsla och egen rädsla för stora livsbeslut.
 
Det handlar om osäkerhet tror jag. Min sambo's mamma är verkligen en super snäll människa, men har det med att komma med "pikar" om små saker, vikt, alkohol intag mm. särskilt mot hans pappa då. Tror det är för hon tycker det är problem med det, men istället för att ta ett snack särskilt, så blir det sådär framför alla. Jag ogillar det skarpt, då jag själv hade en sån mamma som gjorde likadan på kalas mm. Nu har jag träffat hans mormor med, så förstår hon har fått det därifrån. Hon är oerhört vass i kanterna och rätt negativ till mycket, kan vara rätt toxic ibland.

Men ibland har jag fått en sån känga med, tex om mina tatueringar och man blir rätt matt :meh: Jag vet ju personen i fråga inte hade uppskattat det andra vägen, så fattar inte ideen att göra det mot andra.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 720
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag har en person i min närhet som inte verkar kunna se andras behov än sina egna och som inte heller kan känna med andra människor. Hen...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 865
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 577
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp