Bukefalos 28 år!

Ni i hyresrätt

kolblakkur

Trådstartare
Hur stor lägenhet har ni och vad betalar ni för den? Hur är skicket? Var bor ni?

Tänkte att det skulle vara kul att jämföra :) Vi ska bo i en tvåa på 60 kvm, helt nyproducerad. 10 min med tåg från Lund, 23 minuter med tåg från Malmö. Ligger ett stenkast från stationen. Första våningen, uteplats. 7500:- i månadshyra. Avdrag eller tillägg om man använder mer eller mindre vatten än vad de kalkylerat in i hyran. Värme ingår, ej el.
 
En tvåa, 55 kvadrat. Nybyggd så toppenskick. Min sambo flyttade in här som första hyresgäst 2013 sen flyttade jag in ett år senare.

Centralt i Göteborg. 10000 i hyra exkl vatten och el då.

Våning 9 av 10.
 
Trea på 85 kvadrat. Vad kan den vara ifrån, 60-talet? :D Hyfsat skick, men gammal. Säkerhetsdörr och nya tapeter i sovrum+hall.

Ligger i en av Göteborgs förorter (25 minuter till centralen). 6100 i hyra.
 
1a i Kristianstad, ca 5-7 min med buss till centrum. 4000 kr, 45 kvm.

Årtal vet jag ej, bättre skick nu (har målat tak och väggar i kök, målat tak och tapetserat rummet och tapetserat hallen ) än innan. Hyresvärden var inte intresserad att måla/tapetsera trots tidigare hyresgäst gjort det själv och kladdat i taket, 10 cm bred brun rand runt hela taket nästan :meh: hyfsat skick i övrigt.
 
Hur stor lägenhet har ni och vad betalar ni för den? Hur är skicket? Var bor ni?

Tänkte att det skulle vara kul att jämföra :) Vi ska bo i en tvåa på 60 kvm, helt nyproducerad. 10 min med tåg från Lund, 23 minuter med tåg från Malmö. Ligger ett stenkast från stationen. Första våningen, uteplats. 7500:- i månadshyra. Avdrag eller tillägg om man använder mer eller mindre vatten än vad de kalkylerat in i hyran. Värme ingår, ej el.
Bor i en liten kommun i Dalarna, gångavstånd till centrum. Lägenheterna byggdes kanske på 60-70-tal? Skicket är helt okej, skulle behöva byta lite skåpluckor och så, men trevligt golv och badrum i okej skick. 67 kvadrat, med stor klädkammare/förråd i lägenheten. Betalar 4955 och då är plats i carport inräknad men inte el.
 
Hur stor lägenhet har ni och vad betalar ni för den? Hur är skicket? Var bor ni?

Tänkte att det skulle vara kul att jämföra :) Vi ska bo i en tvåa på 60 kvm, helt nyproducerad. 10 min med tåg från Lund, 23 minuter med tåg från Malmö. Ligger ett stenkast från stationen. Första våningen, uteplats. 7500:- i månadshyra. Avdrag eller tillägg om man använder mer eller mindre vatten än vad de kalkylerat in i hyran. Värme ingår, ej el.
Har villa nu men kan svara på hur de var när vi bodde i hyres, det var ca 1 år sen vi flyttade därifrån!

38kvm, nyrenoverad med genomgående parkettgolv, helkaklat badrum, stort kök, balkong. 5200:- inkl kabel-tv, värme, vatten. Exkl hushållsel, parkering. Några mil utanför Sthlm.
 
Vi bor i en 2a på 51kvm i Gävle. Under 10min från stan med bil. Mycket fint område.
Lägenheten/Radhus är gammalt men i bra/fint skick. Har en klädkammare/förråd dock är dörren placerad på fel ställe enligt mig.
(Önskar mig något modernare skåpluckor möjligtvis och lite finare golv annars bara + :up:).
Vi betalar 4150kr och då ingår vatten/värme.
 
Vi bor i en 3a på 67 kvadrat i Kumla, 5 minuters promenadväg till centrum. Skicket är väl inget att hurra över, speciellt inte badrummet, samt dumma lösningar i köket (för små lådor exempelvis). Betalar ca 5500 kr och då är det inräknat kostnaden för vatten och garage, exkl hushållsel.
 
52 kvm etta med riktigt kök och badrum med tvättmaskin. Fint renoverad i mycket bra skick, högt till tak, öppen spis i vardagsrummet, egen ingång med terrass.
4500:- exklusive el.
Ligger i mindre stad med mycket bra kommunikationer.
 
Bor i relativt nybyggd lgh i centrala Västerås. Den är på 67 kvm och är en tvåa, jag har 10 min gångväg till centrum. Vatten och värme ingår, hyran ligger på 6976:-/ månad.

Glömde ju! Har tvättmaskin, torktumlare samt fullstor diskmaskin med.
 
Vi bor i en 2.a på 67 kvm, några mil utanför Uppsala. Bra tågförbindelser och nära till stationen, inte toppen skick men helt ok. Har balkong. Vatten/värme ingår. Vi betalar 4300:-/månaden
 
Får på tisdag tillgång till min första egna lägenhet. Studentlägenhet Lund (15 min på cykel från centrum) på 26 kvadrat som enligt kontrakt ska vara en 1,5a. Halvan och det pyttelilla köket har dock öppen planlösning så i praktiken är det mer utav en etta med stort kök. 4080kr i månaden, el tillkommer.
 
Förra lägenheten gav vi 6480 kr för + 2 parkeringar. Vatten ingick, ej el. Drygt 98 kvm, 4 RoK och halv uselt skick. I en liten stad i Skaraborg.

Nu hyr vi ett hus (drygt 165kvm, 8 rum + 2 kök ) + garage +halv maskinhall för 4500 kr, egen vattenbrunn samt att vi betalar el + sophämtning. 10 min bilresa från ovannämnda stad. Helt okej skick, där vi får fri tillgång att göra vad vi vill i hus och trädgård.
 
Hyrde en 2:a ca 60 kvm, betalade 4 635 kr i kallhyra.
Hade då 4 mil enkel resa till hästen och 1 mil till jobbet enkel väg.

Hyr nu ett hus med 2-3 rum och kök (beroende på hur man räknar), ca 100 kvm, betalar 5000 kr varmhyra, elen och sophämtningar ingår.
Hästen har jag i stort sett ca 50m från ytterdörren och 3 mil till jobbet enkel väg.
Har fiber på bägge ställena, så nu flyttar jag inte på mig på ett bra tag. :p
 
Bor i Västerbottens tredje största stad, mitt i centrum.
En 1:a på 46 kvm. Vatten, värme, el och bredband ingår. 3567 kr med bilplats.
 
2:a på 67 kvm, andra våningen. Inkl värme och garage så ligger hyran på 5400 kr.

Jag bor i ett av samhällena som ligger en bit utanför Lund. All service finns i byn. Lätt att åka buss till Malmö (ca 35 min) och Lund (ca 20 min). Vill man norrut så är det enklare med bil och byn ligger nära motorvägen. Tar ca 35 min till Helsingborg.
 
just nu
3:a på 76 kvadrat på andra våningen, i Skellefteå men 2-2,5 km från torget. Har varmhyra på 5700
Huset är byggt på 60-70talet nångång, hade säkert överlevt en jordbävning iallafall och skicket är väl lite 50/50, det duger men det är mycket man hade velat ändra.

Flyttar i årsskiftet till
1:a på 36 kvadrat, första våningen 1,5 mil utanför Skellefteå, skicket minns jag inte riktigt men huset är iallafall minst 20 år. Hyra på typ 2883 kronor tror jag det var.
 
Jag och sambon bor i en liten 3:a på 62 kvadrat med balkong. Varmhyra (ex. hushållsel) 4900 kr, centralt i en småstad med vettiga kommunikationer i Blekinge. Möjlighet till fiber med upp till 1 Gbit/s, 20-tal gratiskanaler.
Det är ett mindre 50-talshus, lägenheten i fint skick men delar av köket samt hela badrummet är rätt gamla och slitna.
Lägenheten ligger på första plan men en bra bit upp (ingen insyn), utsikt mot en grön och avskild innergård, centralt belägen med 3 min till tåget och ungefär lika långt till närmsta stora mataffär.

Jag flyttade hit nu i höst från en liten 2:a med kokvrå på 42 kvadrat med varmhyra på 4600 kr. Samma stad, lika centralt, samma hyresvärd.
60-talshus, nyrenoverat (ny ventilation, värmekällor, nya fönster, stambyte m.m.) både invändigt och utvändigt vid inflytt 2014. Möjlighet att välja bredbandsleverantör, annars samma hastighet och samma grundutbud med tv-kanaler. Lägenheten låg/ligger i ett stort hyreshusområde, miljonprogram med hus på 3-6 våningar.
 
Jag och sambon bor i en 2:a på 65(67?) kvm, bottenplan med uteplats delvis under tak. Allting målades/tapetserades när sambon flyttade in för ett par år sen eftersom tidigare hyresgäst hade rökt inne. Lägenheten i sig är väl inte supermodern men inte gammal och sliten heller, den duger i skick. Finns tvättmaskin och torktumlare, badkar, stor klädkammare. Hyran ligger på 5700 i månaden. Tar max 15 min att gå till centralaste delen av stan så att säga. Lägenheten ligger tyvärr på den dyra sidan av stan så ska vi flytta får vi antingen byta stadsdel, gå upp rätt mycket i hyra eller bo längre ifrån stan. Priset vi betalar är rätt lågt för den här stadsdelen. Bor i Helsingborg.
 

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 535
Senast: cherie
·
Hemmet Behöver lite synpunkter gällande en viss lägenhet. Vilken hyra hade ni varit beredda att betala för följande lägenhet: 50 kvm (1 rum...
2
Svar
21
· Visningar
1 698
Senast: iNHALE
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 538
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag bor i en hyresrätt idag, har gjort sedan jag flyttade hemifrån och har ingen erfarenhet vare sig av bostadsrätt eller egen villa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 081
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp