Bukefalos 28 år!

Ni med gamla hundar - dövhet...

Lillagoajag

Trådstartare
Jag har en Cavalier King Charles Spaniel på 9 år som nu börjar visa att hon är lite åt åren. Synen är inte den bästa, det börjar krypa fram hjärtfel, hon är (vissa dagar) tröttare mm men det största problemet är att hon börjar bli döv.

Det betyder att hon ex. inte hör när jag ropar på henne om hon inte är väldigt nära, och jag undrar då, vad kan man göra? Ska hon bli tvungen att gå i koppel resten av livet bara för att hon inte hör när jag ropar? Eller hur löser man det? Några tips?

Om ni har några andra tips ang. gamla hundar är de också väldigt välkomna! detta är mi första hund så jag har ingen erfarenhet av "gamlingar".
 
Sv: Ni med gamla hundar - dövhet...

Det finns tidigare diskussioner om döva hundar, sök lite så hittar du nog tråden, kom upp en del tips om handtecken. Kruxet är ju att få hennes uppmärksamhet, kanske hör hon någon frekvens bättre än andra? (så att visselpipa etc kanske kan användas).

Långlina är ju också ett alternativ.
 
Sv: Ni med gamla hundar - dövhet...

Min äldsta springer fyller 12 snart, börjar också bli döv (eller drabbas av selektiv hörsel). Nu har han varit kopplad i stort sett hela livet så han störs väl inte så mycket av att få fortsätta att vara det. Vibrationer i golvet/marken brukar kunna fungera när man ska uppmärksamma hunden därefter tydliga handsignaler. Brukar köra samma metod med min hamster (de har naturligt dålig syn och kanske inte jättebra hörsel) men vibrationer i buren kan de avläsa vart man befinner sig och man slipper överraska dem med sin närvaro :p
 
Sv: Ni med gamla hundar - dövhet...

Min donna hör höga toner! Så jag är snart en operasångerska!:D

Jag brukar tjoa till med riktigt hög ton, den visar ajg med hela kroppen vad jag vill, men oftast så hör hon om jag har lyckats få hennes uppmärksamhet:p
 
Sv: Ni med gamla hundar - dövhet...

Min snart 12-åring är inte döv än, men han hör sämre än förut och drabbas titt som tätt av selektiv hörsel :p
Jag får prata med högre röst än vanligt för att få hans uppmärksamhet, särskilt utomhus då. När jag ropar hans namn händer det att han itne hör men om jag däremot visslar eller klappar med händerna så vänder han sig om (om han springer åt fel håll tex) och kommer emot mig.
Jag har honom lika mycket lös som jag alltid haft och har inga planer på att öka koppeltiden. Han vet att han hör dåligt eftersom om han springer framför mig så brukar han vända sig om titt som tätt för att se att jag hänger med.

Angående andra tips:
jag brukar nästan aldrig låta honom gå i trappor numera för att skona lederna och ryggen samt bära honom upp och ner för sängen/soffan/bilen etc. det händer ju att han hoppar ner själv och så, vilken inte brukar vara något problem. Men jag tänker mer att det är som en förebyggande åtgärd, att risken för skador och liknande på lederna minskar.

Vad man också kan göra är att gå på en årlig hälsoundersökning (om du ändå inte gör det) för att upptäcka eventuella problem så tidigt som möjligt.

B
 
Sv: Ni med gamla hundar - dövhet...

Det är en omställning det där. Det är ju bra om man har upptäckt det innan de har blivit helt döva. Min hund är numera nästan helt döv. Men innan det hann gå så långt så hann jag "lära om" honom. Alla tidigare verbala kommandon fick hand kommando. När det gäller uppmärksamheten så var det ett problem. Det jag lyckades lära honom var att alltid ha koll på mig. Så jag kan ha han lös utan problem, för han tittar efter mig i alla fall 2-3 gånger/min.
Det värsta är dock när det kommer hem folk till mig. Han hör ju inte att det kommer människor och kan bli lite rädd när det plötsligt är någon i lägenheten. Så jag måste alltid gå och hämta hunden när jag ska öppna dörren, så att han märker att det kommer besök.

Jag tycker inte att min hundsituation har försämrats något av att han vart döv. Man får bara bli lite uppfinningsrik.
 
Sv: Ni med gamla hundar - dövhet...

Jag har en 15-åring som hör rätt illa sedan ett par år tillbaka. Hon hör om hon är uppmärksam på att jag vill något, men annars så dränks det jag säger i bruset runt omkring verkar det som. Detta gör att jag inte har henne lös längre. Nu har hon ju inte samma behov av att springa av sig som tidigare, så det räcker med att få strosa och jogga runt lite på inhägnade rastplatser.

Hon är mycket signalkänslig, framförallt när det gäller kroppsspråk, så handkommando för fungerar mycket bra. :)

Dålig hörsel är absolut inget hon lider av. Snarare tvärtom skulle jag säga. Hon tycker nog att livet har blivit lugnare. Ingen som springer och stojar i trapphuset längre, ingen brevbärare som slår i brevinkastet, det smälls aldrig några smällare längre, osv. Däremot hade jag resonerat annorlunda om hon var yngre och hade ett stort behov av att få springa lös på lite större ytor.
 
Sv: Ni med gamla hundar - dövhet...

Min gamling är 15 år och har nedsatt hörsel (och syn). Hon hör sällan då jag ropar, men ibland (beroende på var jag står i förhållande till henne) så hör hon. Jag har i allafall börjat klappa i händerna då jag vill ha hennes uppmärksamhet, eller så säger jag "wihuu" sådär ganska gällt - det reagerar hon också på.
Brukar också vifta stort med handen/armen för att visa att hon skall komma.

Förr hade jag henne alltid lös i skogen och många andra ställen också. Det har jag slutat med nu, men på gården får hon ännu vara lös. Tyckte det var obehagligt då hon började tassa iväg utan att reagera på rop och inkallning. Nuförtiden använder jag flexikoppel i skogen och på andra "icke-väg-promenader" och det tycker jag funkar bra - hunden får mera frihet men jag kan ändå känna mig lugn.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med gamla hundar - dövhet...

kl
Tack för alla tips! Det blir till att börja öva in handkommandon nu då!

Har någon något mer tips så är dom väldigt välkomna!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 687
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 002
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 263
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 397
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp