Ni med lösdrift, hur gör ni?

Saile

Trådstartare
Jag har haft mina hästar på Box i alla år, då dom inte verkar lida utav det.
Dom senaste åren har dom stått i en gammal lada som jag fått låna. Pga ladans skick så vill jag bygga nytt stall snarast, men det kommer tidigast bli nästa år.
Nu har även min ena häst blivit skrämd på gården där ladan finns(dom skjuter lerduvor och just nu "träningsskjuter" inför jakten) och vägrar gå dit eller åt det hållet (dom går i sommarhage lite längre bort). Tidigare år har han älskat gården och gladeligen gått dit även under betesperioden.
Vi var i år fått tillgång till en stor hage med vindskydd och jag tänker ha dom där iaf till oktober/november. Men vad gör jag om han inte vågar vara på gården i vinter också?
Hur gör man med höhantering, fix inför ridtur osv när man inte har tillgång till mer än ett vindskydd?
Det är bara två hästar så kan inte gärna ställa in en storbal i hagen.
 
Jag har två hästar och har storbal i hagen, räcker ca två veckor men hästarna är inne på nätterna. Så visst går det , men lite beroende på vilka värden höet har då...

Går det att den skrämda hästen följer efter sin kompis till gården?
Jag hade absolut försökt komma tillrätta med att den är rädd. Hade jag inte rett ut det själv hade jag tagit hjälp.
 
Jag har två hästar och har storbal i hagen, räcker ca två veckor men hästarna är inne på nätterna. Så visst går det , men lite beroende på vilka värden höet har då...

Går det att den skrämda hästen följer efter sin kompis till gården?
Jag hade absolut försökt komma tillrätta med att den är rädd. Hade jag inte rett ut det själv hade jag tagit hjälp.

Ok! Har du storbalen under tak då? Det är islandshästar jag har så risken är ju stor att dom äter lite för mycket ;)

Han går ju dit, men jag får tvinga honom. Även fast hans kompis är med.
Han är väldigt känslig och har svårt att hantera stress men tanken är att vi ska träna på det men nu har det plötsligt blivit värre med denna situationen..
 
Apropå fix inför ridtur så måste det finnas tillgång till en sjukbox som kan värmas upp, så då räcker det inte med bara vindskydd. Den boxen och stalldelen kan du ju även sköta hästen i om du inte vill stå utomhus.
 
Senast ändrad:
Du får miljöträna och vänja honom successivt. Jag vet att det var någon som miljötränade sin häst inför fyrverkerierna på nyår med att ha en radio med fyrverkiljud, först hade de börjat på låg volym och successivt ökat när hästen visade att den inte brydde sig. Förvisso stod hästen inne i ett stall med box, men det borde funka med att ha hästen t ex i grimskaft eller lös i hagen. Vet inte vad du har för möjligheter, men kanske värt att spåna vidare på?
 
Ok! Har du storbalen under tak då? Det är islandshästar jag har så risken är ju stor att dom äter lite för mycket ;)

Han går ju dit, men jag får tvinga honom. Även fast hans kompis är med.
Han är väldigt känslig och har svårt att hantera stress men tanken är att vi ska träna på det men nu har det plötsligt blivit värre med denna situationen..
Första året stod den ute i det fria, numera står den under tak. Ha den under tak är sjukt smidigt!
Har två små storhästar varav den ena är normalfödd och den andra åt det lättföddare hållet. Men allt beror ju på höets innehåll

Kompisen har köpt en sån där 'igloo' till sin storbal, ser jättesmidigt ut! Hon har ingen traktor så hon får ju hantera den med egen fysik. Men den verkar rätt enkel att hantera ändå.
 
Du får miljöträna och vänja honom successivt. Jag vet att det var någon som miljötränade sin häst inför fyrverkerierna på nyår med att ha en radio med fyrverkiljud, först hade de börjat på låg volym och successivt ökat när hästen visade att den inte brydde sig. Förvisso stod hästen inne i ett stall med box, men det borde funka med att ha hästen t ex i grimskaft eller lös i hagen. Vet inte vad du har för möjligheter, men kanske värt att spåna vidare på?

Jo så skulle man kunna göra. Grejen är bara att dom har skjutit där uppe tillochfrån under 4 års tid men han vänjer sig inte utan det blir snarare värre. :(
 
Apropå fix inför ridtur så måste det finnas tillgång till en sjukbox som kan värmas upp, så då räcker det inte med bara vindskydd. Den boxen och stalldelen kan du ju även sköta hästen i om du inte vill stå utomhus.

Tanken är väl att ta dom till ladan om dom behöver stå inne, typ vid oväder eller nyår osv.
Det är drygt 1-2 km dit.
 
Du får miljöträna och vänja honom successivt. Jag vet att det var någon som miljötränade sin häst inför fyrverkerierna på nyår med att ha en radio med fyrverkiljud, först hade de börjat på låg volym och successivt ökat när hästen visade att den inte brydde sig. Förvisso stod hästen inne i ett stall med box, men det borde funka med att ha hästen t ex i grimskaft eller lös i hagen. Vet inte vad du har för möjligheter, men kanske värt att spåna vidare på?

Ropar på @Alexandra_W

Jag känner också att det är viktigt att ta tag i det hela eftersom att sticka huvudet i sanden kan eskalera ett dåligt "beteende" och kan inte hästen lära sig hantera rädslan så kommer den kanske bli känsligare och känsligare. Inte något man vill eftersträva, tänker jag.
 
Mina ponnyer är skottfasta.
Det jagas (och tränas) mycket runtom i byn här och på gården skjuter de med både paintball och soft airgun.

Vi har förstås stall också, hovis vill ju inte stå ute heller.

Fodrar större delen av året för hand på ej fasta tider, de har alltid halm. När det är -15 och kallare en längre period ställer vi ut rundbal under tak (ej i ligghallen). Annars har jag smålbalat silage som jag väger.
 
Jag har haft mina hästar på Box i alla år, då dom inte verkar lida utav det.
Dom senaste åren har dom stått i en gammal lada som jag fått låna. Pga ladans skick så vill jag bygga nytt stall snarast, men det kommer tidigast bli nästa år.
Nu har även min ena häst blivit skrämd på gården där ladan finns(dom skjuter lerduvor och just nu "träningsskjuter" inför jakten) och vägrar gå dit eller åt det hållet (dom går i sommarhage lite längre bort). Tidigare år har han älskat gården och gladeligen gått dit även under betesperioden.
Vi var i år fått tillgång till en stor hage med vindskydd och jag tänker ha dom där iaf till oktober/november. Men vad gör jag om han inte vågar vara på gården i vinter också?
Hur gör man med höhantering, fix inför ridtur osv när man inte har tillgång till mer än ett vindskydd?
Det är bara två hästar så kan inte gärna ställa in en storbal i hagen.
Vi har två hästar och storbal är för mkt foder för dom. Vi fodrar i slowfeedingnät 2 ggr om dan, sätter fast dom i pallådor som vi byggt. Vatten har vi i thermobar som vi byggt själva, el behövs för att hålla den frostfritt på vintern.

Vi har tillgång till stall men annars är det ju bara att ordna uppbindningsringar inne i hallen. Däremot behöver ni ju ljus. Finns el? Utrustningen kan du ju ha med i bilen. Det behöver ju hållas frostfritt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 984
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 386
Senast: Jadzia
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 526
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp