Ni som är fullvaccinerade håller ni på restriktonerna?

Jag är inte vaccinerad ännu, men efter att ha haft sjukdomen så är jag inte så orolig för egen del för att få det igen, även om jag vet att det kan ske. Jag håller avstånd men är inte rädd att gå in i affärer. Håller avstånd mycket ör att skydda andra.

Använder inte munskydd, har aldrig gjort förutom på sjukhus och hos optikern. Är det för mycket folk nånstans går jag inte dit.

När jag är vaccinerad kommer jag förmodligen känna mig hyfsat säker.
Men att hålla sig hemma för minsta symptom tycker jag absolut alla ska fortsätta göra! Även efter pandemin.

Det enda som oroar mig är om jag får det igen utan symptom, och därför kommer jag fortsätta hålla avstånd under ganska lång tid tror jag. Jag gillar inte folk nära mig ändå så det passar bra 😉
 
Jag är ovacc,umgås med dom jag brukar umgås med o har gjort så hela tiden,rör mig över landet i egen bil,har inte munskydd,håller dock avstånd mm i det offentliga bland okänt folk.

@athena_arabians så jag får inget besök i sydsverige i år? 😢

Tyvärr, vi känner att det inte är läge än :( Särbons föräldrar är precis fullvaccinerade men han har inte fått första (Västerbotten... :grin:) så det känns inte ok ännu. Han har ganska rejäla problem med lungorna (arbetsskada) så covid känns som en dålig idé för honom.
 
Jag är varken vaccinerad än eller haft sjukdomen och jag tycker det är så sjukt störigt med alla som kommer för nära samtidigt som de säger ”det är ingen fara, jag är vaccinerad”. Jaha, men jag är inte det. 😑

Det där gör mig vansinnig. Jaha?! Du kan ju smitta ändå liksom! 70-plussarna blir dessutom skitotrevliga när man markerar lite fint att det är trevligt om de inte står på mina hälsenor i kön...
 
Jag får snart andra dosen. Jag gör som vanligt. Munskydd, avstånd. Träffar en utvald skara folk nu som då. Mest utomhus. Vi har inga restriktioner alls nu, man får ha publik på inomhussporter nu också.

Dock är det ju typ ingen corona alls här nu så jag äter ute ibland och så. Men har munskydd förutom då jag äter och går inte där det är trångt med folk (typ shoppar för nöjes skull)

Obs bor inte i Sverige
 
Tänker främst på att hålla avstånd och munskydd där det är rekommenderat? Jag upplever att folk blivit sämre på att hålla avstånd och använda munskydd. Men har svårt att veta om det beror på trötthet på restriktioner eller om man bara är trötta på restriktioner. Själv är jag inte vaccinerad än.

Läste att några personer som är fullvaccinerade vårdas på IVA för svår covid på Sahlgrenska. Jag inser såklart att det säkerligen inte är personer som är i grunden friska.. Jag inser ju med att det är ovanligt men blir orolig för nära anhöriga som är i högriskgrupper på flera sätt.

Jag upplever att våra äldre har fått mer än ett coronavaccin. De verkar ha fått tankar om odödlighet på köpet. Avståndet är nere på obekvämt igen för många. Det som är mest frapperande är att en del också nu blir sura när man ber dem hålla avstånd - som om de helt glömt och helt saknar kunskap om det faktiska läget.

Men, på radion gav läkaren rådet att vaccinerade skulle träffas som vanligt så jag anar att vi kommer att se de där promillena som utgör komplementet till skyddseffekten av vaccinerna för svår covid på IVA ett tag framöver.

Mest synd tycker jag fortfarande om de som inte kan vaccinera sig och får dras med konsekvenserna av dumheterna. Och sjukvårdspersonalen. En enda IVA-vårdad covidpatient tar enorma personalresurser i bruk.
 
Jag är fullvaccinerad sedan i måndags men lever inte annorlunda nu (har ju heller inte full skyddseffekt ännu). Jag har under våren gått på gymmet vardagsförmiddagar när det är som minst folk och jag har varit på uteservering vid några tillfällen nu när vädret varit så fint. Det har känts hyfsat ok eftersom jag träffar de få vänner jag alltid träffar, det är utomhus och man har inte kontakt med någon annan vid beställning. Det hade jag nog gjort ovaccinerad också, så kan inte säga att vaccinet påverkat mig ännu.
 
Får dos 2 nästa vecka. Kommer nog att fortsätta som nu, dvs hålla avstånd och undvika trängsel. Kommer inte att krama mina vänner även om vi alla kommer att vara vaccinerade. Umgås utomhus i första hand.

Semester blir med husbil i Sverige. Helt idealiskt, inget måste att trängas, man har allt med sig.
 
Jag respekterar avstånden på tex kollektivtrafiken, sätter mig inte bredvid folk hursomhelst (märkt att vissa börjat klämma sig in på sätet intill utan att fråga först, känns väl sådär). Sen besöker jag absolut uteserveringar osv. Middagar inomhus är vi max 4 pers. Inga större privata fester osv.
Jag upplever att folk i kvarteret lever precis som vanligt nu. Smockfulla uteserveringar, fester osv. Många har börjat resa utomlands. Lite problematiskt då majoriteten är i spannet 20-40 som ännu inte blivit vaccinerade.
 
Jag lever som jag har gjort under pandemin. Vissa skillnader finns dock, vi slipper munskydd i personalutrymmen på jobbet, HALLELUJA! Men ska ju fortfarande hålla avstånd och förstås använda munskydd i närheten av patienter, så i korridorerna. På grund av ombyggnation rör jag mig väldigt väldigt lite där så för mig minskar det ju munskyddsanvändandet ändå en del. Med tanke på hur varmt och kliigt det blir under och hur täppt min näsa blir så är jag glad för det lilla!

Jag pendlar ju med tåg och buss till jobbet vid morgon och lunch och en av tiderna är ju sådan att man ska ha munskydd så det har jag förstås, sitter helst för mig själv också på sätet. Dock är det en äldre man som jag delar hiss med varje morgon. Det har vi gjort sedan före pandemin, känner inte honom alls, vi nickar vänligt mot varandra när vi ses och någon enstaka gång har vi sagt " ha en bra dag" och jag oroar mig lite för honom när han inte är med, så jag räknar nästan honom lite som min "bubbla" nu! :D :love1: Övriga tider har jag inte munskydd, har inte haft det tidigare heller. Avstånd håller jag så gott jag förmår och har gjort hela tiden.

Var på sjukhus i veckan, hade inget munskydd med och möttes inte av någon som delade ut där heller så hade inget där. Inte jättemånga med munskydd där ärligt talat, annars brukar jag ha munskydd på sjukhus eller vc, ska till ett på måndag och kan garantera att jag överöses med standardfrågorna om förkylningssymptom, får munskydd och handsprit innan jag ens når entrén till sjukhuset!

Jag har inte munskydd när jag handlar, men handlar när jag behöver som tidigare- i anslutning till jobbet så jag slipper åka extra. Jag gör inte några onödiga besök i butiker eller shoppingcenter, finner numera inget behov av det. Visst åkte jag typ 49 mil bort med SJ tåg i veckan och sov på hotell, men det har jag gjort var 12 vecka i några år- pandemi eller ej, äter inte frukost på hotellet, följer de lokala råden (som togs bort dagen innan jag kom), äter inte ute och trängs inte med folk.

Träffar inte familj och släkt, bara mina barn, ser inte att det kommer att förändras inom det närmaste faktiskt.

Det jag längtar mest efter är att "kravet" på munskydd inom kollektivtrafiken och sjukvård för patienter försvinner helt.
 
Jag upplever att våra äldre har fått mer än ett coronavaccin. De verkar ha fått tankar om odödlighet på köpet. Avståndet är nere på obekvämt igen för många. Det som är mest frapperande är att en del också nu blir sura när man ber dem hålla avstånd - som om de helt glömt och helt saknar kunskap om det faktiska läget.

Men, på radion gav läkaren rådet att vaccinerade skulle träffas som vanligt så jag anar att vi kommer att se de där promillena som utgör komplementet till skyddseffekten av vaccinerna för svår covid på IVA ett tag framöver.

Mest synd tycker jag fortfarande om de som inte kan vaccinera sig och får dras med konsekvenserna av dumheterna. Och sjukvårdspersonalen. En enda IVA-vårdad covidpatient tar enorma personalresurser i bruk.
Ja, min närmaste stora matbutik ligger i ett pensionärstätt område och där är det verkligen typ 2019 igen. Sjuttioplussarna håller inte avstånd och handlar två och två igen. Tack så hjärtligt liksom, det är fortfarande restriktioner på hur många som får komma in i affären och ni är inte odödliga liksom 🤷

Jag fick första sprutan för en månad sedan och lever som innan den, förutom vid två tillfällen. Det ena var att äta middag med två vaccinerade vänner tre veckor efter sprutan (och krama varandra). Det andra att ta mig ner på stan när det var lågtrafik med ena avkomman och prova examenskläder. Första gången jag var i butiker sen januari insåg jag.
 
Absolut följer jag rekomendationerna. Har varit fullvaccinerad ett tag, men rör mig och beter mig som innan vaccinationerna. Något skadat från jobbet, men redan innan Covid tvättade jag alltid händerna så fort jag kom hem, och skulle aldrig falla mig in att peta i ansiktet om jag inte vore hemma (och ren).
 
Ja självklart. Jag använder munskydd med pm 2,5 filter i så snart jag ska röra mig på ställen där jag kan riskera att stöta på folk och det känns än viktigare nu när folk börjar bete sig som om covid aldrig ens hade funnits. Jag får andra dosen om nio dagar men det kommer inte förändra något för mig. Jag kommer fortsätta som jag gör ändå.
 
Jag är fullvaccinerad men har inte ändrat så mycket. Den största ändringen är att jag slutat använda munskydd(utom i jobbsammanhang då jag måste) men å andra sidan började jag endast med det pga lokala restriktioner... Jag undviker folksamlingar och tiderna jag åker buss är det lite folk så känns onödigt med munskydd.
 
Jag lever som innan vaccinationerna, dvs fortsätter tvätta händerna ofta, håller avstånd och använder handsprit. Träffar ju nästan bara folk som inte är vaccinerade (mina klasskompisar är under 18), så det känns viktigt att fortsätta följa restriktioner och rekommendationer. Men även om de hade varit vaccinerade så hade jag inte velat kramas och stå 2 cm ifrån dem eftersom inget vaccin är 100% säkert.

Den största skillnaden innan vs efter vaccinet är att jag och min bror bor varannan vecka hos mamma igen :heart
Mamma njurtransplanterades ju i mellandagarna. Så när smittspridningen gick upp rekommenderade hennes läkare att vi fortsätter bo hos pappa tills jag och mamma fått vaccin :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 221
Senast: Sedna
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 949
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 182
Kropp & Själ (Om någon nu vet vem jag är - håll gärna tyst om det) En i min närhet bor tillsammans med sin man. 3 barn (rätt så icke lugna sådana)...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 105
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp