Ni som slutat dricka alkohol (eller minskat)

Bukefalos 30 år!

Tidigare i vuxenlivet har alkohol haft en mer symbolisk och "rituell" roll för mig, framför allt att laga mat tillsammans en fredagkväll med ett glas vin. I de stunderna är det både smakupplevelsen, den lätta berusningen, och signalvärdet i "nu är arbetsveckan slut" som spelat roll. Sedan barnen kom för drygt tre år sedan, eller i praktiken sedan graviditeten förstås, har förutsättningarna för sådana stunder förändrats radikalt. Det har funnits minimal fredad vuxentid och minimal ork, och höjden av fredagslyx har varit att få somna vid 20... Så avvecklingen har skett mer eller mindre automatiskt. Numera skulle det kunna funka nån gång ibland men vi har fått andra, tröttare, rutiner. :grin:

Det jag själv saknar mest är faktiskt öl. Det har varit mer intressant än vin de senaste 10-15 åren eller mer. Och även om det förvisso finns många fler bra alkoholfria öl idag än för 10-15 år sedan, så är de inte intressanta för mig. Mina favoritgenrer är suröl och tung stout, och även om suröl typiskt är ganska alkoholsvag så är bra stout inte det. De jag gillar håller oftast 10-15 % och det finns helt enkelt inga alkoholfria alternativ som kommer i närheten smakmässigt. I tidigare kapitel i livet har jag delat en öl med partner, t ex till en film på kvällen - men nuvarande partner gillar inte öl... och att suga i sig en 13-procentare själv, om än vidunderligt god, kräver sitt tillfälle. Och de är alltså inte så många just nu. Så jag dricker mycket hellre bubbelvatten än (imo) tråkig öl.

I social (läs: fest eller middag) kontext är alkohol inte så laddat här. Vi är småbarnsföräldrar och bor på landet; vuxenkalasen är få och nån behöver köra, visst tycker jag det kan vara trivsamt med litet alkoholinducerad avslappning och lätt berusning men inte mer än att jag kan vara utan det och dricka nåt helt annat.

Tidigare i vuxenlivet har alkohol haft en mer symbolisk och "rituell" roll för mig, framför allt att laga mat tillsammans en fredagkväll med ett glas vin. I de stunderna är det både smakupplevelsen, den lätta berusningen, och signalvärdet i "nu är arbetsveckan slut" som spelat roll. Sedan barnen kom för drygt tre år sedan, eller i praktiken sedan graviditeten förstås, har förutsättningarna för sådana stunder förändrats radikalt. Det har funnits minimal fredad vuxentid och minimal ork, och höjden av fredagslyx har varit att få somna vid 20... Så avvecklingen har skett mer eller mindre automatiskt. Numera skulle det kunna funka nån gång ibland men vi har fått andra, tröttare, rutiner. :grin:

Det jag själv saknar mest är faktiskt öl. Det har varit mer intressant än vin de senaste 10-15 åren eller mer. Och även om det förvisso finns många fler bra alkoholfria öl idag än för 10-15 år sedan, så är de inte intressanta för mig. Mina favoritgenrer är suröl och tung stout, och även om suröl typiskt är ganska alkoholsvag så är bra stout inte det. De jag gillar håller oftast 10-15 % och det finns helt enkelt inga alkoholfria alternativ som kommer i närheten smakmässigt. I tidigare kapitel i livet har jag delat en öl med partner, t ex till en film på kvällen - men nuvarande partner gillar inte öl... och att suga i sig en 13-procentare själv, om än vidunderligt god, kräver sitt tillfälle. Och de är alltså inte så många just nu. Så jag dricker mycket hellre bubbelvatten än (imo) tråkig öl.

I social (läs: fest eller middag) kontext är alkohol inte så laddat här. Vi är småbarnsföräldrar och bor på landet; vuxenkalasen är få och nån behöver köra, visst tycker jag det kan vara trivsamt med litet alkoholinducerad avslappning och lätt berusning men inte mer än att jag kan vara utan det och dricka nåt helt annat.

Saknar du den rutinen med din partner, eller har det fallit bort utan att det upplevts som en förlust?

Jag har tidigare tyckt att det varit gott med en öl till maten på fredagkväll och sen kanske en till chipsen när allt kvällsstyr är klart och vi tagit helg ordentligt. Men sen kanske 1,5 år tillbaka dricker jag ytterst sällan alkohol. Kan gå månader mellan. Det var egentligen inget aktivt val utan jag kände helt enkelt inte för det utan det blev pepsi max istället, typ.

Sen har jag börjat reflektera över vad himla dåligt jag sover av bara en liten öl. Det är inte värt det mer än någon enstaka gång då det är fest. Men som förra helgen när både jag och maken hade julbord så valde jag att ta några öl ihop med mina kollegor men på makens julbord dagen efter drack jag julmust och vatten och körde istället.

Har även gjort vissa ändringar för att toppa mitt mående och vill ge kroppen bra grejjer och då känns det ännu enklare att skippa den där fredagsölen och ha en pigg kropp som orkar med mitt liv.

Saknar du den rutinen med din partner, eller har det fallit bort utan att det upplevts som en förlust?
Jag saknar det absolut, men jag saknar många saker sedan tiden före barnen... 😅 De är underbara och jag skulle förstås aldrig vilja vara utan dem eller vrida tillbaka klockan. Men visst finns det bitar jag saknar, och att mys-laga mat med ett glas vin på fredagkvällen är en av dem. Eller att mys-laga mat utan vin. Eller att öht laga nåt annat än pasta och köttbullar. 😂

Jag har tidigare tyckt att det varit gott med en öl till maten på fredagkväll och sen kanske en till chipsen när allt kvällsstyr är klart och vi tagit helg ordentligt. Men sen kanske 1,5 år tillbaka dricker jag ytterst sällan alkohol. Kan gå månader mellan. Det var egentligen inget aktivt val utan jag kände helt enkelt inte för det utan det blev pepsi max istället, typ.

Sen har jag börjat reflektera över vad himla dåligt jag sover av bara en liten öl. Det är inte värt det mer än någon enstaka gång då det är fest. Men som förra helgen när både jag och maken hade julbord så valde jag att ta några öl ihop med mina kollegor men på makens julbord dagen efter drack jag julmust och vatten och körde istället.

Har även gjort vissa ändringar för att toppa mitt mående och vill ge kroppen bra grejjer och då känns det ännu enklare att skippa den där fredagsölen och ha en pigg kropp som orkar med mitt liv.

Det låter lite som att vi är på samma plats just nu, att det liksom självdött lite. Det där med sömnen är absolut centralt för mig. Livet med småbarn, hus och heltidsjobb är ganska pressat och nu när jag fasat in en del träning också så märker jag att en dålig natt tar hårt. Om jag vill springa en helgmorgon går det helt enkelt inte att dricka alkohol kvällen innan, om ens lite.

Jag saknar det absolut, men jag saknar många saker sedan tiden före barnen... 😅 De är underbara och jag skulle förstås aldrig vilja vara utan dem eller vrida tillbaka klockan. Men visst finns det bitar jag saknar, och att mys-laga mat med ett glas vin på fredagkvällen är en av dem. Eller att mys-laga mat utan vin. Eller att öht laga nåt annat än pasta och köttbullar. 😂

Hear, hear..

Nej, inte så alls. Det är inte så många som dricker sig till berusning nu för tiden. Jag tror inte att någon skulle tycka att det vore konstigt att jag inte drack alkohol, eller tycka att jag vore ett tristare sällskap. Likväl som att jag inte tycker så om någon annan heller. Men visst finns det en social kultur knuten kring mat och dryck där vi närmar oss varandra av att dela upplevelser, och det kan underlätta om förväntningarna är tydliga. Om någon styr en fest och tror att sällskapet ska dricka några glas vin och sitta uppe sent och tjöta, och det visar sig att de flesta inte vill dricka utan tar lite bubbelvatten och går hem tidigt så kanske det absolut blir lite snopet för värden som hade köpt några flaskor vin som nu står orörda. Även om samma värd har haft en precis lika trevlig kväll om hen bara var mer förberedd på önskemålen.

Men visst, sen tänker jag också att många utav oss just nu dricker alkohol mer sällan och därför prioriterar de tillfällen vi gör det betydligt noggrannare. Det klart att det då kan dyka upp en tanke om varför ens eget evenemang inte blev ett sådant. Även om ingen skulle bli berusad eller att det ens är alkoholen som är betydelsefull, utan att någon tyckte att det genom barnvakt, hur sent man stannar, alkohol eller inte osv. kan signalera en viss prioritering. Tillsammans med annat.
Du tror inte det där har med åldern eller ngt att göra. Sitta och dricka te och prata hela natten var ju absolut någonting man kunde göra i tonåren och de 20 osv. Men nu är ju folk så trötta att de åker tidigt oavsett alkohol eller ej. Vilket är lite tråkligt kanske, om man hade velat ha prat inpå natten (dvs själv brukar jag inte bli trött så länge samtalet inte är ngt tråkigt jobb/husrenovering/människor och sådant :rofl:).

Tänker att man behöver ju inte göra en så stor grej av det att folk tydligt märker det och känner sig underprioriterade :D man kan väl tjöta inpå natten med sitt bubbelvatten? Och man behöver väl inte säga att man inte hade gin i sin tonic idag.

Sedan om du drack två glas vin vart fjärde helg förstår jag nog inte problemet? kopplingen helg-alkohol (då tänkte jag att man tog ett glas rödvin på fredagkvällen regelbundet, vilket ju inte heller egentligen borde vara ett problem om det inte är så att man bara måste för att kunna slappna av.) Eller så var du inte ts :)

Vi har pratat om att göra helgfrukost till en grej. Vi äter ofta ganska stora frukostar även på vardagarna, men med det sagt kan man ju verkligen göra något annorlunda på helgen. Pannkakor, eller chiapudding, nybakat på morgonen osv. Mysig tradition att ha med barn också!
Ni kan väl skapa en mysig fredagstration med efterrätt och snacks och ngn film?

Det låter lite som att vi är på samma plats just nu, att det liksom självdött lite. Det där med sömnen är absolut centralt för mig. Livet med småbarn, hus och heltidsjobb är ganska pressat och nu när jag fasat in en del träning också så märker jag att en dålig natt tar hårt. Om jag vill springa en helgmorgon går det helt enkelt inte att dricka alkohol kvällen innan, om ens lite.

Ja precis. 1 oktober till 31 januari har vi vår mest intensiva jaktperiod också så vi är i skogen lördag och söndag varje helg så ska man orka flera månader utan en enda sovmorgon så får man se till att få bra sömn utan onödig störning som tex alkohol är 😅

Ja herregud det är ju verkligen INTE norm i Sverige att inte dricka. Normen är ju verkligen alkohol! Vi hade julavslutning med jobbet nyligen, jag var en av få som inte drack. Det söps, skreks och levde rövare. Själva ledningen hetsade folk att ta en snaps upprepade gånger.

Jag kan säga att jag kommer aldrig delta på den skiten igen. Snart har vi årlig konferens inom ett område och där kommer det också supas vilt, och jag är återigen en av väldigt väldigt få som inte dricker.

Det är faktiskt lite sjukt hur normaliserat det är att konferens/avslutning innebär middag med en massa supande på kvällen.

Gud så sjukt. Vilka åldrar är kollegorna?

Du tror inte det där har med åldern eller ngt att göra. Sitta och dricka te och prata hela natten var ju absolut någonting man kunde göra i tonåren och de 20 osv. Men nu är ju folk så trötta att de åker tidigt oavsett alkohol eller ej. Vilket är lite tråkligt kanske, om man hade velat ha prat inpå natten (dvs själv brukar jag inte bli trött så länge samtalet inte är ngt tråkigt jobb/husrenovering/människor och sådant :rofl:).

Tänker att man behöver ju inte göra en så stor grej av det att folk tydligt märker det och känner sig underprioriterade :D man kan väl tjöta inpå natten med sitt bubbelvatten? Och man behöver väl inte säga att man inte hade gin i sin tonic idag.

Sedan om du drack två glas vin vart fjärde helg förstår jag nog inte problemet? kopplingen helg-alkohol (då tänkte jag att man tog ett glas rödvin på fredagkvällen regelbundet, vilket ju inte heller egentligen borde vara ett problem om det inte är så att man bara måste för att kunna slappna av.) Eller så var du inte ts :)

Nej, jag är inte uppe sent tyvärr. Jag klarar inte av det just nu när barnen vaknar under nätterna och flyger upp vid 6 på morgonen.

Jag tyckte att jag beskrev ganska tydligt i trådstarten, och har gjort det flera gånger i tråden sedan dess. Jag dricker inte så mycket alkohol längre, och det har lämnat ett visst tomrum efter sig i rutin som jag håller på att hitta någonting nytt kring. Jag upplever att vardag och helg flyter ihop lite, och kanske är det enbart en vanesak. Det är därför jag efterfrågar erfarenheter av andra, som tidigare druckit mer och där alkohol har haft en mer central roll, som nu inte gör det längre. Ersätts det av andra helgrutiner/ritualer? Eller är det en vanesak att det uteblivit?

Åh! Jag hade helt glömt av att det är en grej..! Drack en tonic-espresso för första gången förra sommaren, en svinvarm dag. Hm.. Synd att jag inte kan göra espresso hemma (eller kanske tur, haha!), annars hade jag nog druckit minst en om dagen när det är varmt.

En moka funkar lika bra:)

Det rituella glaset vin är numera alkoholfritt. Jag gör drinkar - alkoholfritt mousserande med outspädd svartvinbärsdricka eller persikojuice. Eller så dricker jag te. Det finns ju så många olika tesorter att testa sig fram bland och tillbehör. Jag gillar grönt te till asiatisk mat

Jag dricker lågalkohol eller alkoholfria öl och provar olika. (veteöl och en apelsinskiva)

Till och med en läsk blir roligare i ett vackert glas med is, garnityr (körsbär, citrusskivor, kanske en extra skvätt citrus i)

Nej, jag är inte uppe sent tyvärr. Jag klarar inte av det just nu när barnen vaknar under nätterna och flyger upp vid 6 på morgonen.

Jag tyckte att jag beskrev ganska tydligt i trådstarten, och har gjort det flera gånger i tråden sedan dess. Jag dricker inte så mycket alkohol längre, och det har lämnat ett visst tomrum efter sig i rutin som jag håller på att hitta någonting nytt kring. Jag upplever att vardag och helg flyter ihop lite, och kanske är det enbart en vanesak. Det är därför jag efterfrågar erfarenheter av andra, som tidigare druckit mer och där alkohol har haft en mer central roll, som nu inte gör det längre. Ersätts det av andra helgrutiner/ritualer? Eller är det en vanesak att det uteblivit?

Jag fattar faktiskt. Jag kan sakna ett glas bubbel på fredagen, men i och med att jag jobbar många helger så blev det naturligt bortfall. Nu har jag vant mig, men jobbar på att upprätthålla matlagandet som en festlig helgaktivitet. Det fyller samma funktion för mig. Och att ibland ta ett glas vin om det passar, jag tycker ju att det är gott!

Såhär då: om du vill ta vinglaset, vad måste funka runt om? Kan du skruva lite på det för att faktiskt kunna ta ett glas vin? Det är gott, socialt och normalt i värld. Vi snackar ju inte fylla utan det sociala och normala.

Ok, alkohol har ju aldrig varit en central helgritual för mig. När jag drack mer var jag student och då drack jag oavsett vilken dag som helst. Dvs lika gärna en onsdag som en lördag men dock inte alltid på helgerna oavsett. Dvs självklart drack inte varje dag, eller ens flera gånger på en vecka. Men det kunde lika gärna vara en onsdag som en lördag.

Men vi hade ju helgritual när jag var liten. (många har ju fredagstacos btw :D) baguette, färdiggrillad kyckling (så ingen behövde laga mat), lite chips innan maten, efterrätt. Film, kanske rent av äta framför filmen.

(vi är ju lite så hemma att vi kan köra detta en vardag eller en lördag. Men när jag var liten var det strikt fredagskänsla.)

Filmen ska ju såklart vara på en nivå att alla kan se den :) så nivån höjs ju med ålder på barnen.

(och eftersom jag är den jag är kan jag inte låta bli att skriva att tydligen klarar inte många 13-20 åringar längre av att se en hel film. De har inte förmåga att fokusera så länge längre. Så det kan ju vara bra att öva på :p )

Jag fattar faktiskt. Jag kan sakna ett glas bubbel på fredagen, men i och med att jag jobbar många helger så blev det naturligt bortfall. Nu har jag vant mig, men jobbar på att upprätthålla matlagandet som en festlig helgaktivitet. Det fyller samma funktion för mig. Och att ibland ta ett glas vin om det passar, jag tycker ju att det är gott!

Såhär då: om du vill ta vinglaset, vad måste funka runt om? Kan du skruva lite på det för att faktiskt kunna ta ett glas vin? Det är gott, socialt och normalt i värld. Vi snackar ju inte fylla utan det sociala och normala.

Det är absolut det sociala och fullt normala det handlar om. Jag upplever dock att jag inte vill skruva på någonting, så det är väl därför. Jag kan sakna det men samtidigt trivs jag bättre med att orka springa en runda tidigt på morgonen, eller gå upp med barnen och äta långfrukost. Så det är väl också därför jag drar mer emot att sluta helt (om än just nu i livet) än att skapa plats för det. Men omställningen märks ju absolut, jag tror dock att det är något som är ganska tidsbundet. Man går från en sak till en annan i livet, och något år senare så är det tomrummet fyllt med annat och bortglömt?

Jag är snarare förvånad över att det är jag som får det att låta som att det finns en kultur och social norm kring alkohol i Sverige i den här tråden. Den är givetvis stark eller nästintill obefintlig beroende på kretsar. Jag har följt min pappa som är nykter alkoholist under mitt liv som berättat mycket om detta. Jag tycker nästan att det snudd på gaslighting när det låter som att det enbart är jag och de jag umgås med som existerar i en alkoholkultur.

Gud nej! Min känsla är att det du beskriver är betydligt vanligare än det jag beskriver. Därför jag också blivit positivt överraskad att det känns som att det nog är mer obemärkt för mig än jag trodde att dricka mindre. Kulturen som du beskriver gör mig ju likväl stressad liksom.

Det var så förr, innan barnen och kanske till och med innan pandemin. I 20-års åldern drack jag mer både för att det var mer fest och AW, men också för att signalera helg och slappna av. Det var länge sen nu, och idag blir jag mer trött än avslappnad. Men det är väl där ifrån rutinen kommit och nu när livet är markant annorlunda så kan det ta lite tid att hitta nya vägar, kan jag tycka. Den tiden var då, och bebistiden var.. bebistiden. Då drack jag inte för jag sov aldrig och om den marginalen är skral nu så var den obefintlig då. Men nu upplever jag på många plan att vi är ute på andra sidan, med två barn som blivit större, och livet är nytt. Vad är avslappning nu för tiden? Vad är helg? Vad är fest? Alkohol är en del av detta men för mig är det stora förändringar på många plan som jag håller på att hitta nya vägar i.
Jag är egentligen förvånad över att det är SÅ stor skillnad på livet med och utan barn. Nu är det längesedan i mitt fall, men jag minns verkligen inte att barn betydde att jag ändrade sätt att umgås med andra eller sätt att dricka vin. Jag känner i stort sett inte heller igen det från vänner. Nu har det mesta av mitt sociala liv alltid ägt rum antingen hemma hos mig själv eller hemma hos andra, så jag relaterar i stort sett inte till att festa på krogen.

Men så sett hade jag mycket hellre fortsatt med mitt fredagsvin, oavsett barn (graviditet undantaget), än tänkt ut och planerat hur jag ska göra helg. Vinet har ju kommit in mycket mer "naturligt" och socialt i livet, än genom någon form av planering. Det låter väldigt jobbigt att måla upp ett sätt att göra helg på, och sedan försöka förverkliga det, jämfört med att mer go with the flow (ledighet är ju ändå ledighet, menar jag).

Jag dricker kanske ett glas vin vartannat år, mörk öl lite oftare. För mig är det inte mer "en del av mitt liv" än nån godissort jag gillar eller kul strumpor. Har svårt att se att det är jättesund relation till rusmedel när de blir en del av livet som man inte vet om man kan välja bort utan problem?
För mig är vin mer som kaffe eller god mat. Ingetdera kan jag välja bort utan någon form av problem. Ett liv utan god mat, tex, känns som öken. Ett liv utan vin vore lättare, men det vore också att välja bort något jag gillar och som är svårt att ersätta.

Ja herregud det är ju verkligen INTE norm i Sverige att inte dricka. Normen är ju verkligen alkohol! Vi hade julavslutning med jobbet nyligen, jag var en av få som inte drack. Det söps, skreks och levde rövare. Själva ledningen hetsade folk att ta en snaps upprepade gånger.

Jag kan säga att jag kommer aldrig delta på den skiten igen. Snart har vi årlig konferens inom ett område och där kommer det också supas vilt, och jag är återigen en av väldigt väldigt få som inte dricker.

Det är faktiskt lite sjukt hur normaliserat det är att konferens/avslutning innebär middag med en massa supande på kvällen.
Gud så trist med en sådan alkoholkultur på jobbet. På min arbetsplats är det överlag lugnt men såklart varierar det och vissa avdelningar dricker generellt mer än andra och vice versa. Jag var på julfest i förra veckan och vid mitt bord bland de som satt närmast tror jag att det var jag och en kollega till som drack alkohol (2-3 glas på en kväll) och övriga 4 drack alkoholfritt.

Så generellt finns det väl en stark alkoholnorm, men jag har åtminstone de senaste 15 åren haft gott om lokala avvikelser från den att umgås inom.

Liknande trådar

• Alkohol
  • Socker och alkohol
  • Någon som har provat pressotherapy?
  • Ni med erfarenhet av kuratorer

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn