Nödbroms bett.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 86
  • Visningar Visningar 5 116
Sv: Nödbroms bett.

nej så klart att det finns hästar som inte kan ha så tjocka bett... som min bästa tävlingshäst får panik om han får ett tjockt bett i munnen men men det pelhamet jag visade så går han jättebra... (rider dock bara med det ca 1/månad) och min unghäst gick mycket bättre på det tjocka en det smala pelhamet.. så tjockleken har stor betydelse beroende på viken häst man sitter på

Bara för att någon är duktigt på att rida, betyder detta inte personen är duktig på bett/hästens mun.

pollan skrev:
så tjockleken har stor betydelse beroende på viken häst man sitter på
Jo det är ju klart? :confused:
Alla hästar är olika i munnen, visa behöver "minibett", vissa behöver normaltjocka, och några få behöver tjocka bett.

Okej, det är ju bra att du hittat något som funkar bra på din häst.
Det är dock väldigt få hästar som har plats med ett tjockt gummibett över huvud taget. Titta en häst i munnen så får du se.

vilse skrev:
Jo det är ju klart? :confused:
Alla hästar är olika i munnen, visa behöver "minibett", vissa behöver normaltjocka, och några få behöver tjocka bett.

det lät som att ni tyckte att det var dåligt på alla hästar

vilse skrev:
Bara för att någon är duktigt på att rida, betyder detta inte personen är duktig på bett/hästens mun.

Nej,.. men på de hästarna på den nivån så har de fått testa 100 olika bett och då måsten ju hästen funkat bäst på det..

Ne dåj, det finns hästar med så mycket plats. Men långtifrån så många som rids med det har den platsen. Tyvärr tycker jag att det är väldigt många som har alldels för dålig kunskap om bettet de stoppar i hästens mun :(

Precis. Och då kan man ju räkna ut med lillfingret att av alla de hästar du ser med gummipelham i truten så är det bara några få som har plats till det.
Sen finns det givetvis hästar som trivs på dessa bett - men jag tror att det är mycket mycket färre än antalet som rids på det.

jo visst förstår vad ni menar och håller även med er på en del punkter.. att det är väldigt tjockt spec för vissa hästar... mm mm..
GUD vilken diskussion de blev om ett litet (stort) bett :rofl:

vilse skrev:
Ne dåj, det finns hästar med så mycket plats. Men långtifrån så många som rids med det har den platsen. Tyvärr tycker jag att det är väldigt många som har alldels för dålig kunskap om bettet de stoppar i hästens mun :(

Exakt! Många hästar springer omkring med helt fel bett. :(

kjku.jpg

Röd är de mildaste (om jag inte minns fel
Lila e lite skarpara, hävstångsefekt
blå är skarpast

visst vart de rätt nu ? :D

vilse skrev:

det kan jag också hålla med om ;)

Helt rätt. Bettet du visar är dock inte ett regelrätt jaktkandar. Det är nån ny hoppvariant. Fungerar precis likadant dock.

Tigertofflan skrev:
Camilla_H: Varför tycker du hon ska rida med ett bett som är skapt för att ridas med på långa tyglar, och som dessutom är ledat? Pelham är den engelska motsvarigheten till bettet du visade, och är mycket mildare.

Varför anser du att det är till för att ridas med på långa tyglar? Menar du att westernryttare aldrig tar i tygeln?

Att det är ledat är bara en detalj för bettet - jag gillar inte heller ledade bett, men det finns ju med andra mundelar.

Nu blev jag nyfiken - varför måste man ha testat 100 olika bett bara för att man är på en högre nivå i ridningen? Det ultimata beviset på god ridning är väl att man kan rida vilken häst som helst på ett milt bett som passar i munnen?

Jo, westernryttare tar i tygeln, men de rider inte med samma stöd och konstanta kontakt i tygeln som engelska ryttare gör.
Westernbett är ofta smala och har långa skänklar - för att man ska få igenom tydliga signaler även med långa tyglar. De är inte gjorda för att ridas med korta tyglar.

Tigertofflan skrev:
Helt rätt. Bettet du visar är dock inte ett regelrätt jaktkandar. Det är nån ny hoppvariant. Fungerar precis likadant dock.

de jag visar är ett A.M Kimblewick ;) :D

Nu råkar jag ju vara westernryttare också och jag rider då med kontakt i tygeln... Sen kan ju kontakten vara mer eller mindre och även dressyr och hoppryttare strävar väl efter en lättare kontakt?

Det där med lång tygel är på väg bort även i Sverige. Man ska rida med eftergift men det gäller väl all ridning.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 242
Senast: dukie
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 849
Senast: villhöver
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ceta
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 280
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka