Nu är jag så TRÖTT på det här!

Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Jag vill ju inte nämna några användare för då låter det som om jag vill hänga just dem.

Men de jag tänker på är ungefär som exemplet jag nämner i mitt inlägg.

Många jobbar ju med hästar på heltid och de sidor de hänvisar till med foto etc innehåller text om deras verksamhet. Tex Stall XXX erbjuder hjälp med inridning, tillridning, inkörning, pratar med din häst etc....

Jag är inte ute efter att hänga dessa personer och personligen varken stör det mig och jag tycker det är helt ok,

men gränsen är lite luddig...

Man skulle ju kunna utnyttja "kryphålet" eller vad vi ska kalla det för till att länka in bilder i varenda bildtråd som dyker upp på gnägg, lite dold reklam sådär...
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Det finns få regler som är knivskarpa här, med tanke på att det är människor och inte maskiner som både använder forumet och tillämpar reglerna så är det omöjligt att åstadkomma det utan att det blir onödigt stelbent och byråkratiskt. Jag tycker att det är självklart att om man utvecklar en hemsida med försäljning, ridverksamhet, forum eller annan utåtriktad verksamhet så får man söka hjälp eller omdömen på annant håll. Likaså om man själv skapar en tråd runt sin egen sida oavsett syfte. Dessa inlägg tas bort om vi upptäcker dem. Länkar man till direkt till bilder/informativa texter på sin hemsida som en del av en diskusion är detta däremot oftast okej, i synnerhet om man inte sätter det i system.

Jag vet att det förekommit gränsfall då användare upprepade gånger i skilda sammanhang försöker göra reklam för sin verksamhet (med eller utan egen hemsida). Vi gör vårt bästa för att stävja detta och det har förekommit att folk blivit ombedda att sköta sin marknadsföring på annat sätt och undvika den form av reklamförsök vi noterat. Upptäcker någon reklamförsök av denna art så går det bra att maila eller använda synpunkter för att uppmärksamma berörd moderator, det är till stor hjälp för att hålla ordning.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Jag tror inte, de jag tänker på iallafall, gör det för att marknadsföra sig själva eller på något sätt ser det som de vill göra reklam för sig själv faktiskt, även om de faktiskt indirekt gör det :D

Det är en tunn linje, det är svårt at veta vilket uppsåt användaren har...

Tack för svaret, jag var bara nyfiken!
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Lobelia skrev:
Det finns få regler som är knivskarpa här, med tanke på att det är människor och inte maskiner som både använder forumet och tillämpar reglerna

Alla regler står inte skrivna heller och då kan inte jag förstå varför jag får en tråd bortplockad? Jag har sett samma tråd förut och när jag gör en liknande tråd plockas den bort? Vad är det för stil då?
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Men bara för att det är en grej i menyn som handlar om shopping så betyder det ingenting. Siten heter fakefashion, fejkat mode och meningen med hela sidan är att upplysa folk om hur man undviker köpa kopior. Det är en helt annan grej än en shoppingsite. Dessutom, hade jag gjort reklam hade jag inte formulerat inlägget som jag gjorde.
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Blueeyes skrev:
Alla regler står inte skrivna heller och då kan inte jag förstå varför jag får en tråd bortplockad? Jag har sett samma tråd förut och när jag gör en liknande tråd plockas den bort? Vad är det för stil då?

Precis, det står bara att man inte får göra reklam men om meningen inte är att göra reklam över huvud taget då? Tänk om nån har en privat sida och länkar till en massa grejer som besökarna ska handla genom tradedoubler, så han tjänar pengar på det tror jag inte den tråden skulle tas bort. Skriv exakt hur det ska vara i reglerna, tillåter ni inte det minsta, skriv det då.
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Om det är det som är vitsen så kan du ju ta bort den del av sidan som går ut på att du säljer en tjänst mot ekonomisk ersättning så är saken biff.
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Precis, det står bara att man inte får göra reklam men om meningen inte är att göra reklam över huvud taget då? Tänk om nån har en privat sida och länkar till en massa grejer som besökarna ska handla genom tradedoubler, så han tjänar pengar på det tror jag inte den tråden skulle tas bort.

Där det förekommer en komersiell hemsida, dvs en sådan där man säljer varor i någon form det inläggen skall tas bort. Är det så att man ser ett sådant inlägg, bör man meddela moderator.

Däremot om någon frågar var du har köpt dina tyglar tex, kan det vara ok att berätta det. Skillnaden är att man då inte gör reklam för egen komersiell verksamhet, det blir den i samma stund som man berättar att man utför tjänster i någon form mot betalning.

Det är inte ok att hänvisa människor till en hemsida med komersiell verksamhet, det kallas för reklam.
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Boj skrev:
Där det förekommer en komersiell hemsida, dvs en sådan där man säljer varor i någon form det inläggen skall tas bort. Är det så att man ser ett sådant inlägg, bör man meddela moderator.

Isåfall så ska alla inlägg av användare som hänvisar till sina hemsidor, tex för att visa en bild, där det även finns info om att de har inridning, tillridning,inkörning, pratar med hästar etc mot betalning plockas bort...

Så tolkar jag dit inlägg..
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Jag personligen tycker det är viss skillnad att få "reklam" som rör hästar och ridning på ett forum om just det men när det börjar handla om andra saker t ex kläder går min SPAM-varning igång.
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

I princip ja, och just därför är det bra att använda meddela moderator knappen vid sådana tillfällen.
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

ankans skrev:
Isåfall så ska alla inlägg av användare som hänvisar till sina hemsidor, tex för att visa en bild, där det även finns info om att de har inridning, tillridning,inkörning, pratar med hästar etc mot betalning plockas bort...

Så tolkar jag dit inlägg..
Om man hänvisar till sin sida bara för att visa en bild, så tycker jag istället man ska lära sig att länka direkt till bilden - antingen med bildfunktionen eller länkfunktionen. Att tvinga folk att gå bort från forumet för att leta upp någon på en annan sida känns onödigt omständigt, och skulle dessutom med stor sannolikhet kunna tolkas som smygreklam om vi ska ta de exempel du nämner.

Jag tror att moderatorerna är ganska överens om vad som ska tillåtas ligga kvar och vad som ska bort, som tur är. ;) Ibland kan man missa att ta bort saker, oftast för att man helt enkelt inte varit inne i tråden och läst. Det är då vi behöver hjälp från er användare! :bow: Sen kan vi självklart få hjärnsläpp ibland också, men det är nog snarare åt hållet att vi tillåter för mycket nån gång, än att vi tar bort något som egentligen skulle få ligga kvar.

Många verkar irriterade över att vi tar bort inlägg med s.k. smygreklam, men jag kan garantera att forumet skulle vara bra mycket hemskare att vistas i om vi inte rensade bort reklamen! :crazy:

/Erica
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Ok, då har jag fått klarhet.

För att klargöra, jag stör mig inte på det alls, och jag tycker ni moderatorer gör ett utmärkt jobb, jag begär inte att ni ska kunna se allt.

Men blev nyfiken, för det förekommer väldigt ofta att man just länkar till sin sida med bilder, och på denna sida finns det info om ens verksamhet..

Eftersom jag inte tycker det är något problem, så tror jag inte jag skulle vilja rapportera det heller, för jag är ganska övertygad om att användarna som gör det, inte har uppsåt att göra reklam för sin verksamhet överhuvudtaget...
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Vill bara klargöra en sak, jag har gjort den sidan, MEN jag har aldrig gjort reklam för sidan.
Vet dock att en av mina "medarbetare" la ut sidan här, men det var inte JAG, så sluta komma med felaktiga anklagningar.
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Det var kanske inte meningen att göra reklam, men både du och "Putte" (hette han så?) har postat länkar till ditt hästforum i Dator-forumet här på Buke. *veta*
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Vet dock att en av mina "medarbetare" la ut sidan här, men det var inte JAG, så sluta komma med felaktiga anklagningar.

Jodå som sagt den förekom i 2 varianter, dels en av dig samt en av putte. Det handlar alltså inte om om några felaktiga anklagelser utan rena fakta, så tycker jag att vi sätta punkt här eftersom du nu vet att man inte kunde göra så. ;)
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

*knapplån*

Jag måste hålla med Fredde i den mening att infromationen är väldigt mycket bättre på andra sidort (som jag förtått, har aldrig fått en tråd bortplockad här).
De forum och Javachatter jag vart operatior eller Admin på har vi vart tvugna att lämna information om VARFÖR trådar tas bort.

Ett ex är en java chatt jag satt på för ett par år sen där det inte var tillåtet att nicka med sexuella anknytningar, då blev det en kick och en kort förklaring efteråt.
Ex, "Byt Nick" vid otillåtna nicknames.

Däremot förstår jag om Op inte vill skicka ut PM eller förklaringar då det gäller så självklara saker som smygreklam och liknande.
Men ibland kan man tycka att det är relevant med en liten, kort förklaring som inte tar med än 1 minut att skriva. :)

Jag är själv/har vart OP på många forum och chatter och jag vet vilket slit det kan vara.
Jag tycker ni gör ett toppen jobb endå! :)
 
Sv: Nu är jag så TRÖTT på det här!

Nu är det här väldigt off-topic egentligen och borde kanske tas via pm - men egentligen så handlar det om en fråga som berör många med hemsidor, varför jag tar det här.

SweetMelody - jag var inne som hastigast och kollade på din hemsida. Du har många bilder där, är du helt klar över att du får använda dem? Även om du kollat med sidan som du fått bilden ifrån, så kan du bli betalningsskyldig för användande av bilder.

Ett exempel:
Du hittar en bild på en sida tillhörig företaget A. Du kollar upp med företaget A om du får använda bilden, och dom säger att det är ok.
Bilden är tagen av fotografen B. Fotografen B har sålt bilden till företaget A, som har köpt rättigheten att använda den på sin hemsida (och kanske i kataloger etc).
Fotografen B råkar få veta att en av hans/hennes bilder ligger på din hemsida.
Har du tur, så kanske fotografen ber dig ta bort bilden.
Har du maximal otur så får du betala för att du använt bilden (det kan röra sig om tusentals kronor, ev ordentligt påslag på priset pga att fotograf ej nämnts).

Det är ett vanligt missförstånd, att man får använda bilder hur som helst, om man t ex köpt en papperskopia eller köpt rättighet att använda i en katalog eller på en websida. Det händer också att en kund (som företaget A) tror att andra kan använda bilder för att de har rätt att lägga ut bilden på sin egen sida.

Jag vill inte kritisera din sida, utan mer upplysa om vad som gäller. Det är helt klart så, att många inte har en aning om vad copyright på bilder innebär.

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
153
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 120
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 475
Senast: Jerseyite
·
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp