Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

fan vad förbannad man blir när man hör något sånt. gör en polisanmälan och hoppas på att det leder någon vart.

håller tummarna för dig och att dina hästar
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Erbjud dig att hitta nya hem till hästaran! Lite jobb men sen blir det med lite tur lungt hemma hos dig! Får du lite pengar för hästaran så kan du ju dra av det på skulden... men 3 travare som aldrig har gjort annat än att ställt till problem är ju inte värda så mycket.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jag tror det genererar mer bekymmer och problem än vad det löser. Inte lätt att sälja andras hästar. Så det skulle jag överlåta åt Mr Oärlig själv att göra. Varför underlätta för honom?
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Har idag talat om för honom att jag under rådande omständigheter inte kan ta på mig att sköta hans hästar. Detta mycket pga att jag har för mycket att göra själv vilket till viss del beror på det han orsakat oss ekonomiskt och jag måste täcka upp mina skulder och utgifter han ådrog mig genom att dra in pengar.

Sa att jag i nuläget vill ha mina 3000 + minst 150 000 innan jag bara kan tänka mig tanken att vara kvitt. Att jag fortfarande står med en åring med sviter från fraktur som föl osv osv.

jag ville inte heller få hästarna av honom och upplyste i ganska hårda ordalag om att de var värda max 3000 kr styck då två ej är frysmärkta och den tredje en avdankad gammal märr och att han gjorde en välgärning om han sköt dem istället, då vet han ju vad som händer med dem.

Klart han blev besviken, när jag då sa att han inte står som number one på min lista så trodde han att han är nr 2. Förklarade att han inte ens finns med på listan hahaha

Nåväl klart han är besviken, vi får se hur det hela avlöper. Men ska nog slå en pling till inspektören nästa vecka.



Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Gira, du är fantastisk! och har defenitivt bukes mest spännande tråd, vem behöver se på dokusåpor när man kan läsa om allt hysteriskt som händer hos dig. Stå på dig och hoppas att du ngn gång får rätsida på allt!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Men jösses :eek: Vilken vansinnig historia... Att du orkar, stor eloge till dig som klarat av detta med sånt tålamod.

Ang lösa hingstar råkade jag ut för det för nån vecka sen. Var i stallet och skulle hjälpa stalltjejen (kan kalla henne X då) där att släppa ut hästar då hon var sjuk och därmed väldigt trött. Av en händelse gick vi ut liiite tidigare än vanligt för att jag skulle kunna åka till jobbet i tid, stalltjejen går först med en häst och jag kommer efter med 2 ponnyer. Så ropar X att vi måste tillbaka, det är lösa hästar nere på vägen. Tillbaka och slänga in hästarna i stallet, samla på oss ett par grimskaft och rusa bort mot rasthagarna (där det redan är hästar ute, tex stallägarens grand prix dressyrhäst, 2 nyopererade ston mfl). En bit bort ser vi tre hästar och lite folk som försöker fånga in dom; Vi kan se att det är en skimmel och 2 mörka varav en liten ponny). Hoppas på att det är från gården som ligger före vårt stall vilket skulle innebära = 1 islänning, 1 shettis och en annan ponny, alla ston.

Hursomhelst, hästarna travar förbi de som försöker fånga in dem och sätter av upp mot oss, vi ställer oss i vägen mellan rasthagarna och rymlingarna, har snövallar på sidorna så det liksom ramar in. Så kommer 3 toksvettiga hästar ångande; 1 fuxsto, 1 litet mörkt b-ponnysto, ooooch *tadadaaa* stor vit lusitanohingst... Herregud vad han måste ha jagat stona -de var fullkomligt genomblöta av svett.
Jag och X fick fast varsitt sto och står där med en skitkåt hingst snurrande och skrikande runt oss. De andra personerna hade nu kommit fram till oss men kunde inte få fast hingstskrället. Han började hoppa på stoet som X höll (b-ponnyn) för den jag hade kickade efter honom.
X visste inte vad hon skulle göra för han var ju inte så intresserad av att hoppa av >< Men jag sa till henne att dänga till honom med grimskaftet i huvudet alternativt rappa till honom på näsan, vad som helst bara han slutade betäcka den lilla ponnyn... Här kom iallafall ägaren och fick haffat sin hingst och släpat hem dom allihop (hennes hästar alla tre).
Jag vet inte vad som hade hänt, men tydligen hade fler varit på rymmen men fångats redan utanför stallet.

Rätt obehagligt, och vi får vara glada att jag och X kom ut precis då vi gjorde, annars hade de fortsatt upp till våra hästar.

Girasol lycka till med allt.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jisses,det var ju också en cirkus det där!!:eek:
Klart olyckor kan hända,men ibland behövs det stängslas som Fort Knox eller nåt.

Girasol,följer din tråd och :bow: till dej!
Fler av oss skulle behöva skinn på näsan som du!
Hoppas det löser sej på grann- och hästfronten!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Ohh tack alla :o:o:o men det är nog så här jag fungerar.

Glömde jag berätta att han sa till mig att tavlan som polisen visade upp på bild tidigare i år, ja den var absolut inte stulen utan den hade han enligt egen utsago, målat själv!!!

Så när jag ändå hade honom på tråden så påtalade jag att han ju kunde börja måla tavlor och sälja så skulle han på så vis kunna skaffa sig en vit, ärlig försörjning. MEN då upplös han mig att han just nu har en tavelutställning på ett bageri nere i byn och han skulle fixa att jag får gratis fika om jag ville dit och titta på tavlorna.

Ja vad svarar man på detta? Saken är att bageriägaren är mer än väl insyltade i hans affärer på endera eller andra viset. Men baka det kan dom!!!
Nåväl, jag tackade men avböjde denna invit.

Huvva, ska ta en kik på hans hästar i veckan. Jag sa jag tyckte den ena var tunn då jag såg dem senast och att han nog behöver avmaska dem. Visade sig att han aldrig avmaskat för de är immuna mot mask pga att han gett dem aspbark att äta.... Konstigt att våra då hade mask i höstas och de äter oxå aspbark...:grin:

Han ångrar också att han kastrerade hingsten, detta sa han direkt efter jag avböjt att sköta hans djur. SUCK men jag tar det inte som något förtäckt hot. Bara att han inte har alla fåren i hagen, indianerna i kanoten osv.


Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Vilken sits du har hamnat i. Men du verkar ju ta det väldigt lugnt och sansat ändå tycker jag...


Har följd tråden ett tag - rätt så spännande när man själv är från trakterna. Var faktisk o tittade på gården som var till salu senast. Mäklaren var ytterst sparsam i informationen om grannerna - tur att vi var varnade redan;)

Men har inte myndigheterna någon skyldighet att ta hand om djuren om de låser in honom så länge???

Lycka till med det hela framöver:bow:

Ps. Är det bagaren, som är så känt för sina "bröd", som har utställningen??? Ds. *lite nyfiken*
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Japp det är nog samme bagare du syftar på...

KL

Kan nu berätta att livet förhoppningsvis kommer te sig lite mer annorlunda framöver. Sedan två veckor tillbaka har grannen inte längre några hästar :bump::bow::banana:. Hans urtrevliga brorsa har lyckats sälja dem uppåt norrland. Medan grannen själv fortfarande sitter häktad (sedan tidigt i våras). Nu återstår att se vad domen säger som ska komma inom kort. Antar att det inte är svårt för honom att skaffa sig nya djur om han har lust, när han väl är en fri man igen...


/Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jag har sträckläst tråden och beundrar din uthållighet och kämpaglöd :bow:
Hoppas, hoppas att ni får ut någon form av ekonomisk ersättning snart.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

För att göra livet lite mer spännande så har jag en överenskommelse med brodern (som ju äger gården) att jag har brukanderätt på marken. Detta i syftet att om jag har mina djur där på bete så kanske det inte känns tvunget att han skaffar nya för att beta av och hålla öppet eller klappa på... Det vi nu finular på är huruvida vi kan känna oss trygga med att ingen av alla oräkneliga kamrater av mer tvivelaktig karaktär som han umgås med låter bli att släppa ut dem osv. Nåväl det är ju ett tag tills dess, vi behöver ju gå om alla marker och byta stängsel alt sätta helt nytt...

Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jag har sträckläst tråden och beundrar din uthållighet och kämpaglöd :bow:
Hoppas, hoppas att ni får ut någon form av ekonomisk ersättning snart.

Tack, tyvärr tror jag dock inte att vi kommer få någon ekonomisk ersättning öht. Jag är mest bara nöjd om vi får ha våra djur ifred fortsättningsvis.

/J
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Alltså,vem äger gården egentligen?

Så nu undrar min galne granne om jag vill arrendera marken av honom!!!

öhhhhh var mitt svar. Sen hittade jag skoskavet under plåstret! Jo se han har ju tre hästar kvar och ingen som kan titta till dem. Djurskyddsinspektören klagar på att brorsan har för lite hästkunskap och brorsan som faktiskt är en hyvens kille och ärligheten själv orkar inte åka ut vareviga dag och ge skrällena mat vilket han nu gör men har sagt ifrån. Så den lilla tanken var ju att om jag då skulle arrendera hans mark och ha mina kusar där så kunde jag ju mata hans då jag ger mina!!!!


Om jag säger såhär, visst jag är intresserad av att arrendera hans mark för typ 100:- om året i 49 år. Hans hästar är jag inte intresserad av, så länge han inte hivar upp de pengar

För att göra livet lite mer spännande så har jag en överenskommelse med brodern (som ju äger gården) att jag har brukanderätt på marken.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Som jag har förstått det är det den korkade/häktade mannen som har bott på/brukat gården och samlat på hästar, men att det är hans bror som äger gården.
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 877
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 576
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 117
Senast: Whirlie
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 781
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp