Bukefalos 28 år!

Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Att det aldrig tar slut! :eek:

För övrigt så hoppas jag det ger sig snart, fler skulle ha ditt mod! :bow:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Polisen måste då själva avgöra hur de ska hantera situationen och det lär väl i så fall inte vara första gången de väljer att nedlägga ett oregerligt djur (älgtjurar i tätbebyggt område, ilskna hundar, grisar som löper amok etc).

Lägg över problemet i Polisens knä, de har befogenhet att varaktigt lösa problemet (avliva kusen på plats p g a oregerlighet)

:bow: Precis så.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Har pratat med den vikarierande djurskyddsinspektören som började idag.

Hon ringde! Ville höra hur läget var under helgen! :bow:

Påpekade att lugn råder. Mest troligt för att poliserna tvingade grabbarna bus att stalla in skrället. Men de gossarna vill ju inte ha med hästen att göra och var ägaren är/kommer/ eller åker vet ingen. Så huruvida kraken fått strö, mat och vatten tyckte jag var något för inspektören att ta reda på under dagen.
Detta skulle hon göra omgående spec. med hänsyn till de ca 28 grader som rådit de senaste dygnen.

-Vilket också skulle kunna ge ett föreläggande till alt. direkt omhändertagande om hästen. Helst det sistnämnda.



Gira :banana:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Lite off topic från det här med häst...

Men kunde nu idag läsa på vår regionala dagstidnings nätupplaga och dess blåljus att strax innan tre i natt så stoppades en bil just där grannen -hästägaren- bor :angel: och det blev ett drograttfylleri. :D:D Sann glädje från min sida!

Ja jisses, om jag nu får önska så vore det ju att det vore NN, men kan ju vara nån annan av grabbarna bus av hela växjös klientel som är där och springer.

Kontentan verkar dock vara att polisen återigen patrullerar förbi något oftare sedan fredagens ilska från min sida.


Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jisses vilken soppa!

Tror mest på nummer tre, alternativt att hästan misstas för älg i höst.



"OT": Alternativ ett - kosherslakt - faller på flera punkter (häst är inte ett kosher djur, du är inte utbildad schochet och man gör mer än "snittar lite fint i halsen" - men den debatten finns redan på andra ställen...).
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Hoppas du snart nog får det lugnt. Till slut måste ju det hända nåt positivt från myndighetshåll och för djurens skull, att dom blir omhändertagna. Jag är oerhört tacksam över att bo i ett bra område med ansvarsfulla djurägare.

Håller tummarna för att det blir bra fort nog!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Har just sträckläst tråden och sitter med haka i golvet.

Hur ÄR det möjligt??

Som andra sagt innan, borde inte tidningarna vara intresserade? Då borde myndigheterna få lite eld i baken ju.

Kan inte föreställa mig vilka mängder tålamod du har! Kanske för mycket..? Jag hade nog ruttnat ganska tidigt, stängt in hingsten i stallet och helt sonika avlivat, antingen själv eller ringt jägare.. :crazy:

Det är så otroligt sorgligt att dina ston ska få utstå så mycket skit :cry: hur många hingstar/fd hingstar finns där nu?
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jisses vilken soppa!

Tror mest på nummer tre, alternativt att hästan misstas för älg i höst.



"OT": Alternativ ett - kosherslakt - faller på flera punkter (häst är inte ett kosher djur, du är inte utbildad schochet och man gör mer än "snittar lite fint i halsen" - men den debatten finns redan på andra ställen...).

Japp, fast det med kosher är med ironi som jag skrev det. Å andra sidan har jag ganska goda kunskaper inom området avlivning/slakt. Men det kan vi lämna därhän eftersom det inte är relevant i denna tråden
.
Ska skrället förverkas så ska det göras på lagligt vis. Samt att jag helst inte vill bli ståendes med kroppen. Vi bor på en bergås och det är svårt att gräva till rätt djup för att gräva ner kroppen på -innan man kommit fram till urberget.



Gira :banana:


Ps. Älg är kanske inte så dumt. Annars har vi gott om vildsvin, skulle kanske klä ut hon till det. Ägaren försökte ju med att det var vildsvinen som var och härjade en av gångerna förra sommaren...
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Nu är det bara en gosse kvar. Förra året var det tre som härjade hos oss.

Gira :banana:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Herregud!!!
Har nu sträckläst hela denna tråd och finner inte ord för att beskriva hur upprörd jag blir, och hur jag känner med dig! Jag hoppas verkligen du kan få ett djurförbud på gubbfan. Att du får ett slut på den här historien och att du kanske kan få i alla fall viss ersättning för alla dina kostnader. Tyvärr är det väl svårt att få ekonimisk ersättning från folk av den där kalibern. Vad gör man? Ställer sig på kö efter kronofogden?
Hur som helst vill jag önska dig lycka till med dina hästar, hoppas jag slipper uppdateringar om nya rymningar...
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Har som flera här sträckläst denna tråden. Jisses vilken historia!:eek::eek:

En fråga som dyker upp är VARFÖR den här tokskallen har hästar överhuvudtaget? Travhästar utan papper? Vad skulle den här flumskallen ha hästarna till? Han verkar ju helt ointresserad av hästarna. Och okunnig.

En stor eloge till dej som skött detta så proffsigt och modigt. Vilket tålamod! Mycket imponerad! Dessutom är du en duktig skrivare! Ett nöje att läsa även om innehållet upprör. Hoppas dom stackars hästarna snart kommer iväg till dom evigt gröna ängarna.

Beundrar din uthållighet och ditt sätt att få respekt från denna typ. Kanske något för Ascheberg och Grannfejden om inte detta får ett slut en gång för alla.

Heja dej Gira!:laugh:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

*kl*


Ja vem vet, rätt var det är så står han här den gode aschberg haha.

En liten uppdatering...

Dagen efter att skrället var här och härja så var ena fölungen lite svullen på utsidan av höger bakkota. Inget som direkt oroade mig då vi inte såg någon hälta. Dock var det kraftigt värmeökat. Utgick från att hon fått en smäll där.

Dräktighetskoll gjordes på mammahäst andra dagen efter hans besök och fölis var mer svullen på kvällen. Tänkte det var jobbigt att skumpa transport...

Sen har statusen hållt sig på detta plan under en vecka ungefär, då plötsligt är hon jättesvullen på utsidan av vänster bakkota. Rejält och varm. Ingen hälta och vi låter det vara. Någon dag går och plötsligt är hon svullen på insidan också. Bara från mitten av kotan och upp på skenbenet.

Ringer kliniken och vi fick en tid till idag, då jag ville slå några plåtar på det hela, vilket vetten tyckte lät skäligt. Döm om min och vettens förvåning då det visar sig att hon har en fraktur på höger bak.-syntes klockrent. Troligtvis orsakad då de hade tjurrusning i hagen då hans förbaskade hästskrälle var där och härja!

Svullnaden vb kommer troligast av överansträngning och hon har fått en liten retning i tillväxtzonerna där enl. vetten.

Är lite lack just nu.... Blir ju svårt att bevisa att det hände just när han var där. Tidsmässigt stämmer det. Är dock glad att "enda" åtgärden just nu är finadyne( ja eller jag valde att spruta med Cronyxin) och en månads boxvila!!!!

Mammahäst är olycklig och vrålar lungornas fulla kraft efter de andra märrarna i flocken. Trots att vi stallade upp en boxgranne just för husfridens skull. Att sedan mammahäst är stor och tycker att 16½ kvm box kommer bli trångt att bo på under en hel månad med en stoor bebba som vet sin vikt i guld och verkligen sträcker ut sig -mitt i boxen och nästan på drar timmerstockar mitt på blanka eftermiddagen....gör att jag får ägna morrondagen till att montera ned en boxvägg så de kan få en box på 33 kvm under denna husarrest. :grin:

Sen allt extra arbete, mocka, ströa, slå gräs. Här serveras inget hö till stillastående djur om vi kan undvika. Var bara att shoppa spånbalar på hemvägen, strö sen halma. Därefter på med rotorslåttern på traktorn och skicka ut karlstackarn till att slå -där det nu finns något att slå. Sen slänga sig i duschen för att åka och jobba natt.....

Men är :devil: och tänker oavsett traska upp med räkningen till honom och trycka på lite. Han är skyldig oss en bra slant sedan förra året och det här kalaset blev dyrt, 10 plåtar senare....
Skyldig i detta fallet eller ej, det skiter jag i, men jag ska prova! Han pröjsade ju efter många om och men en vetteräkning förra året. (när vi tråcklade ihop tvååringen som hingsten betäckte sönder...)


Tur att det inte är livstids slaktkarens på finadyne... För då hade jag krävt karlsloken på 5 000 till i förebyggande kostnadsutgiftsåtgärd :p



Gira , just nu med onda ögat!!!!

-På måndag slår jag en signal till djurskyddsinspektören och skvallrar lite.... "Att högst troligt" bla bla bla...


TACK alla för era hejarop och omtänksamhet. Ni ska veta att det värmer oerhört!:bow::bow:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

GLÖMDE..... Ända sedan senaste besöket så har faktiskt polisen glidit förbi vårt och upp till grannen för att två minuter senare glida tillbaka in mot stan igen. -I princip om inte varje dag så varannan. :bump::bump:

Tänk vad de kan de där gossarna. *flinar* men så är vägen fasligt grann att köra såhär års.

/G
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Jisses, som vanligt har jag knappt ord att ge dig. Stackars fölis, jävla granne....hoppas han betalar.
MÅNGA styrke och stötte kramar från oss....
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

kl

åh girasol du bor mitt i en himla soppa!!! Hoppas verkligen att det snart kommer ordna upp sig för dig och att den där grannen deporteras i en låda till Abu Dabi!!!!

Jag håller tummarna för dig!

/KT
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Kan vi inte alla sammla ihop pengar till frakten...... och sedan skicka iväg honom...
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Fölis reagerade med diarre på behandlingen så till den milda grad att boxväggarna ser ut att vara av 4 nyanser brunt, typ. Så nu är det bara vila som gäller.

Mammahäst är fortfarande lika hispig över att stå inne. Ni kan ju föreställa er hur det är att mocka en box på 33 kvm där det ser ut som en hjord elefanter dansat samba en hel natt! :grin: Sen tror jag att den lille spånätaren grävt upp sig från sitt gömställe och fullkomligt myser över färsk middag... Går ju åt drygt en bale spån om dagen.... Tur att boxgrannen bara gör åt en bråkdel så mycket. Däremot så börjar denna gumma protestera och igår hade hon lyckats med konststycket att lyfta av boxdörren. Hur hon nu gjorde det, för det tog mer än en timme för mig och gubben att få dit den igen!

Nåväl, ingen skada skedd och dörren hade inte ens vält.


Måste även dräktighetskolla mammahäst och foster föl försäkra. Är lite orolig över stressen hon nu har. Extra tråkigt om det går åt fanders då det är FAI från död hingst....


Annars är det hopp om det. Djurskyddsinspektören har inte varit anträffbar, så jag försöker imorgon igen.


*funderar* är Abu Dabi tillräckligt långt bort?



Gira
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 928
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 600
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 132
Senast: Whirlie
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 807
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp