Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

*kl*

Har idag varit på återbesök på kliniken och nu lagt ut en förmögenhet till:crazy:.

Fölis ser bättre ut men åker på ännu en månads vila. Frakturen är inte helt bra och det överbelastade benet syns fortfarande fynd röntgenmässigt. Egentligen har inte fölet varit problemet under denna period. Utan det har varit mamma häst som har panikat så till den milda grad att det var inte pest eller kolera som gällde utan båda samtidigt.

Mamma häst har vunnit SM medalj i att hispa till det. En morgon då vi kom så hade hon lyckats montera ned krubban (stubbs) svetten droppade från henne och hon var skummig mellan bakbenen. Vi fattade inte vad som hänt. Boxen uppoch nervänd samt boxgrannen hispig.

Någon dag senare så ser vi att hon har ökat sekret från nosens v. borre. Ser ut som en klassisk foderhistoria. Hon äter bra och det luktar inte illa. men snorar ensidigt är något hon fortsätter med. I samma veva blöder hon ganska mycket från vagina. Ett bekymmer vi haft med henne av och till under vissa dräktigheter. Men denna gång så ser man tydligt hur det droppar. Hon tappar muskulatur och vi beslutar oss för att släppa ut dem dygnet runt i sjukhage med sällskap av ett sto + föl.

Detta går över förväntan bra och hon lugnar ner sig betydligt!:bow:

Även näsflödet minskar. ibland så har det kommit något gult mer snorliknande än vad som kan tolkas som foderrester. Så tog detta med vetten idag. Vid endoskopi hittades inget i huvudregionen däremot en tunn slemsträng nerifrån bronkerna. Röntgade skallen också. Vi diskuterade fodret , infektion m.m. Bara fått färskt slaget gräs varje dag. Ingen annan i stallet sjuk.


Nu väl hemkommen så plingade det till i mitt huvud. Kan ju vara så att hon fick en lindrig foderstrupsförstoppning som löste sig själv.Den natten då hon stökade så mycket. Kan ju vara att foderrester gått ner mot lungorna och nu ligger där lite gojs och retas, utan att utveckla pneumoni. Saken är den att när jag lastade ur mamma häst så snorade hon ut en riktig guling och den luktade INTE hallontårta!!! Så nåt skumt är det.

Kan tillägga att hon inte luktat illa ur vare sig munhåla eller andedräkt eller borrar innan. men fick lite snor på min tröja och det luktade skunk även sen det torkat. Ingen hosta så långt våra öron förmått höra. Inget rosslande.

Så det blir att ringa kliniken imorgon och ta en liten fundering kring detta och en stadig antibiotikakur.

Tänderna fick en koll, samt en dräktighetskoll gjordes och hon är fortfarande dräktig!!!!!! :bump::bump::bow: -vilket jag är förundrad över. Hur mycket ska en häst tåla liksom.




Gira , som bara känner pengarna springa ifrån pånboken.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Nä det känns surt.

pratade med vetten imorse. Han tror inte på teorin om nåt ynka litet i lungregionen. Utan snarare att vi bökade runt och antagligen är det en bihålehistoria trots att vi inte gjorde några fynd igår. Ska ta blodprov och efter analysen får vi se vad som ska göras. Om hon inte blir sämre,(feber) för då ska jag sätta in antibiotika direkt nu i helgen -tur man har sitt lilla apotek så jag klarar helgen om det skulle behövas.



Gira , fortfarande väääldigt glad över att dräktigheten finns där.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Trodde jag dog... fått en räkning på nästan 8500 spänn från kliniken. Kontentan av besöket av hans hästskrälle.

Blev tvärilsk och åkte upp till grannen. Sa lite lugnt, du xx när din häst var lös i somras, du vet, samma dag som din märr fölade och du var på "semester" (dvs satt häktad) så fick vårt ena föl en fraktur i bakbenet. Nu har jag fått räkningen från veterinären och jag vill faktiskt inte betala den, då det är din häst som är orsaken.

Döm om min förvåning, -du jag har inte alla pengar men jag ha sparat lite och följ med ska du få dom.

Efter att stått 25 minuter i snubbens hall och han försvunnit upp på övervåningen och letat efter sin pengagöma så fick jag faktiskt drygt hälften!!! :bow::bump::bow::bump: Jisses, han lovade försöka skaka fram resten, men där får jag nog inte ha för stora förhoppningar.

MEN detta var ju helt otroligt!!!!!!



Gira :banana:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Har nu läst hela din tråd, (inte lätt med aktiv 1-åring bredvid mig. ) Ville bara säga att du har en ängels tålamod, jag hade aldrig orkat kämpa så som du gör. :) Skickar styrkekramar till dig och familjen.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Har nu läst hela din tråd, (inte lätt med aktiv 1-åring bredvid mig. ) Ville bara säga att du har en ängels tålamod, jag hade aldrig orkat kämpa så som du gör. :) Skickar styrkekramar till dig och familjen.

Tack *ler* det sista som överger människan är hoppet. Och jag är envis...;)



Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Oj, ser att du bor i Växjö.. inte alls långt ifrån mig som bor i Lessebo.

Vad skönt att det börjar lösa sig med allt.. det är dyrt att åka till klinik och att tillkalla veterinär. Då är det viktigt att ha hästen ordentligt försäkrad! Lycka till med pålle.. kul med föl!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Oj, ser att du bor i Växjö.. inte alls långt ifrån mig som bor i Lessebo.

Vad skönt att det börjar lösa sig med allt.. det är dyrt att åka till klinik och att tillkalla veterinär. Då är det viktigt att ha hästen ordentligt försäkrad! Lycka till med pålle.. kul med föl!

Japp, vad gäller försäkrat så är alla våra hästar det upp till tänderna:D , jobbar nämligen inom branschen. Räkningen är den summa som blev kvar efter ersättning. Dvs självrisk, en del icke ersättbara utlägg och direktregleringskostnader och moms. (jag momsar) men eftersom jag inte är skyldig till fakturan och skadans uppkomst så tänker jag inte bjuda på några korvören heller, då snubben redan har en gigantisk skuld till oss.


Stod igår och tog en kik på fölungarna, när hon rör sig så är det något otroligt vilken elasticitet hon har. Ser dock fortfarande ut som en älgkalv för hon har vääldigt långa ben (vilket de konstaterat både på seminstationen och på kliniken) hon har en mkh som når mig till axeln ungefär och jag är 171 cm lång. Så denna gumman tänker nog bli som mor sin, sisådär 175 cm över havet.


Jo det verkar som om lugnet snart skall råda, huruvida hon kommer hålla vet vi ju inte. Vi vet ju inte heller om de ungston som betäcktes förra året någonsin kommer att gå att få dräktiga eller om de kommer ha dräktighetsbekymmer, tänker på infektioner etc. eller psykiska knäppar som gör dem svårbetäckta. -Jag har ju redan tvingats ta bort en märr av sviterna.


Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Glömde..... Grannfejden har hört av sig, men jag tackade nej.


Gira :banana:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Haha, ja här har de väl en riktigt smarrig fejd att gräva ner sig i...;)

Men jag tror nog att du kommer lyckas styra upp det hela mycket bättre själv! :bow:
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Döm om min förvåning då mobilen ringde idag med okänt nummer och min mindre gode granne var på tråden.... Han ringde från häktet där han suttit i säkert förvar sedan mellandagarna jul/nyår. Han lär få sitta där tills han får en plats på kåken.

Nåväl, nu hade han några saker på hjärtat som han lade fram väääldigt snyggt och prydligt. Enn granngård var till salu i höstas och vi budade på den, hade högsta budet men fick den inte då kommunalrådet i nästa by lyckades lägga vantarna även på denna gården. Han äger nu det mesta och äger mark på 3 sidor runt min galna granne. Kommunalrådet är nu på grannens åldriga föräldrar samt bror om att de ska sälja gården till honom. Vilket ingen vill. Så nu undrar min galne granne om jag vill arrendera marken av honom!!!

öhhhhh var mitt svar. Sen hittade jag skoskavet under plåstret! Jo se han har ju tre hästar kvar och ingen som kan titta till dem. Djurskyddsinspektören klagar på att brorsan har för lite hästkunskap och brorsan som faktiskt är en hyvens kille och ärligheten själv orkar inte åka ut vareviga dag och ge skrällena mat vilket han nu gör men har sagt ifrån. Så den lilla tanken var ju att om jag då skulle arrendera hans mark och ha mina kusar där så kunde jag ju mata hans då jag ger mina!!!!

Han ville också ge mig sin märr, men där sa jag direkt ifrån. Sen villa han ha kvar den nyblivna åringen samt numera valacken.

Jo jag skulle få mina 3000 som han är skyldig mig för veterinärräkningen i somras, det kom han med själv. Jag bara orkade inte nämna de övriga riksdalerna han är skyldig. Tänkte vänta och se om de där 3' kommer först.


Sen kom ju en kvarts harang om hur orättvist det är att han får sitta på kåken för allt påstått stöldgods de hittade -han är ju rikskändis numera. Tavlan som visades i TV hade han minsann målat själv.

Nåväl jag lämnade allt öppet och funderar mest på hur jag smidigast skall klara mig ifrån detta och samtidigt kanske kan få ut lite av det han är skyldig oss. Han skulle ringa på måndag, han måste ju boka telefonen -då den avlyssnas.:D Tur jag inte sa något dumt haha


Gira, som nog börjar närma sig the ending story -om hon har tur.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Fundera flera gånger innan du tar ansvaret över hans hästar! I övrigt har jag följt tråden och jag hoppas att allt elände snart är över för dig och att dina hästar mår bra!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Men det vore ju smidigt för honom, att få in arrendepengar för marken samtidigt som du tar hand om hans hästar! ;)

Det här är ju en såpa utan dess like. Jag är ändå glad att höra att djurskyddet reagerar när det inte är som det ska!
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Men om han ska ha hästarna kvar på gården som han arrenderar ut måste man väl kunna ta skäligt betalt för att man tar hand om djuren. Mat är ju inte gratis och arbetet med att ta hand om dom kostar ju lite det också. kanske kan man dra av skulden han har på arrendeavgiften också och på det viset få in de pengar han är skyldig. Hoppas att det löser sig för er nu och att han stannar bakom lås och bom en tid för där verkar det ju faktiskt som han hör hemma.
Kul att höra lite uppdateringar från er.
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Haha ja grannen ringde idag igen. Antagligen kan han inte veckodagarna. Om jag säger såhär, visst jag är intresserad av att arrendera hans mark för typ 100:- om året i 49 år. Hans hästar är jag inte intresserad av, sålänge han inte hivar upp de pengar han är skyldig oss.

Ännu roligare är att han dillar om allt möjligt, om bilar, grannen osv. Mitt i alltihop går brandlarmet på jobbet och det visar sig vara skarpt läge :eek: så jag slänger på i örat på honom och får ägna mig åt att släcka istället. Får se om han ringer imorgon 16.30. Lite OT kan jag säga att vi har förbaskat snygga brandkillar i vår stad 'dreglade' bara lite.:p

Fick dock höra att han har hästvakt en vecka till sedan är han rådvill och fortfarande bakom lås och bom. Nåja, vi får se vad han säger när jag påpekar att jag vill ha betalt för våra omkostnader inkl. den avlivade märren och värdeminskningen på fölungen som nu är åring men med större kota vb.


Gira
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Hej! Försök få köpa gården, han är ju skyldig dig en massa pengar, kvitta dom i köpet :)
 
Sv: Nu f-n går skam på torra land!!!!!

Låter som ett ypperligt läge att få myndigheterna att omhänderta hästarna - slut på de bekymren för din del. Att han sedan kommer ut pank och deppig är ju som upplagt för att få nya grannar (eller utöka det egna fastighetsbeståndet).

Att hjälpa honom ser jag som ren "möjliggörning" för honom att behålla djuren...
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 879
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag köpte ett d-ponnysto till min dotter i vintras, jättetrevligt sto på 8 år som fått ett föl -14. Hon går ihop med mina två valacker...
Svar
16
· Visningar
3 576
Senast: tanten
·
Ekonomi & Juridik Har ett par hästar på utbildning hemma. Både ston och hingst. Hingsten går tillsammans med ett sto som han ska betäcka samt mitt sto med...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 117
Senast: Whirlie
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
6 781
Senast: andover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp