Nyårsmiddag

Vi kan helt kalrt sälla oss och göra trerätters vid andra tillfällen oxå. Men man vill av någon konstig anledning ha 3 rätters på nyår, vi ska inte göra något annat direkt heller så kan lyxa till oss med lite extra mycke hemlagat från grunden. Maränger ska vi göra själva denna gång hade vi gjort marängsviss en fredag annars hade det blivit köpta.

Jag är inte så mycket för andra högtider heller så det är nog därför jag inte ser "vitsen" med trerätters på nyår. Jag hade lugnt kunnat käka makaroner på midsommar också.
Det beror nog på att jag inte är så mycket för socialt umgänge, och om man är det så förstår jag att man gärna festar till det lite extra när tillfälle ges med sina vänner :)

Jag är inte så mycket för andra högtider heller så det är nog därför jag inte ser "vitsen" med trerätters på nyår. Jag hade lugnt kunnat käka makaroner på midsommar också.
Det beror nog på att jag inte är så mycket för socialt umgänge, och om man är det så förstår jag att man gärna festar till det lite extra när tillfälle ges med sina vänner :)

Absolut, nyår är väl den mest avancerade planerade matdagen för oss. Resterande av dessa högtider är det ganska slappt med matmässigt från våran sida. Utan känner vi för köttbullar, prinskorv och räkägg en fredag så äter vi det behöver inte vara julaftoon :)

Vet inte vad det blir men min man vill säkert ha en köttbit, vilket också innebär att han får fixa maten.
Ska jag laga den så blir det på nivån makaroner och köttbullar. Varför måste man äta specialmiddag för att det är nyår. Vill man ha hummer kan man ha det i februari också utan speciell anledning.

Nu ljuger du, jag vet att du gjort en fantastisk stek! ;) :D

Här blir det avocadosoppa med champagne till förrätt, till huvudrätt pasta med Karljohansvamp, vitlök och parmesan och till efterrätt har min son lovat fixa en av sina kladdkakeskapelser med hallon och polkagrisgrädde till :love:
Vi blir ca 10-12 pers här hemma, ska bli så kul :)
Helvegetariskt :up:

Här blir det nog rätt klassisk meny, jag har blivit tilldelad efterrätten och velar lite. Funtar på dulce de lece-pannacotta med pecanströssel. Om dulce de lecen är utplockad blir det nog dumlemousse med hallon och nötbräck. Recept: http://baraenkakatill.blogspot.se/2012/12/dulce-de-leche-pannacotta-med.html. Hon är fantastisk på efterrätter, precis i min smak. Lagom enkelt och smidigt men ändå rätt klassiskt och gott.

Huvudrätten blir nog oxfilé och potatisgratäng. Förrätt - noll aning - hoppas på något med skaldjur.

Här blir det nog rätt klassisk meny, jag har blivit tilldelad efterrätten och velar lite. Funtar på dulce de lece-pannacotta med pecanströssel. Om dulce de lecen är utplockad blir det nog dumlemousse med hallon och nötbräck. Recept: http://baraenkakatill.blogspot.se/2012/12/dulce-de-leche-pannacotta-med.html. Hon är fantastisk på efterrätter, precis i min smak. Lagom enkelt och smidigt men ändå rätt klassiskt och gott.

Huvudrätten blir nog oxfilé och potatisgratäng. Förrätt - noll aning - hoppas på något med skaldjur.
Det ser väldigt gott ut :)

Vi ska fira med några vänner, och eftersom de bjöd mig och sambon på en hejdundrande middag när jag tagit examen i höstas så står vi för middagen nu.

Förrätten blir grön ärtsoppa med liten osttoast,
till huvudrätt helstekt fläskfilé med hasselbackspotatis och sambons bearnaisesås
till efterrätt ska jag våga mig på chokladfondant, och till det hemgjord vaniljglass och rödvinsmarinerade hallon :d

Av traditionella skäl blir det hummermiddag med avakado sallad, romsås, hummersås, vitlöksbröd och även en fruktsallad. Mumsigt värre och skulle inte vara nyår utan detta ;D får se om vi hittar på någon efterrätt men det lutar mot vanlig pannacotta med vilda bär och mörkchoklad på ^^

I år tänkte vi göra gratinerad hummer, för första gången, men det visade sig ikväll att sambon och jag tänkt olika. Jag hade nämligen tänkt ha hummer som varmrätt, medan han tänkt sig hummer som förrätt!
Han menar på att man nog inte blir mätt med "bara" hummer till varmrätt, men jag tänkte att vi ju skulle göra en trerätters middag så man blir nog mätt ändå? Oh, well, nu blir det till att fundera ett varv till. =)
Hummer passar bättre som förrätt som din sambo säger :)

Vi fick tag på jättefin färsk hummer igår så blir det till förrätt, entrecote till huvudrätt och efterrätt obestämd! :)

Förrätt: Räkbakelse på ruccolabädd
Varmrätt: Marinerad fläskfilé, potatisgratäng och kantarellsås
Efterrätt: Nutella Brownies, liten fruktsallad och vaniljgrädde

Ostbricka efter tolvslaget

Liknande trådar

Mat Jag har noll fantasi när det gäller sallad. Vi ska träffas ett gäng imorgon och äta nyårsmiddag tillsammans med barnen. Och jag tycker...
Svar
9
· Visningar
892
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 295
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar ska äta gabapantin för nervsmärta men tänkte höra med nån här om man måste trappa ner med den medicinen när man slutar...
Svar
3
· Visningar
254
Senast: Carina61
·
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 142
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka