Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är väldigt mycket djur i tråden annars måste jag säga.
Trams. Jag har inte hänvisat till nån statistik. Människan är inte utvecklad för det första.
Att äta bra kräver kunskap. Punkt.
Jag anser bara att det var trams att påstå att en komplett måltid måste bestå av animalier. Hela poängen.
Jag brukar tänka dyra kryddor, generöst med färska örter och pilliga saker.jag har inte riktigt lyckats få till den där extra lilla lyxiga känslan över måltiden
Pomme duchesse (utan ägg, så spritsat och gratinerat potatismosJag behöver hjälp! Jag kommer mest troligt inte att kunna ta mig iväg och handla innan nyår, och inte för att jag brukar fira med någon särskild entusiasm, men lite roligare mat än den vanliga linsgrytan hade ju varit trevligt och jag har noll idéer. Så, någon som ser en potentiell nyårsmiddag för en vegetarian ibland dessa festliga ingredienser?
Potatis, ris, pasta, quinoa, bulgur. Röda + gröna linser, många sorters bönor, knäckebröd. Havremjölk, havregrädde, lite creme fraiche, smör. Tomater, morötter, lök, äpplen, diverse frysta grönsaker + vanligt förekommande kryddor, mjöl etc. Finns säkert ngt mer också, är inte hemma i mitt eget kök så jag har lite dålig koll på förråden.
Jag tycker, apropå @tranis inspel, att det är intressant och överraskande att köttbit plus något med potatis plus sås dominerar så mycket. Att finmaten är så köttig och i total avsaknad av grönsaker. Särskilt efter alla animaler många av oss nyss åt till jul.
(Jag är inte vegetarian.)
Ser framförallt fram emot knasVad nu det är…!
Jag tänkte festa loss på lutfisken här i min ensamhet. Den har fått stå kvar eftersom jag haft så mycket annat att äta. Bjöd vänner på tacos (det som ligger längst bort från julmat i min värld) häromkvällen och det som blev över har jag varierat i ett par dagar nu.
Så - lufisk, en god bechamel och potatis från grannens odling. Tvivlar på att någon annan skulle vilja dela denna festmåltid med mig?
![]()
Jag reagerade på att den ena efter den andra räknade upp köttfilé och skaldjur. Nog för att hummer och oxfilé är väldigt vanligt på nyår men jag visste inte att det var en sådan dominerande tradition (variationen består av räkor och fläskfilé). Som sagt så verkar folk äta mer varierat och mindre traditionellt på julafton än på nyår. Julafton uppfattar jag annars som mer behäftad med väl definierade mattraditioner.Tycker det är lite tröttsamt att gnälla på andras matvanor, särskilt när maten en gång om året är just maten en gång om året.
Hos oss blir det rödlökspannacotta och ostron med champagne till förrätt. Till huvudrätt hummer thermidor med en bra bourgogne. Efterrätt blir créme brulée med god frukt och en dessertvin av någon typ. Inte helt bestämt mig ännu. Som lunch på nyårsafton blir det gulasch efter förmiddagens fiske.
Middagsplanerna kvarstår, dock flyttar jag fram det hela ett dygn eftersom vi får ovälkommet besökt ett dygn från imorgon bitti räknat.
Aldrig i livet att jag bjuder och äter festmat med/i det sällskapet.