Övergång till fisk?

Okej :) Hoppas det funkar för dig :) Jag orkar inte läsa hela bloggen. Det räckte med de första raderna och jag behöver nog inte skriva vad jag tycker om sådant.
Jag orkade igenom en del men ja... Jösses. Finns ju väldigt många människor som har berättelser om hur mycket bättre de mår som vegetarian/vegan. Alltså, det finns berättelser åt båda håll.

Sen är det väl rätt klarlagt att man klarar sig fint på en genomtänkt vegansk kost. (Kanske undantaget vissa sjukdomar, allergier etc.)

Min hy blev extremt mycket bättre när jag slutade med mjölkprodukter 🤷‍♀️.
 
Skönt att det funkade nu. Ska själv gå över till kött om ett par dagar, efter 23 år som vegetarian :nailbiting: Hoppas att magen inte flippar ut. Tänkte börja med blodkorv :D
Jag har också nyss återintroducerat kött efter 20+ år som vegetarian. Det har funkat bra för mig både för att det hjälper min hälsa och för att jag hittat saker som känns ok både etiskt för mig och som jag tycker smakar okej. Började med benbuljong av vilt (från grannen. En vän sa optimistiskt att hon känner flera ”road kill vegans”). Sedan vildfångad makrill/lax, men det dröjde flera månader. Sedan det kött som blir vid benbuljongkoket och där är jag idag. Nästa steg är leverpastej.

hoppas du får de effekter du behöver!
 
Jag känner mig redan lite illamående, haha! Men ser det nästan som ett experiment och tänker att funkar det inte så kan jag ju bara bli vegetarian igen. Tror inte att jag kommer äta allt kött, vill inte äta gris t.ex. Troligtvis inte nöt heller, men får se längre fram. Men kanske lite viltkött och definitivt reko-kyckling. Vi har tack och lov goda kontakter för att kunna köpa bra kött från djur som haft det bra. Fisk har jag nästan inga problem med att äta. Häst kan jag tänka mig att äta men vet inte om det är gott.

Jag har varit vegetarian i hela mitt fertila liv, så det ska bli väldigt intressant att se om det händer något. Känner mig som en nybörjare: hur tillagar man ens kött? Tur att maken jobbat som kock i många år :D
Häst är ofta supergott och synd att vi inte äter mer av med tanke på hur många vi föder upp. Men ganska svårt att få tag i färskt. Det finns lite slakterier på gårdar runtom i landet som tar emot och ofta kan man köpa direkt, eller så kan de berätta vilka de säljer till.
 
Kokar ni verkligen torsk :cautious: Jag angar garna all sorts fisk, eller ungsbakar, men att doppa vit fisk i vatten och koka kanns lite medeltid. Fisken blir sa mycket battre om man ungsbakar eller bara angar den. Jag tar mig ibland tid att "sous vide" fisk, vilket research sager gor att den behaller mest omega 3 och andra naringsamnen.
Jag tycker den blir god kokt. Men så gillar jag kokt torsk med äggsås också. Grejen är den att den ju inte ska "koka" utan sjuda försiktigt i lite peppar och lagerblad. Och den ska upp när den är precis klar, inte en sekund efter.

Inkokt är ju ännu mer fantastisk. Lägg ned i kokande hett vatten och stäng av plattan och sedan framöver in i kylen. (men har aldrig gjort det själv)

Så jag håller med dig i teorin, jag avskydde fisksoppa när jag var liten för fisken var som suddgummi. Men det är alltså för att folk kokar den för länge. (de säger att de kokar den jättekort men det gör de inte, eller så just kokar de istället för sjuder på låg värme. Suck som mamma och sockerärtor, de skulle koka i typ sekunder (helst inte alls då men hon ville koka dem) och hon sa att det var jättesuperkort, kommer tillbaka med ena slingriga blekgula trådiga härken.)

Sous vide är ju säkert jättegott men dock är plast inblandad och ska engångsanvändas.
 
Inkokt är ju ännu mer fantastisk. Lägg ned i kokande hett vatten och stäng av plattan och sedan framöver in i kylen. (men har aldrig gjort det själv)
Har aldrig stött på inkokt torsk, men t ex inkokt makrill är jättegott. Inkokt innebär att man har ättika, morot och lök (+kryddor) i kokvattnet. (finns kanske varianter, men att bara koka i vanligt vatten och sedan kyla tror jag inte kan kallas inkokt)
 
Har aldrig stött på inkokt torsk, men t ex inkokt makrill är jättegott. Inkokt innebär att man har ättika, morot och lök (+kryddor) i kokvattnet. (finns kanske varianter, men att bara koka i vanligt vatten och sedan kyla tror jag inte kan kallas inkokt)
Säkert inte, har ätit inkokt lax enbart.
Finns recept på inkokt torsk.

Men jag tänkte mer på kokt fisk i allmänhet. Samtlig av den går ju att förstöra totalt eller få jättegod.
 
Säkert inte, har ätit inkokt lax enbart.
Finns recept på inkokt torsk.

Men jag tänkte mer på kokt fisk i allmänhet. Samtlig av den går ju att förstöra totalt eller få jättegod.
Håller med. Men det är stor skillnad på "vanligt" kokt och inkokt. Googlade inkokt torsk, det var ättika i det receptet. Inkokt är ju en helt annan smak. Förutom att det är gott så är det ett bra sätt att tillaga fisk som är mycket fet, som makrill och lax. Det "dödar" transmaken lite.

(Edit: Och lite otur att ange hur man tillagar något som man inte vet hur man tillagar, när det var fel)
 
Senast ändrad:
Håller med. Men det är stor skillnad på "vanligt" kokt och inkokt. Googlade inkokt torsk, det var ättika i det receptet. Inkokt är ju en helt annan smak. Förutom att det är gott så är det ett bra sätt att tillaga fisk som är mycket fet, som makrill och lax. Det "dödar" transmaken lite.

(Edit: Och lite otur att ange hur man tillagar något som man inte vet hur man tillagar, när det var fel)
Den stora skillnaden ligger rimligen i smaken eller i hållbarheten. Jag diskuterade i det fallet bara två ingredienser Vatten och Fisk.

En kombination som någon ansåg inte fungerade, medan jag tycker att det fungerar bra.

Jag skrev även att jag aldrig hade lagat det redan i inlägget och kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att någon skulle börja laga en rätt på ett diskussionsinlägg som inte var om delning av recept.
 
Häst är ofta supergott och synd att vi inte äter mer av med tanke på hur många vi föder upp. Men ganska svårt att få tag i färskt. Det finns lite slakterier på gårdar runtom i landet som tar emot och ofta kan man köpa direkt, eller så kan de berätta vilka de säljer till.
Nackdelen med häst är att väldigt många är behandlade och inte får användas till mat. Vilket är synd, vi borde äta mer häst. (Jag själv gillar tyvärr inte häst de få gånger jag testat) :)
 
Nackdelen med häst är att väldigt många är behandlade och inte får användas till mat. Vilket är synd, vi borde äta mer häst. (Jag själv gillar tyvärr inte häst de få gånger jag testat) :)

Jag har för mig att det, åtminstone till viss del, handlar om att många läkemedel till häst ger livstids karens på slakt. Samma läkemedel på till exempel en ko ger kanske bara karens på 30 dagar eller så.
Vilket i sig lär hänga ihop med att det inte finns ekonomisk vinning i att forska på läkemedel på häst eftersom det inte går så många hästar till livsmedel.
Lite hönan och ägget således :cautious:
 
Nackdelen med häst är att väldigt många är behandlade och inte får användas till mat. Vilket är synd, vi borde äta mer häst. (Jag själv gillar tyvärr inte häst de få gånger jag testat) :)
Jo, och då är det ju ännu mer synd att inte ens de som är kvalificerade används i någon större utsträckning till livsmedel. Det är också lite onödigt lång karens på många läkemedel för hästar, av försiktighetsskäl/bekvämlighetsskäl så att man slipper ta reda på mer. De flesta läkemedel går inte att hitta rester av efter 30 dygn.
 
Nackdelen med häst är att väldigt många är behandlade och inte får användas till mat. Vilket är synd, vi borde äta mer häst. (Jag själv gillar tyvärr inte häst de få gånger jag testat) :)

Jag tycker hästfile varit snäppet bättre än en bra oxfilé och väldigt lika i smak. Men variationen är minst lika stor som för nötkött. Ofta lite magrare.

Annars är väl det mest vanliga att man har det som ingrediens i ädlare korvar. Borde också funka väldigt bra som köttfärs i lasagne. Det har ju provats i ganska stor skala också.
 
<snip>
Sous vide är ju säkert jättegott men dock är plast inblandad och ska engångsanvändas.

Nar jag "sous vide" fisk ar det for att jag koper bra, billig farsk fisk billigt. Jag vakumforpackar vissa fiskar (andra tar jag ut sa mycket luft det bara gar ur pasen) och fryser. samma sak med med allt jag sous vide, jag tar ut det ur slaktarens papper och lagger det i en "sous vide" fardig pase fardigkryddat (eller nastan i alla fall, citron och annat som "kokar" kott/fisk lamnar jag tills det ska i sous vide) i kyl eller frys och sedan bara rakt ner i vattenbadet.

Det har hant att jag kopt frusen fisk en gang och jag gillade inte alls kvaliten pa fisken nar den tinat, daremot koper jag garna rakor frusna. Jag koper inte heller fruset kott da man inte kan bedomma kvaliteen pa kottet pa samma satt som om det ar farskt. Frusna kyckling brost kopte jag for att ha till hundarna nar de blir daliga i magen (att koka med ris) men det ar inte heller lika bra som nar man koper det farskt.

Mamma kokade ihjal bade kott och fisk, mina barn ansag att lax var oatligt for att deras mormor forstort hela kanslan for dem, men sa gjorde alla i Sverige forr. Jag vaxte upp med sonderkokade gronsaker, fisk, och kott overallt, i skolan, hemma, och hos kompisar. Det var inte forran jag kom ut i varlden som jag fick lara mig att mat ska hanteras med forsiktighet och inte overkoka (steka, ugnsbaka, whatever) oavsett vad det ar for ravaror.

Jag tycker hästfile varit snäppet bättre än en bra oxfilé och väldigt lika i smak. Men variationen är minst lika stor som för nötkött. Ofta lite magrare.
Annars är väl det mest vanliga att man har det som ingrediens i ädlare korvar. Borde också funka väldigt bra som köttfärs i lasagne. Det har ju provats i ganska stor skala också.

De basta biffar jag nagonsin atit var av hastkott. Lite annorlunda smak, mycket goda och det moraste kott jag nagonsin fatt.
 
Jag glomde ... nar man koper stora mangder kott (1/4 ko eller sa) eller slaktaren tar hand om vilt sa slas det in i nagon sorts vaxpapper och snabb fryses ... det ar alltsa ingen plast involverad alls utom den jag anvander for sous vide, vilket kommer pa rulle och mattklipps av mig. I det langa loppet blir det nog betydligt mindre plast an att kopa fardig inslagna gronsaker i plast, har kan jag valja pappers pasar i stallet i gronsaks disken och kott disken i affaren har oftast utbildad slaktare och anvander bara "vax papper" (eller vad det ar for papper).

Dessutom kommer nastan allt man koper i frysen i plastpasar, aven sa i Sverige om jag inte missminner mig, sa mina sous vide pasar ar det lilla i sammanhanget.
 
Häst är ofta supergott och synd att vi inte äter mer av med tanke på hur många vi föder upp. Men ganska svårt att få tag i färskt. Det finns lite slakterier på gårdar runtom i landet som tar emot och ofta kan man köpa direkt, eller så kan de berätta vilka de säljer till.
Jag fick äta en fölgryta som island bjöd på under VM som vi hade 2005 - det var och är fortfarande det finaste kött jag någonsin ätit. Vi äter alldeles för lite hästkött i europa. Eller rättare sagt, 'vi' håller hästar på sånt sätt att de blir sjuka och behandlade och därmed blir förkastliga som föda.

Men surhaj däremot, det var ingen höjdare 🤢
 
Avundsjuk på alla som har en kropp som säger till vad den behöver.

Jag mådde bra och livet flöt på som vanligt, vips en dag började jag må jätte dåligt, trodde jag var deprimerad eller något, och bokade en läkartid. Jag hade anemi och brist på D-vitamin, B12 och forlsyra:cautious:
Sånt får man ju inte plötsligt, men min kropp sa ingenting utan jag mådde jätte bra och endag mådde jag helt plötsligt jätte dåligt, min kropp är dålig på att kommunicera med mig :meh:

Ang ämnet, gravad lax är ganska mycket kryddor/salt. Troligen det din kropp reagerade på, torsk och lax i ugn känns väldigt milt för magen, så testa det :up:
Jag tror egentligen att alla har den förmågan, det gäller bara att lyssna på sin kropp ordentligt, och inte bara gå på autopilot. som långvarigt sjuk så är det så att jag varit tvungen att känna efter och förstå vad min kropp behöver. sedan några år tillbaka fungerar det mycket bra, och det enda jag numera behöver tillsätta (enligt provtagningar) är B12 och Folsyra.
 
Jag tror egentligen att alla har den förmågan, det gäller bara att lyssna på sin kropp ordentligt, och inte bara gå på autopilot. som långvarigt sjuk så är det så att jag varit tvungen att känna efter och förstå vad min kropp behöver. sedan några år tillbaka fungerar det mycket bra, och det enda jag numera behöver tillsätta (enligt provtagningar) är B12 och Folsyra.
Så du menar att man inte anstränger sig tillräckligt om man inte känner exakt vad man har brist av?
Jag har haft låga nivåer av B12 och D-vitamin och inte kände jag av att jag hade brist av exakt dessa näringsämnen. Jag var trött, men hade precis blivit sjukskriven för utbrändhet. Hade absolut inget onormalt sug efter B12-rika livsmedel eller så. Det är väl ändå inte vetenskapligt bevisat att kroppen kan säga till en person exakt vad den har brist av?
Om man mår dåligt och tror man har brist på något går man till en läkare.
 
Så du menar att man inte anstränger sig tillräckligt om man inte känner exakt vad man har brist av?
Jag har haft låga nivåer av B12 och D-vitamin och inte kände jag av att jag hade brist av exakt dessa näringsämnen. Jag var trött, men hade precis blivit sjukskriven för utbrändhet. Hade absolut inget onormalt sug efter B12-rika livsmedel eller så. Det är väl ändå inte vetenskapligt bevisat att kroppen kan säga till en person exakt vad den har brist av?
Om man mår dåligt och tror man har brist på något går man till en läkare.

Äsch, jag tänker istället att jag nog äter världens mest perfekta kost för just mig eftersom jag inte känner av vad som behövs. Nu gjorde jag inte det innan min kostomställning heller, så se det som en lucky strike att hitta två så perfekta kostutföranden.

Jag tror att det krävs en extrem kunskap om näringsämnen och hur kroppen fungerar för att kunna tolka det man känner till vad som ligger i brist. Inklusive den kunskap som kommer från aktiv provtagning.

Sen om man haft en mer påtaglig brist av något en längre tid, fått det konstaterat, kan jag tänka mig att man lär sig att känna igen symptomen.
 

Äsch, jag tänker istället att jag nog äter världens mest perfekta kost för just mig eftersom jag inte känner av vad som behövs. Nu gjorde jag inte det innan min kostomställning heller, så se det som en lucky strike att hitta två så perfekta kostutföranden.

Jag tror att det krävs en extrem kunskap om näringsämnen och hur kroppen fungerar för att kunna tolka det man känner till vad som ligger i brist. Inklusive den kunskap som kommer från aktiv provtagning.

Sen om man haft en mer påtaglig brist av något en längre tid, fått det konstaterat, kan jag tänka mig att man lär sig att känna igen symptomen.
Ja alltså jag menar egentligen inte de klassiska symtomen så som trötthet vid brist på B12 exempelvis. Utan mer det här att man skulle veta om man har c-vitaminbrist (ovanligt, men bara som exempel) för att man är sugen på citroner. Eller vara sugen på kött skulle vara pga B12-brist. Finns flera exempel i tråden.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 027
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 467
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp