Övergång till fisk?

Så du menar att man inte anstränger sig tillräckligt om man inte känner exakt vad man har brist av?
Jag har haft låga nivåer av B12 och D-vitamin och inte kände jag av att jag hade brist av exakt dessa näringsämnen. Jag var trött, men hade precis blivit sjukskriven för utbrändhet. Hade absolut inget onormalt sug efter B12-rika livsmedel eller så. Det är väl ändå inte vetenskapligt bevisat att kroppen kan säga till en person exakt vad den har brist av?
Om man mår dåligt och tror man har brist på något går man till en läkare.

Ja alltså jag menar egentligen inte de klassiska symtomen så som trötthet vid brist på B12 exempelvis. Utan mer det här att man skulle veta om man har c-vitaminbrist (ovanligt, men bara som exempel) för att man är sugen på citroner. Eller vara sugen på kött skulle vara pga B12-brist. Finns flera exempel i tråden.

Jag raljerade lite, men jag är inne på din linje. Har inte sett några som helst bevis på att det fungerar på det viset.

Och att förorda ”känna efter” framför att söka vård - kan vara direkt farligt som uppmaning.
 
Tyvärr tycker endel kockar att "det inte smakar något" utan köttbuljong och har därmed köttbuljong i allt inklusive vegetarisk mat. De är helt enkelt dåliga på att laga mat trots sitt yrke.
Eller, ''men det är bara buljong '' Här i stan har vi en riktigt bra och uppskattad restaurang som serverar mycket vegetariskt. Det är deras grund i matlagningen.
 
Eller, ''men det är bara buljong '' Här i stan har vi en riktigt bra och uppskattad restaurang som serverar mycket vegetariskt. Det är deras grund i matlagningen.
Ja precis. Det har jag fått höra många gånger eller som människan på sjukhuset sa, det är inget kött i oxsvanssoppa :banghead::banghead::banghead:
 
VA!!!
Vad har de mänskan gjort soppa på? Senast jag tittade på oxsvans var det väldigt mycket kött på den

Det är ju svans. Inte kött. Nästan veganskt när den väl separerats från djurkroppen. Det är ledsamt hur obefintlig kunskaperna kan vara hos kökspersonal. Jag hyser dock förhoppningar om att eftersom fler vill ha vegetarisk/veganska rätter så kommer restauranger och andra kök av rena överlevnadsskäl behöva höja kunskapsnivån.
 
Det är ju svans. Inte kött. Nästan veganskt när den väl separerats från djurkroppen. Det är ledsamt hur obefintlig kunskaperna kan vara hos kökspersonal. Jag hyser dock förhoppningar om att eftersom fler vill ha vegetarisk/veganska rätter så kommer restauranger och andra kök av rena överlevnadsskäl behöva höja kunskapsnivån.
Aha tänkte på att svans inte hör till djurkroppen 🙈
 
Ja alltså jag menar egentligen inte de klassiska symtomen så som trötthet vid brist på B12 exempelvis. Utan mer det här att man skulle veta om man har c-vitaminbrist (ovanligt, men bara som exempel) för att man är sugen på citroner. Eller vara sugen på kött skulle vara pga B12-brist. Finns flera exempel i tråden.
Vad jag förstått så är salt-/vätskebalansen det enda vi med någorlunda säkerhet kan reglera själva med hjälp av kroppens signaler, dvs vi blir törstiga när vi behöver tillföra vatten och sugna på salt när vi behöver salt.

Det lär också vara så att järnbrist kan göra att man får sug efter "konstiga saker" (inte nödvändigtvis med järn i).

Med det sagt så verkar min kropp ändå helt bestämt tycka att jag bör hålla någon sorts balans i kosten. Som exempel så har jag gjort en del konsultuppdrag hos ett företag som har vegansk policy när de bjuder anställda och konsulter på luncher och middagar. Funkar fint för mig som allätare och maten är oftast bra. Dock så blir jag, efter sisådär 3-4 dagar hos dem, extremt sugen på kött. Första gången det hände blev jag lite förvånad för jag kan även hemma gå ett par dagar utan att äta kött utan att det direkt bekommer mig (dock då oftast med inslag av mejeriprodukter eller ägg), men det här har återkommit varje gång jag tillbringat mer än någon dag hos den här kunden (och då blivit bjuden på mat av dem, de ligger på sådant avstånd att det oftast blir övernattning). Men det kanske inte är kroppen utan hjärnan, att den helt enkelt är van vid att efter ett par dagar utan kött så kommer det kött :D Har för övrigt ungefär samma fenomen gällande kolhydrater - har jag ätit mindre mängder av det än vanligt blir jag sugen på pasta, bröd, potatis. Då äter jag det och så kan det gå flera dagar med mindre kolhydrater igen. Men, som sagt, det kan ju helt enkelt vara hjärnan som vill ha omväxling och inte alls kroppen som säger vad den behöver!
 
Det är olyckligt att det förekommer. Men för människor som jobbar professionellt med mat måste ribban kunna sättas högre.

Absolut. Men jag kan ju säga att jag väldigt ofta har stött på folk som säger "Jag är vegetarian, men jag äter X" Där X kan vara fisk, skaldjur och vid nåt tillfälle t.o.m. kyckling. Jättelänge trodde jag att alla vegetarianer åt mjölkprodukter och ägg eftersom ALLA jag träffat gjorde det.
 
Absolut. Men jag kan ju säga att jag väldigt ofta har stött på folk som säger "Jag är vegetarian, men jag äter X" Där X kan vara fisk, skaldjur och vid nåt tillfälle t.o.m. kyckling. Jättelänge trodde jag att alla vegetarianer åt mjölkprodukter och ägg eftersom ALLA jag träffat gjorde det.
Samma här.
 
Fast det är ju för att många som säger sig vara vegetarianer äter fisk istället för att säga att de är pescetarianer. När jag först flyttade till studentkorridor så fanns det nästan bara såna "vegetarianer" där.
Stockholmsvegetarian (folk säger att det är samma som att äta fisk men min erfarenhet är att de äter fisk och vitt kött på fågel (inte mörkt kött på fågel))
 
Brukar skriva pescetarian när jag går på restaurang, då det är vedertaget inom restaurangbranschen.
Bland gemene man så är det inte lika vedertaget, då brukar jag skämtsamt säga att jag är Stockholmsvegetarian (kyckling eller viltkött ingår inte normalt sett i det begreppet), eller helt enkelt bara ”äter fisk men inte kött”.
 
Jag har märkt att folk förstår mycket bättre vad jag äter som vegan än vad jag åt som vegetarian. Som vegetarian kunde jag få viltkött eller fisk, men som vegan har jag inte fått annat än veganskt.
Förutom på sjukhuset, då blir jag erbjuden ost och smör fast de vet att jag är vegan, men överallt annars fungerar det.
 
Brukar skriva pescetarian när jag går på restaurang, då det är vedertaget inom restaurangbranschen.
Bland gemene man så är det inte lika vedertaget, då brukar jag skämtsamt säga att jag är Stockholmsvegetarian (kyckling eller viltkött ingår inte normalt sett i det begreppet), eller helt enkelt bara ”äter fisk men inte kött”.

Men om du och andra pescetarianer börjar använda uttrycket (och förklarar vad det betyder) så bespar ni er själv och andra pescetarianer att behöva förklara framöver. Om ingen använder ordet så är det klart att folk i allmänhet inte vet vad det innebär.
 
Jag har märkt att folk förstår mycket bättre vad jag äter som vegan än vad jag åt som vegetarian. Som vegetarian kunde jag få viltkött eller fisk, men som vegan har jag inte fått annat än veganskt.
Förutom på sjukhuset, då blir jag erbjuden ost och smör fast de vet att jag är vegan, men överallt annars fungerar det.

Precis. Vegan är tydligt. Inget som kommer från djur. Punkt. Vegetarian har många olika definitioner beroende på vem man frågar. I praktiken alltså.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 203
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 002
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 399
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp