Övergång till fisk?

Men om du och andra pescetarianer börjar använda uttrycket (och förklarar vad det betyder) så bespar ni er själv och andra pescetarianer att behöva förklara framöver. Om ingen använder ordet så är det klart att folk i allmänhet inte vet vad det innebär.
Jag säger det ibland men då med en förklaring om personen ser förvirrad ut. Eller säger bara ”äter fisk men inte kött” eftersom vegetarian ändå är så olika för olika personer med var man drar gränsen osv.
 
Precis. Vegan är tydligt. Inget som kommer från djur. Punkt. Vegetarian har många olika definitioner beroende på vem man frågar. I praktiken alltså.
Fast vissa äter veganskt men äter honung och dricker vin medan andra utesluter honung och icke-veganskt vin. Vissa använder läder och andra inte. Det är rätt individuellt ändå vad som ingår i begreppet ”vegan”.
 
Fast vissa äter veganskt men äter honung och dricker vin medan andra utesluter honung och icke-veganskt vin. Vissa använder läder och andra inte. Det är rätt individuellt ändå vad som ingår i begreppet ”vegan”.
Ja, jag tänker att alla nånstans sätter sin personliga gräns - exempelvis lär det finnas djurprodukter i bildäck och då blir det plötsligt orimligt att undvika helt. Man kan heller inte undvika att djur får sätta livet till i samband med skörd av diverse vegetabilier, utan även det måste man acceptera till en viss gräns.

Även de som äter kött sätter ju personliga gränser - ytterst få accepterar grovt djurplågeri i samband med slakt t.ex.
 
Förvisso helt sant. Tänkte visst ett steg för långt. Inte för jag skulle göra någon maträtt med köttbuljong till någon som äter vegerastiskt/veganskt. Bara namnet är ju tydligt att det är gjord på kött.. O_o
En vanlig Knorr buljongtärning innehåller 4% nötköttextrakt, dvs ett avkok på nötkött. Det är allt animaliskt den innehåller. Resten är vegetabiliskt fett och kryddor.
 

Bifogade filer

  • A2D34CE7-AF74-4D05-8A2F-DDCA98AAA8C0.png
    A2D34CE7-AF74-4D05-8A2F-DDCA98AAA8C0.png
    127,3 KB · Visningar: 7
En vanlig Knorr buljongtärning innehåller 4% nötköttextrakt, dvs ett avkok på nötkött. Det är allt animaliskt den innehåller. Resten är vegetabiliskt fett och kryddor.
Fast det är ändå djur i den oavsett. Vilket inte på något sätt är okej att servera någon som väljer bort kött.
Jag skulle må psykiskt dåligt länge om jag råkade få i mig kött, även om det är lite. Mår illa bara av tanken.
 
Jag hade mått väldigt dåligt fysiskt av det. Senast spydde jag i fem dagar.

Och känner vegetarianer som vid resor inte har nåt problem (varken psykiskt eller fysiskt) att äta en soppa som innehåller köttbuljong om inget vegetariskt finns. Denne vegetarian har varit det hela livet. Har under nån period ätit fisk men gjorde det inte längre.
 
En vanlig Knorr buljongtärning innehåller 4% nötköttextrakt, dvs ett avkok på nötkött. Det är allt animaliskt den innehåller. Resten är vegetabiliskt fett och kryddor.
Då undrar man ju lite över hur viktiga de där 4% är för smakens skull...? Om 96% av buljongtärningen består av annat, vegetabiliskt. Det känns lite som om de 4% lagts till för att man ska få kalla det köttbuljong...? Eller?
 
Då undrar man ju lite över hur viktiga de där 4% är för smakens skull...? Om 96% av buljongtärningen består av annat, vegetabiliskt. Det känns lite som om de 4% lagts till för att man ska få kalla det köttbuljong...? Eller?
Jag använder sällan (aldrig) köttbuljong eftersom grönsaksbuljong funkar lika bra i minst 99% av fallen. Blir färre saker som står i skåpet på det sättet utan att jag förlorar något på det
 
Då undrar man ju lite över hur viktiga de där 4% är för smakens skull...? Om 96% av buljongtärningen består av annat, vegetabiliskt. Det känns lite som om de 4% lagts till för att man ska få kalla det köttbuljong...? Eller?
Ja man får inte kalla något ”kött…” om det inte är minst 4% i. Gäller även andra livsmedel exempelvis äpplejuice måste innehålla minst 4% äpple har jag för mig i alla fall :)
 
Och känner vegetarianer som vid resor inte har nåt problem (varken psykiskt eller fysiskt) att äta en soppa som innehåller köttbuljong om inget vegetariskt finns. Denne vegetarian har varit det hela livet. Har under nån period ätit fisk men gjorde det inte längre.
Jaha? Jag anser inte att någon köttbuljong eller annat köttrelaterat ska finnas i vegetarisk mat även om din bekant kan äta kött utan att må dåligt.
 
Då undrar man ju lite över hur viktiga de där 4% är för smakens skull...? Om 96% av buljongtärningen består av annat, vegetabiliskt. Det känns lite som om de 4% lagts till för att man ska få kalla det köttbuljong...? Eller?
När det gäller buljongtärning är det inte världens skillnad. När man kokar egen är det stor skillnad. En fond består av en kombination av animalier och vegetabilier som kokas ihop, för att få till de smaker man vill ha. Det är extrema skillnader i smaken på en fond kokt på fisk, en på räkor, en på hummer, en på nöt, en på lamm eller en på fläsk. Och smaken beror till stor del på just den animaliska råvaran. Det är ofta där man kan sätta de riktigt goda smakerna för att lyfta en rätt.

Sen är väl procenten inte allt. En rätt behöver inte bestå av många promille chili för att rätten ska ha en extrem karaktär, nästan oätlig, av just chili.
 
Det kan jag hålla med om. Jag kan nog tycka att det är lite respektlöst att bjuda någon på "vegetariskt" med köttbuljong. Be personen ta med eget om man inte kan bjuda på något som matchar dieten.
Jag tycker inte bara att det är lite respektlöst. Jag skulle nog få tänka att det handlar om ren okunskap och bristande tankeförmåga, för att inte bli rejält förbannad.

Alltså är man inte van kan alla göra misstag. Men medvetet övervägt och komma till slutsatsen att det är okej?
 
Jag tycker inte bara att det är lite respektlöst. Jag skulle nog få tänka att det handlar om ren okunskap och bristande tankeförmåga, för att inte bli rejält förbannad.

Alltså är man inte van kan alla göra misstag. Men medvetet övervägt och komma till slutsatsen att det är okej?
Sant.

Jag vet ju i alla fall 2 personer som går på olika dieter och blir rejält sjuka om man går ifrån dem så att säga och i ett av fallen har en kock i skolverksamhet slarvat med detta trots instruktioner från vården. Det tog lång tid innan föräldrarna fick veta att personalen inte lyssnat på instruktionerna och att det antagligen var därför barnet fått mer problem med sin hälsa än nödvändigt. Att föräldrarna lyckades hålla tonen där och inte vända upp och ner på hela stället är för mig ett under.
 
Det kan jag hålla med om. Jag kan nog tycka att det är lite respektlöst att bjuda någon på "vegetariskt" med köttbuljong. Be personen ta med eget om man inte kan bjuda på något som matchar dieten.
Jag tycker att det är mer än lite respektlöst. Jag tycker att det är rent vidrigt respektlöst och så väldigt okunnigt. Okej om en privatperson gör misstaget, någon som inte kan något alls om kost och inte tänker sig för. Typ som när någon lägger upp den vegetariska maten ihop med köttet eller när någon ska göra en glutenfri rätt för första gången och inte tänker hela vägen utan reder av med vetemjöl eller häller veteströ i formen och kommer på sig själv när hen har gjort det men jobbar man med mat så ska man kunna bättre än så. Människor ska inte behöva bli sjuka av proffs missar.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 207
Senast: Blyger
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 003
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 405
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp