Ok, en för-NH-tråd då!

Visst är det en sund inställning, MEN( :devil:)då har man ju begränsat sig och hästen.
Som när jag såg att man hellre lever med en fobi, än att försöka få bort den :confused:
Jag har fobi för spindlar MEN jag skulle aldrig låta det stoppa mig från att få igång vattnet i källaren(om pumpen lagt av), vem går in och sätter på vattnet om inte jag gör det? Ska jag låta hästarna vara utan vatten för att jag är rädd för spindlar?? Nix, fobi eller inte, det är bara att gå in i källaren. Man kommer ingenstans genom att bara ge upp.

Nu till hästen och spray flaskan. Vi har kommit fram till att du inte har bråttom med att lära honom/henne bli sprayad.
Ta spray flaskan, fyll den med vatten, stå och spraya RUNT hästen tills att det känns ok(för hästen).
Ställ dig sedan så att vinden gör så att vattnet prickar hästen,
när det funkar så spraya väldigt nära 1 cm ifrån hästen, på sammaställe vid bogen hela tiden
och när du kommit så långt så börjar du med att förlänga avståndet 2cm etc etc.

Har man en häst som är rädd för ljudet, men inte när vattnet träffar så gör nästan likadant, men man närmar sig hästen från det avstånd den INTE reagerar på ljudet, efter att man gjort grund arbetet med att gå runt och spraya alla buskar och träd, luften och haft hästen i lina med sig.
Tar tid meeen sedan kan man spraya hästen då den står lös.
H:Suss
 
Min häst har PRECIS samma problem!! Eller OK, det är inget problem för hästen och egentligen inte för mig heller eftersom det går lika bra att applicera vätskor med en svamp.

Hon var lite rädd för ljudet till en början men vande sig. Det går bra att spraya runt omkring henne, det går bra att lägga handen på hennes kropp och spraya ovanpå min egen hand men det går inte att spraya på hästen. Jag har provat att spraya på olika ställen på kroppen, med olika vinklar, från olika avstånd och med olika slags stråle. Inget funkar.

Jag har inte direkt gett upp försöken ännu men lagt det på is eftersom det går utmärkt att klara sig utan sprayflaskor. Eftersom jag inte har haft hästen så länge har vi en del annat att jobba på också, så det får vara.
 
Lånar Nicket bara!
Jag har ju några hästar och ingen av dem bryr sig om sprayning. Antagligen beror det på att jag inte förbereder dom speciellt, utan jag bara sprayar på. Ett par stepp sen är det bra och dom står still när jag fortsätter över hela kroppen och under magen. I ansiktet sprayar jag inte där duttar jag med svamp.
Även fölisar sprayas på likadant vis och det händer inte speciellt mycket.
 
Massera samtidigt som du sprayar,spray kan kittla som flugor,och hästar är inte dummare än de kopplar ihop sprayflaskan med obehag.
Lika snabbt lär de sig att det förknippas med välbehag.
 
Sv: Ok, en för-NH-tråd då!

Min häst blir också panikslagen när jag tex ska spraya på pälsglans. Hon litar på mig fullt ut så de är inte de. Hon sliter sig bakåt och halv-ställer sig, hon visar ögonvitorna och andas häftigt... Men det är många hästar som tycker det är obehagligt..........:bump:
 
Sv: Ok, en för-NH-tråd då!

Min häst var också rädd för sprayflaskan förut. Men nu tror jag att han övervunnit sin rädsla:D . Jag lät honom nosa på den innan jag gick in i boxen. Sedan drog jag den längs hans hals , och på hela ena sidan. När han upptäckte att själva flaskan inte var farlig så sprutade jag lite vätska i handen som jag dorg längs halsen.

Han var nog mest rädd för vätskan eftersom att han skyggade när han fick vätskan på sig. Jag provade göra samma sak nästa gång och det funkade jättebra. :)

Sen var det dags för sprayningen som gick galant!

Jag tycker ni skall prova detta med era hästar , för det funkade på min !

*EmmA*
 
Sv: Ok, en för-NH-tråd då!

Lånar knapp
Oj vilken gammal tråd som kommit fram! Hehe, kul =)
Det är över 2 år sen jag skrev den =)
Hästen är inte rädd för att bli sprayad på längre, hehe. Det var lite som flera av er skrivit, som funkade, att spraya/klappa/massera i en enda blandning så hon knappt märker vad som är vad. I början fick jag spraya mest på min hand och därefter direkt stryka på henne "medlet" men har efterhand låtit sprayet hamna mer och mer på henne och mindre och mindre på handen. Stryker ändå alltid där jag sprayat, för säkerhets skull.
Var hittade ni denna tråden btw? Den måste ha vart långt bak i arkivet ju!
 
Sv: Ok, en för-NH-tråd då!

Jag har det här problemet med min "unghäst". Fast han är snarare rädd för alla sorters vätskor. Det går varken att svampa, spraya eller spola honom. Hur 17 gör man för att arbeta bort det? Ska man bara "skita" i att hästen inte gillar det, eller finns det bättre sätt?
Personligen är jag inte så förtjust i "h*n märker snart att det inte är så farligt"-metoden.
 
Sv: Ok, en för-NH-tråd då!

Jag får inte heller spraya på min häst...har väl mer eller mindre gett upp, sprayar på en svamp å stryker honom med den istället :p Man får inte heller spola honom med slang, har lyckats tvätta honom med hjälp av hinkar och svampar några gånger...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 572
Senast: scizofren
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 499
Senast: Freyja_bus
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 095
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp