Bukefalos 28 år!

Okoncentrerad

orion_x

Trådstartare
Har en del problem med att min häst är ganska okoncentrerad och väldigt tittig. Vad gör ni andra med samma problem?
Limman har bott hos mig sen i maj, men hon hoppar ändå åt sidan när vi ska rida förbi hinderstöden i paddocken varje gång:angel:
Var och tränade för tränare för första gången förra veckan och då testade vi att galoppera henne trött först, sen lyssnade hon kanon när hon fått återhämta sig lite. Men det är svårt att göra det ute i skogen.... Blir vääääääldigt långa galoppsträckor.

Så hur gör ni andra?
 
Sv: Okoncentrerad

Min häst är likadan, men det brukar ge sig efter ordentlig uppvärmning och så och samt att hålla henne aktiverad hela tiden så hon inte hinner gå å kolla efter saker att bli rädd för.
Funkar dock inte ute i skogen, men brukar aldrig försöka jobba henne så mkt när jag rider ut så bryr mig inte så mycket om det.
 
Sv: Okoncentrerad

Hmm. Ok. ja hon går bättre när hon är uppvärmd. Hur fungerar din häst på tävlingar och liknande?
Blir problemet bättre med ökad ridning för instruktör? Hoppas det... *suck*
Men har funderat lite på det att kanske mest skritta i skogen.
Blir detbättre av att din häst aktiveras var dag?
 
Sv: Okoncentrerad

Nja, hon e lite så av naturen, men jag tror att det blir bättre när hon är mer aktiverad, för just nu vilar hon och är rädd för precis allt. Har inget annat att göra..
Men det e en ond cirkel det där, ju mer ja rider henne ju bättre kondis får hon och har då mer ork till att fjanta och så.
På träningarna brukar d funka bra, det e bara i början hon brukar bli "rädd". Men hon brukar dock vara väldigh tittig på tävlingar, men tror att d till viss del kan bero på att jag inte tävlar så ofta heller.
Vet inte hur mkt du rider men det kanske blir bättre om hon får mer att göra :confused:
 
Sv: Okoncentrerad

ja, jag har med funderat lite i de banorna. Har inte ridit mer än 3-4 ggr per vecka eftersom jag haft så mycket att göra, samt att hon vilade ganska mycket i sommras, så jag har tagit det lite lugnt. Funderar på att trappa upp det.
 
Sv: Okoncentrerad

Vad du än gör och var du än är så ska du kräva att hästen lyssnar på dig - ja ha men hur gör man det då??? Halvhalter halvhalter och åter halvhalter. Att galoppera runt tills hästen är trött tycker inte jag verkar vara någon bra lösning. Jag skulle snarare rida (min förra kuse var till en början ett litet yrväder och hade väldigt svårt att vänta och lyssna på matte) tempoväxlingar hela tiden variera gångarterna så mjukt och fint som det går och ha det som ett mål. Små korta travpass bryt av till skritt, lång tygel, plocka upp, trav, öka traven, minska traven, in på en volt, minska volten, öka volten, galopp på volten, minska och öka volten, trav, skritt, lång tygel osv (och detta i ett lungt tempo så att alla hinner med). Glöm inte att göra halvhalt vid varje ny gångart. När du känner att hästen är med dig avbryter du ridpasset och klappar - slut för idag, bra jobbat.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 473
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 750
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 359
Senast: Skrämd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp