Olika syn på ekonomi i en relation

Bukefalos 30 år!

Så skulle inte jag klara av att leva.
För mig så skulle den sortens liv kännas väldigt torftigt.

Jag behöver skapa någon sorts mervärde där mitt liv blir bättre med tiden.
Annars så skulle min själ skrumpna ihop och dö.

Man behöver nog inse att alla människor inte är kompatibla.
Såklart passar inte alla ihop med alla, men jag ser inte ens hur det du skriver har med mitt inlägg att göra.

Jag beskrev ju inte ett liv, bara en inställning till pengar.

Jag försöker se till att vi har buffert, att jag själv har lite att ta av och slipper bli fattigpensionär och checkar nån gång ibland in om maken kört igång nåt sparande men är helt okej med att han inte har det. Han är okej med att han betalar mestadels av våra omkostnader och jag lägger pengar åt sidan åt både oss och mig.
Men då sparar han ju - bara att du gör det åt honom? :confused:

Men då sparar han ju - bara att du gör det åt honom? :confused:
Ja, precis. Som jag sa skrev så är det ju annorlunda när man är gifta, allt är ju gemensamt om inget annat avtalas.

När vi bara var sambos så var jag också den som hade sparande men då var det mina pengar. Då brydde jag mig inte heller om hans sparande eftersom det var hans sak. Skillnaden då var ju att vi delade på utgifter och hade gemensamt matkonto och sen var det som blev över upp till var och en att göra vad den vill med.
Det väl typ så idag också men skillnaden är att han tar utgifterna i större del och jag försöker spara undan så vi har buffert om nåt händer. Allt är ju i slutändan vårt..

Så skulle inte jag klara av att leva.
För mig så skulle den sortens liv kännas väldigt torftigt.

Jag behöver skapa någon sorts mervärde där mitt liv blir bättre med tiden.
Annars så skulle min själ skrumpna ihop och dö.

Man behöver nog inse att alla människor inte är kompatibla.

Så det mervärdet måste bara handla om pengar och att din partner har pengar?

Jag vet att pengar är nödvändigt men hur torftigt lät inte det då?

Så det mervärdet måste bara handla om pengar och att din partner har pengar?

Jag vet att pengar är nödvändigt men hur torftigt lät inte det då?
Man kan göra väldigt mycket om man har en bra ekonomi.
Disponera sin egen tid helt fritt t.ex.
Eller bygga upp något intressant.

Pengar ger frihet att ägna sig åt saker som känns meningsfulla utan att behöva jaga just pengar.
Den friheten vill jag inte att någon tar ifrån mig.

Såklart passar inte alla ihop med alla, men jag ser inte ens hur det du skriver har med mitt inlägg att göra.

Jag beskrev ju inte ett liv, bara en inställning till pengar.
Det handlar om vad man kan göra för pengar.
Och hur begränsad man blir när man lever ur hand i mun.
Att vara löntagare är att vara styrd av andra.
Jag vill helst styra mig själv och kunna göra litet som jag vill med min tid.

Jag behöver hjälp med hur jag ska bemöta min sambo gällande pengar. Vi har separat ekonomi.

Han har ett helt vanligt knegarjobb med helt okej lön - men han har inte en enda krona sparad. Han lever upp alla pengar, har han pengar över så köper han saker 🫠 Till detta tillkommer även nästa grej: han har precis börjat jobba i Sverige efter strax över 10 år utomlands = han har ingen pension heller 😩 40 år gammal!

Jag blir lite orolig av att han är så ”efter” mig (jobbat i 20 år, har sparande, har bostadsrätt). Jag är rädd att jag kommer behöva försörja honom när vi är pensionärer 😞

Problemet är att han tar ALLT som kritik (dåligt självförtroende), dvs även om jag utgår ifrån att JAG känner mig lite stressad av det - så kommer han troligtvis vända det till att jag hackar på honom 😫 Men jag kanske är orimlig…? Är jag orimlig?

Jag vill bara att han börjar spara några tusen varje månad i stället för att köpa tex tröjor för pengarna. Jag har erbjudit mig att hjälpa honom starta upp ett fondsparande men det gav inget.

Nu skriver du inget om förhållandet i övrigt, men jag får lite känslan att han "flyttat in som om han flyttat till sina föräldrar"...
Dvs betalar "bare minimum" och iom det då tycker han får "löjligt mkt pengar över" och därmed inte har känslan av att "lärt sej värdet" av att spara eller "se om sitt hus"..

Återigen ingen aning om hur ert förhållande är men ... Lite "tonåring/inte växt upp" känsla.

I en bostadsrätt kan de nödvändiga reparationerna ingå i avgiften, precis som i hyresrätt.
Nej, generellt ingår inga nödvändiga reparation inom bostadsrättens väggar i avgiften. Föreningen ansvarar tex för stammarna men inte om rören i det egna badrummet går sönder. Vidare ansvarar föreningen oftas för utsidan av fönstren men inte någon del av insidan av fönstren. Det som avgiften bla kan vara för är nödvändiga reparation av fastigheten, men inte reparationer i lägenheten.

Bara för att någon har ett ointresse av att spara och pensionsspara betyder ju inte det att den tänker leva på sin partner eller försöker lura den andra av sina besparingar. Man kanske helt enkelt inte har det trygghetsbehovet som ni som pensionsparar, sparar och äger bostad har. Hen kanske är helt nöjd med sin nivå av leverne och att hyra bostad.
Angående hyran till TS får man ju anta att det är något TS satt nivån på själv.
Saken är ju dock den att det kan vara svårt att upprätta samma nivå av leverne idag som pensionär om man inte har eget sparande. Pensionen är ju generellt lägre än den lön man har (ofta runt 80% av lönen tror jag).

Betalar han för sig när det gäller hushållet? Om ja, skulle jag låta det vara. Hans eventuella pension är hans problem. Om han inte betalar för sig skulle jag ha åsikter om det.

Jag och min nuvarande man hade separata ekonomier under många år. Vi delade på hushållskostnaderna, i övrigt gjorde vi vad vi ville med våra pengar. När vi skaffade barn gick vi in med gemensam ekonomi och började även försöka jämna ut med t,ex, pensionsparande.

Jag tänker att ni behöver ta en diskussion om hur ni vill ha det med ekonomin. Du ska inte behöva känna att du ska bära upp hans eventuella pension, det får han planera för själv. Det viktiga är att ni pratar om hur ni vill ha det.

Jag är helt för separat ekonomi, och det är nog dels för att jag är så gammal nu att det aldrig kommer bli aktuellt med traditionellt familjeliv med gemensamma barn och eventuellt inte ens gemensamt boende (jag är singel och äger min bostad själv, vill inte flytta) och dels för att jag inte vill ha några pekpinnar om att jag lägger för mycket på hästarna.

I TS fall tycker jag det finns två aspekter av dilemmat. 1) Att sambon verkar leva som att han var 20 år och precis börjat jobba efter studenten och 2) att sambon inte pensionssparar. I det första fallet är det rent krasst helt upp till honom hur han vill leva, även om jag personligen nog hade haft svårt att leva med en person som beter sig så. I det andra fallet kan det slå över på TS i framtiden om hon kommer få "försörja" honom när de blir pensionärer. Den biten förstår jag nog ändå lite att TS oroar sig för.

Men som många andra redan skrivit, man vet inte hur det ser ut när man blir pensionär. Man kanske inte ens är ihop längre. Sambon kan ha börjar pensionsspara då. Jag hade nog inte gjort så mycket av det nu. Men jag kan nog ändå förstå lite av TS skav just vad gäller pensionsbiten, men det är nog för att jag hade varit rädd att det skulle spilla över på mig.

Det jag tycker är lite problematiskt är hans syn på att har man pengar så bränner man dem och inget sparas. Jag känner att det är en risk att leva så. Saker kan hända tex kan man vara med om en olycka eller bli sjuk så man inte kan jobba. När jag var sjukskriven så minns jag att det tog lite tid att få ersättning. Jag minns att det också för ett par år sen var strul för a-kassor pga datasystemet som gjorde att det tog extra tid.

Det jag tycker är lite problematiskt är hans syn på att har man pengar så bränner man dem och inget sparas. Jag känner att det är en risk att leva så. Saker kan hända tex kan man vara med om en olycka eller bli sjuk så man inte kan jobba. När jag var sjukskriven så minns jag att det tog lite tid att få ersättning. Jag minns att det också för ett par år sen var strul för a-kassor pga datasystemet som gjorde att det tog extra tid.
Fast vi vet ju ingenting om hans nätverk och möjlighet att få stöd därifrån.

Har själv levt så under många år men hade nätverk som kunde ordna fram stora belopp snabbt om jag hamnade i kris. Vet många andra som har haft det liknande.

Man har olika inställningar

Har själv levt så under många år men hade nätverk som kunde ordna fram stora belopp snabbt om jag hamnade i kris. Vet många andra som har haft det liknande.
Ok ja jag skrev att jag tycker det är problematiskt, andta får tycka annorlunda. Jag vill inte bränna pengar på saker jag inte behöver istället för att spara om jag hade kunnat och sen ta emot pengar från andra. För min del känns det inte bra.
Sen finns det andra som inte har möjlighet att spara men det är inte det jag skriver om här.

Ok ja jag skrev att jag tycker det är problematiskt, andta får tycka annorlunda. Jag vill inte bränna pengar på saker jag inte behöver istället för att spara om jag hade kunnat och sen ta emot pengar från andra. För min del känns det inte bra.
Sen finns det andra som inte har möjlighet att spara men det är inte det jag skriver om här.
Jag ville ge ett perspektiv på att det finns andra sätt att lösa såna situationer än ett eget sparande.

Frågan är ju vad nätverket tycker om det?

Om det är okej för nätverket så är det ju okey så att säga.
Men om nätverket inte vill vara buffert så måste man ju även acceptera det.

Här verkar det som att TS inte vill vara buffert.

I mitt fall var det okej. I det aktuella fallet kan han ju ha lösningar som innefattar andra personer än ts.
Precis.
Men i vilket fall som helst så behöver de kunna prata om saken.
Ett annat nätverk som ställer upp skulle nog få TS att känna sig bekvämare med situationen.

Saken är ju dock den att det kan vara svårt att upprätta samma nivå av leverne idag som pensionär om man inte har eget sparande. Pensionen är ju generellt lägre än den lön man har (ofta runt 80% av lönen tror jag).
Det tror jag är det gamla pensionssystemet. 60-65% av lönen är mer troligt och det går ner för varje generation. Sen ska det beskattas och pensionärer betalar högre skatt än skatten på lön.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka