Om det så vore den sista hundrasen på jorden

- Hundar som är extrema på något sätt exteriört - trubbnosar, nakna, överdrivet pälsade, mycket hud, etc.
- Typ allt inom grupp 9...
- Nästan alla spetsraser (vackra att se på, men leva med? Hell no...)
- Brukshundar (undantaget skulle möjligen vara en rottis från inte alltför fartiga linjer)
- Vallhundar

Det blir inte så många kvar. Inser nu varför jag har vissa problem med att hitta rätt ras... :angel:
 
Är väl egentligen bara intresserad av att ha Malle, BC eller någon draghundsblandning.
Under en av de många polarfärderna så lassade man båten full med grönlandshundar o BCs, tanken var att de skulle få gemensam avkomma som skulle bli perfekta ledarhundar i spannen.
Tji fick polar expeditionens deltagare, det visade sig att båda raserna var ointresserade av varandra o delade upp skeppet mellan sig.

Jag kan inte garantera äktheten i uppgifterna, artikeln var publicerad i tidningen "Omkring" (SVaKs medlemstidning") Den hade massa referenser men då det var före internets tid så kollade jag aldrig upp källorna.
 
Jag känner ju att jag hittat hem i min ras, pappisar. Jag är inte så jätteintresserad av andra raser. Det är enklare att lista de jag vill ha än tvärtom.

Jag vill inte ha osunda hundar, inte för flabbiga hundar, jag vill ha intelligens och väldigt signalkänsliga, helst inte korthåriga, inte såna som stinker, inte såna som kräver extrem pälsvård, inte gapiga raser, inte mentala problem, inte för stora etc.
Och jag vill heller inte ha hundar jag inte kan tillgodose deras behov av träning och stimulans. Så där går många arbetande hundar bort. Och då inte för att jag ogillar raserna, utan för att jag inte är intresserad nog av det som de måste ha för att må bra av.
 
Jag vet inte om det finns en sån ras, jag älskar hundar! Jag är inte "ras"ist, det inte rasen det hänger på och är det så att jag skulle ha att välja på en jakthund (som är en av de grupper jag av praktiska skäl inte kan tänka mig att skaffa) eller ingen hund så blir det till att lära sig jaga om nu hunden behöver det för utan hund vill jag inte vara.

Däremot har jag att välja på ingen hund eller kroniskt sjuk hund eller mentalt ostabil hund så blir det ingen hund men för mig är det hund jag vill ha inte just en viss ras. Sen finns det ju flera raser som ligger låångt ner på min önskelista men skulle inget annat finnas att tillgå så skulle det nog bli en sån ändå.
 
Oj, haha... :D

Trubbnosar. Hundar med mycket lös hud (där räknar jag in även grand danois och "normala" hundar med mycket läppar). Kortbenta hundar. Hundar med på något sätt osund exteriör. Rassjukdomar hade inte varit något större problem, då skulle det ju ändå gå att köpa äldre omplaceringar som var dokumenterat friska.

Utöver det, faraohund.

Sedan skulle jag aldrig köpa en hund som inte passar min livsstil. Men måste jag välja mellan tex brukshund och ingen hund, då väljer jag ändå brukshund och ser till att träna så att hunden blir glad.
 
Förutom sjuka och hundar som jag inte kan erbjuda att jobba som dom behöver så blir det terrier då alla terrier och retriever.
Terrier jag träffat tar fram det värsta hos oss båda och retriever vet jag inte vad som gör det, tycker dom är så jobbiga i sättet är vara.
 
Måste så klart gå emot strömmen och säga att jag har svårt för icke-trubbnosiga raser, även om jag inte tycker om de extrema varianterna. Men jag kan inte vara utan deras uttryck och personlighet.

För några år sen skulle jag nog ha sagt att schäfer hamnade väldigt nära toppen på "nej" listan, men nu har jag ju fått bekanta mig med några charmiga individer via min tränare (till och med rastat en liten bedårande valp), så även om det nog aldrig blir en hund för mig så har jag inget motstånd mot dem längre.

Små, skälliga sällskapshundar är dock uteslutet. Jag skulle inte orka med ljudet och jag skulle oroa mig för att sätt mig på dem eller nåt. ;P
 
Trubbnosar och dagens bassets är raser som jag inte skulle skaffa. Alldeles för stor risk för sjukdomar och diverser problem.
Och jag skulle nog undvika flatte och boxer pga hälsoläget också. Tyvärr, annars är bägge raserna roliga hundar.
Och inte nån sån miniras, som tex ruskiy toy, pomeranian eller annan ras som bryter benen av att hoppa ner för soffan :crazy:.
 
Malanois, alldeles för skarpa och intensiva för mig, skulle gå åt pipan.

Första jag kom att tänka på :p
 
Om jag skulle gå enbart efter utseende så ser jag att de flesta hundraser har något som ger just den rasen sin charm. Men några som har det där extra, hamnar som gemensam första plats på fin listan, dalmatiner, afghan, akita inu, skotsk hjorthund, broholmer, westie, irländsk vattenspaniel, collie, finsk spets, alpenländare, gordon setter, staffe bland andra.
Det finns några raser som jag helt enkelt inte står ut med dock. Topp 1 på listan över icke önskvärda raser är engelsk bulldog. Vägrar, då får jag gå utan hund. Gravt brakycefaliska raser överlag skulle jag inte välja i villket fall.
 
Senast ändrad:
^
Att sedan många raser får stå ut med diverse andra sjukdomsbilder, är ju inte så kul. Stod jag i valet av en väldigt sjuk individ eller ingen hund alls så fick det bli det sistnämnda.
 
Skulle aldrig skaffa:

någon hund av plattnosras, i synnerhet inte mops och fralla
raser med för mycket hud eller felaktiga ögon (typ Shar-pei)
 
Jag går mot strömmen vad gäller trubbnosar, en trubbnos jag absolut skulle kunna tänka mig är faktiskt bostonterrier från väl utvald kombination med trevliga näsor och bra lynne. Har sett ett flertal som ser trevliga ut ansiktsmässigt.

HURSOM, en grupp som skulle passa mig väldigt dåligt är vinthundar. Kan ju lika gärna ha katt. :cautious: Även drag- och jakthundar då intresset saknas. De alltför skarpa i brukshundsraserna undviker jag nog gärna också.
 
Jag går mot strömmen vad gäller trubbnosar, en trubbnos jag absolut skulle kunna tänka mig är faktiskt bostonterrier från väl utvald kombination med trevliga näsor och bra lynne. Har sett ett flertal som ser trevliga ut ansiktsmässigt.

Bostonterrier är just nu det jag kan tänka mig om/när man inte orkar ha boxer (hemska tanke). En bekant som har boxer har en bostonterrier också, hon kör agility med båda och den lille är riktigt häftig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 458
Senast: Guldaskig
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 708
Senast: Habina
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 534
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 744
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp