Om det så vore den sista hundrasen på jorden

Jag är också en sådan där som har otroligt svårt att se mig själv och mitt liv utan hund, så jag vore redo att anpassa mig när det kommer till aktivitetsnivå, olika sporter och pälsvård. Om valet vore att antingen bli en galen bruksare eller inte ha hund alls så... tja... brukset here we come! :D Jägarlicens likaså, hej hopp nu skjuter vi tjäder!
BC vore dock svårt på grund av brist på fårbesättning, och sedan finns det raser som går bort på grund av hälsoskäl. Extrema bullraser och plattnäsor är ett stort nejnej, liksom skinnhundar som basset eller shar pei.
Jag skulle inte palla de där riktigt stora raserna som blir "gamla" när de är runt fem år heller. Det skulle krossa mitt hjärta att ha en ung hund och samtidigt förmodligen bara ett par år kvar tillsammans.

Och spaniel. Jag skulle aldrig kunna ha en spaniel. Vi är inte kompatibla.
 
Efter 2 decennier övergav jag min ras, hade ju inga kor o får kvar, detta för tio år sedan. Sedan följde ett hundliv med Leon, en Berger des pyrénées à face rase (han på avataren), Leon finns inte mer o ej heller Fähunden som togs bort för 10 år sedan
1548873619458.png
:cry:

Jag saknar hundar så att det gör fysiskt ont i mig. Min fysiska hälsa klarar knappast av valp o/e slyngelålder. Funderar på att sätta upp lapp på ICA om att vara dagmatte.
 
Eller förresten - basset hound är nog den absolut sista hundrasen jag skulle ha.....eller typ det kommer aldrig hända. Tycker dom är oerhört mycket värre drabbade utseendemässigt än t ex shar-pei :meh: Ser på en hanhund i området där hela snorre-paketet släpar i backen. Måste vara grymt icke-skönt nu på vintern och kylan :cry:
 
Gah - många faller utanför min smak. Vallhundar, trubbnosar, alla extremt stora raser och alla väldigt kortbenta. Samt de flesta terriers.

Jag är svag för retrivers och spaniels. Blir det hund igen så lär det bli när jag inte jobbar längre och då suktar jag efter en liten spaniel. Phalene :)
Jag kommer inte att orka aktivera min älsklingras, flat, med min hälsa.
 
Jag skulle inte ha nagon sallskaps hund och ingen vinthund och om jag inte kunde ha en hund for att trana IPO vet jag inte riktigt vilken ras jag skulle valja. Det vore kanske dags for en Border Terrier i sa fall. :p
 
Trubbnosar och dagens bassets är raser som jag inte skulle skaffa. Alldeles för stor risk för sjukdomar och diverser problem.
Och jag skulle nog undvika flatte och boxer pga hälsoläget också. Tyvärr, annars är bägge raserna roliga hundar.
Och inte nån sån miniras, som tex ruskiy toy, pomeranian eller annan ras som bryter benen av att hoppa ner för soffan :crazy:.
Jag träffade en ruskiy toy som de fick amputera benet på för det läkte inte ihop rätt. Söt hund men ...
 
Eller förresten - basset hound är nog den absolut sista hundrasen jag skulle ha.....eller typ det kommer aldrig hända. Tycker dom är oerhört mycket värre drabbade utseendemässigt än t ex shar-pei :meh: Ser på en hanhund i området där hela snorre-paketet släpar i backen. Måste vara grymt icke-skönt nu på vintern och kylan :cry:
Extra saltad flänsost?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 458
Senast: Guldaskig
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 710
Senast: Habina
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 534
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 744
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp