Om det så vore den sista hundrasen på jorden

Fast jag tänker att om pyttehundar (särskilt som valpar, vad kan de väga vid åtta veckor? Typ ett halvkilo?) riskerar bryta ett ben om de oöversedda hoppar ur soffan är det inte för att benen specifikt är Sköra, utan för att de är just... tja... små? Jag menar, om jag vore en vante hög och bestämde mig för att rasa en halvmeter ned rätt i backen skulle jag nog också riskera att bryta ett ben.

Terriern var ju exempelvis väldigt robust som liten men jag ville inte att hon skulle slänga sig ut från möbler för det. Det hade definitivt kunnat resultera i en skada.

Edit: Förlåt för OT :)
 
Fast jag tänker att om pyttehundar (särskilt som valpar, vad kan de väga vid åtta veckor? Typ ett halvkilo?) riskerar bryta ett ben om de oöversedda hoppar ur soffan är det inte för att benen specifikt är Sköra, utan för att de är just... tja... små? Jag menar, om jag vore en vante hög och bestämde mig för att rasa en halvmeter ned rätt i backen skulle jag nog också riskera att bryta ett ben.

Terriern var ju exempelvis väldigt robust som liten men jag ville inte att hon skulle slänga sig ut från möbler för det. Det hade definitivt kunnat resultera i en skada.

Edit: Förlåt för OT :)

Njae... Jag höll på mycket med tamråttor förr i tiden och de är ju verkligen små och lyckas drutta ner från saker mest hela tiden, speciellt som unga. Aldrig att jag var med om att de skadade sig av att falla eller hoppa från möbler!
 
Njae... Jag höll på mycket med tamråttor förr i tiden och de är ju verkligen små och lyckas drutta ner från saker mest hela tiden, speciellt som unga. Aldrig att jag var med om att de skadade sig av att falla eller hoppa från möbler!

Läste inlägget tre gånger och läste dammråttor varje gång!
Jag fick verkligen inte ihop va f*n inlägget handlade om :rofl::rofl::rofl:

Nu sitter jag och skrattar åt mig själv så tårarna rinner. Lite lättroad i kväll :grin:
 
Fast jag tänker att om pyttehundar (särskilt som valpar, vad kan de väga vid åtta veckor? Typ ett halvkilo?) riskerar bryta ett ben om de oöversedda hoppar ur soffan är det inte för att benen specifikt är Sköra, utan för att de är just... tja... små? Jag menar, om jag vore en vante hög och bestämde mig för att rasa en halvmeter ned rätt i backen skulle jag nog också riskera att bryta ett ben.

Terriern var ju exempelvis väldigt robust som liten men jag ville inte att hon skulle slänga sig ut från möbler för det. Det hade definitivt kunnat resultera i en skada.

Edit: Förlåt för OT :)
Jag tänker lite likadant, min hund var ju PYTTELITEN när hon kom. Knappt 1,5 kg och mindre än katterna. Inte en chans att hon hade fått hoppa ner från soffan. Särskilt inte på halt parkett golv utan matta.
 
Jag undviker alla raser som är bjäbbiga eller som skulle kunna dö av att man klämmer dom i dörren eller råkar sätta sig på dom i soffan samt allt som kräver extremt mycket pälsvård. En hund med för mycket päls går också bort med tanke på hur mycket lera och skräp den skulle släpa in. Typ en Puli eller Bearded Collie vore hemskt att försöka hålla ren här ute :crazy:.

Annars är individen nog generellt viktigare än rasen så länge den är frisk och uppskattar ett rätt aktivt liv.

Har en bekant som har italienska vinthundar och dom är faktiskt jättetrevliga förutom att de knappt får hoppa ner från soffan även som vuxna eftersom de kan bryta benen. Tror dock inte jag skulle säga nej till en större vinthundsras då dom verkar robustare än dom ser ut.
 
Jag tänker på en äldre blandistik på Hundstallet, jag kan drunkna i hennes ögon.
Jag kan ju inte planera, vet inte hur min prognos ser ut. Vet inte heller hur mediciner eller operation skulle påverka mig. Jag vet ju inte ens om jag kommer att överleva o om det skiter sig, hur går det då för hunden?
 
Njae... Jag höll på mycket med tamråttor förr i tiden och de är ju verkligen små och lyckas drutta ner från saker mest hela tiden, speciellt som unga. Aldrig att jag var med om att de skadade sig av att falla eller hoppa från möbler!

Fast det är ju lite annorlunda ändå. De bärande benen hos en råtta måste ju vara helt annorlunda än hos en spretig liten valp. Jag har också tappat smådjur (särskilt hamstrar, jakla prylar. :nailbiting:) men aldrig varit särskilt orolig - hade det varit en hundvalp skulle jag blivit helt förskräckt trots att höjden i förhållande till storlek på djuren varit betydligt mindre.

Att benen är smalare och tunnare hos en mindre hund begriper jag ju, men jag tror inte att de är "svagare" på små hundar än de är på större. De är bara mindre. Klart att de bryts lättare då. Särskilt om de dessutom är långa som hos italienarna.

Spekulerar mest lite allmänt, jag är absolut ingen veterinär eller benvetare. Tycker bara det är lite självklart att en pyttehund tål mindre stryk än en stor, det innebär inte att de lider av någon slags benskörhet eller avlas tokigt. Ibland är de helt enkelt små bara. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 439
Senast: Guldaskig
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 654
Senast: Habina
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 524
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 721
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp