Om gillningar och andra reaktioner på inlägg

Vad anser du om reaktioner på inlägg?

  • Jag anser det fungerar bra som det ser ut idag med gillningar och andra val.

    Röster: 141 63,2%
  • Jag skulle gärna se att det tillkommer några val ex.vis ogilla inlägg.

    Röster: 38 17,0%
  • Det borde återgå till att bara vara ett val, gilla.

    Röster: 15 6,7%
  • Reaktioner på inlägg borde helt tas bort, de gör mer skada en nytta.

    Röster: 15 6,7%
  • Jag bryr mig inte alls hur det blir.

    Röster: 14 6,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    223
Jag känner definitivt inte att jag är med i "innegänget", det är väl snarare tvärtom. Jag har fått hur mycket däng som helst här genom åren och jag vet massor av användare som inte alls gillar mig och det jag skriver. Jag har ändå aldrig märkt av någon dålig stämning i evighetstrådarna. Det kanske är för att jag inte följer dem slaviskt, vad vet jag, men jag (som säkert kan uppfattas väldigt provocerande för vissa) har inte haft några bekymmer med att hoppa in i trådarna lite när som helst, eller hur som helst.
Jag tycker att du är hur cool som helst!

Dina smycken är helt amazing och att du utan problem visar upp och bär dem trots att det inte är vad som skulle klassas som "normalt" tycker jag är hur coolt som helst! :love: :love:
 
Ett exempel på hur "gilla"-funktionen missbrukas är en användare som konsekvent aldrig "gillar" ett inlägg jag skrivit oavsett vad, vilket väl kan vara okej om än ganska otrevligt, men som sedan tar det ett steg längre och genomgående trycker "gillar" för inlägg där någon svarar på något jag skrivit i som jag förmodar någon slags försök till "mobbing". I längden blir det faktiskt ganska störigt, jag har inte räknat men det lär vara uppe i hundratals inlägg hon gjort så på, nu senast i en tråd under nyheter.

Jag kommer att rapportera henne men jag tycker det skulle vara välkommet med ett regelförtydligande av hur "gilla" får och inte får användas på forumet @Gunnar.
 
Ett exempel på hur "gilla"-funktionen missbrukas är en användare som konsekvent aldrig "gillar" ett inlägg jag skrivit oavsett vad, vilket väl kan vara okej om än ganska otrevligt, men som sedan tar det ett steg längre och genomgående trycker "gillar" för inlägg där någon svarar på något jag skrivit i som jag förmodar någon slags försök till "mobbing". I längden blir det faktiskt ganska störigt, jag har inte räknat men det lär vara uppe i hundratals inlägg hon gjort så på, nu senast i en tråd under nyheter.

Jag kommer att rapportera henne men jag tycker det skulle vara välkommet med ett regelförtydligande av hur "gilla" får och inte får användas på forumet @Gunnar.
Fast det där känns ju helt hopplöst att reglera, "man måste åtminstone gilla ETT inlägg av varje användare så att ingen känner att man bara gillar övrigas inlägg i diskussionen"?!
 
Ett exempel på hur "gilla"-funktionen missbrukas är en användare som konsekvent aldrig "gillar" ett inlägg jag skrivit oavsett vad, vilket väl kan vara okej om än ganska otrevligt, men som sedan tar det ett steg längre och genomgående trycker "gillar" för inlägg där någon svarar på något jag skrivit i som jag förmodar någon slags försök till "mobbing". I längden blir det faktiskt ganska störigt, jag har inte räknat men det lär vara uppe i hundratals inlägg hon gjort så på, nu senast i en tråd under nyheter.

Jag kommer att rapportera henne men jag tycker det skulle vara välkommet med ett regelförtydligande av hur "gilla" får och inte får användas på forumet @Gunnar.
Fast om personen inte håller med dig så kan den inte gilla? Låt personen tycka precis tvärtom. 🤷
 
Ett exempel på hur "gilla"-funktionen missbrukas är en användare som konsekvent aldrig "gillar" ett inlägg jag skrivit oavsett vad, vilket väl kan vara okej om än ganska otrevligt, men som sedan tar det ett steg längre och genomgående trycker "gillar" för inlägg där någon svarar på något jag skrivit i som jag förmodar någon slags försök till "mobbing". I längden blir det faktiskt ganska störigt, jag har inte räknat men det lär vara uppe i hundratals inlägg hon gjort så på, nu senast i en tråd under nyheter.

Jag kommer att rapportera henne men jag tycker det skulle vara välkommet med ett regelförtydligande av hur "gilla" får och inte får användas på forumet @Gunnar.
Det skulle kunna vara mig du beskriver. Jag har ett fåtal på ignore för att jag av en eller annan anledning oftast väljer att inte diskutera med dem (inte dig). Då ser jag endast inläggen om jag aktivt visar dem och både gillar och svarar aldrig eller sällan.

Jag räknar personligen inte det som mobbning, men det är klart att det går att klassificera det som utfrysning. I så fall bör ignorefunktionen tas bort.

Sen kanske personen inte har samma åsikter som dig och då kan man knappast räkna med många likes.
 
Det skulle kunna vara mig du beskriver. Jag har ett fåtal på ignore för att jag av en eller annan anledning oftast väljer att inte diskutera med dem (inte dig). Då ser jag endast inläggen om jag aktivt visar dem och både gillar och svarar aldrig eller sällan.

Jag räknar personligen inte det som mobbning, men det är klart att det går att klassificera det som utfrysning. I så fall bör ignorefunktionen tas bort.

Sen kanske personen inte har samma åsikter som dig och då kan man knappast räkna med många likes.
Det är inte det jag skriver om utan en viss användare som aktivt går in för att gilla alla inlägg som är svar till ett inlägg jag skrivit och det behöver inte vara en diskussion utan kan, som nu senast, gälla helt neutrala inlägg. Att markera någon så i tråd efter tråd är något annat än att ha användare på "ignore" och därmed inte "gilla" den användarens inlägg, jag har väldigt svårt att se hur ignore skulle kunna ge det resultatet.. Det är ett underligt beteende som jag tolkar som ett (patetiskt) försök till "mobbing".
 
Det är inte det jag skriver om utan en viss användare som aktivt går in för att gilla alla inlägg som är svar till ett inlägg jag skrivit och det behöver inte vara en diskussion utan kan, som nu senast, gälla helt neutrala inlägg. Att markera någon så i tråd efter tråd är något annat än att ha användare på "ignore" och därmed inte "gilla" den användarens inlägg, jag har väldigt svårt att se hur ignore skulle kunna ge det resultatet.. Det är ett underligt beteende som jag tolkar som ett (patetiskt) försök till "mobbing".
Men jag fattar fortfarande inte vad det spelar för roll? Jag begriper inte hur man orkar hålla koll på vem som gillar vilka utav andras inlägg.

Jag vet flera användare som är alldeles för olika mig i många avseenden och jag kan därmed inte gilla något av det de skriver. På samma sätt vet jag flera som tycker och tänker som jag, då blir det oftare så att jag gillar deras inlägg.
 
Det är inte det jag skriver om utan en viss användare som aktivt går in för att gilla alla inlägg som är svar till ett inlägg jag skrivit och det behöver inte vara en diskussion utan kan, som nu senast, gälla helt neutrala inlägg. Att markera någon så i tråd efter tråd är något annat än att ha användare på "ignore" och därmed inte "gilla" den användarens inlägg, jag har väldigt svårt att se hur ignore skulle kunna ge det resultatet.. Det är ett underligt beteende som jag tolkar som ett (patetiskt) försök till "mobbing".
Folk skulle kunna göra så hur mycket som helst utan att jag upptäckt det, inte håller jag koll på vem som gillar vad på det viset.

Rent generellt så gillar man personers inlägg där man håller med. Och har du och den här personen olika åsikter så blir det förmodligen lätt så. Risken finns att du upplever försök till mobbing från en person som är helt ovetande om det.
 
Det är inte det jag skriver om utan en viss användare som aktivt går in för att gilla alla inlägg som är svar till ett inlägg jag skrivit och det behöver inte vara en diskussion utan kan, som nu senast, gälla helt neutrala inlägg. Att markera någon så i tråd efter tråd är något annat än att ha användare på "ignore" och därmed inte "gilla" den användarens inlägg, jag har väldigt svårt att se hur ignore skulle kunna ge det resultatet.. Det är ett underligt beteende som jag tolkar som ett (patetiskt) försök till "mobbing".

Även om man har en användare på ignore så kan man se andras svar till den personens inlägg, så det behöver inte ens vara någon medveten markering mot dig, utan bara att hen gillar de inlägg hen faktiskt kan se. Eller så är det så att personen helt enkelt inte brukar hålla med dig och därför inte klickar 'gilla' på dina inlägg, helt utan personliga vendettan. Jag får aldrig likes av vissa personer heller; om det är för att de har mig på ignore eller helt enkelt tycker att vad jag skriver är skunk, det vet jag inte, jag har bara märkt trenden. Men om jag gick och störde mig på det samtidigt som allt annat jag ofta ogillar med Buke så skulle jag inte orka skriva alls, så jag använder ignore-listan när jag tycker att det blir för mycket av vissas udda beteende.

Jag tycker själv att det kan bli lite av en ryggdunkarklubb i vissa trådar; så är det typ alltid på sidor där det redan finns etablerade klickar. Men att det ska finnas någon slags minimum att alla måste få ett visst antal likes för annars är det mobbning, det tycker till och med jag är för mycket begärt. Gilla-funktionen lär inte tas bort i första taget heller - bara se på ramaskriet som uppstod kring de ändrade reaktionerna nyligen - så det är nog bara att stå ut även med det negativa i systemet.

Samtidigt så undrar jag fortfarande om det inte skulle gå att göra den här typen av funktioner opt-in, alltså att användarna själva får välja om de kan få likes eller andra reaktioner. Det är inte en perfekt lösning (när finns såna ens?), men märker man att man ofta stör sig på hur andra reagerar eller inte reagerar på ens inlägg så kanske det kan vara bra att kunna stänga av den biten helt.
 
Men precis! Och vad spelar det för roll vilka användare som gillar andras inlägg? Jag kollar hellre vilka som gillar mina :laugh:

Jag har lyckats (SUPERMAN 🤺) stänga av notiserna för gilla, orimligt nöjd över detta varenda gång jag öppnar buke 😂 Rimmar väl kanske illa med att jag verkligen gillar gilla/reagerafunktionen kanske men wtf. Jag skrattar glatt när jag använder skrattisen, när jag scrollar ikapp en tråd och de som till skillnad mot mig kollar sina reaktioner hoppas jag blir glada 😂 Joy to the world osv 💃
 
Det är inte det jag skriver om utan en viss användare som aktivt går in för att gilla alla inlägg som är svar till ett inlägg jag skrivit och det behöver inte vara en diskussion utan kan, som nu senast, gälla helt neutrala inlägg. Att markera någon så i tråd efter tråd är något annat än att ha användare på "ignore" och därmed inte "gilla" den användarens inlägg, jag har väldigt svårt att se hur ignore skulle kunna ge det resultatet.. Det är ett underligt beteende som jag tolkar som ett (patetiskt) försök till "mobbing".

Jag vet vissa använder jag ser extremt många gilla/reaktioner (jag kollar inte vilket) från. Inte håller jag reda på vem de gillar men vissa använder knapparna flitigt helt enkelt. Även på helt neutrala inlägg alltså. Säger inte att din känsla är fel utan bara att jag har noterat denna upplevelsen för egen del.
 
Det är inte det jag skriver om utan en viss användare som aktivt går in för att gilla alla inlägg som är svar till ett inlägg jag skrivit och det behöver inte vara en diskussion utan kan, som nu senast, gälla helt neutrala inlägg. Att markera någon så i tråd efter tråd är något annat än att ha användare på "ignore" och därmed inte "gilla" den användarens inlägg, jag har väldigt svårt att se hur ignore skulle kunna ge det resultatet.. Det är ett underligt beteende som jag tolkar som ett (patetiskt) försök till "mobbing".

Fast hur kan du hålla reda på detta?
Jag har ingen aning om ifall att någon användare gillar andras inlägg som är svar på mina. Och om det var så skulle jag inte tolka det som att det var något fel på vad jag skriver - eller försök till mobbning. Å andra sidan så får du ju tolka saker som du vill även om jag aldrig hade tolkat det så
 
Rent generellt så gillar man personers inlägg där man håller med. Och har du och den här personen olika åsikter så blir det förmodligen lätt så. Risken finns att du upplever försök till mobbing från en person som är helt ovetande om det.

Har en dessutom i grunden olika åsikter, blir det ju så att vissa (som då är meningsmotståndare) har en grupp likasinnade som lämnar likes på den åsikt som överensstämmer med den egna. Kan tänka mig att det i många sammanhang blir ungefär samma upplägg, vissa av oss är ju faktiskt också vänner IRL för att vi kommer bra överens. Det har inget med att göra att vi skulle mobba andra som vi INTE är vänner med IRL.
 
Det är inte det jag skriver om utan en viss användare som aktivt går in för att gilla alla inlägg som är svar till ett inlägg jag skrivit och det behöver inte vara en diskussion utan kan, som nu senast, gälla helt neutrala inlägg. Att markera någon så i tråd efter tråd är något annat än att ha användare på "ignore" och därmed inte "gilla" den användarens inlägg, jag har väldigt svårt att se hur ignore skulle kunna ge det resultatet.. Det är ett underligt beteende som jag tolkar som ett (patetiskt) försök till "mobbing".

men gud ? 😳 Räknar du alltså vem som gillar /inte gillar specifika inlägg och lägger värdering i det som du tycker är mobbing för att ingen gillat ditt inlägg, men de gillar något andra svarat 😳
 
Det räcker med att se hur gilla-funktionen använts ovan för att förstå hur den påverkar diskussionsklimatet negativt. Ingen, eller väldigt få, ställer upp på att diskutera under de förutsättningar, inte heller jag.

För att kunna ha diskussion på forumet ser jag det som nödvändigt att ändra på hur gilla-funktionen används. Den behöver inte nödvändigtvis tas bort, en möjlighet jag skrev om tidigare är att begränsa den eller så kanske det räcker med tydligt regler för när och hur den får användas. Om man nu vill ha diskussion här förstås, det är liksom ingen slump att de numera nästan helt är borta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 381
Senast: Gunnar
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 179
Senast: ginnies
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp