Om hagar och utevistelse- en fråga om hästvälfärd?

Ask and you shall recive
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2746/042516409X441929

Bakom paywall dock, hojta om du vill läsa hela. Men de kommer iaf fram till att stress ökar risken för magsår. Och att gå ensam är stressande för en häst - det finns det massor studier på. Min egna lilla studie visade dessutom att hingstar (för det var det jag tittade på) som gick ensamma la signifikant mindre tid på att äta. Hästars tidsbudget ändras normalt aldrig annars, inte ens under betäckningssäsong, så det pekar på hur påverkade de blir av att gå ensamma. Att inte lägga lika mycket tid på att äta skulle kunna öka risken för magsår ytterligare.

Jag hade bara 10 hingstar i min studie, så givetvis kan man inte se den som fakta riktigt än. Det behöver studeras mer. Men skillnaden var ganska ordentlig. Och jag ser inte riktigt varför hingstar skulle vara unika i detta, det skulle kunna vara applicerbart på alla hästar, oavsett kön.
Intressant!
 
Just det där med att röra sig i alla gångarter borde nog specificeras i meter istället. Tänker att det kan tolkas väldigt olika. Hästar kan ju i princip gallopera på stället, och det är nog inte vad som avses..

Sen kan tex min welsh galoppera på ytor där mina fjordingar (förvisso d-ponnyer men med stora rörelser) knappt kan trava. Så meter som minimått hade varit bra. Tänker att det behövs iaf 10-20 meter så de kan galoppera flera språng också.
 
Sen kan tex min welsh galoppera på ytor där mina fjordingar (förvisso d-ponnyer men med stora rörelser) knappt kan trava. Så meter som minimått hade varit bra. Tänker att det behövs iaf 10-20 meter så de kan galoppera flera språng också.
Tidigare fanns ett uttalande från Jordbruksverket om 10x30 för en normalstor stor häst att galoppera och vända.
Tyvärr inget som hållit rättsligt.
 
Nä, jag tycker att det ska vara minst 0,5 ha/häst. Men vi pratade minimikrav här, inte vad som rekommenderas.

Frågar du min lilla welsh (114 cm) så anser tex hon att minimistorlek för box för henne är 12 kvm… ;)

Och jag tycker det är för lite även som minimikrav.
Rasthagarna där jag hade min häst är nog 40 × 40 och det gav mig ågren.
 
Och jag tycker det är för lite även som minimikrav.
Rasthagarna där jag hade min häst är nog 40 × 40 och det gav mig ågren.

Alltså… Vi pratade om vad som kunde räknas som minimikrav för att uppnå galopp. Det betyder inte att JAG vill ha det så. Bara att lagstiftningen just nu ser ut så.
 
Dock så vill man ju inte att hästen springer runt i en cirkel ute heller.
Springa i en cirkel, eller springa och tvärnita var 10e meter? Vad är egentligen sämst? Oavsett; utformningen på hage spelar roll för hur stor reell möjlighet hästarna har att springa.
 
Alltså… Vi pratade om vad som kunde räknas som minimikrav för att uppnå galopp. Det betyder inte att JAG vill ha det så. Bara att lagstiftningen just nu ser ut så.

Just nu finns det ingen alls gällande hage.
Bara möjlighet att röra sig fritt vilket i praktiken innebär släppa i ridhus en stund.
 
Just släppa i ridhus får man faktiskt inte, utan det ska vara utomhus :) Det ändrades för några år sedan (med några undantag).

Hittar bara rasthage eller liknande, inte specifikt art det ska vara utomhus.
Men jag kanske läser dåligt 😅

Med tanke på hur många som bryter mot bestämmelserna konstant med övertäckade hästar, feta hästar osv så lär ju inget hända för att folk rastar hästar i ridhus/ridbana.
 
Hittar bara rasthage eller liknande, inte specifikt art det ska vara utomhus.
Men jag kanske läser dåligt 😅

Med tanke på hur många som bryter mot bestämmelserna konstant med övertäckade hästar, feta hästar osv så lär ju inget hända för att folk rastar hästar i ridhus/ridbana.
Jag tänker att hage är ett vedertaget begrepp och att det är utomhus. Jag har aldrig hört talas om en hage inomhus iaf.
 
Jag tänker att hage är ett vedertaget begrepp och att det är utomhus. Jag har aldrig hört talas om en hage inomhus iaf.

Rasthage eller liknande är ku dock rätt otydligt.
Visst, hästen får lite frisk luft om den får springa på en ridbana i 20 minuter men det är ju bedrövligt att det är räcker för att följa lagen.
 
Jag är ändå tacksam över att vi får arrendera mark till våra så det har rejäla hagar även vintertid att röra sig på med både skog och åker mark. Ena hagen går båda stona tillsammans och i den andra går vallacken. Han har folk genom åren försökt släppa in i flock, vi senast i somras där det slutade med en spräckt tand och numera är han en halv tand fattigare. Han når hästarna över staketet om han vill och kan klia på dem men ser honom sällan göra just de klia på någon annan häst där i mot står han gärna brevid dem längs staketet och sover. Men jag vet inte han är väldigt speciell och nu har jag givit upp med att pröva honom med just någon av de hästarna vi har hemma, det passar tydligen inte herrn att gå med damerna. Vi får se vad nästa års föl bli för kön, kan väl nästan hoppas på en hingst .. Tror han skulle fungera bättre med en hingst/vallack men kan inte gärna köpa fler hästar just nu pga av det. Men som sagt nöjd att det har stora hagar att röra sig på, fri tillgång på hö i häckar och långa dagar ute. Nöjda glada hästar = nöjd glad matte. Hade gärna haft lösdrift iaf till unghästen men då måste vi bygga om och det kanske vi tar tag i nästa år när det kommer ännu en fölunge förhoppningsvis om allt går bra fram tills dess.
 
Ask and you shall recive
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2746/042516409X441929

Bakom paywall dock, hojta om du vill läsa hela. Men de kommer iaf fram till att stress ökar risken för magsår. Och att gå ensam är stressande för en häst - det finns det massor studier på. Min egna lilla studie visade dessutom att hingstar (för det var det jag tittade på) som gick ensamma la signifikant mindre tid på att äta. Hästars tidsbudget ändras normalt aldrig annars, inte ens under betäckningssäsong, så det pekar på hur påverkade de blir av att gå ensamma. Att inte lägga lika mycket tid på att äta skulle kunna öka risken för magsår ytterligare.

Jag hade bara 10 hingstar i min studie, så givetvis kan man inte se den som fakta riktigt än. Det behöver studeras mer. Men skillnaden var ganska ordentlig. Och jag ser inte riktigt varför hingstar skulle vara unika i detta, det skulle kunna vara applicerbart på alla hästar, oavsett kön.
Intressant! Det där stämmer med min egen högst ovetenskapliga observation av vår numera valack. De första två åren (knappt) som han bodde här var han hingst och gick då i egen hage, men med uppsikt över de andra hästarna. Han åt det mesta av det hö han fick i hagen och visst betade han också, men klart mindre än valackerna i hagen bredvid. Han stod rätt ofta vid grinden på eftermiddagarna och väntade på att få komma in. Nu, när han är valack och går i vår lilla flock, så beter han sig som de andra. Äter sitt hö, strosar runt och letar lite grässtrån osv. Ingen väntan på att få komma in och ingen stress när man väl tar in honom (som hingst var han jobbig att ta in vintertid, höll på att springa över mig några gånger). Naturligtvis kan det vara en hormonell skillnad också, han är allmänt lite mindre "på" nuförtiden, men mycket är nog också att han går i flock nu. Klart lugnare överlag!
 
Just släppa i ridhus får man faktiskt inte, utan det ska vara utomhus :) Det ändrades för några år sedan (med några undantag).
Ja, och kanske för att förtydliga det du skriver: rastning ska ske utomhus, men för "anläggningar som var i drift när dessa föreskrifter trädde ikraft får sådan rastning ske inomhus, i ridhus eller motsvarande, om det saknas möjlighet att anordna rastningen utomhus." enligt Jordbruksverkets föreskrifter ( och det är nog detta undantag du menar om jag förstår dig rätt). :)

Och såklart, om det stormar så pass att det är helt olägligt att släppa i hagen så är det nog ingen som har några invändningar om man som nödlösning dessa fåtal gånger använder ridhuset.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 086
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 388
Senast: Habina
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 359
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 498
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp