Om hagar och utevistelse- en fråga om hästvälfärd?

En av anledningarna varför jag flyttade till annat stall. Fick skuldkänslor av att han stod på box, liten hage utan skydd och att de gick in tidigt pga mörkret. Nu står vi på lösdrift och jag är mer avslappnad och har inga skuldkänslor längre 🙏

Det där att ta in när det blir mörkt är så märkligt.
Jag fattar stora ställen med anställd personal, men inte mindre stall.
Där jag stod innan jag flyttade till nuvarande ort togs hästarna till en början in runt 17, sen ändrade vi och gav istället eftermiddagshö i hagen och insläpp vid 22 då de tidigare kvällsfodrade.


När jag jobbar dagtid och rider på eftermiddagen har inte min häst något intresse av att gå in i boxen vid 17 när vi är klara, då vill hon ut i hagen igen.
Är en modern sporthäst, även de klarar att vara ute många timmar 😁
 
Det där att ta in när det blir mörkt är så märkligt.
Jag fattar stora ställen med anställd personal, men inte mindre stall.
Där jag stod innan jag flyttade till nuvarande ort togs hästarna till en början in runt 17, sen ändrade vi och gav istället eftermiddagshö i hagen och insläpp vid 22 då de tidigare kvällsfodrade.


När jag jobbar dagtid och rider på eftermiddagen har inte min häst något intresse av att gå in i boxen vid 17 när vi är klara, då vill hon ut i hagen igen.
Är en modern sporthäst, även de klarar att vara ute många timmar 😁
Ja anledningen här var tydligen att vissa inte vågar hantera hästar i mörkret. För mig var det inga problem, hästarna var snälla. Men vet inte om det hänt något tidigare som gjort att de tas in kl 15 på vintern. Min unghäst fick ju spunk av att gå in tidigt 🙈😅
 
Det där att ta in när det blir mörkt är så märkligt.
Jag fattar stora ställen med anställd personal, men inte mindre stall.
Där jag stod innan jag flyttade till nuvarande ort togs hästarna till en början in runt 17, sen ändrade vi och gav istället eftermiddagshö i hagen och insläpp vid 22 då de tidigare kvällsfodrade.


När jag jobbar dagtid och rider på eftermiddagen har inte min häst något intresse av att gå in i boxen vid 17 när vi är klara, då vill hon ut i hagen igen.
Är en modern sporthäst, även de klarar att vara ute många timmar 😁
Vad härligt att ni kunde lösa det så att hästarna fick mer utetid. :)

Att en del inte tar in sent tror jag kan ha med säkerhetsrisken att göra; om det är mörkt, många hästar ska in och det är personal som tar in dom till exempel. Om det är hästägarna själva så måste man ju komma överens sinsemellan.
Jag har sett stall där ägarna tar in tidigare för att de inte vill åka in till stallet sent på kvällen för att ta in, å andra sidan var de villiga att vara där sent för att fodra extra så att hästarna inte gick hungriga.
 
Vad härligt att ni kunde lösa det så att hästarna fick mer utetid. :)

Att en del inte tar in sent tror jag kan ha med säkerhetsrisken att göra; om det är mörkt, många hästar ska in och det är personal som tar in dom till exempel. Om det är hästägarna själva så måste man ju komma överens sinsemellan.
Jag har sett stall där ägarna tar in tidigare för att de inte vill åka in till stallet sent på kvällen för att ta in, å andra sidan var de villiga att vara där sent för att fodra extra så att hästarna inte gick hungriga.
Jag förstår säkerhetsproblemet. Min stora häst är inte alltid så enkel och jag hade inte velat leda honom i beckmörker.
Där jag varit uppstallad har dock vinterhagar varit i nära anslutning till stallet och funnits belysning, precis som det är hos mig själv hemma nu :)
 
Jag förstår säkerhetsproblemet. Min stora häst är inte alltid så enkel och jag hade inte velat leda honom i beckmörker.
Där jag varit uppstallad har dock vinterhagar varit i nära anslutning till stallet och funnits belysning, precis som det är hos mig själv hemma nu :)
Precis. Belysning kan göra sådan skillnad.
 
Vi har superbra strålkastare på fram och baksida, blir dagsljus 😁
Nu släpper vi ändå hästarna istället för att leda och gjorde samma i förra stallet.
Det är dock väldigt skönt att se vad MSN gör när man tömmer kärran, ska lasta, packa eller mocka transport osv.
Känns väldigt omodernt med bara någon klen liten lampa.
 
Just det där med att röra sig i alla gångarter borde nog specificeras i meter istället. Tänker att det kan tolkas väldigt olika. Hästar kan ju i princip gallopera på stället, och det är nog inte vad som avses..
Problemet när det specificerats i meter var att det blev typ 10 x15 m. Och så blev det som minimimått på boxar, att istället för absolut minsta acceptabla blev det normerande. Och det är högst tveksamt om en häst eg märker skillnad på 8 x12 eller 10 x15 tex
 
Något jag tror lagstiftning skulle hjälpa till med är att minska hemmablindheten. Jag står nu numera på stor ridskoleanläggning. De flesta ridskolehästarna går i flock i större hage. Gör privata finns dels alt med minihage av typ "ruta" och intag em, dels lite större hage och eget intag samt ännu lite större hage tänkt för två hästar och eget intag.
Dessutom finns tre hagar som är lite svårt sätta mått på då de är smalare upptill än nedtill men säg om man skulle göra dem rektangulära så 20 x 40 kanske. Nästan som en liten ridbana.

De sistnämnda är ju fortfarande små hagar, men på anläggningen betraktas de som citat "gigantiska hagar". Och det är ju bara för att jämförelsen är emot ännu mindre hagar... Och med den synen så kommer ju knappast ännu större hagar ordnas ens om det var möjligt
 
Jag förstår säkerhetsproblemet. Min stora häst är inte alltid så enkel och jag hade inte velat leda honom i beckmörker.
Där jag varit uppstallad har dock vinterhagar varit i nära anslutning till stallet och funnits belysning, precis som det är hos mig själv hemma nu :)

Ett problem är ju att hästar är så högt i blod att man inte kan leda dem på ett säkert sätt till och från hagen i mörker.
Det är ju ändå mörkt större delen av dygnet såhär års.
Pannlampa finns, strålkastare osv.

Tycker utevistelse är jätteviktigt att prioritera.
 
Ett problem är ju att hästar är så högt i blod att man inte kan leda dem på ett säkert sätt till och från hagen i mörker.
Det är ju ändå mörkt större delen av dygnet såhär års.
Pannlampa finns, strålkastare osv.

Tycker utevistelse är jätteviktigt att prioritera.
Ja jag håller ju helt med, och har därför bara varit uppstallad på ställen där min häst kan hanteras säkert trots mörker och få gå i en rimlig hage (i min värld; 0,5-1 ha).
Hela hagen behöver ju inte vara upplyst heller utan det är ju vid grinden och vägen till stallet. Pannlampa tycker inte jag räcker faktiskt.
Hur som; det går oftast att lösa med lite planering.
 
Stod på ett stall en gång där de släppte hela flocken så den fick springa upp till stallet i det kolvarta mörkret (inhägnad väg) 😅 Ehe, det var speciellt, och alla hästar gick direkt in i sina boxar (med ett få undantag som ibland gick fel). Det var ganska otroligt. Ur uppenbara säkerhetsskäl hade jag aldrig rekommenderat det idag, men så löstes det!
 
Ett problem är ju att hästar är så högt i blod att man inte kan leda dem på ett säkert sätt till och från hagen i mörker.
Det är ju ändå mörkt större delen av dygnet såhär års.
Pannlampa finns, strålkastare osv.

Tycker utevistelse är jätteviktigt att prioritera.
Jag tycker i och för sig inte att hästar blir jobbigare att leda i mörker. De skiter ju i att det är mörkt, liksom. Men visst, man ser sämre själv.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Stod på ett stall en gång där de släppte hela flocken så den fick springa upp till stallet i det kolvarta mörkret (inhägnad väg) 😅 Ehe, det var speciellt, och alla hästar gick direkt in i sina boxar (med ett få undantag som ibland gick fel). Det var ganska otroligt. Ur uppenbara säkerhetsskäl hade jag aldrig rekommenderat det idag, men så löstes det!
Har stått i flera stall där hästarna gått in själva, mycket praktiskt :D
Jag tycker i och för sig inte att hästar blir jobbigare att leda i mörker. De skiter ju i att det är mörkt, liksom. Men visst, man ser sämre själv.
För min del är det snarare att det är en större risk att leda stökig häst i mörker, inte att hästen i sig blir stökigare :) (jo lite kanske, om han ser skuggor eller hör konstiga ljud osv).
 
Ett problem är ju att hästar är så högt i blod att man inte kan leda dem på ett säkert sätt till och från hagen i mörker.
Det är ju ändå mörkt större delen av dygnet såhär års.
Pannlampa finns, strålkastare osv.

Tycker utevistelse är jätteviktigt att prioritera.

Skulle säga att det handlar mer om uppfostran samt att de blir tillräckligt stimulerande och får sina behov tillgodosedda än att de står högt i blod.
 
Jag håller inte riktigt med.
Min häst är avlad för att vara reaktiv.
Fast alla hästar kan ju ledas i mörker, det är ju bara normal uppfostran. Min är en sån koko och rejält reaktiv dressyrhäst och det har aldrig varit några konstigheter.

Sålänge man själv ser vart man går har inte jag några problem med att leda hästar i mörker. Helst belysning, annars pannlampa.
 
Fast alla hästar kan ju ledas i mörker, det är ju bara normal uppfostran. Min är en sån koko och rejält reaktiv dressyrhäst och det har aldrig varit några konstigheter.

Jag tror det mer sitter i huvudet på människan, att vi ser sämre och tycker det är jobbigt och för över det till känsliga hästar, oftast omedvetet.

Annars är min erfarenhet att tittiga hästar faktiskt blir bättre i mörker och reagerar mindre än vanligt. De behöver fokusera lite mer och har inte tid att fjanta runt 😄
 
Jag tror det mer sitter i huvudet på människan, att vi ser sämre och tycker det är jobbigt och för över det till känsliga hästar, oftast omedvetet.

Annars är min erfarenhet att tittiga hästar faktiskt blir bättre i mörker och reagerar mindre än vanligt. De behöver fokusera lite mer och har inte tid att fjanta runt 😄
Ja så är det med min. En klar fördel att hon inte ser så mycket läskiga saker. Man blir ju mer som i en liten trygg bubbla😁
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 082
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 388
Senast: Habina
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 340
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 486
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp