Bukefalos 28 år!

Orolig. Dräktig ungtik?

Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Om jag inte minns helt galet, så heter hon ann(e) skog, men ring informationen så vet de vart du ska.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Bara som en parantes, min vovva löpte första gången när hon var 10-11 månader. Bichon Havanais.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag har mejlat Anne Skogh på SKK. Ska bli spännande att se vad hon svarar.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Bara som en parantes, min vovva löpte första gången när hon var 10-11 månader. Bichon Havanais.

Jo jag vet att olika raser börjar löpa vid olika tider. Greyhound är jättesena tex, oftast en bit över året. Jag tar det inte alls för omöjligt att min tik precis löpt för första gången, som säljaren påstår. Det ifrågasätter jag inte alls. Däremot har jag inga bevis för det. Och egentligen spelar det väl ingen roll ifall det är första eller andra löpet? Jag ska inte ens behöva oroa mig för att hon ev kan ha blivit parad öht! :(
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag ska inte ens behöva oroa mig för att hon ev kan ha blivit parad öht! :(

Precis!!

Man måste ju ha koll på sådant och hur man kan missa ett löp helt när man har hanhundar i hushållet är för mig en gåta..

Jag lovar: Det märks på dem när tikarna löper.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jodå, visst märks det. Jag har haft löptik själv förut för ett antal år sedan (schäfer) och dels löpte hon första gången vid 9 månader, dels blev hon skendräktig varje löp ända från början och dels så hade hon otroligt små bröstvårtor hela tiden...

Säljaren är som sagt även uppfödare, hon hade höglöpande tik hemma när vi var och hämtade vår vovve. Vid ett tillfälle släppte hon helt enkelt lös hanhunden (som var instängd på toaletten) så att vi även fick träffa honom. Fast hon stängde inte in löptiken under tiden. Hanhunden var väldigt trevlig, en härlig representant för rasen. Men jag tänkte en tanke eller två för mig själv ang säljarens nonchalans ang löptik och hanhund lösa samtidigt.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Det kan ju iofs vara så att säljaren inte ens vet om att parning skett? Att det blivit någon miss någonstans i hanteringen och hundarna passat på "bakom ryggen" på säljaren. Jag misstänker i alla fall att det blir svaret ifall det visar sig att min tik är dräktig. Tror inte h*n vill stå för det som hänt, det är min känsla i alla fall.

Tror faktiskt inte säljaren har så mycket hundvana ärligt talat. Tiken fäller ju ganska kraftigt just nu och mig veterligen är det vanligt förekommande efter löp. Men det kände inte säljaren till när jag nämnde det häromdagen (i förbigående), när vi talades vid rent allmänt ang hur det gick för tiken hemma hos oss, utan h*n trodde det berodde på att tiken var orolig eller rädd. H*n hade hört talas om att hundar kunde fälla då. Dessutom hade h*n hört att man inte skulle ge rå äggvita samtidigt som äggulan, för äggvitan tog ut/nollade näringen i äggulan då. Så därmed var det meningslöst och man hade gett äggulan helt i onödan! Hihi.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Fast faktum är att man inte ska ge rå äggvita. Det kan ge biotinbrist.

// Isa (vars gårdshundar för tillfället fäller något överjävligt)
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Det vet jag. Försökte förklara skillnaden eller rättare sagt orsaken till varför man inte ska ge rå äggvita, men personen ifråga förstod inte, viftade bara bort min info med "jaja, alla säger så olika". Jag försökte t.o.m. förklara att äggvita = protein. Det föll inte heller väl ut.

Ska se om jag hittar Hemofer imorgon. Har för mig att det heter så? Rött pulver, baserat på blod?
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag vet inte om jag hade vågat vänta för kolla med ultraljud om tiken är dräktig, tänk om det är livmodersinflamation.
En duktig veterinär kan ju redan nu se om hon är dräktig.

Har funderat jättemycket på det du skrev, under dagens lopp. Jag behåller tiden för ultraljud nästa vecka, men har bestämt mig för att även ringa en urgammal (?) vet här på orten imorgon bitti. Jag fick inte tag på honom i morse, han var iväg och återkommer imorgon. Ska åtminstone ringa honom och höra ifall han klarar av att göra en manuell dräktighetsundersökning. Sambon berättade att han var verksam redan när sambons föräldrar hade schäferkennel, för jättelänge sedan och att de anlitade honom ibland. Med lite tur kanske jag kan få nån slags förhandsbesked i alla fall.

Jag tror fortfarande inte att min tik är i närheten av att ha livmoderinflammation, men jag kan ju inte veta 100%igt. Hon verkar inte sjuklig, har ingen ökad törst och igen feber i alla fall. Däremot har hon en märkbart ökad aptit! Och antingen inbillar jag mig bara nu, eller så har spenarna blivit ännu något större idag och mer rosa allesammans.

Köpte en burk Dogevit ikväll och började ge några tabletter om ifall att.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Har pratat med den gamle, lokala veterinären och han sa att det är ultraljud efter 4 veckors dräktighet som gäller. Är det kanske så att man gått ifrån det gamla sättet att palpera tiken?
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Det har de säkert gjort. Men när jag skrev att jag hade kollat tiken, så hade jag räknat lite på hur långt hon gått.
Började hon tex löpa i mitten på vecka 30, och sen parning på dag 10.
Då borde man kunna kolla henne i slutet på denna veckan.

Men du har ju koll på henne. Men jag har opererat två tikar för juverinflamation, den första såg jag inget på förrän det var akut. Hade hon inte kommit in direkt, hade hon säkert avlidit.
Iofs var det min första egna hund så jag kanske inte hade full koll då.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag har också räknat fram och tillbaka, det är ju jättesvårt att veta någonting egentligen. Jag har också räknat ungefär som du, men jag får dag 28 till slutet av den här veckan, alltså till helgen ungefär. Men visst borde det gå att kolla redan på måndag, å andra sidan då kan man ju lika gärna vänta ett par dagar till för att vara på den säkra sidan = onsdag då jag fick tiden. Fast tiken kan ju lika gärna ha börjat löpa i början av vecka 30 eller redan slutet av v 29...

Säljaren menade (när vi pratades vid i början) att det var svårt att se när en tik börjar löpa, att det inte gick att ha full koll på vilket som var dag 1 och att just den här rasen blöder otroligt lite vid löp. Visst, det är säkert svårare när man har 6-7 hundar hemma. Men jag tycker att om man har den minsta känsla för sina djur så märker man på dem när något är annorlunda! Vad det än är. Med min schäfertik missade jag på sin höjd första halva dagen av löpet, tror inte att jag missade en hel dag på löpet ens första gången. Men nu hade jag iofs bara den hunden och hade haft hund (jack russeltik) före det med.

Hur yttrar sig juverinflammation på hund? Har bara sett det på getter, dels akut och dels kronisk, men jag misstänker att symptom och förlopp kan vara olika på olika slags djur. Är det inte också väldigt ovanligt att en så här pass ung tik (blir 10 månader imorgon) får livmoder- och/eller juverinflammation? Det jag möjligen kan tänka mig i så fall, är att hanen har parat min tik (eller åtminstone försökt) och därmed smittat henne med bakterier som vandrat upp i livmodern. Men nu har hon ju iofs inga tecken på livminfl (inte just nu i alla fall) och jag lovar att jag håller ögonen vidöppna för alla eventualiteter!

En sak kan jag säga! Jag är otroligt glad och lättad över att jag valde den dyrare och mer täckande försäkringen trots allt till slut! Såna kval jag hade när jag skulle bestämma mig. Först tänkte jag ta den billigare på Agria (som inte täcker kejsarsnitt) och ev gå över till den dyrare på If om/när jag bestämt mig för ifall tiken duger att avla på. Men efter långa överläggningar med mig själv så valde jag ändå den dyrare direkt, inklusive användbarhetstillägget, för att det inte skulle bli strul i framtiden om/när jag ev ville byta bolag.

Usch, nu ska jag bara försöka ha tålamod en knapp vecka till. Det är jättejobbigt det här, jag hade verkligen inte tänkt mig behöva oroa mig sömnlös för att min nyinköpta ungtik ev är dräktig. :crazy:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Usch, tikens juver blir bara mer och mer "svullna" med tydligt kännbara mjölkkörtlar och spenarna mer och mer rosa. Suck.

Om hon är i fjärde veckan/snart gått fyra veckor (supersvårt att veta, egentligen vet jag ju inget om löpet eller den ev parningen) då ska hon kanske inte tokspringa i trädgården längre? Hon får såna härliga busryck, full fart i benen, och hon älskar att springa efter fotbollen. Är det kanske dags att gömma bollen och hoppas att hon nöjer sig med mer moderat motion? Jag går såklart promenader med henne, men hon älskar att tokspringa med! De spontana rycken kan jag ju inte göra så mycket åt, men jag kan ju sluta busa boll med henne om det räknas som olämpligt nu.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Usch, tikens juver blir bara mer och mer "svullna" med tydligt kännbara mjölkkörtlar och spenarna mer och mer rosa. Suck.

För att ge dig lite hopp kan jag berätta att jag har en tik som efter sitt första löp satte mjölk nog att mata ett helt kompani. Hon var inte dräktig utan bara skendräktig så att mjölken läckte ut i pälsen. Hon såg ut som om hon hade en tiovalpars kull innan jag med hjälp av snål kost fick det att vända.

Det kan m a o vara en rejäl skendräktighet.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag har en dräktig tik hemma nu. I vanliga fall är hon full av bus och spring. Men hon har själv fattat att hon inte kan busa som förut, hon går mest omkrong och ser ut som en stolt blivande mamma :D
Jag tror din tik om hon är dräktig, själv känner när hon ska ta det lugnt.

Mina två tikar jag har op har visat olika symtom. Den första som det höll på att gå illa för, hon började slicka sig nästan hysteriskt ibak en natt och slickade nästan så det blev sår. Först då insåg jag något var fel.
Min andra hon hade lite flytningar, lite seg flytning och visade inget annat, men då kanske jag var mer observant. Kan säga att vi var och tävlade samma dag jag ringde veterinären, med 1:a pris och vi vann klassen, så hon var inte speciellt dålig :D
Ingen av mina två drack mycket vatten...
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Oj det var värst. :eek: Blev hon skendräktig vid varje löp också sen?

Nästa onsdag vet jag vilket i alla fall. Jag utgår ifrån att hon är dräktig och ger mat och tillskott efter det. Vågar inte chansa, hon växer ju själv det lilla livet och om hon har valpar i magen så vill jag inte att någondera part ska lida. Ifall hon bara är skendräktig så får det bli en drastisk ändrig av fodergivan om en vecka. :D
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Hur långt gången är din tik, hur gammal är hon, är det hennes första kull? Min är ju bara barnet själv, även om rasen är känd för att vara valpig och leksen högt upp i åldrarna, så jag vet inte om hon vet när hon ska ta det lugnt. Men det visar sig väl med tiden. :D

Här syns i alla fall inga flytningar och inget slickande heller. Det är ju snart helg, så händer något lär det ju hända då. :angel:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag har förresten inte fått något svar från Anne Skogh på SKK. Jag tar nog och ringer imorgon och hör.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Hur långt gången är din tik, hur gammal är hon, är det hennes första kull? Min är ju bara barnet själv, även om rasen är känd för att vara valpig och leksen högt upp i åldrarna, så jag vet inte om hon vet när hon ska ta det lugnt. Men det visar sig väl med tiden. :D

Här syns i alla fall inga flytningar och inget slickande heller. Det är ju snart helg, så händer något lär det ju hända då. :angel:

Nu är ju min tre år och hennes första kull, så du har ju rätt att din är ung och full av bus. Men när hon blir tjock och otymplig tror jag ändå hon inser sin begränsning :)
Min ska ha om en vecka ca, så vi går i väntans tider och längtar :D

Nu är jag nyfiken på vad för ras du har, eller är du lite hemlig med det ;) Eller har jag missat att du skrivit det kanske?
 

Liknande trådar

Relationer Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 796
Senast: Avalbane
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 759
Senast: Varmblod90
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 156
Senast: pulkaskurk
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp