Bukefalos 28 år!

Orolig. Dräktig ungtik?

Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Det är nog lite olika både beroende på hundarnas ålder och hur långt gågna de är. Jag kan förstå att din tik inte vill busa, hoppa och studsa längre med bara en vecka kvar. Spännande! Jag håller tummarna för att allt går bra! :)

Nej, jag har inte skrivit ut rasen. Jag har valt att vara lite hemlig med det eftersom det snokas mycket. Det finns en anledning till, en lite fånigare. :o
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jag har lagt märke till en sak. Min tik bajsar mindre och mindre högar trots större fodergivor. Kan det vara ett tecken? De senaste dagarna har jag ökat på hennes färskfoder med ett torrfoder för valpar/dräktiga tikar, försöker öka lite försiktigt och damen har helt klart en större aptit numera.

När vi köpte henne för snart två veckor sedan så åt hon lagom mycket och bajsade som en elefant. Till saken hör iofs att jag gjorde ett tvärt foderbyte, från säljarens RC + Hill's till enbart fruset färskfoder i lagom mängd efter vovvens storlek och ålder. Och hon la två rejäla högar varje morgon + en dito på em. Redan igår la jag märke till att hon bajsar mindre, trots att hon sedan några dagar även får en mindre giva torrisar iblandat färskfodret. I morse var det väldigt tydligt, ännu mindre hög t.o.m. mot igår morse och både igår och idag enbart en hög, inte två. :p

Är det ett tecken på dräktighet, skendräktighet eller enbart pga foderbytet? :D
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Haha! Du har visst lyckats luska lite. :D :o Japp, de är supermysiga. Otroligt kära hundar. Efter alla dessa år med hund (uppvuxen med schäfer och har hållt på med hund på olika sätt och i olika former sedan 1988) så har jag faktiskt hittat min favoritras, trot eller ej. :)



(viskar lite: jag har precis lagt in en come-back-presentation på Senior)
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Nä, jag har inte luskat. Jag har ingen aning. Jag skulle ju bara skoja lite att det finns en ras som heter hemligarasen :)
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Oj det var värst. :eek: Blev hon skendräktig vid varje löp också sen?

Inte så som första gången, men hon får mjölk varje vända. Nu ska hon paras på nästa löp, så nu får vi se om tränat upp mjölkbaren eller gjort slut på den. :p
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

En sak jag gått och funderat på är att ifall min tik är dräktig och säljaren alltså varit så slarvig, hur kan jag då veta att det verkligen är just hennes hane som varit framme? Jag är inte intresserad av att ta en kull blandrasvalpar. Den risken är väl egentligen det som talar mest för en abortspruta i så fall. Och ett saftigt skadestånd... :crazy:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

En sak jag gått och funderat på är att ifall min tik är dräktig och säljaren alltså varit så slarvig, hur kan jag då veta att det verkligen är just hennes hane som varit framme? Jag är inte intresserad av att ta en kull blandrasvalpar. Den risken är väl egentligen det som talar mest för en abortspruta i så fall. Och ett saftigt skadestånd... :crazy:

Ja är hon dräktig och valparna ska registreras i SKK ska det ju finnas en påskrift av hanhundsägaren att det är den hanen som parat tiken, och vilken dag i löpet. Är det då en tjuvparning ska det ju blodtypas för att få reggas.

Nu behöver det ju inte vara valpar på G. Alla tikar blir ju skendräktiga efter löp - det är bara styrkan som varierar. De flesta tikar märker man ingenting på, medans andra beter sig som om de är otrooooligt dräktiga och ändrar både personlighet och fysik.

Vore jag i den sitsen att jag hade en dräktig ungtik hade jag personligen aborterat. Oavsett vem fadern skulle tänkas vara. Detta för att det kan vara förödande psykiskt för en omogen hund att bli mamma. Har man otur kan man stå där med en kull som inte har någon mamma eftersom hon försöker ha ihjäl dem. Inte bra varken för valparna, tikens fortsatta avelskarriär samt den egna välmågan. Att föda upp en kull utan hjälp av tiken är ingen dans på rosor.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Har hon bara en hane och inte har hundarna löpandes lösa ute vind för våg i tid och otid är nog risken att det är en annan hane som är pappa till de eventuella valparna minimal.

Dock går det ju att blodtypa valparna när de är födda och givetvis ska den slarviga uppfödaren som du köpt tiken av stå för den kostnaden..
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Jaa du, personligen håller jag alla tummar och tår och greppar efter alla halmstrån jag får syn på att min goa lilla tik bara är kraftigt skendräktig. :crazy: Jag är jättenervös inför onsdagens undersökning, har t.o.m. svårt att sova eftersom det enda (nästan) jag tänker på just nu är olika scenarier och olika alternativ.

Om det visar sig att tiken trots allt är dräktig så ringer jag säljaren direkt och hör vad denne har att säga. Sen får jag ta vidare beslut efter det. Tyvärr har jag inte hört från damen på SKK, men jag ska ringa henne på måndag morgon och fråga om hon fått mitt mejl och höra hur de ställer sig inför alla eventualiteter.

Jag är verkligen inte intresserad av att fördärva min tik eller ev framtida valpar! Och det här är absolut inte den början på en ev uppfödarkarriär jag hade tänkt mig och planerat!

Jag ska även lyssna noga på vad veterinären har att säga. Han är gammal i gemet och mycket erfaren och han känner till rasen sedan tidigare.
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Dock går det ju att blodtypa valparna när de är födda och givetvis ska den slarviga uppfödaren som du köpt tiken av stå för den kostnaden..

Men vad kostar det och hur lång tid tar det? Jag antar att jag får betala och sen försöka kräva säljaren i efterhand? Sånt kan ju dra ut på tiden och bli komplicerat ifall säljaren motsätter sig allt och vägrar samarbeta. :( Nu är jag säkert onödigt negativ, men just nu känns det lite trist.

Bara tre dagar kvar innan vi vet! Vovvsan äter ju betydligt mer nu än innan, hon har utvecklats en del fysiskt under de här två veckorna, musklat sig och fått bättre konditon dessutom. Juverna är plus minus sedan någon dag tillbaka, men magen har blivit något rundare, men det syns dock inte från alla vinklar. Hon är tröttare/mer stillsam och inte lika hågad att springa efter fotbollen längre. Hon får sina ryck på fm, men resten av dagen vilar hon hellre eller promenerar möjligtvis.

Jag är otroligt ambivalent vg abortsrutan. Alla säger olika! Önskar att det hade varit mer svart på vitt liksom. Första steget är ultraljudsundersökningen såklart, men OM hon är dräktig är det rätt bra att veta vilket ben jag ska stå på i förväg, så man inte slösar med dagarna. Usch, vilket brydderi. :crazy:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Min basset är en hund som blivit skendräktig efter vartenda löp sen första gången.
Nu senaste gången så blev hon markant rundare om magen, trots att jag inte ändrat fodret något, hennes juver växte tidigt och hon blev mycket mindre villig att busa och leka osv. Men efter två ultraljud så är det konstaterat skendräktighet. Tyvärr kan jag säja eftersom jag försökt få henne parad, men det kanske kan lugna dig något :idea:
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Tråkigt att din tik gick tom, men ditt svar ger mig både tröst och hopp. Jag griper efter alla halmstrån jag hittar! :D

Försöker tänka positivt: självklart är min lilla goding bara rejält skendräktig. Vill helst slippa alla hemska bekymmer och valet mellan pest eller kolera OM hon är dräktig. :crazy:

Oh, den här nedräkningen känns nästan värre och mer spännande än inför OS eller VM i friidrott. :p
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Tack! Nu är det bara två dagar kvar innan jag får besked.

Hoppas alla vill hålla tummarna för mig och min tik att hon bara är rejält skendräktig!
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Tack för stödet! Jag ska dit om ett par timmar, har tid kl 1415. :)
 
Sv: Orolig. Dräktig ungtik?

Okej lycka till! Hoppas du uppdaterar med goda nyheter, måste ha varit jobbigt att inte veta! :(
 

Liknande trådar

Relationer Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 796
Senast: Avalbane
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 759
Senast: Varmblod90
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 156
Senast: pulkaskurk
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp