Bukefalos 28 år!

OS Tokyo 2020 / 2021

Jag försvarar inte Annika Schleus agerande men det är en jäkla trist sport på det sättet att de tävlande har noll möjlighet att förbereda sig på ridmomentet (mer än de 20 minuterna) och är helt utlämnade till lotten vilken häst de får.
Jag kan också förstå frustrationen och att man blir ledsen när man leder tävlingen och inser att hästen man fått tilldelad inte är redo för uppgiften så tårarna kan jag absolut förstå men det ursäktar inte naturligtvis inte beteendet.

Jag tycker det är bra att det tyska förbundet kritiserar och modern femkamp känns tyvärr väldigt omodern idag (pun intended).
 
Jag försvarar inte Annika Schleus agerande men det är en jäkla trist sport på det sättet att de tävlande har noll möjlighet att förbereda sig på ridmomentet (mer än de 20 minuterna) och är helt utlämnade till lotten vilken häst de får.
Jag kan också förstå frustrationen och att man blir ledsen när man leder tävlingen och inser att hästen man fått tilldelad inte är redo för uppgiften så tårarna kan jag absolut förstå men det ursäktar inte naturligtvis inte beteendet.

Jag tycker det är bra att det tyska förbundet kritiserar och modern femkamp känns tyvärr väldigt omodern idag (pun intended).

Jag kan tycka att man kan modernisera den moderna femkampen och byta ut ridningen mot nån motorsport typ motocross eller liknande.
 
Jag kan tycka att man kan modernisera den moderna femkampen och byta ut ridningen mot nån motorsport typ motocross eller liknande.
Det var en bra idé.

Har jag förstått det rätt när de inte äger hästarna? Så de är helt nya för en? Isf hoppas jag att häststackaren har en omhändertagande ägare som ger den vad den behöver för att repa sig från den där händelsen :(
 
Det var en bra idé.

Har jag förstått det rätt när de inte äger hästarna? Så de är helt nya för en? Isf hoppas jag att häststackaren har en omhändertagande ägare som ger den vad den behöver för att repa sig från den där händelsen :(

Inlånade hästar som de blir tilldelade. De får 20 min på sig att lära känna hästen.

Jag tycker att man ska byta ut hästarna mot nåt motorfordon för att ridning är ett partnerskap där häst och ryttare jobbar tillsammans. Motorfordon är mer lika varandra än hästar och mår inte dåligt om den som kör dem inte är så skicklig.
 
Angående det här med att rida 20 min på okänd häst och sen tävla, precis så är det för många para-ryttare som tävlar på lånad häst. De får 20 min på sig att rida fram om de tävlar skritt- och travprogram, 30 min om galopp ingår i programmet. Det är imponerande att se (bara en parentes till tidigare diskussion om modern femkamp, något jag vet exakt noll om).
 
Angående det här med att rida 20 min på okänd häst och sen tävla, precis så är det för många para-ryttare som tävlar på lånad häst. De får 20 min på sig att rida fram om de tävlar skritt- och travprogram, 30 min om galopp ingår i programmet. Det är imponerande att se (bara en parentes till tidigare diskussion om modern femkamp, något jag vet exakt noll om).

Fast de går ju under FEI:s regler... dvs de kan bli plockade av banan om de inte beter sig gentemot hästen.
 
Jag försvarar inte Annika Schleus agerande men det är en jäkla trist sport på det sättet att de tävlande har noll möjlighet att förbereda sig på ridmomentet (mer än de 20 minuterna) och är helt utlämnade till lotten vilken häst de får.
Jag kan också förstå frustrationen och att man blir ledsen när man leder tävlingen och inser att hästen man fått tilldelad inte är redo för uppgiften så tårarna kan jag absolut förstå men det ursäktar inte naturligtvis inte beteendet.

Jag tycker det är bra att det tyska förbundet kritiserar och modern femkamp känns tyvärr väldigt omodern idag (pun intended).
Verkligen! Full förståelse över att man bryter ihop för en sån grej - speciellt när det inte är något man kan påverka själv. Vilket gör grenen helt vansinnig att ha med om man frågar mig, för då blir det ju helt plötsligt något annat som påverkar resultatet än den individuella prestationen (är ju inte samma i annan ridsport, där det är ryttaren som själv tränar hästen inför uppgiften).

Beteendet är självklart inte försvarbart ändå, men som jag förstod det stod hennes tränare/coach på sidan och skrek att hon skulle piska, och jag kan väl till viss del förstå att man lyssnar på det i ett sånt läge då… Men nä, det ska självklart inte behöva hända.
 
Inlånade hästar som de blir tilldelade. De får 20 min på sig att lära känna hästen.

Jag tycker att man ska byta ut hästarna mot nåt motorfordon för att ridning är ett partnerskap där häst och ryttare jobbar tillsammans. Motorfordon är mer lika varandra än hästar och mår inte dåligt om den som kör dem inte är så skicklig.
Käpphästar vore ju kul annars. Då hade till och med jag tittat :)

/Hon som inte följer os
 

Liknande trådar

Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
12
· Visningar
542
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Rosett
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 045
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp