Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer aldrig glömma diskussionen jag hade med någon online som påstod att pekineser inte hade några problem eftersom hennes minsann kunde gå 1-2km om det inte var för varmt eller för tuff terräng...
Min tibbe är 13 i år och när han inte kan gå 1-2km så väntar en enkel biljett hos veterinären...
Så brukar jag säga om mina frallor som jag cyklar med upp till ca 22 grader (där går min gräns för alla hundarna o mig själv)
Men då ser dom ut såhär:
20190220_142518_Film4.jpg
 
Fast du kan ju inte jämföra boxer med fralla och mops när det kommer till luftvägarna?
Hos frallor och mopsar har majoriteten stora problem med luftvägarna, enstaka har extrema problem som leder till döden eller till att dem sitter i syrgasbur tills dem kan få operation, och ingen (nästan ingen?) fralla eller mops har helt % normal andning.
På boxer även om dem är trubbiga i nosen tycker jag majoritet andas bra utan biljud, och det finns bara ett par boxar med dålig andning. Detta tror jag beror på att boxen är en väldigt aktiv ras.

Om en mops eller fralla ligger hela dagen och bara sover, går ut i trädgården och sedan går in och sover igen säger ägaren "gud vad lugn h*n är", när sanningen kanske är att hunden gör det pga att om den anstränger sig eller blir glad blir det jobbigt att andas.
Om en boxer skulle göra samma sak, bara sova, och göra sina behov ute i trädgården, och sen sova igen skulle ägaren tro hunden var sjuk, eftersom boxrar är aktiva. Dem boxrar som inte kan vara aktiva pga sina luftvägar sorteras bort ur aveln.

Jag brukar säga, för att jämföra om hunden har bra andning, jämför den med en labrador, en labrador kan gå promenader och hälsa på folk med stängd mun, dem flåsar oftast bara vid extrem glädje, stress och värme/fysisk aktivitet. Ingen mops eller fralla andras lika bra som en labbe, dock finns det många boxrar som andas lika bra som en labbe.

Boxerns nos är inte förstörd (ännu) så är man försiktig i aveln kan man fortsätta ha friska boxrar.

Friska Boxrar???

Boxrar är en av de sjukaste raserna som finns, kolla försäkringsstatistiken. Dock är nog inte andningen huvudanledningen till att de avlider i förtid, det är nog oftare spondylos, knän och cancer.

Jag har dock inte hittills träffat en boxer som andas lika bra som en labrador, skulle gärna göra det! Samtliga jag har träffat har haft biljud på andningen, om än inte alls lika illa som de flesta mopsar eller frallor men biljud betyder att det finns hinder i luftflödet.
 
med din teori så borde akitorna tåla värmen bättre än en urpälsad kelpie? Och jag borde gå med en fodrad jacka så värmen hamnar längre från min hud än om jag har en tight t-shirt?

Det är inte min teori. Har bland annat fått höra det av ett par veterinärer. Att luftspalter fungerar oavsett om det gäller hundar eller människor är väl inte så konstigt? En tajt svart t-shirt upplever jag som varmare än ett luftigare plagg. Och det är ju till viss del upplevelsen av värme som påverkar om man blir stressad av den. Min ena boxer hinner bara ut i solen innan han letar efter skugga, jag upplever det som att han verkligen tycker illa om känslan av gassande sol.

Där tänker jag säga emot,jag har inte haft en enda mops som inte kan sköta sin hygien (bara när dom är högdräktiga) däremot har frallan det problemet.

Du har onekligen träffat fler än jag, så inga argument där. Jag har stött på flera som inte kan, fastän de för övrigt varit aktiva och i lagom hull. Men det är ju ändå en liten grupp som jag sett.

Jag tror att alla som sysslar med dessa raser är mycket väl medvetna om hur sjuka raserna är, och det skulle vara så mycket mer konstruktivt att bara medge detta och lägga allt krut i världen på att arbeta för sundare hundar.

Problemet idag är att när många säger att det finns inga friska trubbnosar så är det svårt för rasernas anhängare att bli annat än defensiva, för då säger man ju i princip att de inte ska få finnas. Håller absolut med om att de flesta trubbnosraserna måste bli mycket sundare som helhet, men tror och hoppas fortfarande att man kan få med sig uppfödarna istället för att ta till specifika noslängsregler och svepande förbud. Tror mer på krav på hälsotester på alla avelsdjur.

Fast du kan ju inte jämföra boxer med fralla och mops när det kommer till luftvägarna?

Nej, jag håller helt med! Men de klumpas ofta ihop med de andra trubbnosraserna när det delas ut kritik. Jag vet att det finns enstaka boxrar som har problem med andningen, men det är verkligen inget jag ser mycket av. Fralla och mops är så klart betydligt mer extrema, men även där finns det hundar som borde vara acceptabla för aveln.

Friska Boxrar???

Boxrar är en av de sjukaste raserna som finns, kolla försäkringsstatistiken. Dock är nog inte andningen huvudanledningen till att de avlider i förtid, det är nog oftare spondylos, knän och cancer.

Jag har dock inte hittills träffat en boxer som andas lika bra som en labrador, skulle gärna göra det! Samtliga jag har träffat har haft biljud på andningen, om än inte alls lika illa som de flesta mopsar eller frallor men biljud betyder att det finns hinder i luftflödet.

Att säga att andningen inte är huvudanledningen till varför boxrar avlider är en grov underdrift -- jag har aldrig hört talas om en boxer som dött av andningsproblem förutom fall där hundar lämnats i en varm bil. Det har säkert hänt, men det måste vara ytterst ovanligt.

Sen visst, rasen har andra problem. Spondylos är vanligt men ger oftast inga stora problem, så dödsorsak vet jag inte om man kan kalla det. Cancer är det stora problemet, men det ser jag inte som ett avelsproblem.

Nu träffar jag inte särskilt många labradorer, men de jag har träffat på diverse kurser är ungefär en tiondel så intensiva som boxrar och hänger sällan i kopplet som boxern gärna gör. Det gör ju sitt för att andningen ska bli mer ljudlig också. Men visst, nosen är kortare så det är klart att det finns en skillnad. Men är den så stor att hunden far illa på det minsta sätt? Det är ju det som det handlar om i grunden.
 
Friska Boxrar???

Boxrar är en av de sjukaste raserna som finns, kolla försäkringsstatistiken. Dock är nog inte andningen huvudanledningen till att de avlider i förtid, det är nog oftare spondylos, knän och cancer.

Jag har dock inte hittills träffat en boxer som andas lika bra som en labrador, skulle gärna göra det! Samtliga jag har träffat har haft biljud på andningen, om än inte alls lika illa som de flesta mopsar eller frallor men biljud betyder att det finns hinder i luftflödet.

Jo men hela mitt inlägg hade fokus på luftvägarna eftersom det var det som diskuterades tidigare ;)
Alla raser har olika rasbundna problem, ingen ras är 100% frisk.

Hon jag svarade försökte använda sin boxer för att försvara att trubbnosiga hundar inte har så mycket problem, och min poäng är mest att du kan inte ta boxer som representant för trubbnosiga då många boxrar har bra luftvägar trots deras utseende, medans nästan ingen/ingen mops eller fralla har bra luftvägar.

Jag har träffat ett par boxrar på brukshundklubben som vart riktigt fina i andningen även när dem tränat hårt, och en kompis har haft 3 boxrar som hon tränat och tävlar med som alla vart fina i andningen, dock fick 2 av dem tas bort tidigt pga sjukdomar (vilket är ett problem inom rasen, men inte kopplat till den trubbiga nosen). Men sen har man träffat enstaka boxrar som har påverkar andning, så det finns helt klart individer med dåliga luftvägar, men det känns inte som det är lika vanligt som hos mops och fralla där majoriteten/nästan alla/alla har andningsproblem.
 
Golden-hane för avel på Blocket. 3000 kr för parning och 2000 per valp..är inte det sjukt dyrt, eller vad brukar det kosta? Tänk om hon får 15 stycken..?!
 
Nu träffar jag inte särskilt många labradorer, men de jag har träffat på diverse kurser är ungefär en tiondel så intensiva som boxrar och hänger sällan i kopplet som boxern gärna gör. Det gör ju sitt för att andningen ska bli mer ljudlig också. Men visst, nosen är kortare så det är klart att det finns en skillnad. Men är den så stor att hunden far illa på det minsta sätt? Det är ju det som det handlar om i grunden.

En hund ska inte få biljud från luftvägarna för att den är intensiv.
Om hunden hänger sig i kopplet så illa att den får biljud från luftvägarna betyder det att hunden stryper sig själv, och kan få allvarliga skador på luftstrupen, matstrupen, nacken och ögon, så då bör man ha sele istället så hunden inte skadar sig själv.
Sedan spelar det ingen roll om hunden har lite eller mycket andningsproblem, alla ska kunna andas normalt, och det är inte okej att avla på djur med andningsproblem även om det bara är lite andningsproblem. Alla hundar förtjänas att andas normalt, som en labrador :)
 
Golden-hane för avel på Blocket. 3000 kr för parning och 2000 per valp..är inte det sjukt dyrt, eller vad brukar det kosta? Tänk om hon får 15 stycken..?!
Jag tycker inte att det verkar orimligt för en renrasig hane om den har stam och är kollad. Får hon femton valpar som överlever till försäljning finns ju även femton valpar att sälja.
Dock tycker jag att blocket är en lite märklig annonssida om man är seriös...
 
Jag tycker inte att det verkar orimligt för en renrasig hane om den har stam och är kollad. Får hon femton valpar som överlever till försäljning finns ju även femton valpar att sälja.
Dock tycker jag att blocket är en lite märklig annonssida om man är seriös...
Jo fattar..står fin stamtavla men inget regnummer eller nåt, det kanske seriösa vill veta? Står bara över 1 år gammal, inget om några meriter eller tidigare kullar eller så.

Inte heller nån bild på den uppställd eller nåt, bara där den ligger på en gräsmatta..
 
Ursäkta för lite trådkap,men nu när diskussionen om trubbnosar är igång undrar jag hur det ser ut hos shih tzu?
Vi har fem korsningar med shih tzu i sig, en har renrasig pappa. Han har vissa problem, flämtar ofta när vi är ute när de andra inte gör det. Han låter inte konstigt, bara flämtar. Hans pappa är dock troligen inte en bra shih tzu, jag tror inte att han är kollad något (dock inte säker).

Ingen av de andra har problem, de blir visserligen varma efter att ha gått när det är varmt (25+), men kyler sig genom att fälla bak bakbenen om vi står stilla. De återhämtar sig snabbt från värmen och lyckas man blöta ner dem tar det längre tid innan de börjar häsja.
 
"Unik blandras valp
55 000 kr
Beskrivning
Detta är Elle född 20200414. En riktigt unik blandning med ovanlig ögonfärg.
Ej 100 % rumsren men mer kan man inte begära av en så ung hund.
Prut och delbetalning kommer inte på fråga."

Valpen är alltså blåögd.
Det här året är fan det värsta någonsin tror jag?

Jag såg den när den kom ut, inte många rätt i den annonsen. Togs bort
efter ett par timmar, undrar om det var pga att den blev såld.
 
Jordbruksverket har redan sådana lagar
"Hundar och katter får inte användas i avel om:
1. De har sjukdomar, letala anlag, defekter eller andra egenskaper som kan nedärvas och kan medföra lidande för deras avkommor, eller kan hindra avkommorna att bete sig naturligt."
Men ändå avlar man tyvärr på hundar som inte kan andas eller röra sig normalt.


Apropå fullständigt nonchalerad och tandlös lag.https://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

Vissa defekter generar till och med högre popularitet och prissättning. Folk är idioter.
 
Det är det väl ingen som förnekar? Det är däremot ingen svensk ras och SKK kan inte sätta någon rasstandard.


Schäferns exteriöra hälsa verkar vara en oerhört laddad fråga i schäferkretsar. Såg att Fredrik Steen, hundcoachen som älskar ALLA hundar, deklarerade att det inte finns några räkstjärtar.
Räkstjärtar är enligt Steen en benämning som används av okunniga som inte fattar att schäfrar
i utställningsposition är manipulerade att stå som de gör när de är uppställda med bakbenen utdragna bakom sig.
 
Dock tycker jag att blocket är en lite märklig annonssida om man är seriös...

Jag annonserar ibland på blocket, om jag har något otingat, eftersom att jag anser att det är bra om seriösa uppfödare annonserar där också, så att renrasiga alternativ finns som motpol till alla buskisvalparna.

Blocket i sig är ingen oseriös sida att annonsera på liksom, men den där attityden som du och många har, gör att det ses som lite "fulare" av uppfödare att annonsera där av nån mysko anledning.
 
Schäferns exteriöra hälsa verkar vara en oerhört laddad fråga i schäferkretsar. Såg att Fredrik Steen, hundcoachen som älskar ALLA hundar, deklarerade att det inte finns några räkstjärtar.
Räkstjärtar är enligt Steen en benämning som används av okunniga som inte fattar att schäfrar
i utställningsposition är manipulerade att stå som de gör när de är uppställda med bakbenen utdragna bakom sig.
Det är ju mycket konstigt om alla dåliga schäfrar jag sett genom åren enbart skulle vara dåligt uppställda. Det finns ju hur många filmer på YT om man nu inte sett det IRL att en del varken kan gå eller springa normalt utan att gå på haserna och när de ställer sig själva är rena katastrofen, dvs utan att vara uppställda av en handler.
 
Det är ju mycket konstigt om alla dåliga schäfrar jag sett genom åren enbart skulle vara dåligt uppställda. Det finns ju hur många filmer på YT om man nu inte sett det IRL att en del varken kan gå eller springa normalt utan att gå på haserna och när de ställer sig själva är rena katastrofen, dvs utan att vara uppställda av en handler.

Jag såg det inlägget och det var mycket märkligt. Han ställde upp sin typade bruksschäfer för att bevisa att schäfern inte har förändrats. Det hade varit mer ärligt om han visat upp en typad e-schäfer istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 216
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 274
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 901
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp