Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten korrigering; de procentsiffror du angav är inte för året 2019 som det är lätt att få intrycket av utan hundar med FÖDELSEÅRET 2019. Det kan alltså förändras en aning eftersom ungefär lika många hundar till kommer att röntgas om man tittar på andel röntgade hundar tidigare år. Det bästa är därför att utesluta det senaste året och i det här fallet titta på statistiken på hundar med födelseår t o m 2018.
Jag skrev i påföljande inlägg att det är hundar som är födda 2019 och att sifrorna kan komma att ändras något när alla kullar röntgats.
 
”I den här blandningen får du en valp som har föräldrar som är snälla, enkla och härliga familjehundar.
De är friska och hälsosamma!
De är sociala, pigga, har en fin och mjuk personlighet och älskar att vara vid din sida.

De passar bäst i hem som har en aktiv vardag och där hunden får lite ensamhetstid.

Valparna har raserna Korthårig Vorsteh, Pointer och Alaskan Husky (polarmix från Alaska) i sig.
Valparna är 12:e generationen i blandningen.
Den är en väl genomtänkt och jakten är bortavlad.”

Bortavlad jakt, tillåt mig att tvivla :rofl:
 
Hur ser statistiken ut för schäferkullar, tas det någon hänsyn till index i aveln? Förutsättningen för att man ska se en förbättring är ju att index inte bara finns utan att merparten av kullarna ligger över 100.

Ja index följs. Nu har ju jag slutat med aveln sen ett år tillbaka men jag tror att index vid provparning var tvunget att överstiga 100/100 för att få registrera. Men jag tycker kennlarna trycker mycket på att kullarna har ett bra index vid presentationer för kommande kullar, och det glädjer mig.
 
Så jordbruksverket ska plötsligt komma till en mops uppfödare som alltid varit godkänd innan och helt plötsligt ge avelsförbud på alla hundar som inte kan andas normalt? vilket är typ alla.
Och att SKK har inget ansvar? även fast dem ger hundar som inte kan andas och inte kan röra sig normalt champion titlar?

Den instans som har hand om djurskydd är ju avgörande i detta fall.

Var har jag skrivit att SKK inte har något ansvar? Jag skriver endast att deras möjlighet till handlande utifrån de påståendet du själv bedrivit i tråden är starkt begränsade. De har helt enkelt inte de befogenheter som du återkommande tillskriver dem.
 
”I den här blandningen får du en valp som har föräldrar som är snälla, enkla och härliga familjehundar.
De är friska och hälsosamma!
De är sociala, pigga, har en fin och mjuk personlighet och älskar att vara vid din sida.

De passar bäst i hem som har en aktiv vardag och där hunden får lite ensamhetstid.

Valparna har raserna Korthårig Vorsteh, Pointer och Alaskan Husky (polarmix från Alaska) i sig.
Valparna är 12:e generationen i blandningen.
Den är en väl genomtänkt och jakten är bortavlad.”

Bortavlad jakt, tillåt mig att tvivla :rofl:

Slutklämmen är väl värd att ta med:

Valp med blåa ögon 17000 kr
Valp med bruna ögon kostar 15000 kr
 
Den instans som har hand om djurskydd är ju avgörande i detta fall.

Var har jag skrivit att SKK inte har något ansvar? Jag skriver endast att deras möjlighet till handlande utifrån de påståendet du själv bedrivit i tråden är starkt begränsade. De har helt enkelt inte de befogenheter som du återkommande tillskriver dem.
knapplån

Apropå denna diskussion har vi ju ett bra exempel i Nederländerna. Där har regeringen (som ju är de som fattar beslut om lagar) i år beslutat om vilka regler och krav som gäller för trubbnosaveln (väldigt skärpta krav) och där den nederländska kennelklubben inte samtycker men ändå tvingas rätta sig efter det som är lag.
För att verkligen komma till botten med samma problem i Sverige behövs också ett regerings- eller myndighetsbeslut kring vad som ska gälla för trubbnosaveln. Inte minst kommer det krävas pengar för att kunna se till att det också efterföljs. Och det är inte SKK som kommer vara tillsynsmyndighet utan Jordbruksverket via länsstyrelserna. Det finns ju exempel från Skåne där länsstyrelsen anmält uppfödare för avel på defekta djur (har för mig att det gällde trubbnosar men också avel på Shar-pei som genomgått kirurgiska ingrepp så som eye-tacking).
En annan aspekt är också att SKK självklart kan utbilda våra svenska domare, men faktum är ju att det är väldigt vanligt med utländska domare på utställning i Sverige som inte alls alltid har samma uppfattning om vad som är hälsosamt och inte.
 
För att verkligen komma till botten med samma problem i Sverige behövs också ett regerings- eller myndighetsbeslut kring vad som ska gälla för trubbnosaveln.

Jag är väldigt tveksam till att vi bör följa i Nederländernas spår. Att fokusera på t.ex mätningar av noslängd är att förenkla för mycket. Bättre med striktare krav (och inte bara rekommendationer) på hälsoutvärdering av alla avelsdjur för att se hur de faktiskt andas och mår. Annars är det lika bra att förbjuda vissa raser helt, istället för att gömma förbudet bakom noslängdsmätningar.

När det gäller t.ex mops så är jag personligen mer besvärad av att de inte kan sköta sin egen hygien pga kroppsformen, för det finns det inga undantag från. Däremot finns det mopsar som inte har andningsproblem trots sin noslängd.
 
Jag är väldigt tveksam till att vi bör följa i Nederländernas spår. Att fokusera på t.ex mätningar av noslängd är att förenkla för mycket. Bättre med striktare krav (och inte bara rekommendationer) på hälsoutvärdering av alla avelsdjur för att se hur de faktiskt andas och mår. Annars är det lika bra att förbjuda vissa raser helt, istället för att gömma förbudet bakom noslängdsmätningar.

När det gäller t.ex mops så är jag personligen mer besvärad av att de inte kan sköta sin egen hygien pga kroppsformen, för det finns det inga undantag från. Däremot finns det mopsar som inte har andningsproblem trots sin noslängd.

Jag menade inte att vi skulle följa Nederländernas exakta krav, bara att det är så jag tror vi behöver gå till väga för att verkligen göra en förändring. Dvs att vi behöver tydligare lagar och krav så att det blir enklare för länsstyrelsen att faktiskt kontrollera och anmäla dom som fortsätter föda upp sjuka hundar samtidigt som det behöver fortsätta utbildas och informeras om de omfattande problemen som dessa hundar faktiskt har.
 
Jag är väldigt tveksam till att vi bör följa i Nederländernas spår. Att fokusera på t.ex mätningar av noslängd är att förenkla för mycket. Bättre med striktare krav (och inte bara rekommendationer) på hälsoutvärdering av alla avelsdjur för att se hur de faktiskt andas och mår. Annars är det lika bra att förbjuda vissa raser helt, istället för att gömma förbudet bakom noslängdsmätningar.

När det gäller t.ex mops så är jag personligen mer besvärad av att de inte kan sköta sin egen hygien pga kroppsformen, för det finns det inga undantag från. Däremot finns det mopsar som inte har andningsproblem trots sin noslängd.

Jag har aldrig träffat en brachycefalisk hund som inte haft någon påverkan alls på andningen i något läge??? sen finns de som kanske bara haft lite påverkan så de inte mått direkt dåligt av det men för mig är det ett problem för en hund när den inte har ett fritt flöde av luft in i sina lungor även om den kan syresätta sig godtagbart. Men jag vet att vissa tycker att det inte är ett problem att hunden snarkar och låter när den andas så länge den typ inte tuppar av.

Jag är själv mycket skeptisk till att det ens går genom avel att ge en tillräckligt bra hälsostatus till raser så sönderavlade som exempelvis frallor och mopsar med flera att man kan vara säker på att deras exteriör inte orsakar lidande. Men då har jag mycket låg acceptans för vad jag tycker hundar ska få leva med för utmaningar rent fysiskt (och mentalt).

Jag tycker människan har en helt galen böjelse för defekter hos djur. Jag förstår inte ens hur så ofunktionella hundar kunde avlas fram från första början :confused:
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det hade varit bra om det fanns någon minsta noslängd för hundens vikt eller mankhöjd, även om SKK inte kan bestämma det. Men det hade varit bra om det hade varit olagligt att avla på hundar med defekter, oavsett om de följer rasstandarden. Då kanske inte alla raser (eller iaf väldigt få individer inom rasen) skulle vara lagliga att avla på, och jag ser inte problemet. Om det hade varit lagkrav på att göra någon avelsvärdering hos veterinär för att se om hunden är frisk nog och har exteriör som hunden inte lider av. De hundar som inte verkade lämpliga hade kunnat få avelsförbud hos jordbruksverket, så att det även gäller blandraserna.

Det hade inte täckt upp allt, folk hittar alltid smygvägar, men kanske något?
 
Jag har aldrig träffat en brachycefalisk hund som inte haft någon påverkan alls på andningen i något läge??? sen finns de som kanske bara haft lite påverkan så de inte mått direkt dåligt av det men för mig är det ett problem för en hund när den inte har ett fritt flöde av luft in i sina lungor även om den kan syresätta sig godtagbart. Men jag vet att vissa tycker att det inte är ett problem att hunden snarkar och låter när den andas så länge den typ inte tuppar av.

Om en hund (mops i det här fallet) glatt hänger med på två timmars promenad i skogen i raskt tempo eller tränar agility utan problem, så tycker jag det är mer än acceptabelt. Kommer det lägen där den hunden påverkas mer än en schäfer? Ja, kanske, men så länge det är undantaget snarare än regeln så ser jag det inte som ett problem.

Själv har jag ju inte mops utan boxer, och jag vill nog påstå att det finns väldigt många boxrar vars andning är helt opåverkad. Min ena är väldigt värmekänslig, men i hans fall vill jag nog säga att det är pälsen och inte andningen. Ingen av dem snarkar om de inte ligger med halsen tryckt mot nåt. Träffar man dem på promenad kan man dock tro att de har andningsproblem eftersom de kan låta som ånglok...men det vill jag påstå har att göra med att de glatt stryper sig själva i kopplet. :banghead:
 
Om en hund (mops i det här fallet) glatt hänger med på två timmars promenad i skogen i raskt tempo eller tränar agility utan problem, så tycker jag det är mer än acceptabelt. Kommer det lägen där den hunden påverkas mer än en schäfer? Ja, kanske, men så länge det är undantaget snarare än regeln så ser jag det inte som ett problem.

Själv har jag ju inte mops utan boxer, och jag vill nog påstå att det finns väldigt många boxrar vars andning är helt opåverkad. Min ena är väldigt värmekänslig, men i hans fall vill jag nog säga att det är pälsen och inte andningen. Ingen av dem snarkar om de inte ligger med halsen tryckt mot nåt. Träffar man dem på promenad kan man dock tro att de har andningsproblem eftersom de kan låta som ånglok...men det vill jag påstå har att göra med att de glatt stryper sig själva i kopplet. :banghead:
Att viljan finns betyder ju inte att hunden inte lider fysiskt under tiden. Benji har grov artros i båda höfterna men han springer, hänger med på promenad, badar, gör allt som en normal hund gör; betyder det att han inte längre har höftproblem? Nej, det betyder att viljan överstiger smärtan. Tinja lyckades skära upp halva trampdynan en gång på skare; inte ett pip, hon fortsatte som vanligt tills jag såg allt blod. Det är inget nytt concept; finns ju arbetshundar som brutit ben under arbetspass och ändå fortsatt utan minsta gnäll. Skulle det då betyda att hunden egentligen inte har ett brutet ben? Absolut inte. Varför resonerar folk då så angående andning?
 
Om en hund (mops i det här fallet) glatt hänger med på två timmars promenad i skogen i raskt tempo eller tränar agility utan problem, så tycker jag det är mer än acceptabelt. Kommer det lägen där den hunden påverkas mer än en schäfer? Ja, kanske, men så länge det är undantaget snarare än regeln så ser jag det inte som ett problem.

Själv har jag ju inte mops utan boxer, och jag vill nog påstå att det finns väldigt många boxrar vars andning är helt opåverkad. Min ena är väldigt värmekänslig, men i hans fall vill jag nog säga att det är pälsen och inte andningen. Ingen av dem snarkar om de inte ligger med halsen tryckt mot nåt. Träffar man dem på promenad kan man dock tro att de har andningsproblem eftersom de kan låta som ånglok...men det vill jag påstå har att göra med att de glatt stryper sig själva i kopplet. :banghead:

Ja mopsen kan ha problem ändå. Vad hunden kan göra är inget bevis på att den inte har problem. Mina hundar vill och kan mycket även med skador. Det innebär ju inte att de inte är skadade.

När en hund får billjud i andningen ex. vid ansträngning så är det inte en fri passage. Själv tycker jag det är oerhört frustrerande att vara lite täppt o näsan även om det inte gör ont eller hindrar mig att utföra aktiviteter. Varför skulle det vara bekvämare för en hund? Dessa hundar går ju tyvärr aldrig uppleva hur det är med en fri luftpassage men hade de det så är jag säker på att de hade föredragit det.
 
"Unik blandras valp
55 000 kr

Beskrivning
Detta är Elle född 20200414. En riktigt unik blandning med ovanlig ögonfärg.

Hon är en energisk och mycket kärleksfull.

Hon är en blandning mellan Pomeranian och Yorkshireterrier, har en lättskött päls som inte tovar. De mest unika är de riktigt blå ögonen.

Elle är mycket snäll och går ihop med allt och alla, vad vid barn och andra djur. Skäller inte på andra hundar.
Ej 100 % rumsren men mer kan man inte begära av en så ung hund.

Vi söker en familj eller person som kan ge henne oändlig kärlek. Vi har inte bråttom alls med att hitta ett hem och hittar vi inte det perfekta hemmet så stannar hon hos oss.

Priset vi satt gäller, då det är en otroligt ovanlig liten tik vi har.

Prut och delbetalning kommer inte på fråga."




Valpen är alltså blåögd.
Det här året är fan det värsta någonsin tror jag?
 
"Unik blandras valp
55 000 kr

Beskrivning
Detta är Elle född 20200414. En riktigt unik blandning med ovanlig ögonfärg.

Hon är en energisk och mycket kärleksfull.

Hon är en blandning mellan Pomeranian och Yorkshireterrier, har en lättskött päls som inte tovar. De mest unika är de riktigt blå ögonen.

Elle är mycket snäll och går ihop med allt och alla, vad vid barn och andra djur. Skäller inte på andra hundar.
Ej 100 % rumsren men mer kan man inte begära av en så ung hund.

Vi söker en familj eller person som kan ge henne oändlig kärlek. Vi har inte bråttom alls med att hitta ett hem och hittar vi inte det perfekta hemmet så stannar hon hos oss.

Priset vi satt gäller, då det är en otroligt ovanlig liten tik vi har.

Prut och delbetalning kommer inte på fråga."




Valpen är alltså blåögd.
Det här året är fan det värsta någonsin tror jag?
Jag blir så arg över hur idiotiska folk är; säljare och köpare inkluderat.
 
"Unik blandras valp
55 000 kr

Beskrivning
Detta är Elle född 20200414. En riktigt unik blandning med ovanlig ögonfärg.

Hon är en energisk och mycket kärleksfull.

Hon är en blandning mellan Pomeranian och Yorkshireterrier, har en lättskött päls som inte tovar. De mest unika är de riktigt blå ögonen.

Elle är mycket snäll och går ihop med allt och alla, vad vid barn och andra djur. Skäller inte på andra hundar.
Ej 100 % rumsren men mer kan man inte begära av en så ung hund.

Vi söker en familj eller person som kan ge henne oändlig kärlek. Vi har inte bråttom alls med att hitta ett hem och hittar vi inte det perfekta hemmet så stannar hon hos oss.

Priset vi satt gäller, då det är en otroligt ovanlig liten tik vi har.

Prut och delbetalning kommer inte på fråga."




Valpen är alltså blåögd.
Det här året är fan det värsta någonsin tror jag?
Helt sjukt. Dessutom, var kommer de blåa ögonen ifrån? Finns ju inte varken hos Pom eller York...Dessutom en gån till, vaddå unik blandning? Är en otroligt vanlig blandning skulle jag säga.
 
Att viljan finns betyder ju inte att hunden inte lider fysiskt under tiden. Benji har grov artros i båda höfterna men han springer, hänger med på promenad, badar, gör allt som en normal hund gör; betyder det att han inte längre har höftproblem? Nej, det betyder att viljan överstiger smärtan.

Absolut, håller med om detta. Men om syresättningen inte fungerar som den ska så tryter ju orken och då ser man ju att hunden blir tröttare än den borde bli, även om viljan finns där. En hund med fysiska problem kan ju springa med på ren vilja, men den kan ju inte dölja en hälta även om den ignorerar den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 367
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 008
Senast: Wingates
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 955
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp