Bukefalos 28 år!

Oseriös avel hösten 2018

En schäferkennel som på sin hemsida har med 6 olika kullar som är/blir leveransklara under feb/mars i år. 1 kull leveransklar i april och ytterligare en kull som beräknas födas 8/3. Är det möjligt att ha så många kullar på ett seriöst sätt? De skriver att de driver den på professionell nivå.

En bekant till mig har en tik som är mamma till en av kullarna. Hon gillar alla deras inlägg på Facebook så jag blev nyfiken på vad det var för kennel.
 
En schäferkennel som på sin hemsida har med 6 olika kullar som är/blir leveransklara under feb/mars i år. 1 kull leveransklar i april och ytterligare en kull som beräknas födas 8/3. Är det möjligt att ha så många kullar på ett seriöst sätt? De skriver att de driver den på professionell nivå.

En bekant till mig har en tik som är mamma till en av kullarna. Hon gillar alla deras inlägg på Facebook så jag blev nyfiken på vad det var för kennel.
Är det en kennel på E så är det en kennel som avlar på massa skit.
 
Jag och en vän har varit och kollat på E kennelns valpar en gång. Vi va inte intresserade av dom utan var mest nyfikna eftersom vi bodde så nära. Det var svårt att dölja hur otroligt ledsen man kände sig när man såg 8 veckors valpar som är så rangliga baktill att dom inte ens springer ordentligt. Vi fick varken se föräldrarna eller hur dom vuxna hundarna bodde.
 
Jag och en vän har varit och kollat på E kennelns valpar en gång. Vi va inte intresserade av dom utan var mest nyfikna eftersom vi bodde så nära. Det var svårt att dölja hur otroligt ledsen man kände sig när man såg 8 veckors valpar som är så rangliga baktill att dom inte ens springer ordentligt. Vi fick varken se föräldrarna eller hur dom vuxna hundarna bodde.

Jag vet hur dom bor. Tänk puppymill........
(nej dom bor inte i skitiga burar staplade på varandra men tillvaron är bo i hundgård-producera valpar- ta en sista promenad i skogen och grävas ner på lämplig plats när det är dags.
 
Nu söker en människa en vit Schäferhane till sin Vita Schäfertik.
Bara ordet vit Schäfer får det att krypa i mig.
På frågan om hunden är röntgad svarar människan att "Varför röntga en hund som inte har problem" :banghead:
Hunden har dessutom haft grav "växtvärk" under uppväxten.
 
Såg en mops häromdagen. Till att börja med satt nosen intryckt någonstans typ 2-3 cm "innanför" ögonhålorna såg det ut som (det var liksom som en liten svart "grop" in), varför den naturligtvis rosslade och kippade efter andan, även om den bara lunkade i väldigt sakta mak. Därtill var den helt fruktansvärt fet, vägde säkert bortåt 12 kg eller något minst. Sist men inte minst verkade den ha något form av problem med bakbenen/SI-leder (heter det så även på hundar?)/höfter/dylikt då den liksom "paddlade" med bakbenen när den lunkade fram. :(
 
Läste precis en artikel om ”goldendoodles” (varifrån kommer d-et om de är blandras mellan golden retriever och pudel?). Full med härliga bilder men en massa felaktiga påståenden, bland annat:
- alltid allergivänlig
- ärver alltid bara friska gener från bägge raserna, den där gamla skrönan om att blandraser alltid är friskare osv :meh:

Är ingen inbiten hundmänniska men det där vet ju till och med jag att inte stämmer.
 
Alla blandningar med stor- och mellanpudlar är "doodles". Blandningar med dvärg- och toypudel är "-poo".

Fråga mig inte varför. jag vet inte heller varför blandningarna är bättre än renrasiga av någon av raserna men inte fått svar.
Toretiskt kan ”out crosses” (hittar inte alls det svenska ordet just nu :o) vara friskare pga en bredare immunsystemsrepertoir (immunsystemet kan alltså få bättre effekt mot fler sorters sjukdomsorsakande mikroorganismer) samt att det grovt förenklat blir större sannolikhet för att tillverka normala mängder av en hel hög viktiga proteiner om man minskar inavelsgraden. Men att blandraser alltid är friska/friskare oavsett föräldrar är ju rent skitsnack och antingen vilseledande med flit eller sagt från någon som inte förstår vad dom pratar om.
 
Toretiskt kan ”out crosses” (hittar inte alls det svenska ordet just nu :o) vara friskare pga en bredare immunsystemsrepertoir (immunsystemet kan alltså få bättre effekt mot fler sorters sjukdomsorsakande mikroorganismer) samt att det grovt förenklat blir större sannolikhet för att tillverka normala mängder av en hel hög viktiga proteiner om man minskar inavelsgraden. Men att blandraser alltid är friska/friskare oavsett föräldrar är ju rent skitsnack och antingen vilseledande med flit eller sagt från någon som inte förstår vad dom pratar om.
Gällde inte det bara första generationen? Har nått minne av att jag läst det här för länge sen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 844
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 842
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
637
· Visningar
58 347
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp