Bukefalos 28 år!

Oseriös avel hösten 2018

Alla blandningar med stor- och mellanpudlar är "doodles". Blandningar med dvärg- och toypudel är "-poo".

Fråga mig inte varför. jag vet inte heller varför blandningarna är bättre än renrasiga av någon av raserna men inte fått svar.
Jag reagerar främst när människorna letar efter en allergivänlig poo eller doodle. Dvs en mix med pudel och något mer för att pudeln ska vara allergivänlig. Men varför inte testa med just en pudel då istället för en hund med 50 procent pudel ? Jag menar tex en labrador är väl verkligen inte känd för att vara allergivänlig ?
 
Gällde inte det bara första generationen? Har nått minne av att jag läst det här för länge sen.
Åtminstone är det mest säkert första generationen och det är väl bara där det gått att visa i upprepade försök att det faktiskt fungerar så. Andra generationens korsning blir väldigt mixat vad man får rent genetiskt. Det kan bli något som påminner om en renras, blandras eller allting där i mellan.
 
Toretiskt kan ”out crosses” (hittar inte alls det svenska ordet just nu :o) vara friskare pga en bredare immunsystemsrepertoir (immunsystemet kan alltså få bättre effekt mot fler sorters sjukdomsorsakande mikroorganismer) samt att det grovt förenklat blir större sannolikhet för att tillverka normala mängder av en hel hög viktiga proteiner om man minskar inavelsgraden. Men att blandraser alltid är friska/friskare oavsett föräldrar är ju rent skitsnack och antingen vilseledande med flit eller sagt från någon som inte förstår vad dom pratar om.
Heterosis!

Det du skriver ovan, avser endast 1:a generationskorsningar, mellan två renrasiga djur.

I nästa generation, riskerar man istället i stort sett det omvända.

Heterosis -ffekten är något som nyttjas avsiktligt, inom lantbruket, för att få fram t.ex. snabbt växande och friska slaktdjur.
 
Angående uppfödning av Italienska vinthundar av hundringen/Heesa meesa/många andra namn som de har gått under.
1. Hundarna är inte godkända enligt SKK pga att de inte följer avelsregler. De tar alldeles för många valpar på tikarna.
2. De tar överpriser på icke godkända hundar som ej följer rasstandard och som har mycket problem med sjukdomar och psyke.
3. Många av valparna blir alldeles för stora för standarden.
4. I annonserna på blocket skriver de att italienska vinthundar inte fäller, vilket är en stor lögn. De fäller grymt mycket under fällperioden och håren är dessutom mycket svåra att få bort. Har man allergi är detta definitivt inte en hund för er.
5. Man får inte komma och titta på valpen innan utan endast köpa den via att ha tittat på en bild.
6. Papper som medföljer är endast kopior så jag är inte ens säker på att veterinärbesiktningarna verkligen görs av alla valpar. Dessutom har jag hört att vissa veterinärer bojkottat denna uppfödare.

Är det något som vill veta mer är det bara att höra av sig. Kan berätta allt jag vet eftersom vi köpt en italienare i andra hand som från början kom därifrån.
 
Angående uppfödning av Italienska vinthundar av hundringen/Heesa meesa/många andra namn som de har gått under.
1. Hundarna är inte godkända enligt SKK pga att de inte följer avelsregler. De tar alldeles för många valpar på tikarna.
2. De tar överpriser på icke godkända hundar som ej följer rasstandard och som har mycket problem med sjukdomar och psyke.
3. Många av valparna blir alldeles för stora för standarden.
4. I annonserna på blocket skriver de att italienska vinthundar inte fäller, vilket är en stor lögn. De fäller grymt mycket under fällperioden och håren är dessutom mycket svåra att få bort. Har man allergi är detta definitivt inte en hund för er.
5. Man får inte komma och titta på valpen innan utan endast köpa den via att ha tittat på en bild.
6. Papper som medföljer är endast kopior så jag är inte ens säker på att veterinärbesiktningarna verkligen görs av alla valpar. Dessutom har jag hört att vissa veterinärer bojkottat denna uppfödare.

Är det något som vill veta mer är det bara att höra av sig. Kan berätta allt jag vet eftersom vi köpt en italienare i andra hand som från början kom därifrån.
Du kan ju börja med att anmäla dom till Länsstyrelsen om dom bryter mot lagen angående hur ofta tikar får paras.
Hur gör en veterinär när hen bojkottar en uppfödare?
 
Angående uppfödning av Italienska vinthundar av hundringen/Heesa meesa/många andra namn som de har gått under.
1. Hundarna är inte godkända enligt SKK pga att de inte följer avelsregler. De tar alldeles för många valpar på tikarna.
2. De tar överpriser på icke godkända hundar som ej följer rasstandard och som har mycket problem med sjukdomar och psyke.
3. Många av valparna blir alldeles för stora för standarden.
4. I annonserna på blocket skriver de att italienska vinthundar inte fäller, vilket är en stor lögn. De fäller grymt mycket under fällperioden och håren är dessutom mycket svåra att få bort. Har man allergi är detta definitivt inte en hund för er.
5. Man får inte komma och titta på valpen innan utan endast köpa den via att ha tittat på en bild.
6. Papper som medföljer är endast kopior så jag är inte ens säker på att veterinärbesiktningarna verkligen görs av alla valpar. Dessutom har jag hört att vissa veterinärer bojkottat denna uppfödare.

Är det något som vill veta mer är det bara att höra av sig. Kan berätta allt jag vet eftersom vi köpt en italienare i andra hand som från början kom därifrån.
Är detta samma som föder upp italiensk vinthund i udda färger ,samt taxar ?
 
Angående uppfödning av Italienska vinthundar av hundringen/Heesa meesa/många andra namn som de har gått under.
1. Hundarna är inte godkända enligt SKK pga att de inte följer avelsregler. De tar alldeles för många valpar på tikarna.
2. De tar överpriser på icke godkända hundar som ej följer rasstandard och som har mycket problem med sjukdomar och psyke.
3. Många av valparna blir alldeles för stora för standarden.
4. I annonserna på blocket skriver de att italienska vinthundar inte fäller, vilket är en stor lögn. De fäller grymt mycket under fällperioden och håren är dessutom mycket svåra att få bort. Har man allergi är detta definitivt inte en hund för er.
5. Man får inte komma och titta på valpen innan utan endast köpa den via att ha tittat på en bild.
6. Papper som medföljer är endast kopior så jag är inte ens säker på att veterinärbesiktningarna verkligen görs av alla valpar. Dessutom har jag hört att vissa veterinärer bojkottat denna uppfödare.

Är det något som vill veta mer är det bara att höra av sig. Kan berätta allt jag vet eftersom vi köpt en italienare i andra hand som från början kom därifrån.
25 tusen , ja dessa pengaavlare. Oavsett om det är pudelmixar eller vinthundar så ska dom alltid ta betydligt mer betalt än vad som är rimligt och har dom förklaringar till varför så är den ena märkligare än den andra.
 
Du kan ju börja med att anmäla dom till Länsstyrelsen om dom bryter mot lagen angående hur ofta tikar får paras.
Hur gör en veterinär när hen bojkottar en uppfödare?
Går dom inte till olika veterinärer tror du ? Man hade önskat att veterinären hade mera koll på valpkullar dom besiktar men det är ju inte deras jobb.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 851
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 843
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
637
· Visningar
58 402
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
1 026
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp