Oseriös avel hösten 2018

Går dom inte till olika veterinärer tror du ? Man hade önskat att veterinären hade mera koll på valpkullar dom besiktar men det är ju inte deras jobb.

Angående att köpa dessa hundar så betalade kompisen halva priset för sin då den första ägaren tröttnade efter en dag och la ut annons på blocket. Där var det oxå en massa andra ursäkter som visade sig vara fel direkt när vi kom hem med hunden.
Vad jag har hört så har de en veterinär som de känner privat som hjälper dom med detta.
 
Angående uppfödning av Italienska vinthundar av hundringen/Heesa meesa/många andra namn som de har gått under.
1. Hundarna är inte godkända enligt SKK pga att de inte följer avelsregler. De tar alldeles för många valpar på tikarna.
2. De tar överpriser på icke godkända hundar som ej följer rasstandard och som har mycket problem med sjukdomar och psyke.
3. Många av valparna blir alldeles för stora för standarden.
4. I annonserna på blocket skriver de att italienska vinthundar inte fäller, vilket är en stor lögn. De fäller grymt mycket under fällperioden och håren är dessutom mycket svåra att få bort. Har man allergi är detta definitivt inte en hund för er.
5. Man får inte komma och titta på valpen innan utan endast köpa den via att ha tittat på en bild.
6. Papper som medföljer är endast kopior så jag är inte ens säker på att veterinärbesiktningarna verkligen görs av alla valpar. Dessutom har jag hört att vissa veterinärer bojkottat denna uppfödare.

Är det något som vill veta mer är det bara att höra av sig. Kan berätta allt jag vet eftersom vi köpt en italienare i andra hand som från början kom därifrån.

Vad jag förstår av min sambo som är intresserad av att köpa IG så är dessa uppfödare ökända inom IG-kretsar och det snackas väl flitigt ibland på diverse facebookgrupper. Men vissa människor vet inte bättre, har hört flera som tror att bara för valpen är svindyr är den extraordinär och måste vara bra. De kör väl lite samma knäppa resonemang som dessa labradoodles som kostar 20-30.000 kr.
Folk är så himla naiva när det kommer till hundköp.
 
Går dom inte till olika veterinärer tror du ? Man hade önskat att veterinären hade mera koll på valpkullar dom besiktar men det är ju inte deras jobb.
På mitt jobb anmälde vi en "uppfödare" till LS då det togs för många valpkullar på tikarna, samt att valparna inte var i så fint skick om vi säger så.
Det kan ju också så att det är veterinärer som är obekväma för "uppfödaren" att gå till så de väljer olika veterinärer pga detta. Kan ju också vara så att de väljer att gå till olika veterinärer så de inte kan se att det tas kullar på samma tik osv.
 
Fantastiskt vad ni som föder upp annat verkar ha missat mycket.
5162564B-09C8-4430-AD2E-89EA2232205E.jpeg
 
Fantastiskt vad ni som föder upp annat verkar ha missat mycket. Visa bifogad fil 28136

Jag föreslog för maken att vi skulle höja lite inför höstens kull, till 16 000:-. Det är en 500:- upp. Hanen är ändå tjänstehund, tiken meriterad, bra linjer, ryggar och leder tipp topp och tiken har en del andra tester...men han tyckte det kanske var lite girigt (normalt pris ändå hos flera bruksschäferuppfödare)

Jag säger det igen, jag borde kanske sadla om?
 
Jag föreslog för maken att vi skulle höja lite inför höstens kull, till 16 000:-. Det är en 500:- upp. Hanen är ändå tjänstehund, tiken meriterad, bra linjer, ryggar och leder tipp topp och tiken har en del andra tester...men han tyckte det kanske var lite girigt (normalt pris ändå hos flera bruksschäferuppfödare)

Jag säger det igen, jag borde kanske sadla om?
Tja, det går nästan två schäfervalpar på en doodle eller dvärgtax. ;) Och du behöver inte tänka på mentaltest och sånt, i alla fall inte om du väljer doodle. De ÄR redan perfekta. Och är de inte perfekta så är de inga doodlar :idea:
 
Ja vi lägger nära 3
Tja, det går nästan två schäfervalpar på en doodle eller dvärgtax. ;) Och du behöver inte tänka på mentaltest och sånt, i alla fall inte om du väljer doodle. De ÄR redan perfekta. Och är de inte perfekta så är de inga doodlar :idea:

Mmmm....vi lägger ca 3500:- per hund i avgifter och nödvändigaste testerna. Sen tillkommer meritering.

Man är ju dum i huvet egentligen :down:
 
Fantastiskt vad ni som föder upp annat verkar ha missat mycket. Visa bifogad fil 28136
MEN ALLTSÅ JAG FATTAR INTE!

Hade alla underkänt i matte och biologi eller?

Alla bara ååååh, en blandras är ju GIVETVIS betydligt friskare, självklart så ska jag betala DUBBELT så mycket.

@Voff Tycker ni ska börja skriva annonser typ;
"IKKE RÄKRYGGADE FÄFFRAR! ORGINALHUNDAR MED SVART OCH GRÅ TÄCKNING!!!!" "ENDAST 35000!! OBS! KAN SES PÅ BILD ENDAST!"
"JAG HETER NALLE OCH ÄR JÄTTESÖT. REDO ATT FLYTTA TILL NYTT HEM NU, VILL HA EN EGEN MAMMA."
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 281
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 666
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 659
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp