På riktigt? Finns det så dumt folk?

Sex med lik känns också märkligt - hur ska man få tag på en död kropp att ha sex med? Ska man passa på när någon avlidit i ens hem? Eller?? Det lär ju inte finnas döda kroppar tillgängliga hur som helst...
 
Det är svårt att veta när det skulle bli okej plötsligt, bara för att man är vuxen så innebär inte det att man plötsligt är självständig och stark och inte längre påverkas av syskonen. Jag tror det blir svårt att ha det lagligt pga det, familj är familj, det går inte att komma ifrån och det är så stora risker att folk blir lidande. Det går inte att säkerställa att det är ett äkta samtycke inom familjen på det sättet.

Man kan inte skydda vuxna på det sättet förstår jag ju också men samtidigt så kan man skydda dom från familjen som faktiskt kan ha och ofta har stor påverkan även i vuxen ålder.

Och jag håller med om att det inte borde vara lagligt av en hel massa anledningar. Men ideologiskt kan jag inte säga annat än att det borde vara okej.

Så jag frågar igen, om det finns ett äkta samtycke mellan två vuxna syskon, borde det då vara tillåtet att de har sex?
 
Sex med lik känns också märkligt - hur ska man få tag på en död kropp att ha sex med? Ska man passa på när någon avlidit i ens hem? Eller?? Det lär ju inte finnas döda kroppar tillgängliga hur som helst...

Hela diskussionen är att du ska kunna bestämma vad som händer med din kropp efter att du är död. Om du vill att någon ska få ha sex med den så ska det vara upp till dig.

Bortse från äckelkänslor osv.
 
Hela diskussionen är att du ska kunna bestämma vad som händer med din kropp efter att du är död. Om du vill att någon ska få ha sex med den så ska det vara upp till dig.

Bortse från äckelkänslor osv.
Jo. Men rent praktiskt - de flesta avlider ju på sjukhus. Ska man då tänka sig en privat stund med den döde inne på avdelningen? Medan personalen diskret håller sig undan? Före eller efter att kroppen gjorts i ordning? Eller därhemma innan man ringer efter ambulans/upphämtning av den döde? Det handlar inte om äckel för min del utan mer en märklig praktisk situation.
 
Självklart, det var därför jag skrev att det finns stora problem. Men återigen, det blir en fråga om praktiska svårigheter.

Ponera att det finns ett äkta samtycke, är det då fel att två vuxna syskon har sex med varandra?
Det är ju en sån situation jag tänker på. Inte en 15 åring som pressas av sitt två år äldre syskon. För det är så givet att det är knasigt. Men samtidigt, hur många kvinnor här på forumet kan säga att de ALDRIG har blivit pressade till sex? Så hur skyddar man folk från detta? Jag tror inte att det går tyvärr, inte fullt ut iaf.

För mig nu, som snart 34 år gammal så skulle karln åka ut med huvudet före om han ens försökte pressa mig till sex. Men när jag var 15? 20? Ja faktiskt tillomed 25 då var det en helt annan historia. Och det trots att jag (åtminstone så vitt jag vet) inte var släkt eller hade beroendeställning till någon av dem.
 
Jo. Men rent praktiskt - de flesta avlider ju på sjukhus. Ska man då tänka sig en privat stund med den döde inne på avdelningen? Medan personalen diskret håller sig undan? Före eller efter att kroppen gjorts i ordning? Eller därhemma innan man ringer efter ambulans/upphämtning av den döde? Det handlar inte om äckel för min del utan mer en märklig praktisk situation.
Jag tänker spontant att det skulle bli svårt att idka något mer avancerat umgänge på ett sjukhus. Nu vet jag inte hur sjukvårdens policy kring sexuellt umgänge på avdelningarna ser ut men jag har svårt att tänka mig att man godtar sexuellt umgänge inne på rummen hur som helst. Har patienten eget rum och det sköts diskret så visst, typ en hand under täcket bara, men jag tror inte riktigt att man uppmuntrar mycket mer än så, det är ju ändå ett sjukhus, inte ett hotell och att kräva "privacy" på det sättet tror jag är problematiskt. Samma sak borde vara applicerbart även om patienten är död. Så ur en praktisk synvinkel vore det nog att föredra om dödsfallet inträffar i hemmet eftersom det ofta tar ett antal timmar från det att läkare konstaterar dödsfallet tills det att polititransport kommer och hämtar kroppen.
 
Jo. Men rent praktiskt - de flesta avlider ju på sjukhus. Ska man då tänka sig en privat stund med den döde inne på avdelningen? Medan personalen diskret håller sig undan? Före eller efter att kroppen gjorts i ordning? Eller därhemma innan man ringer efter ambulans/upphämtning av den döde? Det handlar inte om äckel för min del utan mer en märklig praktisk situation.

Ja, det känns krångligt om inte omöjligt rent praktiskt. Men som sagt, jag tror diskussionen är på en mer ideologisk nivå. Vad staten bör och inte bör lagstifta om, normaliserande för vilken nivå statens iblandning bör vara. Sen om det går eller inte går i praktiken tror jag inte är lika intressant för dessa unga politiker.
 
Ja, det känns krångligt om inte omöjligt rent praktiskt. Men som sagt, jag tror diskussionen är på en mer ideologisk nivå. Vad staten bör och inte bör lagstifta om, normaliserande för vilken nivå statens iblandning bör vara. Sen om det går eller inte går i praktiken tror jag inte är lika intressant för dessa unga politiker.

Precis så
 
Om vi bortser från huruvida vi borde stryka lagar angående olika former av sex, är inte ett stort problem att vi alla (jag är verkligen inte oskyldig) inte försöker förstå vad motparten menar, istället för att låsa sig och kalla den för idiot?
 
Ja, det känns krångligt om inte omöjligt rent praktiskt. Men som sagt, jag tror diskussionen är på en mer ideologisk nivå. Vad staten bör och inte bör lagstifta om, normaliserande för vilken nivå statens iblandning bör vara. Sen om det går eller inte går i praktiken tror jag inte är lika intressant för dessa unga politiker.
Ja, så är det nog. Men då känns det fortfarande märkligt att det ska till en lagändring för något som i princip aldrig (eller i vart fall extremt sällan) blir aktuellt. Skulle någon ha ett sista sex med sin älskade därhemma sedan denne somnat in, lär det knappast uppdagas och bli till rättegång med påföljd, ändå. Och det är väl det enda verkligt tänkbara scenariot?
 
Om vi bortser från huruvida vi borde stryka lagar angående olika former av sex, är inte ett stort problem att vi alla (jag är verkligen inte oskyldig) inte försöker förstå vad motparten menar, istället för att låsa sig och kalla den för idiot?
Det tycker jag att man ser oerhört mycket i debatten. Ex socialdemokratisk person: "titta på M, de är elaka och vill försämra för alla och bara göra skattesänkningar". Istället för att se att M-personen tror att man genom skattesänkningar kan stimulera ekonomin etc etc och ta argumentationen därifrån, varför man själv inte håller med om att den teorin är bra.

Jag blir så trött på det.
 
Och jag håller med om att det inte borde vara lagligt av en hel massa anledningar. Men ideologiskt kan jag inte säga annat än att det borde vara okej.

Så jag frågar igen, om det finns ett äkta samtycke mellan två vuxna syskon, borde det då vara tillåtet att de har sex?
Nej jag tycker inte det ska vara tillåtet för två vuxna syskon att ha sex, jag kan inte ens ideologiskt tycka det är okej. Sen är det klart att det beror på bakgrunden också. Är det två syskon som inte ens vet om att dom är syskon och inte vuxit upp i samma hushåll så är det ju en lite annan fråga.
 
Nej jag tycker inte det ska vara tillåtet för två vuxna syskon att ha sex, jag kan inte ens ideologiskt tycka det är okej. Sen är det klart att det beror på bakgrunden också. Är det två syskon som inte ens vet om att dom är syskon och inte vuxit upp i samma hushåll så är det ju en lite annan fråga.
Varför tycker du att det är en annan fråga?
 
För att omständigheterna är så otroligt annorlunda då. Då blir det bara två människor som inte har med varandra att göra annat än att dom delar dna.
Så det handlar om att det är moraliskt fel att ha sex med sitt syskon då med andra ord? Vart går gränsen undrar jag då? Tex, man har noll blodsband, men ens föräldrar gifte sig när båda var typ 1-2 år eller liknande. Skulle det vara ok då?
 
Så det handlar om att det är moraliskt fel att ha sex med sitt syskon då med andra ord? Vart går gränsen undrar jag då? Tex, man har noll blodsband, men ens föräldrar gifte sig när båda var typ 1-2 år eller liknande. Skulle det vara ok då?
Men alltså, för mig handlar sex om mer än om två kroppar som reagerar på varandra. Sex är inte så svart eller vitt, iallafall borde inte vara det. Det är så otroligt många aspekter som spelar in i huruvida det är okej eller inte. Och ja, jag tycker det blir en komplicerande faktor när två växer upp i samma hushåll även om dom inte är biologiska syskon, scenariot ändras inte pga att det inte är biologiska syskon.

Sex är inte aktuellt tycker jag mellan syskon eller barn som växer upp i samma hushåll övht pga utsattheten hos båda parter. Sen visst, folk gör vad folk vill när dom blir vuxna och det kan säkerligen hända att vissa vill ha ett förhållande med sitt obiologiska syskon som dom vuxit upp med när dom blir äldre och då får dom väl ha det, det är inget som kan stoppa dom och det är bara att hoppas då att det är ett rättvist och sunt förhållande dom har.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Twihard
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp