Bukefalos 28 år!

Påminnelse till alla hästmänniskor

Rebeckafalk

Trådstartare
HEJ ! tänkte bara påminna alla hästägare,skötare, m.m

Att snälla använd reflexer vid insläpp efter mörkret har lagt sig,Även om det är en meter från boxen och hagen! Hästarna kan bli skrämda, eller så tar man in fel häst först, kan bli tappade, Vad som ! Jag vill ej att fler människor ska vara med om det jag var med om, Och JAG ångrar att jag inte hade reflexer på min polle....

Kolla länken så förstår ni varför jag önskar att ni har reflexer på era hästar !


http://www.expressen.se/gt/krockade-med-hast/
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Fy så hemskt. beklagar :(

Har refelexgrimma + reflexer på täcket på mina hästar, just för om de skulle komma lösa i mörkret.
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Artikeln säger inget om hästens status. Jag antar att det gick illa iofs, tragiskt. Någon som vet?
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Artikeln säger inget om hästens status. Jag antar att det gick illa iofs, tragiskt. Någon som vet?

ne men de kan jag berätta, hon dog på plats, såg henne sista andetag och underkäken var av som hon försökte skrapa mot asvalten, ena bakskon låg 20 meter från där hon låg... bilen kom i ca 60 km/h:cry:

Så .. reflexer !:)
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Står i artikeln att hästen dog på fläcken:cry:

TS
Beklagar verkligen sorgen...
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Det står i texten att djuret (dvs hästen) dog på fläcken. :(


inte direkt på fläcken, hon blev sten förlamad först ( kropp) men hals och huvud använde hon,, men från att hon landa på marken och dog var säkert 2 minuter.. så det gick fort,

Hon kissa på sig med :( direkt efter sista andetaget....
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Står i artikeln att hästen dog på fläcken:cry:

TS
Beklagar verkligen sorgen...

artikeln kanske säger så, men även om det är 2005 detta hände minns ja minsta lilla detalj och hon dock inte direkt.. hon han lida innan hon dog..

tack !
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Fy så fruktansvärt. Jag beklagar sorgen.

Jag har massa reflexer på alla utetäcken. Finns det inte på vid köp så syr jag på det.
Det är väldigt respektlöst att ens leda sina hästar utan o alla som själva kör bil vet hur dåligt man syns t o m i skymning. För mig är det en gåta att man bara ser till andras skyldigheter. Det finns inga ursäkter. T o m barn vet bättre.

Mörka kläder o mörka täcken på mörka hästar. Jag har själv varit nära att köra på dessa. Snö/ regnoväder med noll sikt.

Det finns reflexer att klistra på.
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Jag var även med om en "upplysande" händelse igår när jag skulle gå ner till stallet. Hörde en bil på avstånd och var helt inställd på att gå över vägen (grusväg) när jag såg bilen i kurvan 10-20 meter ifrån och stannade. I mörkret hade jag sett lysena men nu var det ljust och ljudet var det enda jag hade att gå på. Man missbedömer så lätt ljudet när det blir så lågt i snöunderlaget.

Jag använder både reflex på täcket, grimman och pannlampa. Tyvärr bara på en häst då jag inte hittat tillräckligt stora reflexgrimmor till nordsvensken. Funderar däremot att sy till ett reflexnosludd.
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

En reflexväst är väldigt lätt att kränga på sig o tillsammans med hästens reflexer syns man mkt mkt bättre.
Man bör nog även ha reflexer baktill. För ett antal år sen hade alla Hö..s täcken en stor bred reflex på stjärtlappen= kanon.
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Usch vad hemskt.

Jag tänker på det där ibland. Min häst går på lösdrift, utan täcke och grimma. Jag vet inte riktigt hur jag skall tänka. Skall man ha grimma dygnet runt under mörk årstid eller skall man slänga på ett täcke som inte behövs bara för att?:confused: Jag vet faktiskt inte.
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Kl
Läste nyss att en till häst blev påkörd igår kväll.
Först av en bil o sen en till. Oklart hur det gick med den, men troligen...:cry:
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Det är samma för mig, man skulle ha reflexsprayfärg, eller något sånt!
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Det är samma för mig, man skulle ha reflexsprayfärg, eller något sånt!

Jag funderar på att fläta in reflexband i man och svans. Det kanske glimmar till lite grann i alla fall.

(Sen kommer herr häst protestera vilt då han inte kan gömma sig för vargar med ficklampa:D)
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Usch vad hemskt.

Jag tänker på det där ibland. Min häst går på lösdrift, utan täcke och grimma. Jag vet inte riktigt hur jag skall tänka. Skall man ha grimma dygnet runt under mörk årstid eller skall man slänga på ett täcke som inte behövs bara för att?:confused: Jag vet faktiskt inte.

Om man har en rymningsbenägen häst skulle jag ha reflexgrimma + benreflexer även i hagen.
Har själv en som brukar gå på lösdrift men brukar inte klä på honom annat än täcke vid behov.
Men försöker ha reflexer på täckena iaf.
Själv ska jag åka å köpa reflexgrimmor och grimskaft med reflex att ha vid in/uttag i mörkret iaf så det finns någonting om de skulle slita sig.
Peppar peppar så har mina hästar hittils hållt sig i hagen utan att rymma så änsålänge får de gå utan i hagen iaf.
Men in/uttag är ju alltid en risk å ett par reflexgrimmor med reflekterande grimskaft är ju småpengar så...
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Jag funderar på att fläta in reflexband i man och svans. Det kanske glimmar till lite grann i alla fall.

(Sen kommer herr häst protestera vilt då han inte kan gömma sig för vargar med ficklampa:D)

ingen dum idé, det är ju bättre än inget!
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Benreflexer borde väl inte vara så farligt att ha på hästarna i hagen heller?
De är ju så klena i konstruktionen så om hästen skulle fastna eller något lär de ju gå sönder och lossna.
(om man nu inte vill ha täcke eller grimma på i hagen)
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Benreflexer borde väl inte vara så farligt att ha på hästarna i hagen heller?
De är ju så klena i konstruktionen så om hästen skulle fastna eller något lär de ju gå sönder och lossna.
(om man nu inte vill ha täcke eller grimma på i hagen)


tycker inte att benreflexer låter dumt ! om nu stora tävlingstall använder boots och fram'bakskydd även fast det kommer lera och gegga emellan så ska ett par reflexsskydd funka med !:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 565
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 615
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 208
Senast: Lyraolissy
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 855
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp