Bukefalos 28 år!

Påminnelse till alla hästmänniskor

Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

TS: Oj nej vad hemskt :cry: beklagar verkligen! Tack för att du ändå orkar ge andra en varning i förebyggande syfte!

KL

Tänker genast gå och köpa reflexer att sy fast i mina hästars täcken, har faktiskt dumt nog inte tänkt på att trots att vi bor lite avsides och det inte är livligt trafikerat här kan oturen ändå vara framme. Har namnlappar med telefonnummer på täckena, men reflexer har jag inte tänkt på. Var på täckena ska man sy reflexer, och hur, så de syns bäst? Har täcken både med och utan halsdel.

Beklagar än en gång sorgen. :(
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

TS: Oj nej vad hemskt :cry: beklagar verkligen! Tack för att du ändå orkar ge andra en varning i förebyggande syfte!

KL

Tänker genast gå och köpa reflexer att sy fast i mina hästars täcken, har faktiskt dumt nog inte tänkt på att trots att vi bor lite avsides och det inte är livligt trafikerat här kan oturen ändå vara framme. Har namnlappar med telefonnummer på täckena, men reflexer har jag inte tänkt på. Var på täckena ska man sy reflexer, och hur, så de syns bäst? Har täcken både med och utan halsdel.

Beklagar än en gång sorgen. :(

jag skulle satsa på att ha vid bogen och bak på hästen, menar möter man någon kommer inte hästen i sidsprignas, ja du förstår nog ^^
Men är ju alltid bra att kanske ha något på siderna för att vara extra säker :)
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Beklagar TS. :cry:

Kan någon säga vad gör man då med de hästar som själva tar av sig och förstör såväl grimmor, täcken som benreflexer varje dag ? :crazy:
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Jag använder både reflex på täcket, grimman och pannlampa. Tyvärr bara på en häst då jag inte hittat tillräckligt stora reflexgrimmor till nordsvensken. Funderar däremot att sy till ett reflexnosludd.

Du kan ju också testa att göra en egen reflexgrimma med hjälp av reflextejp. Går ju att linda runt om tex nosgrimman för att få det att sitta bra.
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

KL
Igår blev ännu en häst påkörd o dog.

Sätt på reflexer, kolla staketen o att det finns STRÖM!!!!
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

KL

Jag har sytt fast reflexer (tygreflexer) på mina täcken, de ser ut som julgranar när ngt lyser på dem i hagen men det tar jag. Har dock fått lite gliringar om julgranar, men kommer hästarna ut så skrattar de nog inte..... ;)
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Hur eller med vad ska man sy reflexerna på täcket? Symaskinen orkar inte sy i det tyget som utetäcken är gjorda av...:/
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Håller det både regn, snö och att de rullar sig i sand/lera? Vad för lim isf? Någon form av textillim? :)
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

KL

Jag har ett Rambo Optimo och på det är det stora reflexer på svanslappen och även bak vid sidorna, så fler HW-täcken borde väl ha det..?

Sen undrar jag hur mycket det hjälper med reflex om hästen "bara dyker upp" som oftast händer, men som bilförare vet jag hur svårt det är att se saker som inte bär reflexer.
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

KL

Jag har ett Rambo Optimo och på det är det stora reflexer på svanslappen och även bak vid sidorna, så fler HW-täcken borde väl ha det..?

Sen undrar jag hur mycket det hjälper med reflex om hästen "bara dyker upp" som oftast händer, men som bilförare vet jag hur svårt det är att se saker som inte bär reflexer.

Att det bara dyker upp händer ju , ÄVEN vid ljust tillfälle? REflex räddar liv, det säger inte att det ska rädda, utan förebygger.....
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Du har väl reflexer både fram o bak. Oftast är det ju möte med häst som ger olyckor. därmed reflexer framtill o kanske reflexgrimma.
De syns väldigt bra på håll o folk hinner bromsa.

Det går att sy fast det med en vanlig maskin. de flesta täckena har inten stoppning nertill där man syr. Jag syr fast dem på samma sätt som de sitter på mina rambotäcken.

amigo o rhino är snikvarianten- noll reflex på väldigt mörka täcken:mad:
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

KL

Jag har ett Rambo Optimo och på det är det stora reflexer på svanslappen och även bak vid sidorna, så fler HW-täcken borde väl ha det..?

Sen undrar jag hur mycket det hjälper med reflex om hästen "bara dyker upp" som oftast händer, men som bilförare vet jag hur svårt det är att se saker som inte bär reflexer.

Min häst ser ut såhär i hagen, om hon skulle få för sig att rymma/slita sig vid in/uttag tror du inte då att bilisterna har en betydligt större chans att hinna se henne i tid så de kan bromsa än om hon vore reflexlös?
Det är reflex passpoal runt hela täcket och svanslappen har två stora reflexfält, även på sidorna baktill är det större reflexfält.

481574_10152335049840223_1811760499_n.jpg
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

*kl*

Lite ot men ändå.

Tänk om alla bilister som dundrar förbi alldeles för snabbt och för nära när man är ute och rider med hästen kunde förstå att köra på en häst är som att köra på en älg. Folk är ju livrädda för att köra på en älg men hästar kör de gladeligen förbi utan att tänka på den potentiella faran.
 
Sv: Påminnelse till alla hästmänniskor

Fy så hemskt! Vet du hur det gick med bilföraren?

Jag måste sy på reflexer på täckena!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 565
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 615
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite hjälp om hur jag bemöter ägaren till en häst som gått på bete med min... Historian är ganska lång. Får i maj tag på...
2
Svar
35
· Visningar
5 208
Senast: Lyraolissy
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 855
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp