Passade ras till min vikt

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare majjamajja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 9 088
Sv: Passade ras till min vikt

Jag hade inte läst så noga, och som du säger lite "si och så" e det nog med balansen då... Jag håller tummarna att "skaparen" hittar rätt pålle och kan börja lufsa i skogen, det finns ju inget bättre....

jag har en kort ryggad kraftig kallblod 153 cm och jag pendlar mellan 85-98 kg och är 176 cm lång när jag ringde på han sa jag att jag ville ha en viktbärande häst och men allsidig träning är han nu i bättre form än någonsin. Min kompis har en bruksnordis och ett kallblod hon kör och rider har även ridit lektioner på båda hon är 168 lång och väger130 kg. Ingen av dom är halt eller ont i ryggen som sagt så mår alla hästar bra av allsidig träning lycka till

KL

Jag förväntar mig att bli riktigt halshuggen efter detta inlägget, men wtf.... :crazy:

Jag tycker personligen att det inte är någon rättighet att rida, utan att man ska se till hästens bästa hela tiden. Jag tycker själv att jag ligger på gränsen till att rida med mina runt 85 kg/182 cm. Skulle jag väga över 90 kg skulle jag tänka både en och två gånger innan jag satte mig på en häst. Och jag tror inte att tävlingsyttare som t.ex Ludger Beerbaum (för att ta ett exempel) väger så långt över 80 kg. Visst är han lång och vältränad, men jävligt smal. Så jag tycker inte riktigt att argumentet "stora tunga karlar som rider" håller riktigt.

Sen är det ju absolut så att balansen spelar en sjukt stor roll, men det jag vill säga är som sagt att JAG personligen inte skulle rida om jag vägde över 90 kg. Det är min personliga gräns. Då skulle jag se till att förlora vikt på andra sätt innan jag satt upp igen på min häst....

Om någon tycker att jag har dåliga synpunkter är det bara att säga till, så kan vi se om ni kan få mig att ändra åsikt. Man är aldrig för gammal för att omvärdera sin åsikt genom bra argument :) !

Allt jag säger är....ÅK TILL STALLET!!!!

Allt runt omkrihg ridningen är jättebra motion också....min mamma väger en hel del och har ett kraftigt halvblod....som bär henne utan problem...:)

Du kommer att gå ner i vikt och samtigt ha ROLIGT vilket är den största motivationen....:idea:

LYCKA TILL!!!!

//Domino

Och allt handlar ju i sluttampen om att hästen ska tycka att det är kul att arbeta med ryttaren och känna sig bekväm i det den gör. :)

Jag har sökt medryttarhäst och har fått svar från en som har en 21årig newforest, och jag är ca 163 och väger 65 kg. Alltså väldigt överviktig. Så där börjar jag tveka på att ponnyn klarar mig, men annars ska man nog inte tveka. Du märker säkerligen om hästen tycker att du är för tung..
Go for it!

Och allt handlar ju i sluttampen om att hästen ska tycka att det är kul att arbeta med ryttaren och känna sig bekväm i det den gör.

Jag har sökt medryttarhäst och har fått svar från en som har en 21årig newforest, och jag är ca 163 och väger 65 kg. Alltså väldigt överviktig. Så där börjar jag tveka på att ponnyn klarar mig, men annars ska man nog inte tveka. Du märker säkerligen om hästen tycker att du är för tung..
Go for it!

Minolia skrev:
Och allt handlar ju i sluttampen om att hästen ska tycka att det är kul att arbeta med ryttaren och känna sig bekväm i det den gör.

Go for it!

Du kan omöjligt vara överviktig! :crazy:

Paint It Black skrev:
Du kan omöjligt vara överviktig! :crazy:
Jo, alldeles för stor. :( Försöker göra något åt det, främst för att kunna rida mindre hästar då de flesta söker unga medryttare till mindre hästar. (Även om jag älskar kallblod..:love: )

Jag tror snarare du lider av dåligt självförtroende, för 65 kilo på 163 cm är absolut inte mycket.

Det kanske inte låter mycket, men tjock är jag.

Det tror jag inte på... innan jag gick upp en massa i vikt så vägde jag ca 60-65 kg, och jag är lika lång som du. Inte fasen var jag tjock, alltså kan du omöjligen vara det. Du har troligen en snedvriden bild av dig själv... :(

MosterMia skrev:
KL

Och jag tror inte att tävlingsyttare som t.ex Ludger Beerbaum (för att ta ett exempel) väger så långt över 80 kg. Visst är han lång och vältränad, men jävligt smal. Så jag tycker inte riktigt att argumentet "stora tunga karlar som rider" håller riktigt.

Jan Tops då?
;)

/Kristin

Minolia skrev:

Go for it!

Jag tror det mesta handlar om HUR du inverkar på hästen - hur pass stabil ponnyn/hästen är när du rider. Själv rider jag fortfarande min 25 åriga New Forest (D-ponny) och det går jättebra! Är 166 cm lång och har storlek 40-42 (vägrar väga mig) - kanske lite över den normalviktige.

Hon går bra med mig, han är viktbärande, jag hjälper henne med balansen och rider civiliserat - i form och balans. Ibland går hon med mindre duktiga ryttare som smalare än mig - där kan hon ibland få problem med just balansen eftersom de inte kan rida henne i form och hon behöver mycket stöd och hjälp att komma just i form.

Vikten och längden har mycket mindre betydelse än vad ryttarens skicklighet har! Kan man rida så spelar vikten mindre roll!

/Kristin

Paint It Black skrev:
Det tror jag inte på... innan jag gick upp en massa i vikt så vägde jag ca 60-65 kg, och jag är lika lång som du. Inte fasen var jag tjock, alltså kan du omöjligen vara det. Du har troligen en snedvriden bild av dig själv... :(

Jag vet att jag är tjock.
Du har antagligen inte lika dan kropp som jag. Min kropp är tjock när jag väger såhär. Du har nog en annan kroppsbyggnad och därmed var du kanske inte tjock när du vägde 60-65kg?

Du väger i vart fall inte för mycket. Om du tycker att du är tjock så kan det bero på att det fett du har skulle se bättre ut som muskler på dig. Men som sagt du är INTE för tjock.
Har själv en del felplacerat fett men jag är verkligen INTE tjock, även fast jag skulle se bättre ut om man omfördelade det litegrann ^^.

Raderat, blev fel...

Senast ändrad av en moderator:

Minolia skrev:
Du har antagligen inte lika dan kropp som jag. Min kropp är tjock när jag väger såhär. Du har nog en annan kroppsbyggnad och därmed var du kanske inte tjock när du vägde 60-65kg?

Tja, jag vet att jag alltid varit kraftigt byggd, och därmed ganska tung av naturen. Du kanske är mer "smäcker" i kroppstypen än jag. Men jag tror i alla fall inte att du är tjock, möjligtvis är det som Kardinal sa, att du bara behöver omarbeta fettet till muskler.

Minolia skrev:

Det kan säkert stämma, det är ju olika hur mycket man väger när man är lagom. Jag är 165 cm, och när jag väger över 60 kg är jag rätt fläskig. Jag har en kompis som är något kortare än jag, och när när hon väger 65 kg ser hon lagom ut. Hon är kraftigare byggd än jag, helt enkelt.

Är det bara privat personer som säljer hästar i det här landet?
Jag vet många bra och trevliga S.k.a hästhandlare och försäljningsstall. Ta reda på några sådana ställen så behöver du inte bli utsatt för förnedring av fördomsfulla privat personer.
Lycka till ;)

MosterMia skrev:
KL

Jag förväntar mig att bli riktigt halshuggen efter detta inlägget, men wtf.... :crazy:

Jag tycker personligen att det inte är någon rättighet att rida, utan att man ska se till hästens bästa hela tiden. Jag tycker själv att jag ligger på gränsen till att rida med mina runt 85 kg/182 cm. Skulle jag väga över 90 kg skulle jag tänka både en och två gånger innan jag satte mig på en häst. Och jag tror inte att tävlingsyttare som t.ex Ludger Beerbaum (för att ta ett exempel) väger så långt över 80 kg. Visst är han lång och vältränad, men jävligt smal. Så jag tycker inte riktigt att argumentet "stora tunga karlar som rider" håller riktigt.

Sen är det ju absolut så att balansen spelar en sjukt stor roll, men det jag vill säga är som sagt att JAG personligen inte skulle rida om jag vägde över 90 kg. Det är min personliga gräns. Då skulle jag se till att förlora vikt på andra sätt innan jag satt upp igen på min häst....

Om någon tycker att jag har dåliga synpunkter är det bara att säga till, så kan vi se om ni kan få mig att ändra åsikt. Man är aldrig för gammal för att omvärdera sin åsikt genom bra argument :) !

Jag håller med dej. Är ca 174 och vägen ca 67 vilket är för mycket ÄVEN om jag har kraftig benstomme. Jag ska väga ca 63-65 för att vara lagom. Om jag vägde 120 kg skulle jag ALDRIG komma på tanken att köpa en häst som måste bära omkring mej varje dag. Rida är ingen rättighet, precis som du skriver. Det är tragiskt men sant.

120 kilo är mycket. I alla fall för en normalstor häst. Kanske kommer den inte precis att gå och vingla under bördan, men den slits självklart snabbare. Jag skulle inte ha samvete. Jag är ledsen men så är det.
Det finns ju andra sätt, att köra kanske, så länge. Eller hitta en bra viktbärande medryttarhäst, tex ett stort kallblod som ardenner, ett tag, medan man går ner i vikt. Och då bara rida ett par dagar i veckan, inte varje dag. Att tömköra ger ju båda bra motion och bidrar till viktminskningen. Att hålla på med hästar måste man ju kunna även om man väger för mycket. Men rida, är en annan sak.

Ja det sista var väl mer till ts. Men jag håller i alla fal med om ditt inlägg, det är lite tabu att säga så, men ja, jag tycker det.

Säkert kan någon veterinär ge ts råd. Är det lämpligt? En egen häst sitter man på varje dag. En ridskolehäst som är kraftrig kanske ibland bär en tung person men inte alltid. Det är skillnad.

Sen hoppas jag att ts lyckas gå ner i vikt. Det är inte nyttigt för den egna kroppen heller att bära omkrign på dubbla normalvikten, nästan i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 096
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 242
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 284
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka