Bukefalos 28 år!

Passtvång vid import/export - när?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Att det varit passtvång i Sverige sedan 2006 vet jag. Men hur har det varit vid export och import?
Säg för 10 år sedan, i mitten av 00-talet, då var det ju tillåtet att importera hästar från andra EU-länder utan några som helsta papper vad jag förstått (alltså utan att de hade något som helst pass/andra registeringspapper/papper på att importen skett och allt runt det osv.), men när blev det egentligen förbjudet? Det måste varit ganska "nyligen" va?
För vi i Sverige var väl ett "föregångsland" vad det gäller det här med pass och papper på hästar. Som jag förstått det var väl vi bland de första i EU på det? :)
 
Det har det funnits krav inom hela EU på pass till hästarna, längre än sedan 2006. Men både i Sverige och i övriga länder så blev det en del förseningar innan alla regler blev klara. Här fick t ex de som hade hästar registrerade i ASVH byta sina pass eftersom dom inte klarade kraven när reglerna blev klara.
Om en häst tagits in från ett annat EU-land efter 2006 utan pass har den kommit hit olagligt. Tyvärr var och är kontrollen vid gränspassagen inte så bra. Mycket beroende på att man inte har anmälningspliktigt för hästar om man har alla papper i ordning som man t ex har när man reser med hund. Så många har utnyttjat den bristen och tagit in hästar utan pass och ofta även utan hälsointyg m m.
Det är brottsligt och går under smuggling enligt den så kallade smugglingslagen.

Hela grunden till hästpassen kommer från EU och är ett resultat av dels de fruktansvärda slakttrasporterna genom Europa och dels p g a smittor som drabbat människor genom maten som galna kosjukan. Alla djur som ingår i livsmedelskedjan omfattas av gemensamma regler inom EU. Men eftersom hästen även användas inom sporten och är det djur som reser mest efter människan har hästen fått förenklingar jämfört med de andra djurslagen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 789
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 913
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
20 750
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp