Bukefalos 28 år!

Permanetbädd av enbart torv

bigganl

Trådstartare
Min granne har blivit rekommenderad att ha permanentbädd med enbart torv åt sin häst. Hur funkar det rent praktiskt? Jag är gammalmodig och har bara varit med om permanentbäddar med halmkakor i botten med spån ovanpå. Alltså ett hårt pressat underlag med löst strö uppepå. Hon har lagt in torv som vanligt och ska bara mocka ut bajset. Inget pressat lager undertill alltså. Kan detta verkligen fungera? Det låter inte logiskt tycker jag, men jag har ju aldrig provat heller. Vad tror ni?:confused:
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Jag har en sådan bädd till mina hästar. Jättebra! Det är faktiskt det enda som håller sig rent och luktfritt till min stora, bökiga ardenner. Då har jag provat både permanentbäddar och "vanligt" med spån och halm. Kan bara rekomenderas! :love:
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Funkar jättebra!!
Man öser in massor och trampar till det ( jag vattnar till och med lite i början) Mockar bara skiten i början och sedan tar man bort mer där det bildas "kissehål"=extra blött, så att allt håller sig fräscht.

Det kommer att bli en tilltrampad ganska fast bädd med så mycket löst ovanpå som man vill ha det...dvs. man anpassar så att det blir som man vill ha det.

// M
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Funkar jättebra!!
Man öser in massor och trampar till det ( jag vattnar till och med lite i början) Mockar bara skiten i början och sedan tar man bort mer där det bildas "kissehål"=extra blött, så att allt håller sig fräscht.

Det kommer att bli en tilltrampad ganska fast bädd med så mycket löst ovanpå som man vill ha det...dvs. man anpassar så att det blir som man vill ha det.

// M

:bow: :bow: :bow: instämmer helt!
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Funkar jättebra!!
Man öser in massor och trampar till det ( jag vattnar till och med lite i början) Mockar bara skiten i början och sedan tar man bort mer där det bildas "kissehål"=extra blött, så att allt håller sig fräscht.

Det kommer att bli en tilltrampad ganska fast bädd med så mycket löst ovanpå som man vill ha det...dvs. man anpassar så att det blir som man vill ha det.

// M

Måste bara också hålla med!:bow:
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Nja. Hon ska alltså bara lägga in ett antal torvbalar. Inte trampa till något alls utan ha en vanlig lös bädd och sen bara mocka ut bajset. Allt urin ska vara kvar. Jag vill ha ett fast underlager först och sen ett lösare lager uppepå som urinet kan rinna igenom, men nu är allt lika löst. Det är det jag undrar om det verkligen fungerar.
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

nej nej nej!

Jag skrev trampa till! Jag var lite otydlig...
Förtydligar:
JAg täcker golvet så att det jag lågger in blir minst 20 cm högt sedan vattnar jag (lite) och trampar som sjutton. :bump:
Man får träninsvärk av det ;)

// M
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Vi gjorde så i vårt stall när vi började med torvbädd. Trampade dock ner torr torv i pissfläckarna så att det packade sig, lade in ca 20-25 cm torv. Fungerar med hästar som pissar på olika ställen i boxen. Annars så är det nog nödvändigt att vattna och trampa till för att få en hård bädd undertill.
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Jag har torv och halmbädd och är jättenöjd ,har tidigare haft spån och halm. Jag lade in rikligt med torv och halm och vände ner skiten dom första dagarna sen blev det snabbt en varm kaka.

Nu för tiden luktar det knappt häst i mitt stall.
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Jag hade permanentbädd till på torv till min häst förrförra vintern. Jättenöjd! Det gick fort att mocka, jag ströade upp med en ny bal halm var tionde dag (ekonomiskt) och det luktade inget! Dessutom blev hans vita tecken på benen vitare än vanligt (?).
Lyfte bara ut skiten och fyllde på med mer torv så att det var jämnt och tjockt. Blev stadigt med lite svikt i. Lyfte ut om det blev "kisshål" som Minternet kallade det :D
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

En bra grej man kan göra med för att få en fräsch bra jämn bädd är att man tar den nerkissade torven och sprider ut jämt över den mockade torven och sen vattnar ner den i den rena torven och sen trampar. Då går det mkt fortare att få hela boxen till bädd, och inte bara just runt där hästen normalt kissar så det blir äckligt och bädden "sprider ut sej" just däromkring. En annan viktig sak att tänka på i början är att ha mycket torv så det blir en rejält tjock fräsch bädd.
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Ja jag förstår hur du gjort och att trampa till för att få ett fastare underlag tycker jag är en förutsättning för att det ska kunna bli en bra bädd. Problemet är att grannen bara lägger in lös torv som om det vore en vanlig torvbädd. Inte en permanentbädd. Men hon mockar bara ut bajset. Veterinär ska ha sagt detta säger hon och jag förstår inte hur det ska kunna funka. Hela meningen med bädd är ju att urinen ska rinna genom översta lösa lagret och rinna ner i det fasta lagret och bidra till att det bränner ihop. Om man som vissa skriver, tar bort kissfläckar ibland så rör man ju upp bädden och ammoniakgaserna kommer ut i stallet. Bädden undertill ska ju inte röras alls.
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Ja jag förstår hur du gjort och att trampa till för att få ett fastare underlag tycker jag är en förutsättning för att det ska kunna bli en bra bädd. Problemet är att grannen bara lägger in lös torv som om det vore en vanlig torvbädd. Inte en permanentbädd. Men hon mockar bara ut bajset. Veterinär ska ha sagt detta säger hon och jag förstår inte hur det ska kunna funka. Hela meningen med bädd är ju att urinen ska rinna genom översta lösa lagret och rinna ner i det fasta lagret och bidra till att det bränner ihop. Om man som vissa skriver, tar bort kissfläckar ibland så rör man ju upp bädden och ammoniakgaserna kommer ut i stallet. Bädden undertill ska ju inte röras alls.

Det där kan ju öht taget inte funka med en häst som kissar på samma ställe? Vilket de flesta gör tycker jag.

Torvbäddar är annars som någon skrev fjädrande och mjuka. Vår hovis tycker dock inte om dem eftersom hästar på torv får fler hovbölder enligt honom. Vissa håller med, andra inte.

Ska man öht ha permanentbädd är nog torv det trevligaste, men som sagt pisshålen måste man nog göra något åt.
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Men en förutsättning för att en bädd ska kunna brinna ihop är ju att man inte rör det undre lagret så ammoniakgaserna stiger upp. Hur ska man kunna göra något åt kisset då menar du?
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Men en förutsättning för att en bädd ska kunna brinna ihop är ju att man inte rör det undre lagret så ammoniakgaserna stiger upp. Hur ska man kunna göra något åt kisset då menar du?

Jag gillar inte permanentbäddar utan menade mest att det blir problem med "renliga" hästar som alltid kissar på samma ställe. MEn jag antar att man skulle få lägga mycket torrt ovanpå och trampa till för att undvika mjuka "hål" och överblöt bädd på ett ställe.

Står de inte inne så mycket och kissar ute så är det ju mindre problem, men det finns ju hästar som helst kissar inne:crazy:

Men jag har ingen bra lösning utan det var mest en tanke, eftersom många har sitt "kisställe" och det känns ju inte jättekul som nån skrev att sprida ut det i boxen. Hästen har det ju så för att den vill ha det på samma ställe.
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Jag håller med dig. Men det är just därför som man har ett bottenlager som är fastare och som inte rörs alls och sedan ett löst lager strö ovanpå som man mockar och som urinen rinner igenom.(för att komma ner till bottenlagret och bidra till att det bränner)
 
Sv: Permanetbädd av enbart torv

Jag hade det åt min häst som inte gick att ha på halm. Det gick bara bra!
 

Liknande trådar

Anläggning Har hästarna (shettis och d-ponny) hemma sommartid då jag fått arrendera 1ha mark av grannen. Det funkar ju bra när vädret är skapligt...
Svar
15
· Visningar
2 388
Senast: Cilva
·
Ekonomi & Juridik Har tidigare år använt spån och sedan torv till mina hästar men i år har grannen massor av halm och jag tänkte gödselstacken skulle...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 284
Anläggning Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering. Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina...
2
Svar
30
· Visningar
5 913
Senast: Pancakes
·
Hästmänniskan När jag nu för första gången har "egen" häst har jag kostat på mig helinackordering, pga ett oregelbundet jobb där jag inte alltid kan...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 242
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp