Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 406

Bukefalos 30 år!

Det gör min labbe med, med benen åt vart håll

Hah, aldrig sett det på en större (vuxen) hund. Måste se ganska kul ut. :) Jag trodde det bara var en småhundsgrej faktiskt. Åtminstone när de sitter på golvet, har sett större hundar göra det i en soffa typ, när de lutar sig bakåt mot soffryggen

Ja liksom bichonerna är mopsen avlad för att vara en knähund redan "från början". Så tråkigt att den är helt och hållet sönderavlad bortom räddning och att mopsordern består av en bunt själviska, lättkränkta och kunskapsresistenta idioter.

Jag tycker att man kan argumentera för att all mopsavel per definition är oförenlig med djurskyddslagen.
Och när man kollar på bilder/teckningar av mops förr i tiden hade de definitivt nos.

Instämmer.

Lånar den här bilden av en uppfödarbekant. Jag tycker mycket om den här hundens huvudproportioner och även om bilden inte är 100% i profil så är den bra nog att man kan få ett hyggligt korrekt mätresultat. Och så vitt jag kan se ligger den på 1:2 eller väldigt nära.

Bifogade filer

• Skärmbild 2025-07-08 223717.webp
    Skärmbild 2025-07-08 223717.webp
    152,8 KB · Visningar: 203
Men alltså den skulle ju behövt ha typ lika mycket näsa till för att närma sig någorlunda sund?

Det där är ju bara löjligt rent ut sagt.

Men ja, det är därför vi som har brakycefala raser sällan ser någon poäng i att diskutera detta. Först får man höra att "dagens boxer/mops/etc är så osund jämfört med hur de såg ut förut" och sen visar det sig att nej, det handlar inte om att rulla tillbaka överdrifterna från 80-talet och framåt, det handlar om att utrota raserna.

Tur att jag och många med mig glatt fortsätter att arbeta mot ett avelsmål som motsvarar rasstandarden och som ändå bevarar rasens särprägel.

Det där är ju bara löjligt rent ut sagt.

Men ja, det är därför vi som har brakycefala raser sällan ser någon poäng i att diskutera detta. Först får man höra att "dagens boxer/mops/etc är så osund jämfört med hur de såg ut förut" och sen visar det sig att nej, det handlar inte om att rulla tillbaka överdrifterna från 80-talet och framåt, det handlar om att utrota raserna.

Tur att jag och många med mig glatt fortsätter att arbeta mot ett avelsmål som motsvarar rasstandarden och som ändå bevarar rasens särprägel.
Nej, det är inte löjligt. Men ditt dumenvisa försvar av osund avel börjar bli rätt löjlig. Vill minnas att du även hårdnackat hävdade att dina hundar inte hade knipta näsborrar ganska nyligen, och de är avlade på? Det är så sorgligt.

En snabb googling gav rätt många exempel på hundar som inte har riktigt det där extrema äppelhuvudet och intryckta näsan, men ändå ser ut som boxrar tycker jag. :)
Den här är ju Väldigt tydligt brachy och väldigt tydligt boxer men har ändå lite nos till exempel.

1752008803262.webp

Nej, det är inte löjligt. Men ditt dumenvisa försvar av osund avel börjar bli rätt löjlig. Vill minnas att du även hårdnackat hävdade att dina hundar inte hade knipta näsborrar ganska nyligen, och de är avlade på? Det är så sorgligt.

Nej de har de inte enligt BSI och det tycker jag är ett fullt acceptabelt mått. Du är välkommen till verkligheten.

Och fruktansvärt ful och rasotypisk.
Fast vore den verkligen det för x antal år sedan? Helt rasotypisk alltså. Ful är ju totalt subjektivt. Jag tycker varken den är ful eller vacker, men den ser klart mer funktionell och "vanlig" ut. Jag låtsas inte ha koll på rasstandarden och förstår att det finns fler skillnader än bara längden på snoken och det mindre skarpa stopet...

Någonstans måste man ju börja sträva efter mindre extremer, för bilden du postade nu senast ser verkligen inte ut som en "normal" hund alls... och om det där är den längsta näsan de får ha enligt standard hur ser då de som är födda med ännu kortare nos ut?

Fast vore den verkligen det för x antal år sedan? Jag låtsas inte ha koll på rasstandarden och förstår att det finns fler skillnader än bara längden på snoken och det mindre skarpa stopet...

Ja, även om du tittar på boxer från 50-talet så ser de inte ut sådär. Öronen är lite för bra, annars skulle jag säga amerikansk puppy mill. Ögonen är fel, nospartiet saknar djup och är antagligen väldigt smalt och snipigt framifrån. Om det inte vore för teckningen så skulle den se ut som en blandras. Som nedanstående.

45491663_10155810224352747_2762869779101384704_n.webp

Någonstans måste man ju börja sträva efter mindre extremer, för bilden du postade nu senast ser verkligen inte ut som en "normal" hund alls... och om det där är den längsta näsan de får ha enligt standard hur ser då de som är födda med ännu kortare nos ut?

Fast du kan ju inte förvänta dig att en brakycefal hund ser ut som en labrador? Om du inte är van att se brakycefala hundar, klart att det inte ser normalt ut för dig.

En snabb googling gav rätt många exempel på hundar som inte har riktigt det där extrema äppelhuvudet och intryckta näsan, men ändå ser ut som boxrar tycker jag. :)
Den här är ju Väldigt tydligt brachy och väldigt tydligt boxer men har ändå lite nos till exempel.

Visa bifogad fil 170684

Den ser definitivt mer ut som de boxrar man ser på riktigt gamla bilder. Helt klart en mer sund exteriör på alla tänkbara sätt än de boxrar vi ser oftast i Sverige idag.

Ja, även om du tittar på boxer från 50-talet så ser de inte ut sådär. Öronen är lite för bra, annars skulle jag säga amerikansk puppy mill. Ögonen är fel, nospartiet saknar djup och är antagligen väldigt smalt och snipigt framifrån. Om det inte vore för teckningen så skulle den se ut som en blandras. Som nedanstående.

Visa bifogad fil 170685

Fast du kan ju inte förvänta dig att en brakycefal hund ser ut som en labrador? Om du inte är van att se brakycefala hundar, klart att det inte ser normalt ut för dig.
Jag tycker att det är stor skillnad på bilden du postade och den jag postade. Inte bara öronen utan även formen på kinderna, läpparna och underbettet. Den du postade ser ut som en generisk bull/staffe typ. Min ser ut som en halvblodsboxer, minst! :D

Jag ser trubbnosar varje dag såklart. De är ju överallt, men det är fortfarande inte formen på en "normal" hundskalle.

Men never mind, jag hade egentligen inte tänkt ge mig in i tråden alls. Det är bara så himla synd att det finns en gräns på hur lång en nos får vara.

Jag tänker också att en ras med hög energi och höga drifter tuffar på! jämför en mops som har Många fysiska motsättningar och dessutom låga drifter med en ras som bostonterriern eller till exempel brabancon som är mer atletiskt byggda i resten av kroppen och har högre energi. De kommer oavsett att framstå som att de har mer ork och mindre besvär eftersom de skiter i vilket och springer ändå!
En ras som därtill har jävlar anamma som en boxer lär inte låta sig hindras av en kort nos.

Jag tänker på terriern min som skulle sprungit in i döden. Ingen skulle haft en tanke på att hon hade ont någonstans om de inte sett henne när hon var helt frisk.

Jag tycker att det är stor skillnad på bilden du postade och den jag postade. Inte bara öronen utan även formen på kinderna, läpparna och underbettet. Den du postade ser ut som en generisk bull/staffe typ. Min ser ut som en halvblodsboxer, minst! :D
Ja, jag tror den du la ut är renrasig, men den är väldigt vekt rastypisk. Min är bara 75% boxer.

Jag ser trubbnosar varje dag såklart. De är ju överallt, men det är fortfarande inte formen på en "normal" hundskalle.

Och det kan de ju inte ha och vara brakycefala. En dolikocefalisk hund har inte heller en "normal" huvudform.

Och nej, det är inget (så vitt jag vet) potentiellt hälsoproblem. Men det ser likväl inte "normalt" ut. Om man ska diskutera brakycefali kan man ju inte värdera in huruvida man tycker det ser konstigt ut eller ej. Det måste ju fokusera enbart på om det ÄR sunt, inte om det SER sunt ut.

Ser man på t.ex det holländska avelsförbudet så gäller det hundar med kortare nos än 1/3. Inte att de inte får vara brakycefala.

En ras som därtill har jävlar anamma som en boxer lär inte låta sig hindras av en kort nos.

Jag tänker på terriern min som skulle sprungit in i döden. Ingen skulle haft en tanke på att hon hade ont någonstans om de inte sett henne när hon var helt frisk.

Visst är det så, men om de verkligen inte syresatte sig ordentligt skulle de ju bli påverkade oavsett om de försöker dölja det. En hund kan ju inte bestämma sig för att inte kollapsa om det blir för mycket.

Visst är det så, men om de verkligen inte syresatte sig ordentligt skulle de ju bli påverkade oavsett om de försöker dölja det. En hund kan ju inte bestämma sig för att inte kollapsa om det blir för mycket.
Nej men bara för att man inte kollapsar betyder det inte att man inte har det skitjobbigt. Min terrier föll inte heller ihop men nog sjutton hade hon ont! Det beror ju helt på var man lägger ribban.

Oavsett känns det lite galet att sätta stopp för någon slags återhämtning av äldre exteriörer hos rasen bara för att det idag anses vackrare med kortare nos. Att bara hindra måtten från att bli kortare känns som för lite för sent.
Sedan vet jag inte om kortare mått än idealet ens är diskvalificerande för boxer? Eller hos någon kortnosig ras.

Nej men bara för att man inte kollapsar betyder det inte att man inte har det skitjobbigt. Min terrier föll inte heller ihop men nog sjutton hade hon ont! Det beror ju helt på var man lägger ribban.

Oavsett känns det lite galet att sätta stopp för någon slags återhämtning av äldre exteriörer hos rasen bara för att det idag anses vackrare med kortare nos. Att bara hindra måtten från att bli kortare känns som för lite för sent.
Sedan vet jag inte om kortare mått än idealet ens är diskvalificerande för boxer? Eller hos någon kortnosig ras.

Rasens standard har dock alltid varit att noslängden ska vara 1/3. Det är inget man ändrat.

Varken längre eller kortare än 1/3 är diskvalificerande fel på boxer och jag tror detsamma gäller för alla trubbnosar. Vi har inga rasspecifika diskvalificerande fel, bara de som alla raser har (testiklar och temperament).

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd