Ja men finns inga slutsatser än så vitt jag vet. Utöver att man redan som utgångspunkt säger detta:
"Whilst the 3 most popular brachycephalic breeds have an increased risk of having BOAS, in other brachycephalic breeds, BOAS is very rarely seen. Conformation alone doesn’t determine the risk of BOAS. Therefore, we are investigating why this is the case and look to establish whether there is a risk of breathing problems in more breeds. This will ultimately help us to improve the current breed health schemes and provide more data for future genetic studies so that we will be able to secure the long-term health and welfare for these dogs."
Fast de kan mycket väl nedärva det ändå, så det är en ytterst onödig försämring av avelsbasen. Min ena hane har nedärvt markant längre nospartier än vad han själv har, med två olika tikar, varav en inte har längre nos än honom.
Vi har ingen andningskris inom boxerrasen. Vi måste vara jättemedvetna om problematiken och absolut inte förvärra situationen, men vi har möjlighet att vända skutan med bra utvärdering av avelsresultaten. Och vi ser att fler och fler uppfödare även internationellt har fattat detta.
Ja, och det är baserat på tidigare studier som jag förstod det.
Det ska bli jättespännande att se vad som kommer fram när de analyserat datan från de andra raserna.
Men hur ska man då bära sig åt för att förbättra trenden om det fortfarande är okej att både premiera och avla på individer med extremt korta nosar? För jag håller med de som skriver att man absolut hör när en boxer kommer. Det flåsas och snorkas.