Petit brabancon? Någon som har?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 149531
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 367
  • Visningar Visningar 22 406

Bukefalos 30 år!

Ja men finns inga slutsatser än så vitt jag vet. Utöver att man redan som utgångspunkt säger detta:

"Whilst the 3 most popular brachycephalic breeds have an increased risk of having BOAS, in other brachycephalic breeds, BOAS is very rarely seen. Conformation alone doesn’t determine the risk of BOAS. Therefore, we are investigating why this is the case and look to establish whether there is a risk of breathing problems in more breeds. This will ultimately help us to improve the current breed health schemes and provide more data for future genetic studies so that we will be able to secure the long-term health and welfare for these dogs."

Fast de kan mycket väl nedärva det ändå, så det är en ytterst onödig försämring av avelsbasen. Min ena hane har nedärvt markant längre nospartier än vad han själv har, med två olika tikar, varav en inte har längre nos än honom.

Vi har ingen andningskris inom boxerrasen. Vi måste vara jättemedvetna om problematiken och absolut inte förvärra situationen, men vi har möjlighet att vända skutan med bra utvärdering av avelsresultaten. Och vi ser att fler och fler uppfödare även internationellt har fattat detta.

Ja, och det är baserat på tidigare studier som jag förstod det.
Det ska bli jättespännande att se vad som kommer fram när de analyserat datan från de andra raserna.

Men hur ska man då bära sig åt för att förbättra trenden om det fortfarande är okej att både premiera och avla på individer med extremt korta nosar? För jag håller med de som skriver att man absolut hör när en boxer kommer. Det flåsas och snorkas.

Jag har aldrig argumenterat emot att rasen blivit för övertypad och vi måste vända utvecklingen. Men det innebär inte att rasen inte ska vara brakycefal, det har den alltid varit.

Så du menar att graden av brakycefali inte spelar någon roll? Jag håller inte med.

Därför att en boxer ska ha bra mentalitet, ha bra bruksbarhet och se ut som en boxer. Den ska ha hela paketet.

Sen ska det påpekas att den "typ" av boxer som idag har de i särklass längsta nospartierna på populationsnivå är den amerikanska utställningsboxern som oftast har noll bruksbarhet.

Ja men finns inga slutsatser än så vitt jag vet. Utöver att man redan som utgångspunkt säger detta:

"Whilst the 3 most popular brachycephalic breeds have an increased risk of having BOAS, in other brachycephalic breeds, BOAS is very rarely seen. Conformation alone doesn’t determine the risk of BOAS. Therefore, we are investigating why this is the case and look to establish whether there is a risk of breathing problems in more breeds. This will ultimately help us to improve the current breed health schemes and provide more data for future genetic studies so that we will be able to secure the long-term health and welfare for these dogs."

Fast de kan mycket väl nedärva det ändå, så det är en ytterst onödig försämring av avelsbasen. Min ena hane har nedärvt markant längre nospartier än vad han själv har, med två olika tikar, varav en inte har längre nos än honom.

Vi har ingen andningskris inom boxerrasen. Vi måste vara jättemedvetna om problematiken och absolut inte förvärra situationen, men vi har möjlighet att vända skutan med bra utvärdering av avelsresultaten. Och vi ser att fler och fler uppfödare även internationellt har fattat detta.
Ja jag har sagt två gånger redan att jag tycker att all form av brakycefali borde bort för det är en defekt som medför risker och lockar till extremavel.

Jag ser heller inte problemet med att använda dessa amerikanska hundar med dåliga bruksegenskaper i aveln. Om de är sunda i övrigt. Hälsa går först.
Boxer har ju fler problem när det gäller hälsan. Blev lite chockad faktiskt när jag tittade på avelsdata och såg hur utvecklingen på HD såg ut.
Det finns verkligen inte mycket kvar att avla på om man börjar sålla näsor och c-höfter.

Ja, och det är baserat på tidigare studier som jag förstod det.
Det ska bli jättespännande att se vad som kommer fram när de analyserat datan från de andra raserna.

Men hur ska man då bära sig åt för att förbättra trenden om det fortfarande är okej att både premiera och avla på individer med extremt korta nosar? För jag håller med de som skriver att man absolut hör när en boxer kommer. Det flåsas och snorkas.

Trenden har förbättrats mot för några år sen, så information gör skillnad. Vi hade en toppenbra tysk domare på vår rasspecial 5 juli som verkligen vågade poängtera korta nosar.

Jag träffar ju en hel del boxer och i 9 av 10 fall där man hör nåt så är det för att de ligger på som satan i kopplet. Jag vet inte om det också är en biffekt av brakycefali men de är ju fullständigt galna.

Ja jag har sagt två gånger redan att jag tycker att all form av brakycefali borde bort för det är en defekt som medför risker och lockar till extremavel.

Ja, och då är det ju egentligen slutet för diskussionen, för det kommer jag aldrig hålla med om. Det gör ju att hela utgångspunkten blir skev.

Jag ser heller inte problemet med att använda dessa amerikanska hundar med dåliga bruksegenskaper i aveln. Om de är sunda i övrigt. Hälsa går först.

Tyvärr utför de ju nästan inga hälsotester, annars hade jag hållit med om att man kunde använda dem till en viss grad. En uppfödare tog in en hund med amerikanska och sydamerikanska linjer. Den har hittills lämnat D och E höfter och knäledsfel.

Boxer har ju fler problem när det gäller hälsan. Blev lite chockad faktiskt när jag tittade på avelsdata och såg hur utvecklingen på HD såg ut.
Det finns verkligen inte mycket kvar att avla på om man börjar sålla näsor och c-höfter.

Finns en anledning till att de duktiga uppfödarna använder utländska hanar. Man behöver ju verkligen inte begränsa sig till det svenska utbudet.

Nej (alla) jakthundarna har inte klarat sig bra:

taxarna
bassethound
labradorerna
cockerspaniel (i viss mån. Även utställningshundarna fungerar oftast som hundar, även om de kanske inte duger till jakt)

Sedan är de också utsatta för att människor som vill ha en liten, söt hund med krut i ofta skaffar sig jakthundar till sällskap/sport, vilket i förlängningen riskerar att göra raserna urvattnade och utan klart fokus i aveln. Jag har börjat se tysk jaktterrier som rena familjehundar :crazy: Skillnaden i en border terrier av jagande linjer och inte av jagande linjer (båda är häftiga hundar men ofta inte med riktigt samma innehåll). Jakt-cocker i agilityn (mindre vanligt nu än tidigare)
Tänkte mer på riktiga jakthundar.
Fågelhundar vet jag har varit sällskap länge och taxarna har blivit det senare år.

Finns ingen anledning att sålla C om man inte har kliniska problem i rasen..

Allmänt:
Jag är verkligen inget fan av braky hundar men jag tycker faktiskt det är relevant om hundarna har problem vid alla grader av det. OM en boxer med längre nos (nu pratar jag om de äldre bilderna som visats i tråden tex) inte har problem med andningen så ser jag ingen anledning till att man inte skulle kunna ha rasen och defekten kvar.
Men då ska ju målet vara att rasen ska se ut så - inte korta nosar med breda skallar.

Ser vi på genetiska defekter så är det ju kanske fler man annars ska ta bort helt? Hur ser det tex ut i kortbenta/dvärgväxta raser? Det tycks ju komma en del problem i samband med det med?
Tänker alltså att vi får använda vetenskapen som motivering till vad som ska vara ok att avla på, inte vad vi för ögat tycker känns ok.

Kan en korthårig chihuahua med bra mentalitet vara ett alternativ eller är dom också sjuka?
Tycker chihuahor är jättefina. Har en kompis som har 2 stycken. Dock har den ena för kort nos och har andningsproblem. Så de förekommer i fler raser än just trubbnosar. Dock blir chihuahua för smått för mig. Vill ha en som väger 5-6 kg. Dvärgpinscher har jag haft 2 stycken, älskar dem. Men vill ha en helt ny ras så kikar mig fram.

Tycker chihuahor är jättefina. Har en kompis som har 2 stycken. Dock har den ena för kort nos och har andningsproblem. Så de förekommer i fler raser än just trubbnosar. Dock blir chihuahua för smått för mig. Vill ha en som väger 5-6 kg. Dvärgpinscher har jag haft 2 stycken, älskar dem. Men vill ha en helt ny ras så kikar mig fram.
Chihuahua har knappast en sund huvudform? Inte så platt som många andra raser i tråden, men absolut inte med god plats till luftvägarna.

Dansk-svensk gårdshund kanske? De jag har träffat (inget större antal) har varit trevliga sällskapshundar som varit med mycket i stallet. Papillon är också trevliga, men kanske lite små. Markiesje tycker jag ser väldigt fina ut men de lär vara svåra att få tag på, kanske om man importerar.

Det fins flera trevliga mindre terriers att titta på också. :) Typ cairn, norfolk och liknande. Har du haft pinne tänker jag att en liten russel inte heller skulle sitta fel! Energinivån är du ju van vid då. :D

Dansk-svensk gårdshund kanske? De jag har träffat (inget större antal) har varit trevliga sällskapshundar som varit med mycket i stallet. Papillon är också trevliga, men kanske lite små. Markiesje tycker jag ser väldigt fina ut men de lär vara svåra att få tag på, kanske om man importerar.
Tycker inte om färgerna och kroppstypen ;) Vill ha en korthårig som kräver lite pälsvård.

Om du gillar dvärgpinscher så kanske dvärgschnauzer kan vara något? Det kanske inte är "nytt nog", men vi har en del (vanligtvis vettiga) nick här som är helt betuttade i sina små skägg (När jag blir vis så ska jag ha dvärgschnauzer eller australian kelpie - det är nog de två raser som det vore klokast för mig att titta på)

Även bland terrierna finns det fina hundar - här saknar jag egen erfarenhet, men vi har ett nick som föder upp australiensisk terrier (@Gnist) och när hon lägger upp valpbilder! De jag träffat IRL har också varit väldigt fina. Milda - mer terrier än en weathen men mindre än en Jack Russel. På senare år har jag varit väldigt attraherad av de foxterriers jag mött och jag har mött ett par trevliga, behårade American hairless (fast jag tror man ska vara försiktig med hundar med små populationer). Och jag håller med @Sel om russlarna

I agility och nosework har jag mött flera trevliga dansk-svenska gårdshundar.

Som rena sällskapshundar har jag mött fina schipperke (rasgrupp 1 och ej spets). Det finns de på forumet som gör mer med sina hundar, så de ska vara mer än jag sett med mina egna ögon.

En bubblare är toypudel/dvärgpudel - fast de är ojämna. Min lärare när jag körde agility hade röda dvärgpudlar och tävlade på landslagsnivå. Häftigaste vavvan på brukshundsklubben var en liten, liten pudel (men matte skaffade sig sedan "riktig" brukshund och pensionerade henne). Jag träffar ibland trevliga små pudlar inom noseworken. Familjens första hund var en pudel. (Men i mitt trapphus bor en pudel som är rädd och grymt jobbig pga detta)

Hade det inte varit för hälsoläget och en del frågetecken pga liten population och därmed brist på statistik hade jag föreslagit att du tittade på min ras - podengo portuguese pequeno (min samlar defekter som om de vore pokémons :( men har grundkonstitution mini-björn)

• Gilla
Reactions: Sel
Krav:
Korthårig
Så lite jaktinstinkt som möjligt (kunna gå lös)
Kunna hänga med i stallet
Gärna knähund och vill vara nära
Inte strävhårig
Liten max 10 kg men inte under 3 kg.
Tålig, inte vinthund exempelvis.
Ska gilla att hänga med på de mesta
Inte skällig ras (ok att varna men inte bjäbba 24/7)

Finns ingen anledning att sålla C om man inte har kliniska problem i rasen..

Allmänt:
Jag är verkligen inget fan av braky hundar men jag tycker faktiskt det är relevant om hundarna har problem vid alla grader av det. OM en boxer med längre nos (nu pratar jag om de äldre bilderna som visats i tråden tex) inte har problem med andningen så ser jag ingen anledning till att man inte skulle kunna ha rasen och defekten kvar.
Men då ska ju målet vara att rasen ska se ut så - inte korta nosar med breda skallar.

Ser vi på genetiska defekter så är det ju kanske fler man annars ska ta bort helt? Hur ser det tex ut i kortbenta/dvärgväxta raser? Det tycks ju komma en del problem i samband med det med?
Tänker alltså att vi får använda vetenskapen som motivering till vad som ska vara ok att avla på, inte vad vi för ögat tycker känns ok.
I vissa korrbenta raser där ryggarna inte håller så tycker jag absolut att det finns anledning att ifrågasätta existensen.

Det går inte att förneka att det finns andningsproblem i rasen. Det erkänner ju även rasklubben. Frågan är då om det finns tillräckligt med avelsmatrial? Och hur lämnar de som är kvar?

Jag tycker frågan är djupare än vad ögat tycker eftersom det spär på trender och extremavel.

Ja det finns ju inte, så frustrerande. Mopsen hade varit en perfekt hund om den var frisk. Fralla och bostonterrier med. Men icke.
Tänk om man kunde bygga en ny kropp åt mopsen! Insidan är väl så nära en perfekt sällskapshund man kan komma (ingen push-over, men vill vara med och hänga med sina människor)

Vi vill ha nos, lätt lågrektangulär, raka fina ben, päls med täckhår och underull

Ja det finns ju inte, så frustrerande. Mopsen hade varit en perfekt hund om den var frisk. Fralla och bostonterrier med. Men icke.
Du har ju pinnen förstås, DSG, några mindre terriers samt till exempel taxen som ju är sällskapshund numera (men har sina egna problem förstås). Jag tycker att samtliga har betydligt trevligare temperament än till exempel frallan som i mina ögon faktiskt inte är en särskilt skön hund oavsett hur populär den är. Helt bortsett sjukdomsbilden då.

Jag tycker personligen inte att pälstyp är så himla viktigt så för mig finns det Massor att välja på bland sällskapshundarna. Tvärtom är korthår rätt jobbigt egentligen. Som sand. De små stråna hamnar överallt. :arghh: :D

Tänk om man kunde bygga en ny kropp åt mopsen! Insidan är väl så nära en perfekt sällskapshund man kan komma (ingen push-over, men vill vara med och hänga med sina människor)

Vi vill ha nos, lätt lågrektangulär, raka fina ben, päls med täckhår och underull
Fast vi har rätt många sådana tycker jag, med skillnaden att de har annan päls. Då kan vi väl ta en sund existerande ras med långhår eller strävhår och ge den kort hår istället? Det känns som ett mindre jobb. :)

Min mops är underbar på sitt sätt MEN... Är en väldigt bekväm donna som gärna vill vara i soffan hela dagarna och undvika att gå ut. När vi är och träffar andra hundar sitter hon bara på mina fötter och vill inte direkt umgås med andra hundar, är bara människor som finns i hennes ögon. De flesta mopsar jag har mött har inte gillat att gå långa promenader och gillar mer att sova än att vara vakna ;) Därav jag söker en liiite mer aktiv hund, men kanske inte lika aktiv som dvärgpinshcern var. Då vi redan har en otroligt aktiv hund nu (gråhund), så vill jag ha en lugn liten vovve sen när mopsen inte finns mer. Sen tror jag de är bra för Grållis med att ha en liten lugn hund i sitt liv, han älskar sin mops över allt annat och är så snäll med henne och de sover så mysigt ihop.

Liknande trådar

• Valp 2027
  • Cocker Pälsvård
  • En gång *din ras*, alltid...
  • R
    prazsky krysarik och landsheer heeler

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd