Bukefalos 28 år!

Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Minnie

Trådstartare
Läget är så att vi har en medryttare till vår ena ponny. Barnets familj har absolut ingen hästerfarenhet. Nu vill pappan i familjen köpa en riktigt duktig b-ponny till dottern för att tävla på. Dottern är duktig på att rida och kommer med största sannolikhet få framgångar tillsammans med en bra ponny.

Eftersom jag har en del erfarenhet av att importera ponnyer så vill pappan att vi ska köpa en ponny ihop. Tanken är då att hans dotter ska rida den först (detta år och nästa) och sen ska min dotter ta över. Min dotter kommer då vara 8 år.

Nu har jag hittat en riktigt bra ponny med förbluffande jämna resultat upp tom msvb. Jag har även lyckats deala till mig ett rätt bra pris på ponnyn.

Ponnyn kommer att vara uppstallad på min gård och jag kommer även sköta och motionera den dom dagar familjen inte kan komma. Räknar med att dom kommer vara i stallet ca 4 dagar i veckan.

Nu är frågan hur vi ska göra med det ekonomiska.

Jag tänkte föreslå följande

1. Pappan köper ponnyn, vi står båda som ägare. Jag står för helinackordering för ponnyn samt full support när det gäller vet, hovslagare, tävlingar mm, pappan står för övriga utgifter så som vet, hovslagare, tävlingar mm. Dottern behöver mao bara rida och tävla. 2016-01-01 skrivs ponnyn helt över på min dotter. Då har kostnaden för helinackorderingen (om han skulle ha betalat till mig istället) gått jämnt upp med vad ponnyn kostade i inköp.

2. Pappan köper ponnyn, vi står båda som ägare. Jag står för helinackordering för ponnyn samt full support när det gäller vet, hovslagare, tävlingar mm, pappan står för övriga utgifter så som vet, hovslagare, tävlingar mm. Dottern behöver mao bara rida och tävla. 2016 tar min dotter över ponnyn för att sen tävla den i 3-4 år. Sen säljs ponnyn och vi delar vi på pengarna.

3. Vi köper ponnyn tillsammans, pappan står för ALLA kostnader under tiden hans dotter rider den. När min dotter tar över står jag för alla kostnader. När ponnyn säljs delar vi på pengarna.

Vad tycker ni? Några andra förslag?

Ponnyn är ett renrasigt sto under 10 år.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Jag tycker det låter osäkert för båda familjerna.
Vad händer om hans dotter tröttnar på ponnyn redan till vintern? Eller om din dotter inte alls vill rida när hon är 8 och ska ta över hästen? Eller om hans dotter vill ha kvar ponnyn? Om ponnyn blir sjuk, dör, blir mycket sämre eller rentav bättre?
Jag tycker det enklaste skulle vara att han köper ponnyn, står som ägare samt betalar uppstallningskostnader. Om/när din dotter ska ta över ponnyn får du köpa den, ta kostnaderna, och sedan sälja den. Det verkar väl lättast och mest rättvist för alla?
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Jag hade uteslutande varit intresserad av alternativ 3.

Fast å andra sidan ser jag bara risker med alla tre uppläggen, tyvärr är jag en pessimistisk natur när det gäller delande av hästar. Har aldrig sett det fungera.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Vad händer om ni blir osams och familjen flyttar hästen?

Är nog bäst att familjen köper hästen och betalar alla kostnader fram tills du köper den eller säljer vidare den. Delande av hästar blir sällan bra.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Jag håller med övriga.

Jag har aldrig sett eller hört det gå väl kring delande av häst och jag ser mycket som kan gå fel i dina alternativ.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Jag har ägt en häst ihop med en annan. Vi delade lika på alla utgifter, inköp, uppstallning foder veterinär förs mm. När hästen såldes delade vi lika då med såklart. Svårt att låta honom köpa hästen fast du äger halva. Vad händer om hästen måste tas bort tex?
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Jag är jättetråkig och tycker att det är dumt att köpa tillsammans.
Risken för problem är jättestor!

I det här fallet är det komplicerat redan i att grundtanken är att första familjen ska ha tillgång till hästen först, och sedan din familj.

Vad händer om ponnyn blir skadad innan det blir er tur?

Jag tror att det är lämpligt att de som ska ha ponnyn först köper den och försörjer den.
Om din dotter är intresserad när hon är tillräckligt stor kan ni ju diskutera affär då - om ni kommer överens om priset den dagen.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Jag och min bästa kompis delade en sommarhäst två somrar, när vi var nio respektive tio år gamla. Hästen (det var bara en häst åt gången, men olika hästar varje år) stod hemma hos oss, eftersom kompisen och hennes familj inte hade tillgång till bete hos sig. Det var min absolut bästa vän i världen, och vi har fortfarande kontakt idag, mer än femton år senare, jag skulle nog fortfarande kalla henne min "bästa" vän på så sätt att hon är den som känner mig allra bäst och vet mest om mig.

Men, vi höll på att bli ovänner rejält för de där hästarnas skull. Särskilt första året, andra året fick vi en ponny som var lite knepigare att rida och jag som hade mer vana tyckte att han var jätterolig medan hon var rädd för honom, så vi delade bara ett par veckor, resten av tiden betalade mina föräldrar för honom själv och han var alltså bara "min". Ingen av våra föräldrar var speciellt hästkunniga, men i och med att jag hade ridit på ridskola i flera år hade min pappa lite kunskaper (mer än hennes, som var helt gröna) och det blev lite att "vi tog över" eller vad jag ska säga. Dessutom tävlade vi om precis allting när det gällde den där hästen, från vem som red bäst till vilken hästen valde att gå till om vi stod bredvid varandra, vilket blev jag i och med att hästen bodde hos mig och jag kunde vara med den så mycket mer än hon.

Jag hade aldrig, aldrig, aldrig köpt en häst tillsammans med någon annan efter den upplevelsen. Även om ni vuxna kommer överens och skriver papper, kan vad som helst hända. Barnen kan tappa intresset (ett stort riskprojekt med barn överhuvudtaget, eftersom risken är mycket större att de "växer ifrån" sitt intresse än att en vuxen gör det), ni kan bli ovänner, hästen kan skada sig allvarligt medan de har den, så att din dotter aldrig kommer kunna tävla den sen. Hur gammal är den andra flickan? Är hon äldre eller yngre än din dotter? Tänk om hon inte vill lämna hästen ifrån sig efter två år?

Vill pappan köpa en ponny till sin dotter så kan han/de ju alltid hyra en stallplats hos er, och det är ju inget som säger att inte du kan vara ett stöd ifall du/ni skulle vilja det. Men dela häst skulle jag aldrig göra.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

När din dotter tar över...när hästen säljs... Det är barn och hästar det handlar om, då får man tänka om, inte när.

Dina upplägg bygger ju på att allt ska flyta på utan problem i flera år, och det skulle jag aldrig våga lita på. Det bästa är att de köper ponnyn, stallar upp den hos er till att börja med, och sedan får ni se vad som händer.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Jag har inte heller sett delat ägarskap fungera vidare bra och jag tycker att det är alldeles för osäkert, både ekonomiskt men också i åsikter.

Det behövs en ägare som alltid har sista ordet, andra part kan vara delägare eller, ryttare, fodervärd el liknande.
Sen ang kostnadsansvar tycker jag verkar väldigt orättvist uppdelat enligt ditt upplägg..en inköpssumma är liksom alltid bestående medans övriga kostnader kan vara precis vad som helst..allt från jättebilligt till så dyrt att man nästan går i personlig konkurs helt beroende på vad som händer..Därför ska man bara förlita sig på egen ekonomi, aldrig andras!
I mina ögon är det upplägget att jämföra med att ena parten gör ett direktköp medans andra gör avbetalning..inte så realistiskt på hästar riktigt anser jag utan samma förutsättningar måste råda om man ska dela på något.


Sen som övriga sa, det är barn..de kanske inte ens är intresserade imorgon eller nästa år.

Sen ska man tyvärr aldrig räkna med att kunna göra sig vinst på en häst heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Tycker som de andra att alla förslagen är knepiga och osäkra.

Såhär skulle jag se det:

HAN vill köpa ponny till sin dotter, så han gör det
DU är snäll och tillhandahåller hjälp med val av lämplig ponny, prisdiskussion

Redan där en bra deal för honom.

Sedan stallar han upp hästen hos dig och betalar ALLT.
Du kanske är snäll och lovar att hjälpa till med support och hjälp gratis, OM/när du har möjlighet.

Jättebra deal för honom!

I utbyte så skriver ni ett avtal att den dagen de ska sälja, så har du förköpsrätt samt x% rabatt på hästens dagsaktuella värde. Bra att skriva in vem som avgör värdet, som kan vara opartisk.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

4. Du köper ponnyn, andra familjen är helfodervärdar och står för alla kostnader tills du vill ta över den. Fortfarande riskabelt iom att ponnyn kan hinna bli "förstörd" innan dess.

5. Dom köper ponnyn, dom står för alla kostnader, när det är dags att sälja så frågar du om du får köpa den.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Jag ska också vara neggo och tråkig; skulle aldrig köpa häst ihop med någon. Det är som bäddat för problem och tjafs. Som någon skrev; låt pappan köpa ponnyn och sen köper du den till din dotter när det är dags för försäljning. Eller köp en helt annan ponny då, beroende på hur den första ponnyn har utvecklats och vad den har varit med om under tiden.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Jag skulle inte våga mig på något av alternativen. Finns alldeles för mycket saker som kan gå fel. Jag ser två alternativ:

1. Pappan köper ponnyn, hyr in den hos dig och sedan köper du den den dagen de ska sälja om det är aktuellt då. Annars kan de sälja till någon annan.
2. Du köper den och hyr ut till den andra familjen om du tycker det är ett bättre alternativ.

Ett urval av saker som kan gå snett annars:
- Pappans dotter funkar inte ihop med ponnyn eller tröttnar.
- Din dotter funkar inte ihop med ponnyn eller tröttnar.
- Ponnyn kan skada sig.
- Du kan ha synpunkter på hur de tränar/tävlar/sköter ponnyn.
- De kan ha synpunkter på hur du sköter ponnyn/vill byta stall
- De vill inte sälja när du vill köpa eller tvärtom(svårt att veta hur barn växer/utvecklas)
- Någon lär förlora pengar på dealen. Risk att bli osams.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

tycker också att köpa själv och hyra ut i två år-alternativet är bra och antagligen bäddar för färre risker
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

När din dotter tar över...när hästen säljs... Det är barn och hästar det handlar om, då får man tänka om, inte när.

Dina upplägg bygger ju på att allt ska flyta på utan problem i flera år, och det skulle jag aldrig våga lita på. Det bästa är att de köper ponnyn, stallar upp den hos er till att börja med, och sedan får ni se vad som händer.

Precis! Och vad händer om ponnyn blir skadad så användbarheten minskar drastiskt?
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Jag är också negartiv.. det kan ju gå jättebra.. men jag tänker mest på att barn kan ändra interssen fort.
Tänk om din dotter inte längre är intresserad..eller pappens dotter inte gillar hästen..Ska ni ta över hästen direkt då eller ska den säljas?
Vad händer om pappans dotter vill göra saker med ponnyn som ni inte vill eller som någon nämnde om den blir skadad?
låter komplicerat

Det jag undrar är vad anledningen är att ni ska göra denna överenskommelsen? Kan de inte köpa ponnyn och om de efter ett par år vill sälja så kan de eventuellt sälja till er om ni är intresserade. Annars säljer de till ngn annan som vanligt..?
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Nu har vi kommit överens om att pappan köper ponnyn själv. När det blir dags att sälja ponnyn så har jag förköpsrätt och rätten att köpa den till marknadspris dock är maxpriset vad han gav för ponnyn. Känns som en bra deal!!
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Jag tror faktiskt det är den minst komplicerade dealen för alla. Sedan får du kanske ta med i beräkningen att hästen inte alls kommer att hamna hos er om något händer, det kan ju vara lätt att "hoppa över" det där med förköpsrätten. Å andra sidan är ingen större skada skedd, om än nesligt.
 
Sv: Planerar att köpa ponny tillsammans med en annan familj.

Fast jag tycker nog att det skulle vara en katastrof om dom skulle "råka" glömma att vi har förköpsrätt. Det är en väldigt bra ponny som jag lyckats pruta ner till ett väldigt bra pris. I Sverige skulle en sån ponny kosta minst det dubbla....
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 794
Senast: Johannna1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 309
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 383
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 629
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp