Poängen med mitt jobb

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 8 411

Bukefalos 30 år!

För tredje våren har jag samna jobb och jag förstår inte poängen med jobbet. Varför finns det ens affärssystem? På vilket sätt blir världen bättre med affärssystem?

Jobbet känns bara så fullständigt meningslöst när jag inte förstår hur världen blir bättre med affärssystem. Det känns mest som om jag springer kapitalisters ärenden, för att suga ut jorden.

Jaha, du skulle alltså kunna jobba på oljebolag eller åt Trump? Ett jobb är ett jobb?

Vi alla , även du, skulle jobba åt Trump eller på ett oljebolag om man inte har någonting, inget boende, ingen mat, ingen sjukvård- ingenting.
Det går an, som du, o sitta i Sverige och slå sig för bröstet och upplevas håna de som jobbar med olja eller Trumf. Och förresten du använder säkert oljeprodukter du också.

Om jag inte missförstått dina trådar genom åren @Wille , är det väl så att du helst vill jobba med trädgård eller odling på något vis - men att det finns hinder för att exempelvis ta motorsågskörkort eller pendla/flytta till ort med trädgårdsmästarutbildning? Då är det väl tyvärr så att det är acceptans som gäller: träna på att tänka att det är okej att jobba med något som känns meningslöst som ger pengar. Ett annat alternativ är att ta den kunskap du skaffat dig i ditt administrativa jobb och söka jobb inom den sektor som du tycker är meningsfull. Även större odlings- och trädgårdsnära företag måste ju ha behov av admin.

Det är lite som att verkligen, verkligen vilja bli polis men inte klarade antagningskraven. Då får man kanske satsa så mycket man bara kan på ett polisnära jobb, typ civilare eller något sorts adminjobb inom Polismyndigheten. Att ägna hela livet åt att sörja att man inte fick gå polisutbildningen känns som en säker väg tll misär.

Vi alla , även du, skulle jobba åt Trump eller på ett oljebolag om man inte har någonting, inget boende, ingen mat, ingen sjukvård- ingenting.
Det går an, som du, o sitta i Sverige och slå sig för bröstet och upplevas håna de som jobbar med olja eller Trumf. Och förresten du använder säkert oljeprodukter du också.
Bensin till din bil om inte annat.:idea:

Man kan väl driva företag utan det. Om jag odlar grönsaker och säljer så inte behöver jag väl ett affärssystem? Inte heller om jag renoverar fönster åt folk. Eller beskär träd.

Det är väl mest något för storskalighet? D.v.s. jag ser att girighet är drivkraften i företaget. Och girighet är vad som förstör den här planeten.

Vi har ett företag, vi skulle inte kunna driva företagen om det inte går med vinst. Är det girighet? Om vi inte går med vinst så får vi avveckla.

Att du inte kan livnära dig på de arbeten du gör hemma eller önskar göra det beror på att just det du valt som det arbete du vill göra inte ger särskilt mycket betalt, det är tom så att det sliter mer i planering och arbetstid än den lilla slant som kommer in.

Och vad gäller "vad som förstör den här planeten", där hjälper vi alla till- även du. Ingen kan leva och göra mer "nytta" för miljö och klimat än vad man kostar för jordens resurser.

För tredje våren har jag samna jobb och jag förstår inte poängen med jobbet. Varför finns det ens affärssystem? På vilket sätt blir världen bättre med affärssystem?

Jobbet känns bara så fullständigt meningslöst när jag inte förstår hur världen blir bättre med affärssystem. Det känns mest som om jag springer kapitalisters ärenden, för att suga ut jorden.
Härligt att du fått ett jobb, stort grattis! Även om det är tråkigt, det är liksom därför man får betalt ... För att få in motsvarande inkomst måste du förmodligen odla massor av grönsaker att sälja. Och det är slitigt, jag är uppväxt på ett grönsaksföretag, så jag vet. Jag satsade på jobb inom administration istället för att ta över ett lönsamt grönsaksföretag, just för att det var så slitigt.

Nånstans har man väl tyckt att affärssystem ska förenkla för bolag att sköta sin ekonomi. Men tyvärr lever vi i ett extremt dysfunktionellt ekonomiskt system där prio 1 alltid kommer att vara ekonomisk vinst oavsett konsekvenserna.

Nånstans har man väl tyckt att affärssystem ska förenkla för bolag att sköta sin ekonomi. Men tyvärr lever vi i ett extremt dysfunktionellt ekonomiskt system där prio 1 alltid kommer att vara ekonomisk vinst oavsett konsekvenserna.
Hur menar du då? vilka konsekvenser?

För mig som är utbildad och indoktrinerad ekonom så känns svaren på frågorna ganska självklara.

Väldigt förenklat: Företag kan bara finnas om de tjänar pengar. Enda sättet för dem att tjäna pengar är att deras kunder betalar för deras varor/tjänster. (Betalar tillräckligt för att täcka kostnaderna för att skapa dem plus en marginal på det.)

Kunderna i sin tur skulle inte betala för något de inte hade nytta av, eller för något de hade kunnat ordna billigare/bättre själva.

Alltså: Att företaget finns kvar över tid är tillräckligt "bevis" för att det gör nytta.

Ovanstående hade räckt för mig. Jag behöver inte förstå i detalj varför kunderna tycker att det är värt att köpa från min arbetsgivare. Ur mitt perspektiv räcker det att min arbetsgivare har tillräcklig nytta av mig för att betala min lön.

Jag tänker att ett sätt att få energi över till många aspekter av sitt liv är att se jobbet som "bara ett jobb" och inte som det som ska fylla ens liv med mål och mening.

Om jobbet är något man gör för att få lön och försörja sig, är det lättare att koppla bort det när man är ledig, än om jobbet verkligen är något man identifierar sig med.

Tänker att det på sätt och vis kan vara hälsosamt att fördela sin tid på olika sektorer och låta dem få ett visst antal timmar/sektor, men inte så att t.ex jobbet tar över totalt.

Senast ändrad:
Affärssystem är väll bra för den som driver företag som är så pass stort att man behöver ett praktiskt system för att hålla reda på alla delar. En hjälp helt enkelt att hålla reda på grejer i företaget och snabbt få översyn på företagets tillgångar och utgifter. Kan tänka mig att det är en stor hjälp för många mindre till medelstora företag. De stora bygger väll sina egna tänker jag.

Jag tror inte det är så meningslöst som du känner att det är, jag tror många faktiskt kan bli hjälpta om det är bra system. Men jag är dotter till två systemadminstratörer inom stora koncerner så jag kanske är en aning färgad av det :).

T ex dåliga arbetsmiljöförhållanden, hälsorisker, utsugning av naturresurser, förgiftande av miljö och sådant.
Du skrev såhär: Men tyvärr lever vi i ett extremt dysfunktionellt ekonomiskt system där prio 1 alltid kommer att vara ekonomisk vinst oavsett konsekvenserna

Jag håller inte med dig där, att det alltid är prio 1 för alla företag.

Där måste du väl tänkt fel?

Jag har inget emot att du väljer att inte arbeta om du anser att det inte ger dig något eller om det inte intresserar dig. Däremot blir det då, enligt mig, bakvänt om du samtidigt tar emot stödinsatser och/eller bidrag från samhället. Då kommer ju personer som inte väljer bort arbeten som du anser är meningslösa att försörja dig. Det tycker jag inte låter rimligt någonstans.

Senast ändrad:
Du skrev såhär: Men tyvärr lever vi i ett extremt dysfunktionellt ekonomiskt system där prio 1 alltid kommer att vara ekonomisk vinst oavsett konsekvenserna

Jag håller inte med dig där, att det alltid är prio 1 för alla företag.

Där måste du väl tänkt fel?

Nej. Man kan ha andra drivkrafter än ekonomisk vinst i företag också, men företag behöver göra vinst för att kunna existera på längre sikt. Alternativt att man har sin ekonomi löst på andra sätt men då är det ju snarare en hobbyverksamhet.

Som en som arbetat med sådant i många år var min uppgift att se till att vi fokuserade på rätt saker, att ingen försöker mygla in privata kostnader, kunna se hur olika projekt lönade sig eller ej, kunna komma med förslag grundade på fakta rörande vad vi skulle satsa på och ej. Man kan följa upp och göra prognoser.

Allt är inte kul, men viktigt ändå. Så är det med alla jobb.

Jobba är ju inte alltid jättekul. Mitt jobb är inte mitt drömjobb, men jag har gjort karriär och tjänar idag riktigt riktigt bra, har ökat min lön rejält senaste året. Det ihop med min man som också gjort karriär och han tjänar typ sexsiffrigt varje månad möjliggör att vi kan göra annat roligt i livet. Hade jag fått välja fritt hade jag inte jobbat alls men så funkar inte livet.

Liknande trådar

• Vägskäl
  • Mamma
  • Livet och förändring
  • Vad ska jag bli när jag blir stor?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn